Kørsel i egen bil i arbejdsøjemed

Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Kørsel i egen bil i arbejdsøjemed

Indlægaf Knirkemis » 5. dec 2022, 10:11

Lige nu ligger den hos vores MED udvalg, da vi er blevet anbefalet, at de tager den for os. Vi har lavet et fælles skriv, som ridser problemstillingerne op. Vi fik afsendt det for sent i forhold til at det kunne nå med på dagsorden for sidste møde som var i torsdags, men de har set vores mail, og så bliver det taget op igen næste gang. Så må vi se, hvad de siger.

Der står ikke noget i min kontrakt om transport. Til gengæld står der i vores personalehåndbog for hele kommunen, at nærmeste leder kan give bevilling til kørselspenge i egen bil. Det har vi henvist til, men bliver fejet af på baggrund af en beslutning en tidligere leder har truffet. Hun er ikke længere i kommunen og vores team eksisterede ikke den gang, så behovet er nyt.

Med hensyn til fagforening, så kommer jeg ikke til at melde mig ind igen. Måske hvis den lokale TR går af eller bliver fyret (hvilket hun burde blive), men så længe hun sidder på posten - nej tak.
1
Fruity
Indlæg: 4014
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7266

Re: Kørsel i egen bil i arbejdsøjemed

Indlægaf Fruity » 5. dec 2022, 12:16

Knirkemis skrev:Lige nu ligger den hos vores MED udvalg, da vi er blevet anbefalet, at de tager den for os. Vi har lavet et fælles skriv, som ridser problemstillingerne op. Vi fik afsendt det for sent i forhold til at det kunne nå med på dagsorden for sidste møde som var i torsdags, men de har set vores mail, og så bliver det taget op igen næste gang. Så må vi se, hvad de siger.

Der står ikke noget i min kontrakt om transport. Til gengæld står der i vores personalehåndbog for hele kommunen, at nærmeste leder kan give bevilling til kørselspenge i egen bil. Det har vi henvist til, men bliver fejet af på baggrund af en beslutning en tidligere leder har truffet. Hun er ikke længere i kommunen og vores team eksisterede ikke den gang, så behovet er nyt.

Med hensyn til fagforening, så kommer jeg ikke til at melde mig ind igen. Måske hvis den lokale TR går af eller bliver fyret (hvilket hun burde blive), men så længe hun sidder på posten - nej tak.


Når nærmeste leder IKKE vil give den bevilling, så er det nærmeste leder, der er ansvarlig for de afledte effekter af den øgede ineffektivitet, når I bruger offentlig transport.

Hvorfor tager du det ansvar på dig og udhuler din løn ved at betale virksomhedens omkostninger til din transport?
1
Lys
Indlæg: 5952
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10739

Re: Kørsel i egen bil i arbejdsøjemed

Indlægaf Lys » 5. dec 2022, 12:46

Fruity skrev:
Knirkemis skrev:Lige nu ligger den hos vores MED udvalg, da vi er blevet anbefalet, at de tager den for os. Vi har lavet et fælles skriv, som ridser problemstillingerne op. Vi fik afsendt det for sent i forhold til at det kunne nå med på dagsorden for sidste møde som var i torsdags, men de har set vores mail, og så bliver det taget op igen næste gang. Så må vi se, hvad de siger.

Der står ikke noget i min kontrakt om transport. Til gengæld står der i vores personalehåndbog for hele kommunen, at nærmeste leder kan give bevilling til kørselspenge i egen bil. Det har vi henvist til, men bliver fejet af på baggrund af en beslutning en tidligere leder har truffet. Hun er ikke længere i kommunen og vores team eksisterede ikke den gang, så behovet er nyt.

Med hensyn til fagforening, så kommer jeg ikke til at melde mig ind igen. Måske hvis den lokale TR går af eller bliver fyret (hvilket hun burde blive), men så længe hun sidder på posten - nej tak.


Når nærmeste leder IKKE vil give den bevilling, så er det nærmeste leder, der er ansvarlig for de afledte effekter af den øgede ineffektivitet, når I bruger offentlig transport.

Hvorfor tager du det ansvar på dig og udhuler din løn ved at betale virksomhedens omkostninger til din transport?


