Tøj til hunde

Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Tøj til hunde

Indlægaf Zombie » 25. nov 2017, 18:05

Skrevet til Facebook, men jeg tænkte den også kunne være relevant her. :)

I forbindelse med spørgsmål jeg har modtaget angående tøj til hunde, har jeg valgt at lave følgende opslag, da jeg oplever en del misforståelser eller manglende viden om emnet. :)
I må gerne dele, hvis I føler det er relevant for jeres omgangskreds.

Den kolde tid er her, og jeg ser desværre mange hunde, der går rundt og fryser, fordi deres ejere ikke ved, at hunden er i fare for at blive underafkølet og burde få en jakke, et dækken eller en trøje på. Det er lige så forfængeligt at lade sin hund fryse fordi man synes tøj til den er fjollet, som det er at give den unødige klæder på!

HVORDAN VED JEG, OM MIN HUND HAR BEHOV FOR TØJ?
- En god tommelfingerregel er, at med mindre din hund er af typen, som producerer underuld til efterår/vinter og fælder det igen forår/sommer, så har din hund nok brug for tøj om vinteren. Dette er også uagtet hvad race, din hund er eller hvilken størrelse, den har.

HVAD ER UNDERULD?
- Underuld er en form for pels, som visse hunde laver under deres almindelige lange eller halvlange pels. Det er, som navnet antyder, uldent i det og mærkes som fåreuld. Hunden bliver mere "puffet" og blødere at se på/røre ved, og om foråret fælder hunden meget, ofte i større totter.
Hvis du ikke genkender dette fra din hund, har den nok kun pels og ingen underuld.

HVORDAN VED JEG, OM MIN HUND FRYSER?
- Udover at hunden kan ryste, så snart I står stille, så er et godt trick at mærke på hundens ører. Hvis de er kolde, er hunden også kold og dermed i fare for at blive underafkølet.
Hvis hunden har en jakke eller et dækken på, der holder dens krop varm, vil den pumpe varmt blod rundt i ekstremiteterne, halen og såmænd også ørerne, og dermed vil ørerne være lune (måske de yderste spidser undtaget).
Ikke alle hunde viser, at de fryser, men derfor er de stadig i fare for at blive underafkølet, hvis det er tilfældet.

HVILKE MULIGHEDER HAR JEG FOR MIN HUND?
- Der findes et utal af produkter til både små og store hunde, der har behov for ekstra varme. Hvis din hund har helt kort pels, kan det være relevant for dig at kigge efter tøj, der også går en anelse ned af benene og dækker mere af maven. Det er godt at købe noget praktisk, som har både reflekser og er vandtæt, og så skal du overveje, om du ønsker at hundens sele skal sidde over eller under tøjet, eller om selen skal være indbygget i tøjet (alternativt halsbåndet).

ER DER ANDET, JEG SKAL VÆRE OPMÆRKSOM PÅ?
- Det kan være en god idé at give hundens poter potevoks, som beskytter mod vejsalt og is. Hvis din hund har lang pels under poterne, kan du klippe det ned til trædepude-niveau, for at undgå at is og klumper af sne sætter sig fast (lad være med at klippe det kortere end trædepuderne, for så kan det stikke).
Husk også gerne lys på både hunde og dig selv, hvis du færdes steder med sparsom belysning - en billig cykellygte fra Netto kan med et par elastikker fungere fint, det behøver ikke koste en formue.

EKSEMPLER PÅ RACER, DER OFTE FRYSER
- Labrador, boxer, bulldogs (alle slags), "staffy", jack russel terrier, gravhund, chihuahua og lign. "pelstyper".
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Tøj til hunde

Indlægaf Studsgaard » 25. nov 2017, 18:17

Vores bette shih tzu fryser allerede i efteråret når vejret bliver vådt. Det var faktisk lige noget vi skulle vænne os til da vi før havde en samojede blanding der jo netop har massere underuld og aldrig frøs.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Tøj til hunde

Indlægaf Zombie » 25. nov 2017, 18:37

Her er i øvrigt et kulde-skema, man lige kan inspireres af.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Tøj til hunde

Indlægaf Zombie » 25. nov 2017, 18:42

Studsgaard skrev:Vores bette shih tzu fryser allerede i efteråret når vejret bliver vådt. Det var faktisk lige noget vi skulle vænne os til da vi før havde en samojede blanding der jo netop har massere underuld og aldrig frøs.


Min sidste hund var en shiba inu. Han producerede underuld om efteråret og om vinteren var han bare en tyk, lille bamse og meget blød. :love2: Om foråret blev han så "afpelset", hvor jeg børstede ham hver dag - og hver anden dag med Furminatoren - og nogle dage kunne jeg børste en hel indkøbspose underuld af ham - og samme mængde næste dag også.

