Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Fledermäuslein
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 189
Likede indlæg: 6920

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Fledermäuslein » 14. feb 2024, 18:31

Charly skrev:
TinaW skrev:Charly, håber adfærdsbehandleren kan hjælpe jer.
Har selv haft en hund med de tendenser, men det lå til racen, da han var af vogterrace (tyrkisk hyrdehund)
Det var også voldsomt af og til og han var stor og stærk.
Han fik dog heldigvis aldrig skadet en anden hund, men det kunne sagtens være sket, da folk ofte ikke kunne kalde deres egen hund til sig og jeg har måtte sætte mig ned på jorden, for at kunne holde ham, op til flere gange.
Min kunne med de hunde han havde kendt fra han enten selv var hvalp, eller de var. Han elskede hvalpe.
Er det alle andre hunde Cody reagerer så kraftigt på?

Ja, det er stort set alle hunde - med undtagelse af en golden som bor på en anden vej i kvarteret. Den ligger altid i deres indkørsel og den kan vi gå forbi uden problemer. Den har det roligste, mildeste sind og løfter dårligt et knurhår når der går nogen forbi.


Har du set de programmer, der ligger på DR, som hedder noget med Fra bøllehund til bedste ven? Der har flere gange været hunde med, der reagerer uhensigtsmæssigt på andre hunde.

Jeg håber, behandleren kan hjælpe. Vi havde en hund med ressourceforsvar og det er bare ikke sjovt at have så indgribende problemer, hvor man skal gå og frygte hundens opførsel.
0
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10257
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1225
Likede indlæg: 18480

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf .Magic. » 15. feb 2024, 05:09

Charly skrev:Vi har, som nogle ved, udfordringer med Cody i forhold til andre hunde. Han reagerer voldsomt og selvom vi træner og træner, så får han stadig nogle ret voldsomme udfald, og jeg er bange for at det en dag går galt. Jeg ved jo ikke hvad han vil gøre hvis han kommer løs, men jeg har heller ikke lyst til at vide det... Jeg er simpelthen så ked af det, for vi kan jo ikke have en aggressiv hund.... Vi fik ham som 4 måneder og jeg begynder at tro at der hvor han har været før, nok har præget ham mere end vi har troet - og ikke på den gode måde.

Vi har booket en adfærdsbehandler/træner, der kommer på søndag, men jeg er godt nok ikke optimist lige nu (oven på en dum episode i går), så vær nænsomme hvis I svarer på mit indlæg - jeg er meget følsom omkring det, og jeg grædt det meste af natten, for jeg elsker jo den hund.

Han har helt sikkert haft en dårlig oplevelse. Det er nærmest umuligt at træne væk hos nogle hunde så længe efter.

Vores Mocha havde en meget slem oplevelse med en stor hund da han var 12 uger og i dag er han 8 år og reagerer stadig voldsomt reaktiv når vi møder fremmede hunde som er større end han selv er. I og med han vejer 2 kg så er det jo nærmest alle hunde.

Jeg har opgivet at træne mere med ham ift det. Vi sørger for at holde rigtig meget afstand til andre hunde og så forsøger jeg at aflede ham inden han ser den fremmede hund og det går nogle gange okay og andre gange går slet ikke.

Det har været så svært og jeg mistede en overgang glæden ved at gå tur med ham. Nu har jeg bare accepteret at sådan er han og det har givet ro.

Jeg er klar over at det ikke føles som det samme fordi der er størrelsesforskel men vi kan hver gang risikere at møde en stor hund som river sig løs og føler sig truet og dermed bider Mocha. Ikke fordi den store hund er sur men fordi Mocha er det. Det overlever han ikke.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16487
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1421
Likede indlæg: 30811

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf TinaW » 26. feb 2024, 09:07

Jeg frygter at den gamle af mine heste, der bliver 26 til maj, er begyndt at udvikle EORTH (en tandsygdom der ofte rammer heste over 15 år)
Såfremt det er tilfældet skal de inficerede tænder hives ud.
Dyrlægen kommer start marts og tjekker.
Hun går i forvejen på lav dosis smertestillende dagligt, pga. gigt i ben eller ryg (har ikke fået det nærmere undersøgt, da jeg bare pensionerede hende)
Hun har været på det smertestillende i 3 år til august. Dyrlægen sagde at hun havde haft en anden kunde, hvis hest havde været på det ca. 4 år, men det påvirker selvfølgelig lever osv.
Så jeg er ret nervøs for, at der skal træffes en beslutning om, hvorvidt jeg vil betale for at få trukket x antal tænder ud og give hende 1 måske 2 år mere eller om jeg skal sige farvel til hende.
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12881
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 928
Likede indlæg: 12751