Ja, der er en grundlæggende præmis her som jeg ikke helt forstår. Er det ledelsen, der pålægger brug af egne biler? Eller hvordan er konflikten opstået? For det kan de jo ikke uden at betale godtgørelse herfor.
1
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9628
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 995
Likede indlæg: 26971

Re: Kørsel i egen bil i arbejdsøjemed

Indlægaf Santa » 5. dec 2022, 13:28

Knirkemis skrev:Lige nu ligger den hos vores MED udvalg, da vi er blevet anbefalet, at de tager den for os. Vi har lavet et fælles skriv, som ridser problemstillingerne op. Vi fik afsendt det for sent i forhold til at det kunne nå med på dagsorden for sidste møde som var i torsdags, men de har set vores mail, og så bliver det taget op igen næste gang. Så må vi se, hvad de siger.

Der står ikke noget i min kontrakt om transport. Til gengæld står der i vores personalehåndbog for hele kommunen, at nærmeste leder kan give bevilling til kørselspenge i egen bil. Det har vi henvist til, men bliver fejet af på baggrund af en beslutning en tidligere leder har truffet. Hun er ikke længere i kommunen og vores team eksisterede ikke den gang, så behovet er nyt.

Med hensyn til fagforening, så kommer jeg ikke til at melde mig ind igen. Måske hvis den lokale TR går af eller bliver fyret (hvilket hun burde blive), men så længe hun sidder på posten - nej tak.

Du kan jo stille op imod din TR ved næste valg og desuden kan man jo få hjælp direkte hos det lokale kredskontor eller i hovedforeningen - man kan sagtens gå udenom TR og de (bør) ikke blive informeret om det.
Så hvis det kun er en enkelt fagforeningsrepræsentant du ikke stoler på, er der andre muligheder end at melde sig ud og den her sag er jo superoplagt for en fagforening at kaste sig ud i.
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
MrMister
Indlæg: 2408
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6979

Re: Kørsel i egen bil i arbejdsøjemed

Indlægaf MrMister » 5. dec 2022, 15:14

Fagforeninger er som kontrakter: besværlige når alt går godt, men uundværlige when the shit hits the fan.

Hvis man arbejder inden for organiserede miljøer, eller brancher med notorisk dårlige ledere og virksomheder, bør man imo være i en fagforening. Jeg var ikke, da jeg var et 50.000+ sted berømt for god medarbejderpleje. Jeg var først, da jeg kom et mindre sted. Dét er mit arbejdslivs bedste beslutning. Den juridiske rådgivning var forskellen mellem langtidssygemelding og sejr. Jeg forbliver nok medlem i 10 år mere af ren taknemmelighed og “hvad nu hvis”
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
MrMister
Indlæg: 2408
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6979

Re: Kørsel i egen bil i arbejdsøjemed

Indlægaf MrMister » 5. dec 2022, 18:46

kartoffelpizza skrev:
MrMister skrev:Fagforeninger er som kontrakter: besværlige når alt går godt, men uundværlige when the shit hits the fan.

Hvis man arbejder inden for organiserede miljøer, eller brancher med notorisk dårlige ledere og virksomheder, bør man imo være i en fagforening. Jeg var ikke, da jeg var et 50.000+ sted berømt for god medarbejderpleje. Jeg var først, da jeg kom et mindre sted. Dét er mit arbejdslivs bedste beslutning. Den juridiske rådgivning var forskellen mellem langtidssygemelding og sejr. Jeg forbliver nok medlem i 10 år mere af ren taknemmelighed og “hvad nu hvis”

Enig. Nu har jeg også selv været TR, men jeg er faktisk mildest talt uenig i min fagforenings linje pt, MEN da jeg så uretmæssigt blev kaldt til en tjenestlig samtale hvor HR i øvrigt lavede adskillige grove fejl i referatet var det mange års kontingent værd bare at opleve min fællestillidsmand rulle sig ud. Jeg kan faktisk ikke lide hende, men hun er dygtig og det var grænsende til morsomt.
Og hun har heller ikke sit job for at være rar og venlig, men for at være vagthund.

Og folk må selv styre om de er medlem af fagbevægelsen. Men det kan oftest godt svare sig når lortet går ned


Samme her, bortset fra jeg vitterligt blev truet med en retssag. Uberettiget, naturligvis. Nøj, hvor jeg elskede min fagforeningsadvokat. True love
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Kørsel i egen bil i arbejdsøjemed

Indlægaf Knirkemis » 6. dec 2022, 07:52

Med hensyn til kørsel, så er retningslinjen i personalehåndbogen, at nærmeste leder kan give kørselstilladelse. Vi har bragt det op for nærmeste leder flere gange, og han siger at HANS leder siger at retningslinjerne er anderledes i vores forvaltning. Det er så dét vi har bragt op på MED.

