Tjenstlig samtale

Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Rapfisk » 21. sep 2018, 17:53

Jeg er fuldstændig enig med de andre i, at det ikke lyder som om, det er dig, der er noget galt med. Når det er sagt, er det alfa og omega, at du går ind med intentionen om at lytte og at gøre mødet godt og konstruktivt. Det går kun ud over dig, hvis du hen over weekenden får bygget en fortælling op om, at chefen er en nar (uanset, at jeg tror, du ville have ret).

Jeg håber, din du får en rigtig god snak med din TR.
Senest rettet af Rapfisk 24. sep 2018, 07:20, rettet i alt 1 gang.
5
Livslinjen: 70 201 201
Camped
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21. sep 2018, 12:12
Kort karma: 4
Likede indlæg: 41

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Camped » 21. sep 2018, 17:58

Rapfisk skrev:Jeg er fuldstændig enig med de andre i, at det ikke lyder som om, det er dig, der er noget galt med. Når det er sagt, er det alfa og omega, at du går ind med intentionen om at lytte og at gøre mødet godt og konstruktivt. Det går kun ud over dig, hvis du hen over weekenden får bygget en fortælling op om, at chefen er en nat (uanset, at jeg tror, du ville have ret).

Jeg håber, din du får en rigtig god snak med din TR.


Ja du har fuldstændig ret. Det skal jeg nok huske på. Dette er nok heller ikke rettet så meget i mod min chef, men nok mere min kollega som jeg nok har misforstået eller opfattet forkert. Jeg er overhoved ikke glad for at en af mine kollegaer åbenbart har gået rundt og tænkt at samarbejdet med mig ikke er eksisterende. Dette har ikke været min hensigt.

Dette er jeg dog i tvivl om jeg skal konfrontere min kollega med, her på mandag inden eller efter samtalen.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Rapfisk » 21. sep 2018, 18:16

Jeg mener klart, at sådan en situation langt hen ad vejen er chefens ansvar. Din kollega er også fanget i en situation, hvor hun mangler ledelse i forhold til det at få en ny kollega, der skal indgå på samme niveau og skal lære stedets rutiner, men også kommer med sine egne evner, som hun er blevet ansat til. Måske har din kollega ikke engang fået rammer for din oplæring.

At få en ny kollega er noget af det mest stressende, man oplever i et arbejdsliv, fordi den nye altid ændrer éns arbejdsplads lidt. Indtil man har fundet hinanden, er det et lille jordskælv for kollegerne. Ofte er det positivt, men for medarbejdere, der trives med rutine, eller som i forvejen er pressede, kan det være svært. At få det til at køre er en ledelsesopgave.

Jeg har i øvrigt oftere været den nye end den gamle, så jeg ved udmærket, hvordan skælvet er for den nye :)

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil inddrage den pågældende kollega, men jeg ville klart vente til efter samtalen.
7
Livslinjen: 70 201 201
Camped
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21. sep 2018, 12:12
Kort karma: 4
Likede indlæg: 41

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Camped » 21. sep 2018, 18:25

Rapfisk skrev:Jeg mener klart, at sådan en situation langt hen ad vejen er chefens ansvar. Din kollega er også fanget i en situation, hvor hun mangler ledelse i forhold til det at få en ny kollega, der skal indgå på samme niveau og skal lære stedets rutiner, men også kommer med sine egne evner, som hun er blevet ansat til. Måske har din kollega ikke engang fået rammer for din oplæring.

At få en ny kollega er noget af det mest stressende, man oplever i et arbejdsliv, fordi den nye altid ændrer éns arbejdsplads lidt. Indtil man har fundet hinanden, er det et lille jordskælv for kollegerne. Ofte er det positivt, men for medarbejdere, der trives med rutine, eller som i forvejen er pressede, kan det være svært. At få det til at køre er en ledelsesopgave.

Jeg har i øvrigt oftere været den nye end den gamle, så jeg ved udmærket, hvordan skælvet er for den nye :)

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil inddrage den pågældende kollega, men jeg ville klart vente til efter samtalen.


