Jobjagter-tråden

Olaf
Kort karma: 7
Likede indlæg: 245

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf Olaf » 21. jun 2018, 14:59

IrmaPigen skrev:Anden samtale er ovre.

Jeg føler mig slet ikke sikker på at få det.

Jeg kan næsten regne ud vi er to kandidater tilbage, Maks tre.

Jeg blev spurgt om referencer i dag. Jeg sagde at jeg godt kunne arrangere kontakt til to af mine nuværende kollegaer.

Hun sagde de altid derudover krævede en reference til en tidligere chef. Men altså det har jeg bare ikke lige.

Jeg har været i mit nuværende job i næsten 9 år. Inden da var jeg studerendde med flere kortere deltidsjob, hvoraf jeg tror de færreste chefer kan huske mig. Så mit sidste reelle job ligger 14 år tilbage, og det var i en ret omskiftelig branche, og de kan jo heller ikke ligefrem huske alverden om hvordan jeg var som medarbejder, og det var i øvrigt også i en helt anden stilling end det jeg laver nu og det job jeg søger.

Hvad gør man? Hvad ville I gøre?

Har du haft samme chef alle 9 år? Jeg har før brugt en tidligere chef også selvom personen stadig var i virksomheden.
0
IrmaPigen
Kort karma: 400
Likede indlæg: 4711

Indlægaf IrmaPigen » 21. jun 2018, 15:03

Olaf skrev:

Jeg blev spurgt om referencer i dag. Jeg sagde at jeg godt kunne arrangere kontakt til to af mine nuværende kollegaer.

Hun sagde de altid derudover krævede en reference til en tidligere chef. Men altså det har jeg bare ikke lige.

Jeg har været i mit nuværende job i næsten 9 år. Inden da var jeg studerendde med flere kortere deltidsjob, hvoraf jeg tror de færreste chefer kan huske mig. Så mit sidste reelle job ligger 14 år tilbage, og det var i en ret omskiftelig branche, og de kan jo heller ikke ligefrem huske alverden om hvordan jeg var som medarbejder, og det var i øvrigt også i en helt anden stilling end det jeg laver nu og det job jeg søger.

Har du haft samme chef alle 9 år? Jeg har før brugt en tidligere chef også selvom personen stadig var i virksomheden.

Ja, samme chef.
0
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1989
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 20484

Indlægaf Daine » 21. jun 2018, 15:12

IrmaPigen skrev:
Olaf skrev:

Ja, samme chef.

Jeg kan ikke rigtig se, der er noget du kan gøre. Andet end at meddele, at da din nuværende chef har været chef i hele din ansættelse så har du ingen relevant chef at give som reference. Hvis det står og falder med det ... så vil jeg synes det er et ret rigidt firma. Du er ansat på 9. år, dét må tælle for noget.
6
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland
avdotja
Kort karma: 242
Likede indlæg: 4748

Indlægaf avdotja » 21. jun 2018, 15:40

@Irmapigen: Hvis de ikke kan acceptere at du ikke har mulighed for at opgive en chefreference (fordi du har haft den samme i 9 år) og/eller insisterer på en reference fra en deltids- eller studietidsjobchef der ligger så mange år tilbage, så kan da man da snakke om at have regler udelukkende for reglernes skyld...

Jeg ville snakke med den faglige chef/ansvarlige (det lyder som et HR-krav, de har nogle gange nogle lidt firkantede ideer). H*n MÅ da kunne se det formålsløse i at indhente en chefreference i din situation.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 1003
Likede indlæg: 8693

Indlægaf Rapfisk » 21. jun 2018, 16:38

IrmaPigen skrev:Jeg blev spurgt om referencer i dag. Jeg sagde at jeg godt kunne arrangere kontakt til to af mine nuværende kollegaer.

Som de andre mener jeg ikke, at du kan gøre andet end at lægge kortene frem som du gør her.

Samtidig synes jeg, at du skal vise forståelse for deres ønske. Chefer kan komme med nogle vinkler, andre ikke kan, fx om, hvordan man præsterer i forhold til de opgaver, man bliver gjort ansvarlig for. Du kan ikke gøre så meget andet end at referere dem til kolleger, men det er godt at være ydmyg for, at det er noget andet end det, de har bedt om.
1
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
Serafina
Kort karma: 0
Likede indlæg: 22

Indlægaf Serafina » 21. jun 2018, 17:55

Hos os tager vi kun referencer på den vi har valgt til jobbet. De får selvfølgelig ikke jobbet hvis referencen er dårlig.

