Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf Zombie » 13. nov 2017, 14:57

Hvad det koster, så længe behandlingsforløbet er rimeligt for hunden. Er der for mange smerter og ubehag involveret, skal hun aflives for sin egen skyld.
0
aka Forbies

:gammel:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf Akehurst2 » 13. nov 2017, 15:35

musel skrev:
Jeg kan selvfølgelig godt se, at man sætter en grænse i forhold til hvad der er synd for dyret, men jeg har nok lidt svært ved at forstå, hvordan man kan få sig selv til at sætte en grænse udelukkende ud fra økonomi. Så burde man måske ikke have dyret i det hele taget, hvis det er det der skal afgøre det.


Hvorfor ikke? Man kan da godt have et dyr og være glad for det og tage sig af det til punkt og prikke, men stadig mene, at man fx ikke bør bruge 50.000 eller 100.000 eller mere på et kæledyr.

Jeg ville ikke ofre hvad som helst på et kæledyr, uanset at jeg havde råd. For mig er det en slags overforbrug, jeg ikke kan forsvare. Og så kan man sige, at der er vores måde at holde kæledyr det jo i det hele taget, for i mindre velhavende dele af verden opererer man jo ikke på gnavere, fugle og katte, og så er det svært at fastslå, hvornår det går fra rimeligt forbrug til overforbrug - men for mig ville femcifrede beløb for smådyr være det.
1
Brugeravatar
musel
Indlæg: 168
Tilmeldt: 10. jan 2016, 19:43
Kort karma: 37
Likede indlæg: 352

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf musel » 14. nov 2017, 19:49

Akehurst2 skrev:
musel skrev:
Jeg kan selvfølgelig godt se, at man sætter en grænse i forhold til hvad der er synd for dyret, men jeg har nok lidt svært ved at forstå, hvordan man kan få sig selv til at sætte en grænse udelukkende ud fra økonomi. Så burde man måske ikke have dyret i det hele taget, hvis det er det der skal afgøre det.


Hvorfor ikke? Man kan da godt have et dyr og være glad for det og tage sig af det til punkt og prikke, men stadig mene, at man fx ikke bør bruge 50.000 eller 100.000 eller mere på et kæledyr.

Jeg ville ikke ofre hvad som helst på et kæledyr, uanset at jeg havde råd. For mig er det en slags overforbrug, jeg ikke kan forsvare. Og så kan man sige, at der er vores måde at holde kæledyr det jo i det hele taget, for i mindre velhavende dele af verden opererer man jo ikke på gnavere, fugle og katte, og så er det svært at fastslå, hvornår det går fra rimeligt forbrug til overforbrug - men for mig ville femcifrede beløb for smådyr være det.


Men nu er vi jo ikke i en mindre velhavende del af verden, tværtimod er vi i en del af verden, hvor vi netop burde have økonomisk overskud til at behandle vores dyr når de har behov for det. Og hvis dét karakteriseres som overforbrug, så vil jeg mene at det at have kæledyr i sig selv er overforbrug, og hvis man så endelig skal overforbruge, så kan man jo i det mindste give overforbruget(=dyret) de bedste betingelser.

Jeg har det nok bare sådan, at jeg ville have svært ved at leve med mig selv, hvis det var pengene der udgjorde begrænsningen alene. Et dyr er ikke bare en eller anden ting, det er altså et levende væsen.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf Bimmerdyret » 14. nov 2017, 20:30

musel skrev:
Akehurst2 skrev:
musel skrev:
Jeg kan selvfølgelig godt se, at man sætter en grænse i forhold til hvad der er synd for dyret, men jeg har nok lidt svært ved at forstå, hvordan man kan få sig selv til at sætte en grænse udelukkende ud fra økonomi. Så burde man måske ikke have dyret i det hele taget, hvis det er det der skal afgøre det.


Hvorfor ikke? Man kan da godt have et dyr og være glad for det og tage sig af det til punkt og prikke, men stadig mene, at man fx ikke bør bruge 50.000 eller 100.000 eller mere på et kæledyr.

Jeg ville ikke ofre hvad som helst på et kæledyr, uanset at jeg havde råd. For mig er det en slags overforbrug, jeg ikke kan forsvare. Og så kan man sige, at der er vores måde at holde kæledyr det jo i det hele taget, for i mindre velhavende dele af verden opererer man jo ikke på gnavere, fugle og katte, og så er det svært at fastslå, hvornår det går fra rimeligt forbrug til overforbrug - men for mig ville femcifrede beløb for smådyr være det.


Men nu er vi jo ikke i en mindre velhavende del af verden, tværtimod er vi i en del af verden, hvor vi netop burde have økonomisk overskud til at behandle vores dyr når de har behov for det. Og hvis dét karakteriseres som overforbrug, så vil jeg mene at det at have kæledyr i sig selv er overforbrug, og hvis man så endelig skal overforbruge, så kan man jo i det mindste give overforbruget(=dyret) de bedste betingelser.