Derfor var det også nyt for mig, da jeg fik Trillo, som er fra Rumænien og som ellers har en halvlang pels. For trods pelsen, har hun INGEN underuld overhovedet. Det var min dyrlæge, der først kommenterede på det og sagde, det ville være en god idé med en jakke til vinter. Under de 10 grader begynder hendes pels langsomt at blive mere og mere uduelig, og når vi kommer til 0 grader eller under, så har hun både sin vinterjakke på OG sin softshell regnjakke udenover, som et ekstra lag.

Det skal nævnes, vi er fan af lange ture på en time eller mere og så er det rimelig vigtigt, hun ikke bliver for afkølet.


Jeg oplever desværre, at især ejere af større hunde, er uvidende om deres hundes behov - eller simpelthen ikke kan se ud over, at det er "fjollet" at give sin hund tøj på. Jeg synes, det er topmålet af fjollet at lade sin hund fryse - det er lige så åndssvagt som dem, der køber kjoler og shit til deres dyr.
- Ja, jeg er den praktiske type og det eneste bling min hund har, er et hjerteformet navneskilt i det halsbånd, hun aldrig bruger (der sidder et andet skilt i selen). Men hun skal ikke fryse pga. min forfængelighed.
2
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Tøj til hunde

Indlægaf landsbytossen » 25. nov 2017, 18:48

Når det var hundekoldt (sorry), hentede min mors hund selv sit uldne dækken, når vi skulle ud og gå en tur. Det er 30 år siden og noget af et særsyn at se hunde med tøj.
4
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Tøj til hunde

Indlægaf LadyFox » 25. nov 2017, 20:03

Når de salter på fortorvene vil jeg gerne slå et slag for Pawz (ballonsko) de er geniale, så snart hunden har vænnet sig til elastikken om benet er de som at gå på bare poter, og min erfaring for byer som København er at potevoks ikke nødvendigvis er nok for at skåne imod de ekstreme mængder salt der smides.
0
...
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Tøj til hunde

Indlægaf Studsgaard » 25. nov 2017, 20:31

LadyFox skrev:Når de salter på fortorvene vil jeg gerne slå et slag for Pawz (ballonsko) de er geniale, så snart hunden har vænnet sig til elastikken om benet er de som at gå på bare poter, og min erfaring for byer som København er at potevoks ikke nødvendigvis er nok for at skåne imod de ekstreme mængder salt der smides.

Lige på det punkt er det så skønt vi bor på en lille grusvej hvor der ikke saltes, så nøjes vi nemlig med at gå den vej og ned mod søen, frem for op i byen.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Tøj til hunde

Indlægaf LadyFox » 25. nov 2017, 20:34

Studsgaard skrev:
LadyFox skrev:Når de salter på fortorvene vil jeg gerne slå et slag for Pawz (ballonsko) de er geniale, så snart hunden har vænnet sig til elastikken om benet er de som at gå på bare poter, og min erfaring for byer som København er at potevoks ikke nødvendigvis er nok for at skåne imod de ekstreme mængder salt der smides.

Lige på det punkt er det så skønt vi bor på en lille grusvej hvor der ikke saltes, så nøjes vi nemlig med at gå den vej og ned mod søen, frem for op i byen.

Ja, det er sgu da lækkert.. Her i København salter de helt vildt, selv når det ikke sneer - og her er det de færreste der kan undgå fortorv.
0
...
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Tøj til hunde

Indlægaf Juki » 25. nov 2017, 20:51

Is kan desværre også genere poter, så det er ikke altid en sikkerhed at gå steder hvor der ikke saltes :(

Til gengæld kan man jo også bruge beskyttelse mod det, som fx voks eller sko.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Re: Tøj til hunde

Indlægaf flicka » 26. nov 2017, 12:16

Og så er der dem, som bare pure nægter at have tøj på.

Jeg har selv en korthåret Jack Russell terrier som lægger sig fladt ned på siden og er ikke til at rokke, hvis hun har et dækken eller sweater på. Så der gider jeg ikke tage kampen op - hun elskede ellers sin sweater den første vinter, vi havde hende. Men alle efterfølgende vintre: nope.
1
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Tøj til hunde

Indlægaf Buffy » 7. dec 2017, 14:41

Haha jeg har en tibetansk terrier og havde tænkt, at tøj får vi heldigvis aldrig brug for. Men pågrund af pelsskift fra hvalpepels til voksenpels kunne jeg simpelthen ikke holde måtter og filt væk, selv med daglig bøstning, balsam og alt muligt, så nu har jeg klippet ham helt kort også lidt (meget) kortere en planen var. Godt jeg har en ven, der er dyrefodershandler. Han kommer med jakker og foder i morgen.