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Guilded_Lily » 26. feb 2024, 15:08

Så er flåtsæsonen skudt i gang....
0
Brugeravatar
Galoldriel
Indlæg: 1286
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:52
Kort karma: 249
Likede indlæg: 4222

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Galoldriel » 26. feb 2024, 15:19

Min søde bamse af en hund (golden retriever/labrador blanding) har det dejligste, gladeste sind. Men han stresser simpelthen så vildt, når vi får gæster. Det er "glad stress", og han hverken gør eller springer op. Men han laver små rejehop og logrer så kraftigt med halen, at han fx er kommet til at feje kopper ned fra kaffebordet. Han vælter ind i folk, og han prøver at slikke på deres hænder, pruster og bøvler rundt. Alt sammen, fordi han bare så gerne vil lege, og fordi han elsker mennesker.

Det er pænt anstrengende. Mest, når vi har besøg af folk, der ikke bryder sig om eller ikke forstår hunde. Når det er et relativt kort besøg, kan vi lukke ham inde i en anden del af huset (det er forholdsvis stort), men det ideelle ville være, at han kan være til stede uden at gå helt bananas.

Han kan godt falde lidt til ro i det efter cirka en halv time, men så snart, gæsterne rejser sig, så er han ved deres side igen. Vi giver ham altid et kødben og/eller hans lickimat med noget godt smurt ud over, og det afstresser ham, imens han spiser. Men når han er færdig, vil han hen til gæsterne igen.

Det er tydeligt, han gerne vil lytte til os, så når vi siger, han skal lægge sig eller sidde, gør han det også. Men der går kun et kort sekund, så springer han op igen. Sådan kan vi blive ved. Han er så hektisk, og vil ikke gå glip af noget.

Er der nogle af jer, der har haft/har samme problem med jeres hund, og er der noget, der har hjulpet?

Han er forresten 1 år og 9 måneder.
0
“I’m a man who discovered the wheel and built the Eiffel Tower out of metal and brawn. That’s what kind of man I am. You’re just a woman with a small brain. With a brain a third the size of us. It’s science.”

- Ron Burgundy
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10257
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1225
Likede indlæg: 18480

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf .Magic. » 27. feb 2024, 17:38

Galoldriel skrev:Min søde bamse af en hund (golden retriever/labrador blanding) har det dejligste, gladeste sind. Men han stresser simpelthen så vildt, når vi får gæster. Det er "glad stress", og han hverken gør eller springer op. Men han laver små rejehop og logrer så kraftigt med halen, at han fx er kommet til at feje kopper ned fra kaffebordet. Han vælter ind i folk, og han prøver at slikke på deres hænder, pruster og bøvler rundt. Alt sammen, fordi han bare så gerne vil lege, og fordi han elsker mennesker.

Det er pænt anstrengende. Mest, når vi har besøg af folk, der ikke bryder sig om eller ikke forstår hunde. Når det er et relativt kort besøg, kan vi lukke ham inde i en anden del af huset (det er forholdsvis stort), men det ideelle ville være, at han kan være til stede uden at gå helt bananas.

Han kan godt falde lidt til ro i det efter cirka en halv time, men så snart, gæsterne rejser sig, så er han ved deres side igen. Vi giver ham altid et kødben og/eller hans lickimat med noget godt smurt ud over, og det afstresser ham, imens han spiser. Men når han er færdig, vil han hen til gæsterne igen.

Det er tydeligt, han gerne vil lytte til os, så når vi siger, han skal lægge sig eller sidde, gør han det også. Men der går kun et kort sekund, så springer han op igen. Sådan kan vi blive ved. Han er så hektisk, og vil ikke gå glip af noget.

Er der nogle af jer, der har haft/har samme problem med jeres hund, og er der noget, der har hjulpet?

Han er forresten 1 år og 9 måneder.

Nanook er på samme måde og har hele tiden været det. Han bliver 3 år til august. Det er blevet mere afslappet med alderen - Nu bliver han ikke ved så længe.