Men altså, af den grund opgav jeg selv den leder jeg var ansat hos, da jeg fik tilbudt job.

Jeg ville sige, til firmaet at måtte tage referencer hos min nuværende leder, hvis det var mig de ville ansætte hvis referencen er i orden. Og så ville jeg bede dem kontakte mig inden de kontakter vedkomne, sådan at jeg selv kunne fortælle min leder at det nye firma vil ringe.
Med mindre du tror den leder vil være en dårlig reference selvfølgelig.

Mange hilsner og held og lykke
Serafina
3
Jeg skriver fra min telefon. Jeg undskylder på forhånd :genert:
Kakro05
Kort karma: 45
Likede indlæg: 310

Indlægaf Kakro05 » 21. jun 2018, 19:45

Daine skrev:
limitededition skrev:Tak for krydsede fingre!
Har endelig hørt noget i dag, og skal til anden samtale i morgen på det job jeg helst ville, og har fået afslag på det andet :)
Skal lave en opgave og derefter til samtale, så det er spændende

Af nysgerrighed, hvad går det ud på når man skal lave en opgave til en jobsamtale? Jeg er fra en branche hvor det ikke er brugt med opgaver/cases/portfolios etc så jeg har nada kendskab til det :)

Jeg fik to cases. en omkring hvordan jeg ville håndtere en deadline jeg alligevel ikke ville kunne nå (pga priotet 1 opgaver der kom ind) og en omkring hvordan jeg ville håndtere, hvis det arbejde min kollega lavede ikke levede op til mine krav.
1
Kirstenkp
Kort karma: 7
Likede indlæg: 151

Indlægaf Kirstenkp » 21. jun 2018, 21:50

Vil du have jobbet? Og vil din nuværendee chef tale pænt om dig?
For så kan du vel godt opgive hans navn?

Vi tager kun reference på den vi tilbyder jobbet.....
1
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Kort karma: 166
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 2421

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 21. jun 2018, 22:05

avdotja skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:Jeg hader mit nye job. Som i jeg tæller minutter til keg kan gå hjem ligeså snart jeg går igennem døren.

Det er blevet forstærket af at jeg i dag, på min fridag, fik et opkald af min leder. Jeg skulle have været på arbejde, hvorfor jeg ikke var det?
Jeg anede ærlig talt ikke at det var meningen jeg skulle være på arbejde eftersom vi aftalte mandag, tirsdag, torsdag og lørdag. Amen hun havde ændret vagtplanen og eftersom de hængte oppe, så var det 100% mit ansvar at tjekke.

Hun synes ikke lige at det måske også havde været lidt flinkt af hende at fortælle mig at hun havde ændrey vagtplanen EFTER vi face to face havde sammensat mine timer.
Så jeg fik en ordentlig skideballe for at være udeblevet fra arbejde. Derudover havde jeg nu ødelagt det hele fordi mine timer ifølge min kontrakt SKAL være over 4 dage og i denne uge vil jeg så have 22 timer over tre dage. Jeg er på en 16 timers kontrakt og arbejder 22 timer? Skid da hul i om det er over 2, 3 eller 4 dage.
Jeg fik også en skideballe for at nævne at den assisterende manager der hyrede mig sagde at jeg primært skulle arbejde mandag til fredag og der derfor ikke ville være så mange weekend vagter. For nu havde hun snakket med ham og han havde aldrig lovet mig at jeg ikke skulle arbejde weekender. Hvordan bliver primært mandag til fredag til at jeg fuldtud nægter at arbejde weekender og har sagt at jeg er blevet lovet dette?

Derudover gennemlæste jeg min kontrakt igen. Der står ikke en skid om hvor mange dage mine timer skal fordeles over.

Jeg er begyndt at føle at jeg bare slet ikke passer ind på arbejdsmarkedet, for denne fremgang passer bare slet ikke til mig. Jeg bliver ked af det over sådan en behandling og ønsker faktisk ikke at komme tilbage til butikken igen...

Så jeg er i gang med at søge videre. Igen. Men denne gang inden for mit felt, så jeg kan arbejde fuldtid og forhåbentlig komme ind som pre-reg physio fra 2019z

Enten er du altså også ekstrem uheldig med dine jobs eller også stinker det bare virkelig meget at være ufaglært i UK - jeg har flere gange været chokeret over de ting du fortæller om.

