Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 808
Likede indlæg: 10816

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf vibbsen » 31. maj 2018, 17:26

KitKat skrev:Jeg er lige nødt til at høre jer...

Jeg er ved at skifte over til barf og har læst, regnet og spurgt alle mulige om alt muligt.
Bl.a omkring rå fjerkræknogler.

Hver gang får jeg at vide, at "Når bare de er rå, splintrer de ikke og derfor er det ok"

Men... Coco fik et kalkunlår her til aften, pludselig lød et knæk og jeg fandt hvad jeg vil kalde splinter på gulvet.

Jeg har fjernet det, og hun virker ikke til at have slugt noget skarpt, men hvad tænker I?
Er det pylret hvis jeg ikke tør give hende fjerkræknogler fremover?

IMG_20180531_184719.jpg

Nu kan jeg ikke lige huske om Coco er en hund eller en kat....

Lige netop rå fjerkræ har jeg nok den holdning til at de kan de finde ude i naturen...Jeg mener hvis de fanger en fugl....Både vores katte og alle de hunde mine forældre har haft gennem et langt liv har spist fugle hvis disse "bød sig til"....Uden at det nogensinde har været et problem....Og hvis vi ser på Naturen som helhed så er fjerkræ pænt langt ned i fødekæden...Det ville næppe være tilfældet hvis man kunne dø af det....Så have evolutionen nok placeret dem et andet sted i madpyramiden :-D

Til gengæld så er der ingen der får mig til at kalde andre kæledyrsejere for pylrede.......Retten dertil opgav jeg da jeg valgte at sige at vores katte ikke måtte være udekatte overhovedet fordi jeg er bange for at nogen skal indfange dem og gøre skrækkelige ting ved dem....
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
WorkInProgress
Kort karma: 254
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 1862
Kontakt:

Indlægaf WorkInProgress » 31. maj 2018, 17:30

vibbsen skrev:Nu kan jeg ikke lige huske om Coco er en hund eller en kat....

Lige netop rå fjerkræ har jeg nok den holdning til at de kan de finde ude i naturen...Jeg mener hvis de fanger en fugl....Både vores katte og alle de hunde mine forældre har haft gennem et langt liv har spist fugle hvis disse "bød sig til"....Uden at det nogensinde har været et problem....Og hvis vi ser på Naturen som helhed så er fjerkræ pænt langt ned i fødekæden...Det ville næppe være tilfældet hvis man kunne dø af det....Så have evolutionen nok placeret dem et andet sted i madpyramiden :-D

Til gengæld så er der ingen der får mig til at kalde andre kæledyrsejere for pylrede.......Retten dertil opgav jeg da jeg valgte at sige at vores katte ikke måtte være udekatte overhovedet fordi jeg er bange for at nogen skal indfange dem og gøre skrækkelige ting ved dem....

Coco er en hund, sorry :D

En Old English Bulldog som med lethed kan sluge de splinter på billedet hvis hun kommer i tanker om det. Og hun er ret forslugen, indhalerer nærmest sit tørfoder. (hvilket i øvrigt er en af årsagerne til at jeg skifter til barf, der er lidt mere beskæftigelse i for hende)

Egentlig tænker jeg det samme som dig i forhold til at de kan finde i naturen, men det er alligevel sjældent en hund nedlægger en kalkun, og hvis en solsort-lår-knogle splintrer ville det ikke bekymre mig nær så meget :D
0
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 659
Likede indlæg: 6917

Indlægaf Pandesteg » 31. maj 2018, 17:59

Jeg er ved at skifte over til barf og har læst, regnet og spurgt alle mulige om alt muligt.

Hver gang får jeg at vide, at "Når bare de er rå, splintrer de ikke og derfor er det ok"

Men... Coco fik et kalkunlår her til aften, pludselig lød et knæk og jeg fandt hvad jeg vil kalde splinter på gulvet.

Jeg har fjernet det, og hun virker ikke til at have slugt noget skarpt, men hvad tænker I?