Det eneste der virker her at at folk siger hej til ham og snakker lidt med ham. Han gør det fordi han vil sige hej og forstår ikke, hvis folk ikke vil sige hej. Jeg siger til folk at de er nødt til at sige hej til ham hvis han skal slappe af og vil de ikke det så kan de ikke besøge os. Det samme hvis de er bange for hunde og de derfor ikke tør sige hej. Det er naturligvis sådan det er for det bestemmer man jo ikke selv, men så skal vi bare ikke ses herhjemme.
0
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10257
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1225
Likede indlæg: 18480

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf .Magic. » 27. feb 2024, 17:41

TinaW skrev:Jeg frygter at den gamle af mine heste, der bliver 26 til maj, er begyndt at udvikle EORTH (en tandsygdom der ofte rammer heste over 15 år)
Såfremt det er tilfældet skal de inficerede tænder hives ud.
Dyrlægen kommer start marts og tjekker.
Hun går i forvejen på lav dosis smertestillende dagligt, pga. gigt i ben eller ryg (har ikke fået det nærmere undersøgt, da jeg bare pensionerede hende)
Hun har været på det smertestillende i 3 år til august. Dyrlægen sagde at hun havde haft en anden kunde, hvis hest havde været på det ca. 4 år, men det påvirker selvfølgelig lever osv.
Så jeg er ret nervøs for, at der skal træffes en beslutning om, hvorvidt jeg vil betale for at få trukket x antal tænder ud og give hende 1 måske 2 år mere eller om jeg skal sige farvel til hende.

Hvilke tænder er det?

Vi har en hest på arbejde uden fortænder pga eorth. Han har det supergodt og man mærker intet på ham :-)
Hans tunge hænger jo så ud af munden, men han passer selv på den og der er aldrig sår osv.

Jeg kan dog godt forstå dine tanker fordi din mule har den høje alder. Det er ikke nemt at tage sådan en beslutning.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16487
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1421
Likede indlæg: 30811

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf TinaW » 27. feb 2024, 18:13

.Magic. skrev:
TinaW skrev:Jeg frygter at den gamle af mine heste, der bliver 26 til maj, er begyndt at udvikle EORTH (en tandsygdom der ofte rammer heste over 15 år)
Såfremt det er tilfældet skal de inficerede tænder hives ud.
Dyrlægen kommer start marts og tjekker.
Hun går i forvejen på lav dosis smertestillende dagligt, pga. gigt i ben eller ryg (har ikke fået det nærmere undersøgt, da jeg bare pensionerede hende)
Hun har været på det smertestillende i 3 år til august. Dyrlægen sagde at hun havde haft en anden kunde, hvis hest havde været på det ca. 4 år, men det påvirker selvfølgelig lever osv.
Så jeg er ret nervøs for, at der skal træffes en beslutning om, hvorvidt jeg vil betale for at få trukket x antal tænder ud og give hende 1 måske 2 år mere eller om jeg skal sige farvel til hende.

Hvilke tænder er det?

Vi har en hest på arbejde uden fortænder pga eorth. Han har det supergodt og man mærker intet på ham :-)
Hans tunge hænger jo så ud af munden, men han passer selv på den og der er aldrig sår osv.

Jeg kan dog godt forstå dine tanker fordi din mule har den høje alder. Det er ikke nemt at tage sådan en beslutning.


Fortænderne i overmunden.
Dyrlægen kommer næste fredag og tjekker, så tager jeg den derfra.
Var hun 7-10 år yngre ville jeg bare få dem fjernet.
1
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10257
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1225
Likede indlæg: 18480

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf .Magic. » 4. mar 2024, 18:02

Min lille baby-hest er lige blevet 20 måneder og i dag legede hun drage.
Hun sjattissede helt vildt, hvinede i vilden sky når hendes folkmakker snakkede med hende (han er vallak) og der er en lille hingst på kun 10 måneder som hun spillede op til :gisp:

Hun er jo bare en baby :genert: :lol:
0
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4686
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 684
Likede indlæg: 21512

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf catnip » 12. mar 2024, 08:44

Jeg var afsted med hesten til check hos dyrlægen i sidste uge. Det er 7 måneder siden hun fik en seneskade på forbenet og det så virkelig skidt ud på et tidspunkt. Vi har møjsommeligt rehabbet hende med laaaaaaangsom genoptræning for hånd, fysioterapi osv, og endelig fik vi gode nyheder: senen ser så god ud som den nogensinde kommer til. Dyrlægen var meget-meget positiv og godt tilfreds. Jeg er simpelthen så lettet. Min gamle snart 23-årige, hjemmeavlede hest får en chance til :lun:

