Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Juki » 30. maj 2018, 06:30

Pandesteg skrev:Spørgsmål: hvor ofte vasker I vandskål og madskål (til tørkost) af?

Efter behov. Det er lidt svært at svare på da det er afhængig af hvor meget de drikker og hvor ofte vandskålen har brug for at blive fyldt. De savler dog sjældent, så skålen bliver ikke snasket til. Jeg har faktisk ikke styr på det, men med dages mellemrum.

Det er kun min ældste der bruger madskål(hvis ikke han skal arbejde for maden) Den bliver nok skiftet hver anden dage i gennemsnit.

Min yngste bruger sådan en sloweater i stedet for klassiske skåle, da hun ellers sluger maden. Den bliver vasket noget sjældnere, men til gengæld er hun også vældig grundig til at tjekke for rester og selv holde den ren. Nogle gange sker det flere gange om dagen, også uden det er i forbindelse med et måltid :santa2:

SAGA skrev:Hvilket badebassin til hunden kan i anbefale? Min hund er på størrelse med en cocker spaniel så det behøver ikke være vildt stort :)

Jeg har overvejet sådan en plastikskal, selvom den fylder og ikke kan pakkes væk så let, men jeg mistænker lidt mine hunde vil se det som en stor vandskål i stedet og så gider jeg ikke bruge penge på det..

Meld gerne tilbage hvis du ender med at anskaffe dig et badebassin.

HerErJeg skrev:Det går meget bedre nu, og årsagen er delvist fundet. Han har ædt jord, for vi tog ham på fersk gerning dagen efter.
Han har aldrig gidet gnave i nogen verdens ting, og så pludselig jord? Godt han snart skal vaccineres, så kan vi da lige høre hvorfor han måske gør det.

Godt at det går bedre med ham.

Hvad er det for noget jord han spiser og hvorfra? Jeg tænker bare om der kan være noget i det som har givet ham mavepine, fx hvis det er plantejord eller der er brugt noget gødning der er blevet blandet/opløst i jorden.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
KitKat
Indlæg: 1127
Tilmeldt: 15. sep 2015, 05:43
Kort karma: 351
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 3262
Kontakt:

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf KitKat » 31. maj 2018, 16:55

Jeg er lige nødt til at høre jer...

Jeg er ved at skifte over til barf og har læst, regnet og spurgt alle mulige om alt muligt.
Bl.a omkring rå fjerkræknogler.

Hver gang får jeg at vide, at "Når bare de er rå, splintrer de ikke og derfor er det ok"

Men... Coco fik et kalkunlår her til aften, pludselig lød et knæk og jeg fandt hvad jeg vil kalde splinter på gulvet.

Jeg har fjernet det, og hun virker ikke til at have slugt noget skarpt, men hvad tænker I?
Er det pylret hvis jeg ikke tør give hende fjerkræknogler fremover?

IMG_20180531_184719.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf vibbsen » 31. maj 2018, 17:26

KitKat skrev:Jeg er lige nødt til at høre jer...

Jeg er ved at skifte over til barf og har læst, regnet og spurgt alle mulige om alt muligt.
Bl.a omkring rå fjerkræknogler.

Hver gang får jeg at vide, at "Når bare de er rå, splintrer de ikke og derfor er det ok"

Men... Coco fik et kalkunlår her til aften, pludselig lød et knæk og jeg fandt hvad jeg vil kalde splinter på gulvet.

Jeg har fjernet det, og hun virker ikke til at have slugt noget skarpt, men hvad tænker I?
Er det pylret hvis jeg ikke tør give hende fjerkræknogler fremover?

IMG_20180531_184719.jpg


Nu kan jeg ikke lige huske om Coco er en hund eller en kat....

