Skift af "fag-mæssig passende" fagforening når der allerede er problemer/Chefen løber fra mundtlig aftale

Brugeravatar
Yuna
Indlæg: 450
Tilmeldt: 13. maj 2016, 15:51
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1527

Skift af "fag-mæssig passende" fagforening når der allerede er problemer/Chefen løber fra mundtlig aftale

Indlægaf Yuna » 16. jan 2018, 12:29

Ved ikke lige hvordan jeg skulle finde en passende titel til dette, men min kæreste står i øjeblikket i en fagforening, der har sit speciale i et helt andet fag, end det han arbejder i

Der er opstået problemer på arbejdspladsen, fordi chefen påstår/ikke kan "huske", at der blev aftalt at hans arbejdstid starter allerede når han kører hjemmefra. Det er 100 % sikkert at det blev aftalt, da min kæreste - trods lønforhøjelse - ikke ville sige ja til jobbet, hvis det ikke blev sådan. Det snakkede vi meget om. De xtra timer i transporttid var simpelthen ikke det værd.

Der er så en der har påtalt til chefen, at min kæreste tog tidligere hjem nogle dage. Så kom chefen og min kæreste til at snakke om ovenstående aftale, da min kæreste ikke ville have at de gik og troede at han fes den af det meste af dagen og ikke arbejdede de timer de havde aftalt, og chefen nægtede pure.

Problemet er, at det ikke er skrevet ned, men kun aftalt mundtligt - selvfølgelig totalt dumt, men han har arbejdet for denne person før, og syntes han var en god chef

Jeg har sagt til ham at han altså skal tage fat i sin fagforening omkring dette, i hvert fald for at høre hvordan og hvorledes omkring mundtlige aftaler. Han har trods alt arbejdet der i ½ års tid, og det er først nu chefen påtaler dette. I mine øjne et tegn på at han godt kan huske aftalen, for det er alligevel en del timer der ellers er "forsvundet", som han ikke har haft "mistanke" til.

Men som tidligere skrevet så er min kæreste medlem af den "forkerte" fagforening. De kan muligvis godt hjælpe alligevel, men ville jo nok være bedre at skifte til en indenfor arbejdets felt. Men kan man godt det, når der allerede er problemer? Altså det er jo lidt øv for den nye fagforening at de tager et medlem ind, hvor der allerede skal bruges tid/penge på at vejlede og måske tage sagen videre fra starten, hvis de vurderer der er behov for dette? Eller om han måske kan sige op uden karantæne

Og hvordan tror I han er stillet overfor brud på denne mundtlige aftale? Det bliver jo påstand mod påstand

Min kæreste synes vist heller ikke helt at det er værd at bruge tid på at kontakte fagforeningen, men bare at prøve at finde et andet job, hvor jeg til gengæld ville være pissesur, hvis min chef opførte sig på den måde :D

Så om de overhovedet bliver blandet ind i sagen, ved jeg ikke - han er lidt konfliktsky, men jeg ville bare lige høre om nogle har erfaringer med mundtlige aftaler der ikke overholdes på arbejdsmarkedet :)
Senest rettet af Yuna 19. jan 2018, 13:44, rettet i alt 3 gange.
0
Pille, pille ned...så har man taget nej-hatten på igen...
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: Skift af "fag-mæssig passende" fagforening når der allerede er problemer/Chefen løber fra mundtlig aftale

Indlægaf Delfin » 16. jan 2018, 12:34

En fagforening vil yderst sjældent køre en allerede verserende sag, der skal noget ekstraordinært til, og det er vel forståeligt nok. Ellers kan alle jo i princippet bare vente med at melde sig ind, til de får behov for det.
1
14 11 14
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4846
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6406

Re: Skift af "fag-mæssig passende" fagforening når der allerede er problemer/Chefen løber fra mundtlig aftale

Indlægaf Stars » 16. jan 2018, 12:49

Delfin skrev:En fagforening vil yderst sjældent køre en allerede verserende sag, der skal noget ekstraordinært til, og det er vel forståeligt nok. Ellers kan alle jo i princippet bare vente med at melde sig ind, til de får behov for det.


Men er der ikke forskel på at melde sig ind og blive overflyttet fra en fagforening til en anden?

