Medarbejdere og ferie

Brugeravatar
Lakridskonfekten
Indlæg: 49
Tilmeldt: 21. dec 2017, 14:17
Kort karma: 2
Likede indlæg: 83

Medarbejdere og ferie

Indlægaf Lakridskonfekten » 21. dec 2017, 14:26

Hej.
Jeg er, ret uerfaren, arbejdsgiver, og står i en situation, som jeg ikke rigtig ved hvordan jeg skal håndtere, og kunne godt have brug for andres øjne på det.
Sagen er den, at jeg lige har lavet og omsendt vagtplan for de kommende to måneder.
En af medarbejderne (1) skriver tilbage at h*n ikke kan tage sin faste ene vagt i en bestemt uge om halvandet måned. Det viser sig, at h*n skal på ferie. Dette har vedkommende ikke meddelt noget om, selvom h*n åbenbart godt har vidst det, og at der skulle laves ny vagtplan i nær fremtid, hvor der kunne tages hensyn til dette.
Der er en anden medarbejdere der har spurgt om fri i den samme uge, dette bliver nu umuligt at få til at kunne lykkedes, selvom det faktisk er den anden der jo har spurgt "først".
Så skal jeg:
A: bøje mig og lade (1) få fri, hvilket så vil gå ud over andre, og mig, fordi den anden så ikke kan få fri,og jeg så igen skal bruge ressourcer på at få vagtplan til at gå op.
B: holde fast på at (1) skal komme, og altså må aflyse/ændrer sin ferie. (1) bliver helt sikkert ret mopset, og jeg har virkelig ikke lyst til at være den "onde" arbejdsgiver.
C: andre bud?


Det er ikke første gang at h*n blot meddeler at h*n ikke kan komme på arbejde, fordi h*n skal noget andet (sjovere?!) Jeg har altid, forstået det sådan at, ferie/fridage var noget man spurgte om man kunne holde. Og derefter "fik lov til", hvis det var muligt. Er det mig der er helt galt på den?

Få forhånd tak.
Lakridskonfekten.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Medarbejdere og ferie

Indlægaf Studsgaard » 21. dec 2017, 14:41

Jeg har også den opfattelse at ferie er noget men skal søg om/spørge om lov til at holde, ligesom du skriver. Netop da det noglegange kan være årsager til at det ikke kan lade sig gøre, enten pga ekstra arbejde i den periode eller andre skal have fri og lignende. Dog syntes jeg man som arbejdsgiver skal forsøge at tilgodese alles ønsker. Jeg har dog fuld forståelse for at man netop ikke altid kan opfylde ønsket, ligesom du ikke kan få det til at hænge sammen når to vil have fri samtidigt.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Medarbejdere og ferie

Indlægaf Akehurst2 » 21. dec 2017, 14:49

Det er meget forskelligt, hvordan ferieplanlægning håndteres på en arbejdsplads, afhængigt af en masse faktorer - krav om bestemt bemanding, lukkedage, vagtplaner og så videre. Jeg har været steder, hvor man havde en meget høj grad af frihed under ansvar, og tilsvarende andre steder, hvor man spurgte først, hvor det stadig var individuelt besluttet - men også steder, hvor alle ønskede på en seddel, der gik rundt, og chefen så heretfer fordelte. Andre steder er der endnu mere formaliserede procedurer.

Så jeg synes helt overordnet, du skal beslutte hvordan du synes, det skal foregå, så medarbejderne ved, hvad de har at forholde sig til. Det er jo ikke sikkert, medarbejder 1 ved, du synes han bør spørge før han planlægger.

I forhold til den konkrete sag synes jeg det afhænger af, om du før har påtalt det over for medarbejder 1 at han planlægger ferie uden at spørge. Hvis han godt ved, han skal spørge først, ville jeg ikke være bleg for at fastholde at han skal arbejde i henhold til vagtplanen og give ferien til medarbejder 2.
4
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Medarbejdere og ferie

Indlægaf sigge » 21. dec 2017, 14:54

Har I nogen nedskrevne regler vedrørende medarbejdernes varsel af ferie? På min arbejdsplads har vi f.eks. en personalehåndbog med helt klare retningslinjer for, hvem medarbejderne skal spørge om lov til at holde ferie og med hvilket varsel.