Noget andet er at han virker rigtig glad for at være kort håret, nu kan han ligge helt op af mig, uden at få det for varmt, jeg er heller ikke ligefrem sur over det :genert:
0
Brugeravatar
KitKat
Indlæg: 1127
Tilmeldt: 15. sep 2015, 05:43
Kort karma: 351
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 3262
Kontakt:

Re: Tøj til hunde

Indlægaf KitKat » 8. dec 2017, 11:14

Zombie skrev:
Den kolde tid er her, og jeg ser desværre mange hunde, der går rundt og fryser, fordi deres ejere ikke ved, at hunden er i fare for at blive underafkølet og burde få en jakke, et dækken eller en trøje på. Det er lige så forfængeligt at lade sin hund fryse fordi man synes tøj til den er fjollet, som det er at give den unødige klæder på!

EKSEMPLER PÅ RACER, DER OFTE FRYSER
- Labrador, boxer, bulldogs (alle slags), "staffy", jack russel terrier, gravhund, chihuahua og lign. "pelstyper".


Tak :kys: Både fra Coco og fra mig.

Jeg har været tilbageholdende med at give hende en frakke på netop fordi folk omkring mig vrænger næse og synes det er lidt noget pop, men efter at have læst dit indlæg her lod jeg folk vrænge næse og købte et lille, loddent dækken til hende, og hun er simpelthen så glad for det :blush2:
3
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Tøj til hunde

Indlægaf LadyFox » 8. dec 2017, 12:37

KitKat skrev:
Zombie skrev:
Den kolde tid er her, og jeg ser desværre mange hunde, der går rundt og fryser, fordi deres ejere ikke ved, at hunden er i fare for at blive underafkølet og burde få en jakke, et dækken eller en trøje på. Det er lige så forfængeligt at lade sin hund fryse fordi man synes tøj til den er fjollet, som det er at give den unødige klæder på!

EKSEMPLER PÅ RACER, DER OFTE FRYSER
- Labrador, boxer, bulldogs (alle slags), "staffy", jack russel terrier, gravhund, chihuahua og lign. "pelstyper".


Tak :kys: Både fra Coco og fra mig.

Jeg har været tilbageholdende med at give hende en frakke på netop fordi folk omkring mig vrænger næse og synes det er lidt noget pop, men efter at have læst dit indlæg her lod jeg folk vrænge næse og købte et lille, loddent dækken til hende, og hun er simpelthen så glad for det :blush2:


Hvis man har bull terrier så er folk langt flinkere når de har tøj på :stoned:

En bull terrier uden tøj på er i manges øjne en knaldhamrende ulovlig og ikke mindst aggressiv og farlig pitt bull.
Giv den tøj på så er den pludselig stadig en pitt bull, men ikke længere farlig. Fordi en hund med tøj på kan jo umuligt rende rundt og æde pensionister og børn til morgenmad :stoned: Folk er skøre nogen gange.
3
...
Brugeravatar
KitKat
Indlæg: 1127
Tilmeldt: 15. sep 2015, 05:43
Kort karma: 351
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 3262
Kontakt:

Re: Tøj til hunde

Indlægaf KitKat » 8. dec 2017, 12:40

LadyFox skrev:
Hvis man har bull terrier så er folk langt flinkere når de har tøj på :stoned:

En bull terrier uden tøj på er i manges øjne en knaldhamrende ulovlig og ikke mindst aggressiv og farlig pitt bull.
Giv den tøj på så er den pludselig stadig en pitt bull, men ikke længere farlig. Fordi en hund med tøj på kan jo umuligt rende rundt og æde pensionister og børn til morgenmad :stoned: Folk er skøre nogen gange.


:lol: Jeg kan godt se det giver vildt meget mening... eller noget :fløjt:
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Tøj til hunde

Indlægaf avdotja » 8. dec 2017, 13:52

KitKat skrev:
Zombie skrev:
Den kolde tid er her, og jeg ser desværre mange hunde, der går rundt og fryser, fordi deres ejere ikke ved, at hunden er i fare for at blive underafkølet og burde få en jakke, et dækken eller en trøje på. Det er lige så forfængeligt at lade sin hund fryse fordi man synes tøj til den er fjollet, som det er at give den unødige klæder på!

EKSEMPLER PÅ RACER, DER OFTE FRYSER
- Labrador, boxer, bulldogs (alle slags), "staffy", jack russel terrier, gravhund, chihuahua og lign. "pelstyper".


Tak :kys: Både fra Coco og fra mig.

Jeg har været tilbageholdende med at give hende en frakke på netop fordi folk omkring mig vrænger næse og synes det er lidt noget pop, men efter at have læst dit indlæg her lod jeg folk vrænge næse og købte et lille, loddent dækken til hende, og hun er simpelthen så glad for det :blush2:

Er det egentlig ikke obligatorisk med billede i den her slags indlæg :gruble:
3

Tilbage til "Kæledyr"