Jeg har det nok bare sådan, at jeg ville have svært ved at leve med mig selv, hvis det var pengene der udgjorde begrænsningen alene. Et dyr er ikke bare en eller anden ting, det er altså et levende væsen.


Har du børn?
I så fald, så kan man vende det om at sige at hvis du ikke har 1.5 mio til dit barns operation, så burde du aldrig have haft børn?

Faktum er at ikke alle er velhavende i den velhavende del af verden, og dermed er der ikke altid lige økonomisk overskud hos alle til at fyre en Beyonce-agtig regning af.
Man er vel ikke et ringere menneske fordi man ikke kun køber støvler til 14.000 kr :forvirret:
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf DenBruneMunk » 14. nov 2017, 20:48

Overforbrug er kun det, når man ikke har penge til formålet. Så det er jo ikke det samme for alle her på forum.

Og jeg mener ikke at hvis man ikke kan skelne børn fra kæledyr, så skal man nok ikke få sig et, selvom nogle mener det er godt i tider hvor man ville have børn, så nej.

Er sikker på jeg gerne ville finde 1.5Mil til at redde min søn men jeg ville ikke bruge 100.000 på at redde min kat, den er så selvstændig at den kan dø på hovedvejen lige udenfor, så derfor er den lige så ansvarlig som jeg er for den. Er det hunden, så er det mig som jo sætter grænser , den render ikke bare rundt selvstændig uden snor og kontrol. Så der er jo et større ansvar det også når det går galt men ikke at det betyder dyret skal lide eller man skal betalt alt for at redde en hund, det må man gøre op med en selv, hvor grænsen går.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf Akehurst2 » 15. nov 2017, 08:16

musel skrev:
Akehurst2 skrev:
musel skrev:
Jeg kan selvfølgelig godt se, at man sætter en grænse i forhold til hvad der er synd for dyret, men jeg har nok lidt svært ved at forstå, hvordan man kan få sig selv til at sætte en grænse udelukkende ud fra økonomi. Så burde man måske ikke have dyret i det hele taget, hvis det er det der skal afgøre det.


Hvorfor ikke? Man kan da godt have et dyr og være glad for det og tage sig af det til punkt og prikke, men stadig mene, at man fx ikke bør bruge 50.000 eller 100.000 eller mere på et kæledyr.

Jeg ville ikke ofre hvad som helst på et kæledyr, uanset at jeg havde råd. For mig er det en slags overforbrug, jeg ikke kan forsvare. Og så kan man sige, at der er vores måde at holde kæledyr det jo i det hele taget, for i mindre velhavende dele af verden opererer man jo ikke på gnavere, fugle og katte, og så er det svært at fastslå, hvornår det går fra rimeligt forbrug til overforbrug - men for mig ville femcifrede beløb for smådyr være det.


Men nu er vi jo ikke i en mindre velhavende del af verden, tværtimod er vi i en del af verden, hvor vi netop burde have økonomisk overskud til at behandle vores dyr når de har behov for det. Og hvis dét karakteriseres som overforbrug, så vil jeg mene at det at have kæledyr i sig selv er overforbrug, og hvis man så endelig skal overforbruge, så kan man jo i det mindste give overforbruget(=dyret) de bedste betingelser.

Jeg har det nok bare sådan, at jeg ville have svært ved at leve med mig selv, hvis det var pengene der udgjorde begrænsningen alene. Et dyr er ikke bare en eller anden ting, det er altså et levende væsen.


Jeg skriver jo netop, at kæledyr jo er overforbrug i den forstand, at det ikke er nødvendigt forbrug, så det derfor er svært at sætte grænsen for, hvornår man synes, det alligevel er for meget at bruge på et dyr. Men jeg synes altså, der er en grænse, der ikke handler om at have råd, men om at prioritere.

Man kan jo netop have masser af økonomisk overskud, så man kunne rbuge 100.000 kr. på en kat, uden at man skulle undvære andet eller ville mangle de penge. Men derfor kan man da godt have en holdning om, at så mange penge vil man ikke bruge på en kat - levende væsen eller ej.
1
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2963
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6596

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf Sophaya » 18. nov 2017, 10:47

Hvis det betyder, at katten får det godt, og har et værdig liv uden gentagne behandlinger og men, så vil jeg betale hvad som helst. Jeg har de sidste tre måneder betalt næsten 15.000 for behandling af min ti år gamle kat. Desværre blev hun syg igen, og nåede et punkt hvor dyrlægen ikke vurderede, at hun ville få det godt igen. Så fik hun fred.