Hvis dine medarbejdere ikke har fået nogen information om, hvordan du ønsker, de skal varsle ferie, kan det jo være lidt svært at komme og slå dem oven i hovedet med det med tilbagevirkende kraft. Så hvis I ikke har klare regningslinjer, synes jeg, du skal få formuleret dem og melde dem ud til både nuværende og kommende medarbejdere.

Med det sagt, synes jeg også, det er ret dårlig stil af medarbejderen ikke at melde planlagt ferie ud i god tid. Særligt hvis det er almindeligt kendt, hvornår du laver vagtplaner.


PS: Nu har jeg ikke selv overenskomst (fordi min fagforening ikke har nogen på det private område), men hvis dine medarbejdere har, skal du måske lige tjekke, om den siger noget om ferievarsler, så du ikke melder noget ud, der er i strid med overenskomsten.
3
You can't spell awesome without me.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Medarbejdere og ferie

Indlægaf Slettet bruger » 21. dec 2017, 14:57

Jeg ville nok spørge dem begge om det er væsentligt at det er lige den dag, eller det kan flyttes. Det kan jo være den enes fridag let kan flyttes, og den andens er noget meget vigtigt som han nødig vil gå glip af.
2
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Medarbejdere og ferie

Indlægaf Santa » 21. dec 2017, 15:23

Og udover hvad der ellers er skrevet, så sæt dig ind i ferielovgivningen. Den kan også hjælpe dig her, da man har ret til afholde ferie, men at arbejdsgiver har ret til at sige nej til bestemt tidspunkt, hvis det er til gene for arbejdspladsen....eller hvordan det nu er formuleret.
3
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Lakridskonfekten
Indlæg: 49
Tilmeldt: 21. dec 2017, 14:17
Kort karma: 2
Likede indlæg: 83

Re: Medarbejdere og ferie

Indlægaf Lakridskonfekten » 21. dec 2017, 15:53

Klart at man skal kigge indad, og se på egne procedurer.
Der er ikke nogle nedskrevne regler, (hvilket jeg nu godt kan se at jeg selvfølgelig burde have gjort)
(1) har tidligere (mundtligt) i forbindelse med en lig. Sag, fået indskærpet at ferie/fri er noget man kan ønske, men ikke bare noget man tager.

Det er en arbejdsplads hvor der kun er en på arbejde af gangen, så der er ikke bare en anden der kan overtage arb. Opgaver. Derfor er det også langt mere kompliceret når nogen alligevel ikke kan komme, idet man så ofte må rykke helt om på vagtplanen, også for Andre, for at få det til at gå op.

Der er ikke nogen overenskomst på området jeg kan læne mig op ad. Og ferieloven foreskriver ikke noget specifikt. Hmm...
0
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Medarbejdere og ferie

Indlægaf Buffy » 21. dec 2017, 16:10

“Desværre Ib-Louise, men jeg kan ikke give dig fri der, for Karen-Sofus har allerede fået fri i den uge”
4
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Medarbejdere og ferie

Indlægaf Kattefjæs » 21. dec 2017, 17:46

Jeg ville aldrig forvente at jeg kunne holde ferie en given dag uden først at have fået min ferieseddel godkendt og underskrevet!

Først til mølle. Og så en fast, forståelig regel på skrift til alle medarbejdere.
1
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Medarbejdere og ferie

Indlægaf Santa » 21. dec 2017, 18:55

Jeg ser to muligheder for dig.
Enten markerer du din autoritet over for medarbejderen, som tidligere har fået besked om ferien osv, ved at sige: "Beklager, men A kom først til den feriedag!"
Eller osse så kalder du begge ind, og beder dem enten selv afgøre det, ellers trækker du lod mellem dem.