Og ja - hvorfor bruger vi så vores egne biler? Fordi vi alle sammen føler et ansvar over for vores borgere, i forhold til at møde dem, der hvor de har mulighed for det, hvilket er en del af princippet i vores metode. Vi arbejder udelukkende med psykisk syge i vores team, og nogle kan ikke forlade deres hjem eller møde op på jobcenteret.
Er det dumt, at vi ikke trodser ledelsen? Ja, bestemt. Men det er åbenbart svært at gøre fælles front.

Med hensyn til fagforening, så har jeg set flere kollegaer kæmpe for at få deres hjælp, når lortet netop gik ned. Det har været så skuffende, hvor lidt der er blevet gjort fra HK´s side, ikke bare vores lokale TR, men også hovedorganisationen. Da jeg meldte mig ud, blev jeg ringet op, og fik nogle mystiske argumenter for at forblive medlem, såsom om jeg ikke kom til at savne deres fredagsklub på Rådhuset og julebingo?? Øhh nej, det jeg savner er, at vores lokale TR og fællestillidsmand ikke er konfliktsky og pot og pande med ledelsen, så man tør stole på at de har ens ryg i eventuel konflikt, og at man er tryg ved, at de ikke bryder deres tavshedspligt, at det ved lønforhandlingerne ikke er den lokale TR´s navn der figurerer hver gang på listen over lønforhøjelser..... At vores fælles TR ikke længere hilser på mig, selvom vi ofte deler kontor, bekræfter mig i at hun ikke skal repræsentere mig.
Jeg har ingen interesse i selv at stille op, og det burde ikke være præmissen for at føle sig tryg i sin fagforening, at man selv er aktiv på den måde.

Der blæser heldigvis nye vinde, efter mange år med dårlig ledelse og blodrøde APV´er på min arbejdsplads. Der har været stor udskiftning i ledelsen de sidste to år, og tingene er blevet bedre. Det er primært det med transporten, som lige nu er et problem.
6
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4921
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6538

Re: Kørsel i egen bil i arbejdsøjemed

Indlægaf Stars » 6. dec 2022, 08:32

Knirkemis skrev:Med hensyn til kørsel, så er retningslinjen i personalehåndbogen, at nærmeste leder kan give kørselstilladelse. Vi har bragt det op for nærmeste leder flere gange, og han siger at HANS leder siger at retningslinjerne er anderledes i vores forvaltning. Det er så dét vi har bragt op på MED.

Og ja - hvorfor bruger vi så vores egne biler? Fordi vi alle sammen føler et ansvar over for vores borgere, i forhold til at møde dem, der hvor de har mulighed for det, hvilket er en del af princippet i vores metode. Vi arbejder udelukkende med psykisk syge i vores team, og nogle kan ikke forlade deres hjem eller møde op på jobcenteret.
Er det dumt, at vi ikke trodser ledelsen? Ja, bestemt. Men det er åbenbart svært at gøre fælles front.

Med hensyn til fagforening, så har jeg set flere kollegaer kæmpe for at få deres hjælp, når lortet netop gik ned. Det har været så skuffende, hvor lidt der er blevet gjort fra HK´s side, ikke bare vores lokale TR, men også hovedorganisationen. Da jeg meldte mig ud, blev jeg ringet op, og fik nogle mystiske argumenter for at forblive medlem, såsom om jeg ikke kom til at savne deres fredagsklub på Rådhuset og julebingo?? Øhh nej, det jeg savner er, at vores lokale TR og fællestillidsmand ikke er konfliktsky og pot og pande med ledelsen, så man tør stole på at de har ens ryg i eventuel konflikt, og at man er tryg ved, at de ikke bryder deres tavshedspligt, at det ved lønforhandlingerne ikke er den lokale TR´s navn der figurerer hver gang på listen over lønforhøjelser..... At vores fælles TR ikke længere hilser på mig, selvom vi ofte deler kontor, bekræfter mig i at hun ikke skal repræsentere mig.
Jeg har ingen interesse i selv at stille op, og det burde ikke være præmissen for at føle sig tryg i sin fagforening, at man selv er aktiv på den måde.

Der blæser heldigvis nye vinde, efter mange år med dårlig ledelse og blodrøde APV´er på min arbejdsplads. Der har været stor udskiftning i ledelsen de sidste to år, og tingene er blevet bedre. Det er primært det med transporten, som lige nu er et problem.