De kollegaer som jeg spurgte efter min samtale med min leder - mener så derimod at han reagerer på denne måde, fordi han føler sig truet i sine arbejdsopgaver og måske føler at jeg går ind og overtager noget af hans - netop fordi jeg er for selvstændig. Det var i hvert fald den opfattelse som de sad med.
Jeg ved ikke om der er nogen historie bag dette eller om de har fat i noget af det rigtige.
0
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27371

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf ajnaM » 22. sep 2018, 06:32

Camped skrev:
Rapfisk skrev:Jeg er fuldstændig enig med de andre i, at det ikke lyder som om, det er dig, der er noget galt med. Når det er sagt, er det alfa og omega, at du går ind med intentionen om at lytte og at gøre mødet godt og konstruktivt. Det går kun ud over dig, hvis du hen over weekenden får bygget en fortælling op om, at chefen er en nat (uanset, at jeg tror, du ville have ret).

Jeg håber, din du får en rigtig god snak med din TR.


Ja du har fuldstændig ret. Det skal jeg nok huske på. Dette er nok heller ikke rettet så meget i mod min chef, men nok mere min kollega som jeg nok har misforstået eller opfattet forkert. Jeg er overhoved ikke glad for at en af mine kollegaer åbenbart har gået rundt og tænkt at samarbejdet med mig ikke er eksisterende. Dette har ikke været min hensigt.

Dette er jeg dog i tvivl om jeg skal konfrontere min kollega med, her på mandag inden eller efter samtalen.


Det synes jeg du skal - men først efter samtalen. Før kan du jo ikke vide, hvad vedkommendes kritik er gået på.

Men derefter synes jeg, du skal tale med din kollega om det, du skriver her i første afsnit. Og jeg synes, det virker til, at du har den helt rigtige tilgang. Hvis du får det til at lyde som et angreb ('hvorfor har du ikke sagt noget, du har ikke været her osv'), tror jeg ikke, du får samme resultat, som hvis du tager den på dig ('Det er jeg ked af, det har ikke været min hensigt, det har jeg ikke været bevidst om osv').
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Purple Haze » 22. sep 2018, 06:57

Evt også huske at få konkrete eksempler på hvor de mener det er gået galt, og hvordan de mener du skulle have grebet det an i stedet.

Og husk endelig ikke at gøre det anklagende som: hvordan skulle jeg så have gjort det? (Hvorfor sætninger kan generelt virke ret konfliktoptrappende).
Måske i stedet ‘hvordan kunne jeg have grebet det anderledes an?’ ‘I sådan en situation, hvad skal jeg gøre?’

Fx hvis han siger at du har løst en opgave uden at sikre dig det var OK med (fraværende) kollega, så spørg hvad du så gør i sådanne tilfælde, og evt hvis opgaven er løst korrekt (fordi du jo godt ved hvad du laver, og det er de andre der er usikre på dine evner, hvilket du godt ved - men ikke behøver nævne) hvor lang tid han regner med den foranstaltning skal være på plads, så du har noget st rette dig efter.
Måske har de en procedure hvor nyes arbejde skal tjekkes i x antal måneder for at undgå fejl, hvilket jo er fair nok, så skal de bare huske at fortælle dig det.
5
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Serafina
Indlæg: 25
Tilmeldt: 8. jan 2016, 18:28
Kort karma: 1
Likede indlæg: 45

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Serafina » 23. sep 2018, 05:50

Camped skrev:
Rapfisk skrev:Jeg mener klart, at sådan en situation langt hen ad vejen er chefens ansvar. Din kollega er også fanget i en situation, hvor hun mangler ledelse i forhold til det at få en ny kollega, der skal indgå på samme niveau og skal lære stedets rutiner, men også kommer med sine egne evner, som hun er blevet ansat til. Måske har din kollega ikke engang fået rammer for din oplæring.

At få en ny kollega er noget af det mest stressende, man oplever i et arbejdsliv, fordi den nye altid ændrer éns arbejdsplads lidt. Indtil man har fundet hinanden, er det et lille jordskælv for kollegerne. Ofte er det positivt, men for medarbejdere, der trives med rutine, eller som i forvejen er pressede, kan det være svært. At få det til at køre er en ledelsesopgave.

Jeg har i øvrigt oftere været den nye end den gamle, så jeg ved udmærket, hvordan skælvet er for den nye :)

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil inddrage den pågældende kollega, men jeg ville klart vente til efter samtalen.