Lige nu undersøger jeg forsikringsmuligheder på min anden kat og en eventuelt ny kat. Det vil give mig mere ro i sjælen at vide, at jeg uden at tænke videre over det kan gøre det, der skal gøres for dem.
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf Hewlett » 19. nov 2017, 03:21

DenBruneMunk skrev:Overforbrug er kun det, når man ikke har penge til formålet. Så det er jo ikke det samme for alle her på forum.

Og jeg mener ikke at hvis man ikke kan skelne børn fra kæledyr, så skal man nok ikke få sig et, selvom nogle mener det er godt i tider hvor man ville have børn, så nej.

Er sikker på jeg gerne ville finde 1.5Mil til at redde min søn men jeg ville ikke bruge 100.000 på at redde min kat, den er så selvstændig at den kan dø på hovedvejen lige udenfor, så derfor er den lige så ansvarlig som jeg er for den. Er det hunden, så er det mig som jo sætter grænser , den render ikke bare rundt selvstændig uden snor og kontrol. Så der er jo et større ansvar det også når det går galt men ikke at det betyder dyret skal lide eller man skal betalt alt for at redde en hund, det må man gøre op med en selv, hvor grænsen går.


Men din kat burde, ifølge loven, heller ikke rende rundt selvstændigt uden snor og kontrol. Så jo, du er ansvarlig for hvis din kat render ud og bliver kørt over på hovedvejen, i og med at du har valgt at lade den løbe rundt som det passer den.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf DenBruneMunk » 19. nov 2017, 10:52

Hewlett skrev:
DenBruneMunk skrev:Overforbrug er kun det, når man ikke har penge til formålet. Så det er jo ikke det samme for alle her på forum.

Og jeg mener ikke at hvis man ikke kan skelne børn fra kæledyr, så skal man nok ikke få sig et, selvom nogle mener det er godt i tider hvor man ville have børn, så nej.

Er sikker på jeg gerne ville finde 1.5Mil til at redde min søn men jeg ville ikke bruge 100.000 på at redde min kat, den er så selvstændig at den kan dø på hovedvejen lige udenfor, så derfor er den lige så ansvarlig som jeg er for den. Er det hunden, så er det mig som jo sætter grænser , den render ikke bare rundt selvstændig uden snor og kontrol. Så der er jo et større ansvar det også når det går galt men ikke at det betyder dyret skal lide eller man skal betalt alt for at redde en hund, det må man gøre op med en selv, hvor grænsen går.


Men din kat burde, ifølge loven, heller ikke rende rundt selvstændigt uden snor og kontrol. Så jo, du er ansvarlig for hvis din kat render ud og bliver kørt over på hovedvejen, i og med at du har valgt at lade den løbe rundt som det passer den.

Min kat er udendørs kat, så jeg ejer den ikke :) og er uden ansvar. Dens tag står i andens navn, hvor den er flygtet fra :) (tror jeg)
0
Puf
Indlæg: 104
Tilmeldt: 17. okt 2016, 14:19
Kort karma: 32
Likede indlæg: 444

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf Puf » 20. nov 2017, 09:45

Vi har sygeforsikring på hunden, så spørgsmålet om “hvor meget” vil givetvis afhænge af fremtidsudsigterne.

Vi stod dog sidste år med en regning på 15.000 efter at hunden blev syg (forsikringen betalte heldigvis størstedelen) og de satte virkelig nogle tanker i gang mht hvor meget vi ville bruge på hunden. Dyrlægerne kunne ikke finde ud af hvad hun fejlede, så omkring de 10.000 af regningen er for udredning og indlæggelse (og her fik vi endda rabat). Det er noget nemmere at forholde sig til “vil jeg betale 15.000 for behandling SF et brækket ben/anden udredt sygdom som giver de og de fremtidsudsigter” end “vil jeg betale *ubestemmeligt højt beløb* for udredning af mit kæledyr, som måske fejler noget den alligevel skal aflives for eller måske fejler noget der er relativt simpelt at behandle”.

Så det er måske mere en reklame for forsikring end et svar på spørgsmålet - synes bare det er vigtigt at have i baghovedet når man “sætter beløb op” at selve udredningen altså også koster kassen i visse tilfælde, og den skal jo betales uanset.
0
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf Hewlett » 20. nov 2017, 14:30

DenBruneMunk skrev:
Hewlett skrev:
DenBruneMunk skrev:Overforbrug er kun det, når man ikke har penge til formålet. Så det er jo ikke det samme for alle her på forum.

Og jeg mener ikke at hvis man ikke kan skelne børn fra kæledyr, så skal man nok ikke få sig et, selvom nogle mener det er godt i tider hvor man ville have børn, så nej.