Lige netop rå fjerkræ har jeg nok den holdning til at de kan de finde ude i naturen...Jeg mener hvis de fanger en fugl....Både vores katte og alle de hunde mine forældre har haft gennem et langt liv har spist fugle hvis disse "bød sig til"....Uden at det nogensinde har været et problem....Og hvis vi ser på Naturen som helhed så er fjerkræ pænt langt ned i fødekæden...Det ville næppe være tilfældet hvis man kunne dø af det....Så have evolutionen nok placeret dem et andet sted i madpyramiden :-D

Til gengæld så er der ingen der får mig til at kalde andre kæledyrsejere for pylrede.......Retten dertil opgav jeg da jeg valgte at sige at vores katte ikke måtte være udekatte overhovedet fordi jeg er bange for at nogen skal indfange dem og gøre skrækkelige ting ved dem....
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
KitKat
Indlæg: 1127
Tilmeldt: 15. sep 2015, 05:43
Kort karma: 351
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 3262
Kontakt:

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf KitKat » 31. maj 2018, 17:30

vibbsen skrev:Nu kan jeg ikke lige huske om Coco er en hund eller en kat....

Lige netop rå fjerkræ har jeg nok den holdning til at de kan de finde ude i naturen...Jeg mener hvis de fanger en fugl....Både vores katte og alle de hunde mine forældre har haft gennem et langt liv har spist fugle hvis disse "bød sig til"....Uden at det nogensinde har været et problem....Og hvis vi ser på Naturen som helhed så er fjerkræ pænt langt ned i fødekæden...Det ville næppe være tilfældet hvis man kunne dø af det....Så have evolutionen nok placeret dem et andet sted i madpyramiden :-D

Til gengæld så er der ingen der får mig til at kalde andre kæledyrsejere for pylrede.......Retten dertil opgav jeg da jeg valgte at sige at vores katte ikke måtte være udekatte overhovedet fordi jeg er bange for at nogen skal indfange dem og gøre skrækkelige ting ved dem....


Coco er en hund, sorry :D

En Old English Bulldog som med lethed kan sluge de splinter på billedet hvis hun kommer i tanker om det. Og hun er ret forslugen, indhalerer nærmest sit tørfoder. (hvilket i øvrigt er en af årsagerne til at jeg skifter til barf, der er lidt mere beskæftigelse i for hende)

Egentlig tænker jeg det samme som dig i forhold til at de kan finde i naturen, men det er alligevel sjældent en hund nedlægger en kalkun, og hvis en solsort-lår-knogle splintrer ville det ikke bekymre mig nær så meget :D
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Pandesteg » 31. maj 2018, 17:59

KitKat skrev:Jeg er lige nødt til at høre jer...

Jeg er ved at skifte over til barf og har læst, regnet og spurgt alle mulige om alt muligt.
Bl.a omkring rå fjerkræknogler.

Hver gang får jeg at vide, at "Når bare de er rå, splintrer de ikke og derfor er det ok"

Men... Coco fik et kalkunlår her til aften, pludselig lød et knæk og jeg fandt hvad jeg vil kalde splinter på gulvet.

Jeg har fjernet det, og hun virker ikke til at have slugt noget skarpt, men hvad tænker I?
Er det pylret hvis jeg ikke tør give hende fjerkræknogler fremover?

IMG_20180531_184719.jpg


Vores katte får BARF og ja det ser ud og lyder drabeligt med knoglestumper, men de spiser og knaser rask væk og har det fortrinligt :)
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Santa » 31. maj 2018, 19:48

KitKat skrev:Jeg er lige nødt til at høre jer...

Jeg er ved at skifte over til barf og har læst, regnet og spurgt alle mulige om alt muligt.
Bl.a omkring rå fjerkræknogler.

Hver gang får jeg at vide, at "Når bare de er rå, splintrer de ikke og derfor er det ok"

Men... Coco fik et kalkunlår her til aften, pludselig lød et knæk og jeg fandt hvad jeg vil kalde splinter på gulvet.

Jeg har fjernet det, og hun virker ikke til at have slugt noget skarpt, men hvad tænker I?
Er det pylret hvis jeg ikke tør give hende fjerkræknogler fremover?