IMG_20180531_184719.jpg

Vores katte får BARF og ja det ser ud og lyder drabeligt med knoglestumper, men de spiser og knaser rask væk og har det fortrinligt :)
2
I don't follow rules. I follow dogs. On Instagram.
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 244
Likede indlæg: 6422

Indlægaf Santa » 31. maj 2018, 19:48

Jeg har altid lært, at hunde ikke må få fugleknogler.
Sidste sommer var vores hund indlagt med hvad der viste sig at være betændelse i bugspytkirtlen, og der var undervejs bla mistanke om perforeret mavesæk/tarm og betændelse i bughulen osv.
Hunden var meget, meget syg, og kastede blod op.
Vi talte en del med alle dyrlægerne om rå ben (som vi ellers brugte en del til hende) og det frarådede de alle sammen. Kyllingeben nævnte de alle først når jeg spurgte, fordi de splintrer nemt og meget spidst, men det har hun aldrig fået. Hun har kun fået rå oksemarvben.
Så vi giver ikke længere ben, dels fordi det er for fedt til hendes (åbenbart!) sarte mave, dels pga splinter og knækkede tænder, som de sagde.
Nu får prinsessen kun (dyrt!) specialfoder og tørrede oksepandelapper etc at gnave i. :rulle:
1
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1316
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 22137

Indlægaf LadyFox » 1. jun 2018, 05:18

KitKat skrev:
vibbsen skrev:Nu kan jeg ikke lige huske om Coco er en hund eller en kat....

Coco er en hund, sorry :D

En Old English Bulldog som med lethed kan sluge de splinter på billedet hvis hun kommer i tanker om det. Og hun er ret forslugen, indhalerer nærmest sit tørfoder. (hvilket i øvrigt er en af årsagerne til at jeg skifter til barf, der er lidt mere beskæftigelse i for hende)

Egentlig tænker jeg det samme som dig i forhold til at de kan finde i naturen, men det er alligevel sjældent en hund nedlægger en kalkun, og hvis en solsort-lår-knogle splintrer ville det ikke bekymre mig nær så meget :D

Sådan en høne er let at nedlægge :lol: :genert:
1
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1436
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 12917

Indlægaf Fru Sunshine » 1. jun 2018, 06:22

Jeg har hørt, at man ikke skal give dem de billige kyllinger/kalkuner/ænder, fordi de er vokset alt for hurtigt. Så bliver knoglerne mere porøse og splintrer nemt.

Man kan også se på knoglerne ved de fjerkræ, der har fået lov at udvikle sig naturligt, at deres knogler er mere faste og sværere at knække.

Men altså: det er jo noget, jeg har hørt. Mine katte får ikke lov at få knoglerne fra tilberedte fugle. Heller ikke dem, der har haft det godt.
Hvad de æder i naturen, kan jeg ikke styre.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
SAGA
Kort karma: 10
Likede indlæg: 249

Indlægaf SAGA » 2. jun 2018, 08:36

Juki:
Jeg tror det ender med dette. Vi har ikke Petworld i nærheden og vil ikke have det sendt. Så skal lige have det hentet :)

https://www.petworld.dk/hundepool?gclid ... gKOdfD_BwE
1
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 439
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 6596

Indlægaf Mi55y » 3. jun 2018, 18:39

Jeg tror Molly (kat) har fået blærebetændelse. Hun går på bakken konstant, har sjattisset på gulv, i en taske og i en tom kasse og er generelt lidt pjevset. Hendes urin lugter dog ikke og er lyst. Ringer til dyrlægen i morgen, men kunne det ikke godt lyde som blærebetændelse? Går ikke ud fra at varmen kan have den slags påvirkning...
0
Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Brugeravatar
Pandesteg

Indlægaf Pandesteg » 4. jun 2018, 06:29

Mi55y skrev:Jeg tror Molly (kat) har fået blærebetændelse. Hun går på bakken konstant, har sjattisset på gulv, i en taske og i en tom kasse og er generelt lidt pjevset. Hendes urin lugter dog ikke og er lyst. Ringer til dyrlægen i morgen, men kunne det ikke godt lyde som blærebetændelse? Går ikke ud fra at varmen kan have den slags påvirkning...