Og så får du lavet nogen retningslinjer omkring ferie, som alle medarbejdere derefter får udleveret.
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Medarbejdere og ferie

Indlægaf Tux » 21. dec 2017, 18:57

Hvis det er blevet meldt ud, at man ikke bare kan tage fri uden at cleare det først, ville jeg sige nej til ham med ferien - kæft en irriterende type.. Hvis man ikke kan høre må man føle..

Der er du i øvrigt i den gode ret til, uden overenskomst er der endog meget vidde rammer for hvad arbejdsgiveren må og ikke må.

Kattefjæs skrev:Jeg ville aldrig forvente at jeg kunne holde ferie en given dag uden først at have fået min ferieseddel godkendt og underskrevet!

Først til mølle. Og så en fast, forståelig regel på skrift til alle medarbejdere.

Det mest normale (og fair) er nu altså en deadline for indmelding af ferieønsker, og så bliver der taget stilling ift det samlede billede. Ellers kunne nogen jo sige ''jeg vil have fri i uge x, y og z i de næste ti år''.
6
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9417

Re: Medarbejdere og ferie

Indlægaf Modesty Blame » 21. dec 2017, 21:26

Du bliver nødt til at hanke op i dig selv. Hvem betaler hans løn?
1
Brugeravatar
Lakridskonfekten
Indlæg: 49
Tilmeldt: 21. dec 2017, 14:17
Kort karma: 2
Likede indlæg: 83

Re: Medarbejdere og ferie

Indlægaf Lakridskonfekten » 21. dec 2017, 21:45

Først og fremmest Tak for alle svar. Rart med andres syn på situationen.
Jeg har nu heldigvis fundet en løsning. En der er villig til at aflyse en aftale, for i stedet at tage vagten. (Jeg er så taknemmelig, men også ret ked af, at (1)'s opførsel på den måde går ud over en anden)
Har indset, at jeg vidst er nød til at få skrevet den slags "regler" udførligt ned, så der ikke i fremtiden opstår misforståelser. Så må vi se hvordan det vil fungere.
Har svært ved at være hård, når jeg åbenbart ikke har været tydelig nok. Men hvis det skulle gentage sig, er jeg ikke tvivl om at (1) må mærke konsekvensen.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25610

Re: Medarbejdere og ferie

Indlægaf Delfin » 21. dec 2017, 22:16

Altså der må jo være en eller anden form for deadline i forhold til ferie. En deadline, hvor man kan være så sikker på at få den planlagte ferie, at man tør lave ferieplaner. Hos os er den 4 uger, men kan vagten dækkes, er der ikke noget i vejen for kortere varsel, og det plejer da som regel at kunne lade sig gøre med lidt fleksibilitet fra de andre ansatte, og det har jo også løst sig hos dig.
0
14 11 14
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Medarbejdere og ferie

Indlægaf Kattefjæs » 21. dec 2017, 23:07

Tux skrev:Hvis det er blevet meldt ud, at man ikke bare kan tage fri uden at cleare det først, ville jeg sige nej til ham med ferien - kæft en irriterende type.. Hvis man ikke kan høre må man føle..

Der er du i øvrigt i den gode ret til, uden overenskomst er der endog meget vidde rammer for hvad arbejdsgiveren må og ikke må.

Kattefjæs skrev:Jeg ville aldrig forvente at jeg kunne holde ferie en given dag uden først at have fået min ferieseddel godkendt og underskrevet!

Først til mølle. Og så en fast, forståelig regel på skrift til alle medarbejdere.

Det mest normale (og fair) er nu altså en deadline for indmelding af ferieønsker, og så bliver der taget stilling ift det samlede billede. Ellers kunne nogen jo sige ''jeg vil have fri i uge x, y og z i de næste ti år''.


Nej? Jeg har aldrig været på en arbejdsplads hvor man kunne booke feriedage så langt ud i fremtiden. Kun i indeværende ferieår. Nu er der heller ikke nogen grund til at opstille absurde scenarier...
0

Tilbage til "Job"