Jeg ville starte med at kigge på, hvilket ry de to fagforeninger har ift. medlemstilfredshed.
For i princippet er der vel ikke noget i vejen for, at den nuværende fagforening ser på sagen?
Især når det ikke er et overenskomst-relateret problem.

Hvis den "rigtige" fagforening ser ud til at være bedre rustet til at klare sagen, ville jeg ringe og tale med dem, inden jeg besluttede at skifte.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: Skift af "fag-mæssig passende" fagforening når der allerede er problemer/Chefen løber fra mundtlig aftale

Indlægaf Delfin » 16. jan 2018, 12:53

Jeg forstår forresten ikke aftalen om, at arbejdstiden starter, når han kører hjemmefra. Den ville de færreste få gennem hos en chef, så er det noget specielt i det? Er det fx noget med et udekørende job af en slags, hvor køretid til første kunde starter hjemmefra, eller noget lignende? Ellers giver det ikke mening for mig.
0
14 11 14
Brugeravatar
Yuna
Indlæg: 450
Tilmeldt: 13. maj 2016, 15:51
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1527

Re: Skift af "fag-mæssig passende" fagforening når der allerede er problemer/Chefen løber fra mundtlig aftale

Indlægaf Yuna » 16. jan 2018, 12:56

Delfin skrev:Jeg forstår forresten ikke aftalen om, at arbejdstiden starter, når han kører hjemmefra. Den ville de færreste få gennem hos en chef, så er det noget specielt i det? Er det fx noget med et udekørende job af en slags, hvor køretid til første kunde starter hjemmefra, eller noget lignende? Ellers giver det ikke mening for mig.

Ja, han kører varer så skal/behøver ikke køre direkte fra arbejdspladsen
1
Pille, pille ned...så har man taget nej-hatten på igen...
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: Skift af "fag-mæssig passende" fagforening når der allerede er problemer/Chefen løber fra mundtlig aftale

Indlægaf Delfin » 16. jan 2018, 13:00

Stars skrev:
Delfin skrev:En fagforening vil yderst sjældent køre en allerede verserende sag, der skal noget ekstraordinært til, og det er vel forståeligt nok. Ellers kan alle jo i princippet bare vente med at melde sig ind, til de får behov for det.


Men er der ikke forskel på at melde sig ind og blive overflyttet fra en fagforening til en anden?

Jeg ville starte med at kigge på, hvilket ry de to fagforeninger har ift. medlemstilfredshed.
For i princippet er der vel ikke noget i vejen for, at den nuværende fagforening ser på sagen?
Især når det ikke er et overenskomst-relateret problem.

Hvis den "rigtige" fagforening ser ud til at være bedre rustet til at klare sagen, ville jeg ringe og tale med dem, inden jeg besluttede at skifte.


Umiddelbart nej, igen lidt samme princip. Så kan man sidde og putte sig lunt i en af de billige gule og så komme rendende, når lokummet brænder. Vil man have støtten, må man befinde sig der, hvor støtten gives fra. Det er den fagforening kæresten er medlem af, som skal køre sagen.

Der findes også tilfælde, hvor ingen af fagforeningerne vil røre sagen. Jeg kender en, som kom i klemme mellem to pædagogiske fagforeninger, da hun ikke havde nået at skifte over ved nyt job


Men det skader selvfølgelig ikke at forsøge at ringe og få lidt rådgivning.
0
14 11 14
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9485
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 990
Likede indlæg: 26526

Re: Skift af "fag-mæssig passende" fagforening når der allerede er problemer/Chefen løber fra mundtlig aftale

Indlægaf Santa » 16. jan 2018, 15:08

Har din kæreste talt med andre på arbejdspladsen om aftalen? Fx fortalt tillidsrepræsentanten at de havde indgået den aftale?

Det her er et klassisk eksempel på, hvorfor private, mundtlige aftaler med chefen er en skide dårlig ide. Man skal altid sørge for at få tingene på skrift, eller inddrage tillidsrepræsentanten (helst tage denne med til mødet, hvor aftale indgåes eller i det mindste orientere om aftalen).
TS, jeg ved godt at ovenstående er irriterende for dig at læse, men jeg skriver det mest for andres skyld. Jeg ser alt for meget af den slags nemlig.
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)

Tilbage til "Job"