Jo det kunne det godt lyde til. Vi havde engang en killing, der havde blærebetændelse, han stormede på bakken konstant, men der kom ikke rigtig noget ud. Men godt du ringer til dyrlægen, det kan være rigtig farligt for katte med blærebetændelse, så vidt jeg kune forstå.
0
HerErJeg
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1196

Indlægaf HerErJeg » 4. jun 2018, 06:55

Jeg kan godt blive lidt arrig på div. veterinærsygeplejersker der delvist render og sælger "frygt" i metermål.
Nu skal vovsen have fjernet tandsten, så jeg skulle booke en tid. Se det var jo nærmest umuligt, for de måtte jo hellere se hunden til et tandtjek først. Undersøgelsen viste jo ganske rigtigt, at der var en del som skulle væk.
Og hvad koster det så? Jo, det kan man jo ikke lige sige, for det kommer an på hvor meget der skal fjernes... JAMEN, hvorfor så overhovedet spilde tiden på et tandtjek, hvis det ikke giver svar på spørgsmål alligevel?

Næste problem var bedøvelsen. Det kunne jo være rigtigt rart at lave en blodprøve til at analysere på nyrer og lever, for de skulle jo arbejde med at udskille bedøvelsen, så det var for at være på den sikre side - men det måtte jeg jo selv om, men de anbefaler jo...
Lige der bliver jeg simpelthen så utroligt træt i hovedet. Vi har i familien fået steriliseret og kastreret kæledyr de sidste 40 år, og der har aldrig været nogen verdens ting på tale, det er bare blevet gjort og ingen problemer nogensinde.

Dyrlægerne selv er rimeligt hardcore, de ved godt hvad dyr kan tåle og ikke kan tåle. Der er ikke så mange spørgsmål. Det kan jeg rigtig godt lide.
Men den der verden af pyller jeg mødes med ved skranken, det er bare for meget, og selv den mindste lille loppe bliver problematiseret.
0
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 784
Likede indlæg: 14772

Indlægaf Juki » 4. jun 2018, 07:11

HerErJeg skrev:Jeg kan godt blive lidt arrig på div. veterinærsygeplejersker der delvist render og sælger "frygt" i metermål.
Nu skal vovsen have fjernet tandsten, så jeg skulle booke en tid. Se det var jo nærmest umuligt, for de måtte jo hellere se hunden til et tandtjek først. Undersøgelsen viste jo ganske rigtigt, at der var en del som skulle væk.
Og hvad koster det så? Jo, det kan man jo ikke lige sige, for det kommer an på hvor meget der skal fjernes... JAMEN, hvorfor så overhovedet spilde tiden på et tandtjek, hvis det ikke giver svar på spørgsmål alligevel?

Næste problem var bedøvelsen. Det kunne jo være rigtigt rart at lave en blodprøve til at analysere på nyrer og lever, for de skulle jo arbejde med at udskille bedøvelsen, så det var for at være på den sikre side - men det måtte jeg jo selv om, men de anbefaler jo...
Lige der bliver jeg simpelthen så utroligt træt i hovedet. Vi har i familien fået steriliseret og kastreret kæledyr de sidste 40 år, og der har aldrig været nogen verdens ting på tale, det er bare blevet gjort og ingen problemer nogensinde.

Dyrlægerne selv er rimeligt hardcore, de ved godt hvad dyr kan tåle og ikke kan tåle. Der er ikke så mange spørgsmål. Det kan jeg rigtig godt lide.
Men den der verden af pyller jeg mødes med ved skranken, det er bare for meget, og selv den mindste lille loppe bliver problematiseret.

Jeg ved ikke om jeg synes det er pyller. Nogle ting kan virke unødvendige, men så kan de jo fravælges.

Personligt synes jeg det er rart at dyret bliver undersøgt før en behandling i narkose. Jeg ville slet ikke være tryg ved at jeg selv skulle vurdere hvilken form for behandling der skal foretages.

At der har været kæledyr i jeres familie i 40 år synes jeg ikke rigtig er et argument der holder i den sammenhæng. Selvfølgelig sker der en udvikling i behandlingen og håndteringen af kæledyr og at du har haft en adfærd de sidste 40 år er ikke lig med at det er den bedste løsning for kæledyrene.