Vi må nu begynde at sidde på hende igen og har fået et nyt genoptræningsprogram hvor vi langsomt begynder at lægge trav på. Kun lige spor og kun på hårdt underlag. Hun er simpelthen så glad for at være lidt i arbejde igen, det er så sødt! Hun går stadig i sin lille sygefold og det bliver med hjertet i halsen at hun på et tidspunkt skal ud til de andre igen - det værste der kan ske er at hun skrider forlæns med forbenet på mudret underlag. Men på et tidspunkt er vi nødt til at tage chancen, for hun skal kunne være sammen med sine venner igen. Det er ikke noget hesteliv ikke at kunne være social med artsfæller. Men vi venter til underlaget er tørret helt op og hun er længere i sin rehab, for at mindske chancen for skader. Om hun kan komme på sommerfold igen er meget uvist. Folden er meget kuperet, og det mente dyrlægen nok var for stor en chance at tage. Det er super ærgerligt, men i det store hele er det stadig en stor sejr at være nået hertil.
5
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16487
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1421
Likede indlæg: 30811

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf TinaW » 12. mar 2024, 12:39

TinaW skrev:Jeg frygter at den gamle af mine heste, der bliver 26 til maj, er begyndt at udvikle EORTH (en tandsygdom der ofte rammer heste over 15 år)
Såfremt det er tilfældet skal de inficerede tænder hives ud.
Dyrlægen kommer start marts og tjekker.
Hun går i forvejen på lav dosis smertestillende dagligt, pga. gigt i ben eller ryg (har ikke fået det nærmere undersøgt, da jeg bare pensionerede hende)
Hun har været på det smertestillende i 3 år til august. Dyrlægen sagde at hun havde haft en anden kunde, hvis hest havde været på det ca. 4 år, men det påvirker selvfølgelig lever osv.
Så jeg er ret nervøs for, at der skal træffes en beslutning om, hvorvidt jeg vil betale for at få trukket x antal tænder ud og give hende 1 måske 2 år mere eller om jeg skal sige farvel til hende.


Hun har heldigvis ikke EORTH. Men dog højst sandsynligt PPID. Det skal dog bekræftes via en blodprøve.
Det er til at have med at gøre, da det kan behandles medicinsk og prisen for behandling er efterhånden nede i et prisleje, hvor det ikke er det, der skal være det afgørende.
Desuden mente dyrlægen at når hun går på så lav dosis smertestillende som hun gør, så er risikoen for leverskade eller lign. ikke så stor.
Så vi satser kraftigt på, at vi både kan fejre 26 års og 27 års fødselsdag, uden problemer.
4
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12881
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 928
Likede indlæg: 12751

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Guilded_Lily » 25. mar 2024, 14:36

Tips til bedste antitræk sele til hund?

Jeg kan godt mærke, min hund er i lømmelalderen! Alt, hvad hun lærte som hvalp, er glemt. Især er gåturene blevet lidt af en magtkamp, og jeg skal have fat i en mere passende sele. Hun er helt afsindigt stærk - meget stærkere end mine tidligere labradorer, og jeg bliver øm i lænd og skuldre på gåturene, når jeg hele tiden skal stoppe op for at gøre hende opmærksom på, at jeg altså også er med...

Jeg har kigget på en Comfort Pro walk sele fra Dog Copenhagen, men er den god nok? Hun bruger hele forkroppen, når hun trækker.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9627
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 995
Likede indlæg: 26970

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Santa » 25. mar 2024, 14:40

Guilded_Lily skrev:Tips til bedste antitræk sele til hund?

Jeg kan godt mærke, min hund er i lømmelalderen! Alt, hvad hun lærte som hvalp, er glemt. Især er gåturene blevet lidt af en magtkamp, og jeg skal have fat i en mere passende sele. Hun er helt afsindigt stærk - meget stærkere end mine tidligere labradorer, og jeg bliver øm i lænd og skuldre på gåturene, når jeg hele tiden skal stoppe op for at gøre hende opmærksom på, at jeg altså også er med...

Jeg har kigget på en Comfort Pro walk sele fra Dog Copenhagen, men er den god nok? Hun bruger hele forkroppen, når hun trækker.