Er sikker på jeg gerne ville finde 1.5Mil til at redde min søn men jeg ville ikke bruge 100.000 på at redde min kat, den er så selvstændig at den kan dø på hovedvejen lige udenfor, så derfor er den lige så ansvarlig som jeg er for den. Er det hunden, så er det mig som jo sætter grænser , den render ikke bare rundt selvstændig uden snor og kontrol. Så der er jo et større ansvar det også når det går galt men ikke at det betyder dyret skal lide eller man skal betalt alt for at redde en hund, det må man gøre op med en selv, hvor grænsen går.


Men din kat burde, ifølge loven, heller ikke rende rundt selvstændigt uden snor og kontrol. Så jo, du er ansvarlig for hvis din kat render ud og bliver kørt over på hovedvejen, i og med at du har valgt at lade den løbe rundt som det passer den.

Min kat er udendørs kat, så jeg ejer den ikke :) og er uden ansvar. Dens tag står i andens navn, hvor den er flygtet fra :) (tror jeg)


Ok, så giver det mere mening :)
0
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf flicka » 20. nov 2017, 17:12

DenBruneMunk skrev:Min kat er udendørs kat, så jeg ejer den ikke :) og er uden ansvar. Dens tag står i andens navn, hvor den er flygtet fra :) (tror jeg)


Men hvis du fodrer på katten, så er den jo teknisk set dit ansvar.
1
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf DenBruneMunk » 20. nov 2017, 17:43

flicka skrev:
DenBruneMunk skrev:Min kat er udendørs kat, så jeg ejer den ikke :) og er uden ansvar. Dens tag står i andens navn, hvor den er flygtet fra :) (tror jeg)


Men hvis du fodrer på katten, så er den jo teknisk set dit ansvar.

Jeg fodrer også fugle :) De er heller ikke mit ansvar, samme med rådyr og fasaner. Måske endda et par mus om sommeren.

Som jeg også skrev, så har katten øremærke og den er steriliseret, som kan ses på øremærke, og ejerskab er hos anden ejer, så jeg er helt fritaget , da dette øremærke er lavet da ejeren fik sat nogle udendørs katte ud. At den så strejfer forbi mig , det er dens valg og jeg giver da gerne lidt mad som tak for at fange musene :) Ingen har forhørt sig om katten, så derfor må ejeren stadig tro den render rundt i hans område, jeg har forsøgt at videregive information og det var så op til dyrlægen at viderebringe det, da de ikke må udlevere ejer oplysninger.

Der er pt ingen kattelov, og så er klart hvis jeg vælger at give den mad og den lever indendørs, så kan man vurdere det hvor vidt jeg har et ansvar i en eller anden form, det tager jeg så klart ikke for den er nogle gange væk i flere dage, og andre gang ligger der bare døde mus og rotter udenfor som tegn på liv :)

Det er en vildkat og den kan ikke tages op uden man får rifter og jeg kan dårligt nærme mig den uden den skræmmes oftere end jeg ønsker.

Så lad os lige konkludere, katten taler imod et ejerskabsforhold og jeg fodrer kun imod betaling for en ydelse og den har dyreværnsloven ikke omtalt. Jeg fodrer ikke jeg betaler for en ydelse, selvom katten nok ikke forstår det.

Ingen gider tage det op i en retsbygning for katten kan være væk inden de når at nærme sig den som bevis i sagen :)
0
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1083
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf mariannaa » 20. nov 2017, 19:53

Mimi har kostet omkring 17.000 den sidste mdr. tid.Heldigvis dækker forsikringen de 14.000. I den næste tid bliver hun også en fast post på det mdr. budget, da hun skal til kontrol en gang om mdr. - men hun er alle pengene værd.
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf Zonta » 21. nov 2017, 12:47

Hmm... Jeg tror en 10-15.000, men igen - det kommer meget an på prognosen for bedring. Vi fik aflivet vores kat i sommer, efter hun var blevet ramt af en bil. Vi tog hende selvfølgelig til dyrlægen med det samme og røntgen viste, at hendes bækken var knust. Dyrlægen sagde, at hun aldrig selv ville operere på sine egne katte, hvis de havde den skade og at mennesker med lignende skade formentlig ville sidde i kørestol resten af livet. Så med en meget uvis chance for om hun nogensinde ville kunne gå igen, indblandet med en stor operation og en laaaaaang helings- og genoptræningsperiode, blev vi enige om at aflive hende. Jeg aner ikke hvad sådan en operation af en kat koster, men vi havde hende også forsikret. Hvis hun "bare" havde haft et brækket ben , havde vi nok valgt at få hende opereret. Vi har nemlig ikke pengene til at lægge 20-25.000 fra den ene dag til den anden, hvis dyret kommer til skade, men samtidig har vi ikke lyst til at aflive et dyr, som har mulighed for at komme sig fuldstændig fra en skade/sygdom.
0
J, juli 2018.

Tilbage til "Kæledyr"