Jeg har altid lært, at hunde ikke må få fugleknogler.
Sidste sommer var vores hund indlagt med hvad der viste sig at være betændelse i bugspytkirtlen, og der var undervejs bla mistanke om perforeret mavesæk/tarm og betændelse i bughulen osv.
Hunden var meget, meget syg, og kastede blod op.
Vi talte en del med alle dyrlægerne om rå ben (som vi ellers brugte en del til hende) og det frarådede de alle sammen. Kyllingeben nævnte de alle først når jeg spurgte, fordi de splintrer nemt og meget spidst, men det har hun aldrig fået. Hun har kun fået rå oksemarvben.
Så vi giver ikke længere ben, dels fordi det er for fedt til hendes (åbenbart!) sarte mave, dels pga splinter og knækkede tænder, som de sagde.
Nu får prinsessen kun (dyrt!) specialfoder og tørrede oksepandelapper etc at gnave i. :rulle:
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf LadyFox » 1. jun 2018, 05:18

KitKat skrev:
vibbsen skrev:Nu kan jeg ikke lige huske om Coco er en hund eller en kat....

Lige netop rå fjerkræ har jeg nok den holdning til at de kan de finde ude i naturen...Jeg mener hvis de fanger en fugl....Både vores katte og alle de hunde mine forældre har haft gennem et langt liv har spist fugle hvis disse "bød sig til"....Uden at det nogensinde har været et problem....Og hvis vi ser på Naturen som helhed så er fjerkræ pænt langt ned i fødekæden...Det ville næppe være tilfældet hvis man kunne dø af det....Så have evolutionen nok placeret dem et andet sted i madpyramiden :-D

Til gengæld så er der ingen der får mig til at kalde andre kæledyrsejere for pylrede.......Retten dertil opgav jeg da jeg valgte at sige at vores katte ikke måtte være udekatte overhovedet fordi jeg er bange for at nogen skal indfange dem og gøre skrækkelige ting ved dem....


Coco er en hund, sorry :D

En Old English Bulldog som med lethed kan sluge de splinter på billedet hvis hun kommer i tanker om det. Og hun er ret forslugen, indhalerer nærmest sit tørfoder. (hvilket i øvrigt er en af årsagerne til at jeg skifter til barf, der er lidt mere beskæftigelse i for hende)

Egentlig tænker jeg det samme som dig i forhold til at de kan finde i naturen, men det er alligevel sjældent en hund nedlægger en kalkun, og hvis en solsort-lår-knogle splintrer ville det ikke bekymre mig nær så meget :D

Sådan en høne er let at nedlægge :lol: :genert:
1
...
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Fru Sunshine » 1. jun 2018, 06:22

Jeg har hørt, at man ikke skal give dem de billige kyllinger/kalkuner/ænder, fordi de er vokset alt for hurtigt. Så bliver knoglerne mere porøse og splintrer nemt.

Man kan også se på knoglerne ved de fjerkræ, der har fået lov at udvikle sig naturligt, at deres knogler er mere faste og sværere at knække.

Men altså: det er jo noget, jeg har hørt. Mine katte får ikke lov at få knoglerne fra tilberedte fugle. Heller ikke dem, der har haft det godt.
Hvad de æder i naturen, kan jeg ikke styre.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Mi55y » 3. jun 2018, 18:39

Jeg tror Molly (kat) har fået blærebetændelse. Hun går på bakken konstant, har sjattisset på gulv, i en taske og i en tom kasse og er generelt lidt pjevset. Hendes urin lugter dog ikke og er lyst. Ringer til dyrlægen i morgen, men kunne det ikke godt lyde som blærebetændelse? Går ikke ud fra at varmen kan have den slags påvirkning...
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Pandesteg » 4. jun 2018, 06:29

Mi55y skrev:Jeg tror Molly (kat) har fået blærebetændelse. Hun går på bakken konstant, har sjattisset på gulv, i en taske og i en tom kasse og er generelt lidt pjevset. Hendes urin lugter dog ikke og er lyst. Ringer til dyrlægen i morgen, men kunne det ikke godt lyde som blærebetændelse? Går ikke ud fra at varmen kan have den slags påvirkning...