Måske kan du supplere med en grime til hende?
Det ville jeg gøre med en stor, stærk hund, indtil den havde lært at gå pænt. Så to snore på, og når hun trækker, drejer/trækker man i snoren til grimen, evt kombineret med en kommando.
Alternativt, så træne intensivt ved at dreje og skifte retning hver gang hunden trækker.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12881
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 928
Likede indlæg: 12751

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Guilded_Lily » 25. mar 2024, 14:44

Santa skrev:
Guilded_Lily skrev:Tips til bedste antitræk sele til hund?

Jeg kan godt mærke, min hund er i lømmelalderen! Alt, hvad hun lærte som hvalp, er glemt. Især er gåturene blevet lidt af en magtkamp, og jeg skal have fat i en mere passende sele. Hun er helt afsindigt stærk - meget stærkere end mine tidligere labradorer, og jeg bliver øm i lænd og skuldre på gåturene, når jeg hele tiden skal stoppe op for at gøre hende opmærksom på, at jeg altså også er med...

Jeg har kigget på en Comfort Pro walk sele fra Dog Copenhagen, men er den god nok? Hun bruger hele forkroppen, når hun trækker.

Måske kan du supplere med en grime til hende?
Det ville jeg gøre med en stor, stærk hund, indtil den havde lært at gå pænt. Så to snore på, og når hun trækker, drejer/trækker man i snoren til grimen, evt kombineret med en kommando.
Alternativt, så træne intensivt ved at dreje og skifte retning hver gang hunden trækker.


Sådan en har jeg da vist liggende fra dengang, min mand gik til hvalpetræning med vores tidligere hund (han gik der dog ikke længe, bl.a. fordi vi ikke var så glade for det med grimen dengang. Og jeg fik trænet hende fint uden. Men måske skulle man give den et nyt forsøg med denne lille madamme).

Anyhow, så er hun i forvejen ved at vokse ud af den nuværende sele, så jeg skal have en ny alligevel. Og det skal nok være en med et større rygstykke end den nuværende.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9627
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 995
Likede indlæg: 26970

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Santa » 25. mar 2024, 14:51

Guilded_Lily skrev:
Santa skrev:
Guilded_Lily skrev:Tips til bedste antitræk sele til hund?

Jeg kan godt mærke, min hund er i lømmelalderen! Alt, hvad hun lærte som hvalp, er glemt. Især er gåturene blevet lidt af en magtkamp, og jeg skal have fat i en mere passende sele. Hun er helt afsindigt stærk - meget stærkere end mine tidligere labradorer, og jeg bliver øm i lænd og skuldre på gåturene, når jeg hele tiden skal stoppe op for at gøre hende opmærksom på, at jeg altså også er med...

Jeg har kigget på en Comfort Pro walk sele fra Dog Copenhagen, men er den god nok? Hun bruger hele forkroppen, når hun trækker.

Måske kan du supplere med en grime til hende?
Det ville jeg gøre med en stor, stærk hund, indtil den havde lært at gå pænt. Så to snore på, og når hun trækker, drejer/trækker man i snoren til grimen, evt kombineret med en kommando.
Alternativt, så træne intensivt ved at dreje og skifte retning hver gang hunden trækker.


Sådan en har jeg da vist liggende fra dengang, min mand gik til hvalpetræning med vores tidligere hund (han gik der dog ikke længe, bl.a. fordi vi ikke var så glade for det med grimen dengang. Og jeg fik trænet hende fint uden. Men måske skulle man give den et nyt forsøg med denne lille madamme).

Anyhow, så er hun i forvejen ved at vokse ud af den nuværende sele, så jeg skal have en ny alligevel. Og det skal nok være en med et større rygstykke end den nuværende.

Jeg er gammel hestepige, og derfor tænker jeg altid på en grime eller hovedtøj, når jeg ser folk bakse med store hunde, som trækker. Især hvis de er i sele, det gør det jo nemmere for hunden at trække igennem.
Men med et hovedtøj, så kan den trække alt det den vil, men du bestemmer hvorhen. Og det bliver de hurtigt trætte af.
Når man kan styre en 400 kg hingst med det, så kan man også styre en labrador :D

Men det er sjovt hvor forskellige hunde kan være; min hund går oftest i flexline, men af og til også i fast snor. Hun trækker yderst sjældent i flexlinen, men aldrig i fast snor. Der går hun nærmest “på plads” og snoren hænger slapt, men det har jeg faktisk aldrig trænet med hende.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)

Tilbage til "Kæledyr"