Jeg aner ikke om jeg bare er skide dygtig til at finde de værste steder eller om jeg bare har været mega uheldig. Min kæreste mener at det har noget at gøre med at det ikke er et “professionelt” job.

Så nu søger jeg fuldtidsjob indenfor sundhedsvæsnet i stedet. Det skal kun være i et års tid, men forhåbentlig er det bedre... selvom jeg nu er blevet anbefalet at holde mig fra NHS. Oh well. I det mindste er det da et ordentlig job i stedet for det her bras.

Fik desuden en skideballe igen i dag. Eller to. Jeg kan ikke vente med at finde noget andet. Men indtil da har jeg taget overarbejde for at finansiere hus og hest. Så kan min chef ikke komme og sige jeg er ufleksibel i hvert fald. Det har hun nemlig prøvet på et par gange i denne uge - foran andre medarbejdere... hendes kommunikationsstil lader meget tilbage at ønske!
0
IrmaPigen
Kort karma: 400
Likede indlæg: 4711

Indlægaf IrmaPigen » 22. jun 2018, 04:11

Jeg kunne aldrig finde på at opgive min nuværende chef, uden man er helt enige om alle vilkår og der er skrevet under på en kontrakt. Så det kommer ikke til at ske.
11
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 661
Likede indlæg: 6982

Indlægaf Pandesteg » 22. jun 2018, 05:15

IrmaPigen skrev:Jeg kunne aldrig finde på at opgive min nuværende chef, uden man er helt enige om alle vilkår og der er skrevet under på en kontrakt. Så det kommer ikke til at ske.

Det kunne jeg godt nok heller ikke.
2
I don't follow rules. I follow dogs. On Instagram.
Brugeravatar
Tilly
Kort karma: 249
Likede indlæg: 4656

Indlægaf Tilly » 22. jun 2018, 07:13

IrmaPigen skrev:Jeg kunne aldrig finde på at opgive min nuværende chef, uden man er helt enige om alle vilkår og der er skrevet under på en kontrakt. Så det kommer ikke til at ske.

Jeg ville helst heller ikke.

Min tidlige leder havde det som krav at man skulle opgive nuværende leder som reference. Hun ringede dog først til referencen når hun havde tilbudt jobbet til en ansøger.

Dette var dog også kun én af mange af de beslutninger min tidligere leder tog, som jeg ikke var enig. I et enkelt tilfælde endte det faktisk også med at hun trak tilbuddet tilbage, efter at have ringet til referencen.

(For mig var det ikke aktuelt da jeg blev ansat, da jeg havde en anden leder først...)
1
Brugeravatar
Tilly
Kort karma: 249
Likede indlæg: 4656

Indlægaf Tilly » 22. jun 2018, 07:31

Nå men, så er jeg lige blevet indkaldt til en jobsamtale på tirsdag. Det bliver spændende :)
10
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 1003
Likede indlæg: 8693

Indlægaf Rapfisk » 22. jun 2018, 07:50

Tilly skrev:

Jeg ville helst heller ikke.

Min tidlige leder havde det som krav at man skulle opgive nuværende leder som reference. Hun ringede dog først til referencen når hun havde tilbudt jobbet til en ansøger.

Dette var dog også kun én af mange af de beslutninger min tidligere leder tog, som jeg ikke var enig. I et enkelt tilfælde endte det faktisk også med at hun trak tilbuddet tilbage, efter at have ringet til referencen.

(For mig var det ikke aktuelt da jeg blev ansat, da jeg havde en anden leder først...)

Og det skal man jo kunne - ellers ville der ikke være nogen grund til at bruge referencen overhovedet. Og alene af den teoretiske grund synes jeg, man som ansøger har ret til at have det princip, at den nuværende leder først får besked, når man siger op, dvs. når der ikke er forbehold i den nye ansættelse.
10
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
LaMariposa
Kort karma: 395
Likede indlæg: 6444

Indlægaf LaMariposa » 22. jun 2018, 09:42

For mig lyder det HELT sort, at en potentiel ny arbejdsgiver er så principfast omkring at ville snakke med en leder, at man kan komme til at skulle bruge sin nuværende leder som reference.
12
:lun:

"I am brave, I am bruised
I am who I'm meant to be, this is me"

Tilbage til "Job"