Jo det kunne det godt lyde til. Vi havde engang en killing, der havde blærebetændelse, han stormede på bakken konstant, men der kom ikke rigtig noget ud. Men godt du ringer til dyrlægen, det kan være rigtig farligt for katte med blærebetændelse, så vidt jeg kune forstå.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf HerErJeg » 4. jun 2018, 06:55

Jeg kan godt blive lidt arrig på div. veterinærsygeplejersker der delvist render og sælger "frygt" i metermål.
Nu skal vovsen have fjernet tandsten, så jeg skulle booke en tid. Se det var jo nærmest umuligt, for de måtte jo hellere se hunden til et tandtjek først. Undersøgelsen viste jo ganske rigtigt, at der var en del som skulle væk.
Og hvad koster det så? Jo, det kan man jo ikke lige sige, for det kommer an på hvor meget der skal fjernes... JAMEN, hvorfor så overhovedet spilde tiden på et tandtjek, hvis det ikke giver svar på spørgsmål alligevel?

Næste problem var bedøvelsen. Det kunne jo være rigtigt rart at lave en blodprøve til at analysere på nyrer og lever, for de skulle jo arbejde med at udskille bedøvelsen, så det var for at være på den sikre side - men det måtte jeg jo selv om, men de anbefaler jo...
Lige der bliver jeg simpelthen så utroligt træt i hovedet. Vi har i familien fået steriliseret og kastreret kæledyr de sidste 40 år, og der har aldrig været nogen verdens ting på tale, det er bare blevet gjort og ingen problemer nogensinde.

Dyrlægerne selv er rimeligt hardcore, de ved godt hvad dyr kan tåle og ikke kan tåle. Der er ikke så mange spørgsmål. Det kan jeg rigtig godt lide.
Men den der verden af pyller jeg mødes med ved skranken, det er bare for meget, og selv den mindste lille loppe bliver problematiseret.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Juki » 4. jun 2018, 07:11

HerErJeg skrev:Jeg kan godt blive lidt arrig på div. veterinærsygeplejersker der delvist render og sælger "frygt" i metermål.
Nu skal vovsen have fjernet tandsten, så jeg skulle booke en tid. Se det var jo nærmest umuligt, for de måtte jo hellere se hunden til et tandtjek først. Undersøgelsen viste jo ganske rigtigt, at der var en del som skulle væk.
Og hvad koster det så? Jo, det kan man jo ikke lige sige, for det kommer an på hvor meget der skal fjernes... JAMEN, hvorfor så overhovedet spilde tiden på et tandtjek, hvis det ikke giver svar på spørgsmål alligevel?

Næste problem var bedøvelsen. Det kunne jo være rigtigt rart at lave en blodprøve til at analysere på nyrer og lever, for de skulle jo arbejde med at udskille bedøvelsen, så det var for at være på den sikre side - men det måtte jeg jo selv om, men de anbefaler jo...
Lige der bliver jeg simpelthen så utroligt træt i hovedet. Vi har i familien fået steriliseret og kastreret kæledyr de sidste 40 år, og der har aldrig været nogen verdens ting på tale, det er bare blevet gjort og ingen problemer nogensinde.

Dyrlægerne selv er rimeligt hardcore, de ved godt hvad dyr kan tåle og ikke kan tåle. Der er ikke så mange spørgsmål. Det kan jeg rigtig godt lide.
Men den der verden af pyller jeg mødes med ved skranken, det er bare for meget, og selv den mindste lille loppe bliver problematiseret.

Jeg ved ikke om jeg synes det er pyller. Nogle ting kan virke unødvendige, men så kan de jo fravælges.

Personligt synes jeg det er rart at dyret bliver undersøgt før en behandling i narkose. Jeg ville slet ikke være tryg ved at jeg selv skulle vurdere hvilken form for behandling der skal foretages.

At der har været kæledyr i jeres familie i 40 år synes jeg ikke rigtig er et argument der holder i den sammenhæng. Selvfølgelig sker der en udvikling i behandlingen og håndteringen af kæledyr og at du har haft en adfærd de sidste 40 år er ikke lig med at det er den bedste løsning for kæledyrene.

Jeg stoler på vores dyrlæge og jeg er tryg ved at de ikke tilbyder nyttesløs behandling eller at de kun er til for at tjene ekstra på hvad der nu kan tjenes på. Det er vel heller ikke for at genere at jeres dyrlæge gør opmærksom på hvilken behandling der vil være gavnlig.

Jeg kan dog godt synes det er træls når jeg ringer til dyrlægen om et mindre, tilbagevendende problem(fx svamp i mundvigen) og de så vil se dyret før de ordinerer et eller andet creme fx.