De kollegaer som jeg spurgte efter min samtale med min leder - mener så derimod at han reagerer på denne måde, fordi han føler sig truet i sine arbejdsopgaver og måske føler at jeg går ind og overtager noget af hans - netop fordi jeg er for selvstændig. Det var i hvert fald den opfattelse som de sad med.
Jeg ved ikke om der er nogen historie bag dette eller om de har fat i noget af det rigtige.



Det tænker jeg faktisk ligger godt forlængelse af af det Rapfisk skriver. Jeg oplever, at nye medarbejdere kan skabe usikkerhed omkring opgavefordeling, og den gamle medarbejder kan føle sig truet på sin position. Især hvis den nye medarbejder er stærk, umiddelbart har bedre kompetencer, træffer selvstændige beslutninger der strækker ind på den andens områder etc.

Og ja det er lederens job, at sørge for at gamle medarbejdere ikke føler sig truet på deres positions i organisationen når en ny medarbejders starter, at den på sigt kan ændre sig er en anden sag, Det er lederens job, at hjælpe den nye medarbejder på plads og at skabe grobund for et godt samarbejde. At støtte og sørge for plads til begge medarbejdere i organisationen.

Det lyder lidt fjollet, men voksne mennesker kan også blive jaloux, misundelig, usikre og handle irationelt, især hvis de ikke får den rette støtte og opmærksomhed, fra f.eks. en leder når de oplever noget som svært.

Det skal selvfølgelig ikke være en undskyldning for, at din kollega ikke er gået direkte til dig.
3
Jeg skriver fra min telefon. Jeg undskylder på forhånd :genert:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Rapfisk » 24. sep 2018, 06:30

Pøjpøj i dag :blomst:
5
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16950
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21067

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Misantropen » 24. sep 2018, 09:47

Ja, held og lykke!

Jeg håber du har kunne lægge det lidt fra dig her i weekenden og at samtalen bliver god.
0
Camped
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21. sep 2018, 12:12
Kort karma: 4
Likede indlæg: 41

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Camped » 24. sep 2018, 09:50

Rapfisk skrev:Pøjpøj i dag :blomst:


Tusind tak. Samtalen er først kl. 14.00 og tiden går uendelig langsomt i dag!
I får en melding bagefter.

I øvrigt er jeres fantastiske råd guld værd. Mange tak, for at i tager jer tid til at hjælpe mig.
1
Camped
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21. sep 2018, 12:12
Kort karma: 4
Likede indlæg: 41

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Camped » 24. sep 2018, 09:51

Misantropen skrev:Ja, held og lykke!

Jeg håber du har kunne lægge det lidt fra dig her i weekenden og at samtalen bliver god.


Jeg har ikke tænkt på andet hele weekenden - og har næsten ikke sovet i nat. Jeg glæder mig til det er overstået så jeg ved hvad jeg skal forholde mig til i fremtiden.

Men mange tak for støtten :-)
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Rapfisk » 24. sep 2018, 10:07

Det er godt nok langt ude, at man ikke kan finde et tidligere tidspunkt. Men jeg krydser fingre klokken to :kryds:
0
Livslinjen: 70 201 201
Lalana
Indlæg: 564
Tilmeldt: 20. dec 2016, 08:49
Kort karma: 68
Likede indlæg: 1021

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Lalana » 24. sep 2018, 11:00

Ja jeg tænker godt nok også at det er et lidt specielt forløb, at få sådan noget der at vide pr telefon lige inden weekenden og så skal gå og vente og vente. Men håber det går godt uanset
0
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf twinkle » 24. sep 2018, 12:19

Lalana skrev:Ja jeg tænker godt nok også at det er et lidt specielt forløb, at få sådan noget der at vide pr telefon lige inden weekenden og så skal gå og vente og vente. Men håber det går godt uanset


Det er virkelig dårlig ledelse, i mine øjne.

Jeg krydser fingre for en konstruktiv dialog :kryds:
1
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27371

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf ajnaM » 24. sep 2018, 13:17

Jeg krydser også! Hvis du er lige så fornuftig og stille og rolig ude i virkeligheden, som du fremstår i denne tråd, burde du være på rette vej. :)
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Job"