Jeg stoler på vores dyrlæge og jeg er tryg ved at de ikke tilbyder nyttesløs behandling eller at de kun er til for at tjene ekstra på hvad der nu kan tjenes på. Det er vel heller ikke for at genere at jeres dyrlæge gør opmærksom på hvilken behandling der vil være gavnlig.

Jeg kan dog godt synes det er træls når jeg ringer til dyrlægen om et mindre, tilbagevendende problem(fx svamp i mundvigen) og de så vil se dyret før de ordinerer et eller andet creme fx.

Men generelt er dyrlægens vurdering ikke noget jeg gider være stædig over.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
HerErJeg
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1196

Indlægaf HerErJeg » 4. jun 2018, 07:15

Juki skrev:
HerErJeg skrev:Jeg kan godt blive lidt arrig på div. veterinærsygeplejersker der delvist render og sælger "frygt" i metermål.

Jeg ved ikke om jeg synes det er pyller. Nogle ting kan virke unødvendige, men så kan de jo fravælges.

Personligt synes jeg det er rart at dyret bliver undersøgt før en behandling i narkose. Jeg ville slet ikke være tryg ved at jeg selv skulle vurdere hvilken form for behandling der skal foretages.

At der har været kæledyr i jeres familie i 40 år synes jeg ikke rigtig er et argument der holder i den sammenhæng. Selvfølgelig sker der en udvikling i behandlingen og håndteringen af kæledyr og at du har haft en adfærd de sidste 40 år er ikke lig med at det er den bedste løsning for kæledyrene.

Jeg stoler på vores dyrlæge og jeg er tryg ved at de ikke tilbyder nyttesløs behandling eller at de kun er til for at tjene ekstra på hvad der nu kan tjenes på. Det er vel heller ikke for at genere at jeres dyrlæge gør opmærksom på hvilken behandling der vil være gavnlig.

Jeg kan dog godt synes det er træls når jeg ringer til dyrlægen om et mindre, tilbagevendende problem(fx svamp i mundvigen) og de så vil se dyret før de ordinerer et eller andet creme fx.

Men generelt er dyrlægens vurdering ikke noget jeg gider være stædig over.

Jeg tror lige præcis, hvis det var dyrlægen som tog imod eller besvarede telefonen, så ville du bare få at vide at pillerne eller cremen lå parat til dig. De synes ikke der er grund til at bøvle med andet.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 794
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 17341

Indlægaf icelady » 4. jun 2018, 07:49

Min bette kat, Misty´s næse er helt hvid.

Den plejer at være lyserød, men nu er den helt hvid.

Tænker det kan være pga varmen? (hun er som normal, bortset fra hun sover lidt mere end normalt, hvilket Viktor også gør, så det regner jeg ikke for unormalt.)
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Pandesteg

Indlægaf Pandesteg » 4. jun 2018, 07:53

icelady skrev:Min bette kat, Misty´s næse er helt hvid.

Den plejer at være lyserød, men nu er den helt hvid.

Tænker det kan være pga varmen? (hun er som normal, bortset fra hun sover lidt mere end normalt, hvilket Viktor også gør, så det regner jeg ikke for unormalt.)

Vores katte er også nogle gange helt blege om næsen, kan ikke rigtig finde et mønster i hvornår det sker, men hvis hun ellers opgører sig normalt (mine sover også mere her i varmen) så ville jeg se an...
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 794
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 17341

Indlægaf icelady » 4. jun 2018, 07:57

Pandesteg skrev:
Vores katte er også nogle gange helt blege om næsen, kan ikke rigtig finde et mønster i hvornår det sker, men hvis hun ellers opgører sig normalt (mine sover også mere her i varmen) så ville jeg se an...

Jeg ser det også an, for så længe hun er som normalt vil jeg ikke gøre noget.

Men tænker umiddelbart at det næsten må være varmen, for hendes næse har aldrig været så hvid som den er nu.

Det ser lidt creepy ud, for den står meget skarpt i forhold til hendes sorte ansigt :D
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler

Tilbage til "Kæledyr"