Men generelt er dyrlægens vurdering ikke noget jeg gider være stædig over.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf HerErJeg » 4. jun 2018, 07:15

Juki skrev:
HerErJeg skrev:Jeg kan godt blive lidt arrig på div. veterinærsygeplejersker der delvist render og sælger "frygt" i metermål.
Nu skal vovsen have fjernet tandsten, så jeg skulle booke en tid. Se det var jo nærmest umuligt, for de måtte jo hellere se hunden til et tandtjek først. Undersøgelsen viste jo ganske rigtigt, at der var en del som skulle væk.
Og hvad koster det så? Jo, det kan man jo ikke lige sige, for det kommer an på hvor meget der skal fjernes... JAMEN, hvorfor så overhovedet spilde tiden på et tandtjek, hvis det ikke giver svar på spørgsmål alligevel?

Næste problem var bedøvelsen. Det kunne jo være rigtigt rart at lave en blodprøve til at analysere på nyrer og lever, for de skulle jo arbejde med at udskille bedøvelsen, så det var for at være på den sikre side - men det måtte jeg jo selv om, men de anbefaler jo...
Lige der bliver jeg simpelthen så utroligt træt i hovedet. Vi har i familien fået steriliseret og kastreret kæledyr de sidste 40 år, og der har aldrig været nogen verdens ting på tale, det er bare blevet gjort og ingen problemer nogensinde.

Dyrlægerne selv er rimeligt hardcore, de ved godt hvad dyr kan tåle og ikke kan tåle. Der er ikke så mange spørgsmål. Det kan jeg rigtig godt lide.
Men den der verden af pyller jeg mødes med ved skranken, det er bare for meget, og selv den mindste lille loppe bliver problematiseret.

Jeg ved ikke om jeg synes det er pyller. Nogle ting kan virke unødvendige, men så kan de jo fravælges.

Personligt synes jeg det er rart at dyret bliver undersøgt før en behandling i narkose. Jeg ville slet ikke være tryg ved at jeg selv skulle vurdere hvilken form for behandling der skal foretages.

At der har været kæledyr i jeres familie i 40 år synes jeg ikke rigtig er et argument der holder i den sammenhæng. Selvfølgelig sker der en udvikling i behandlingen og håndteringen af kæledyr og at du har haft en adfærd de sidste 40 år er ikke lig med at det er den bedste løsning for kæledyrene.

Jeg stoler på vores dyrlæge og jeg er tryg ved at de ikke tilbyder nyttesløs behandling eller at de kun er til for at tjene ekstra på hvad der nu kan tjenes på. Det er vel heller ikke for at genere at jeres dyrlæge gør opmærksom på hvilken behandling der vil være gavnlig.

Jeg kan dog godt synes det er træls når jeg ringer til dyrlægen om et mindre, tilbagevendende problem(fx svamp i mundvigen) og de så vil se dyret før de ordinerer et eller andet creme fx.

Men generelt er dyrlægens vurdering ikke noget jeg gider være stædig over.


Jeg tror lige præcis, hvis det var dyrlægen som tog imod eller besvarede telefonen, så ville du bare få at vide at pillerne eller cremen lå parat til dig. De synes ikke der er grund til at bøvle med andet.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf icelady » 4. jun 2018, 07:49

Min bette kat, Misty´s næse er helt hvid.

Den plejer at være lyserød, men nu er den helt hvid.

Tænker det kan være pga varmen? (hun er som normal, bortset fra hun sover lidt mere end normalt, hvilket Viktor også gør, så det regner jeg ikke for unormalt.)
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Pandesteg » 4. jun 2018, 07:53

icelady skrev:Min bette kat, Misty´s næse er helt hvid.

Den plejer at være lyserød, men nu er den helt hvid.

Tænker det kan være pga varmen? (hun er som normal, bortset fra hun sover lidt mere end normalt, hvilket Viktor også gør, så det regner jeg ikke for unormalt.)


Vores katte er også nogle gange helt blege om næsen, kan ikke rigtig finde et mønster i hvornår det sker, men hvis hun ellers opgører sig normalt (mine sover også mere her i varmen) så ville jeg se an...
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:

Tilbage til "Kæledyr"