Lige HK har min søn heller ikke gode erfaringer med - de (både sønnen og datteren) har til gengæld haft god glæde af KRIFA.
Som udgangspunkt vil jeg altid anbefale den fagforening, der har overenskomsten (hvis der er en overenskomst), men en "forkert" fagforening er bedre end ingen fagforening.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Kørsel i egen bil i arbejdsøjemed

Indlægaf Knirkemis » 6. dec 2022, 09:09

kartoffelpizza skrev:Men faktum er jo bare at intet ændrer sig hvis alle bliver ved med det samme.
Det gælder også mit eget fag. Så længe folk tager ekstra vagter ud af samvittighed overfor patienter eller samfundet eller kollegaerne så har den øvre ledelse og politikerne mindre motivation til at ændre forholdene. Som regionsrådsformanden engang sagde direkte til mig: hvorfor skulle jeg ændre noget? Sygeplejerskerne tager jo gladeligt vagterne…

Jeg håber for jer at det ændres oppefra men jeg tror bare også medarbejdergruppen selv må gøre noget

Jamen, jeg er da fuldstændig enig. Jeg droppede gladeligt al kørsel i egen bil, hvis jeg var sikker på, at alle i mit team gjorde det samme, så vi kunne tvinge dem til handling. Men det tror jeg bare ikke kommer til at ske. Desværre. Hvilket så er grunden til, at jeg spurgte om nogen herinde kendte noget til reglerne på området :)
0
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Kørsel i egen bil i arbejdsøjemed

Indlægaf Knirkemis » 6. dec 2022, 09:18

Stars skrev:
Lige HK har min søn heller ikke gode erfaringer med - de (både sønnen og datteren) har til gengæld haft god glæde af KRIFA.
Som udgangspunkt vil jeg altid anbefale den fagforening, der har overenskomsten (hvis der er en overenskomst), men en "forkert" fagforening er bedre end ingen fagforening.

Jeg er på HK overenskomst. Tidligere har jeg i mange år været medlem af Dansk Magisterforening, men måtte skifte da jeg skiftede fag, fordi der var optræk til lockdown, lige da jeg startede i min nye stilling. DM oplyste at de ikke kunne gøre noget for mig i tilfælde af storkonflikt (som så blev afblæst), men jeg nåede at skifte, og har i årene inden jeg meldte mig ud af HK forsøgt at gøre brug af dem, men uden nogle resultater. Jeg har også siddet og snakket med en anden fagforening på en kollegas vegne, da hun stod til fyring. De kunne heller ikke gøre noget for hende, så jeg er efterhånden sådan lidt meeeh omkring dem.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 9009
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1530
Likede indlæg: 25763

Re: Kørsel i egen bil i arbejdsøjemed

Indlægaf Madam Pomfrey » 6. dec 2022, 11:47

Knirkemis skrev:
Stars skrev:
Lige HK har min søn heller ikke gode erfaringer med - de (både sønnen og datteren) har til gengæld haft god glæde af KRIFA.
Som udgangspunkt vil jeg altid anbefale den fagforening, der har overenskomsten (hvis der er en overenskomst), men en "forkert" fagforening er bedre end ingen fagforening.

Jeg er på HK overenskomst. Tidligere har jeg i mange år været medlem af Dansk Magisterforening, men måtte skifte da jeg skiftede fag, fordi der var optræk til lockdown, lige da jeg startede i min nye stilling. DM oplyste at de ikke kunne gøre noget for mig i tilfælde af storkonflikt (som så blev afblæst), men jeg nåede at skifte, og har i årene inden jeg meldte mig ud af HK forsøgt at gøre brug af dem, men uden nogle resultater. Jeg har også siddet og snakket med en anden fagforening på en kollegas vegne, da hun stod til fyring. De kunne heller ikke gøre noget for hende, så jeg er efterhånden sådan lidt meeeh omkring dem.


Jeg har en tidligere kollega, fra en tidligere arbejdsplads, som var/er i krifa, fremfor den reelle fagforening vi hører til.
Hun fin super god hjælp da hun stod med en sygemelding og fyring, der blev forhandlet benhårdt til hendes fordel

Så det er jo også en mulig vej at gå, hvis man er utilfreds med dem der reelt m burde repræsentere en, men man samtidig tænker at der kan være et muligt behov for hjælp
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Job"