Nyt job efter endt barsel

Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Nyt job efter endt barsel

Indlægaf Ficus » 9. jan 2018, 09:04

Skal til at søge nyt arbejde, så jeg forhåbentlig kan slippe for at komme tilbage til mit gamle efter barsel :kryds:


Jeg har fundet et job jeg rigtig gerne vil søge og have, men de søger en fra februar/marts (de skriver det sådan) og min barsel slutter 1 april (i øvrigt sidste dag i påsken).

Hvordan skriver man det nemmest og bedst, så man ikke kommer til at virke ufleksibel i forhold til rådighedsdato?

Jeg har kigget lidt på nettet og det virker til at der er forskellige måder at gøre det på, men jeg kan ikke rigtig finde ud af hvilken løsning der er smartest eller virker bedst, for modtageren. Dem jeg umiddelbart kan finde er

- afslutte ansøgning med en linje om at man grundet barsel kan tiltræde 2/4
- flette ind i ansøgningen at man er på barsel og søger nye udfordringer ved dens afslutning
- skrive barslen ind i CV fx juli 2017-marts 2018: Barsel
- skrive i CV resumeet “bor med xxxx og vores søn xxx (2017)” og antager at de så til en evt samtale har regnet ud at man kommer fra barsel og er ok med dato
- lidt ala den første, afslutte resume med at man grundet barsel kan tiltræde 2/4
- slet ikke nævne noget om barslen eller baby/børn



Tillægsspørgsmål: Har i andre barsel stående på jeres CV? Googling siger mig at det er der nogen der gør. Min første indskydelse er at det er lidt mærkeligt :blush: men det forklarer selvfølgelig et hul for nogen.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Nyt job efter endt barsel

Indlægaf Akehurst2 » 9. jan 2018, 09:22

Det sidste først: Jeg ville bestemt skrive barsel i CV'et, da det osm du selv skriver, forklarer at der er hul.

I forhold til det andet, så ville jeg sørge for at være så præcis så mulig. Hvis det er udelukket for dig at starte før (og far fx ikke kan starte barsel tidligere eller sådan noget), så ville jeg skrive den dag, jeg kunne starte.

Hvis du bare søger og ikke skriver noget, kan de jo lige så vel tænke, at du vel er indstillet på at starte i overensstemmelse med opslaget. Du kan ikke gå ud fra, at de "da kan regne ud".
4
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Nyt job efter endt barsel

Indlægaf Rapfisk » 9. jan 2018, 09:28

Det sidste først: Jeg ville ikke skrive barslen ind, når du ikke har et hul i din ansættelse - og særligt ikke, når det alligevel kommer ind i din ansøgning.

Da jeg søgte det job, jeg har nu, kunne jeg se, at samtalerne var planlagt til en periode, hvor jeg var på ferie. Der skrev jeg nederst i min ansøgning noget om, at jeg var på en længe ventet ferie i x-periode, men selvfølgelig meget gerne ville deltage i en samtale både før og efter.

I dit tilfælde ville jeg overveje, i hvor høj grad jeg kunne være fleksibel i forhold til opstarten. Hvis din mand skal have barsel, kunne han så starte bare 14 dage før? Har I nogen muligheder for pasning i nogen tid inden? Hvor barsel er lidt en partykiller i forhold til, at du gerne vil starte 1-2 måneder efter deres "behovsdato", kan bare en lille fleksibilitet vise stort engagement i stillingen.

Jeg ville aldrig regne med, at nogen kunne regne noget ud (din pind nr. 4). Jeg har selv siddet med ansættelser og ved, hvor svært det er at læse noget mellem linjerne i sådan nogle CV'er. Så hellere være åben og proaktiv - det har jeg i hvert fald selv bedst erfaring med.
4
Livslinjen: 70 201 201
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Nyt job efter endt barsel

Indlægaf Akehurst2 » 9. jan 2018, 10:24

Rapfisk skrev:Det sidste først: Jeg ville ikke skrive barslen ind, når du ikke har et hul i din ansættelse - og særligt ikke, når det alligevel kommer ind i din ansøgning.



Doh! Der er jo netop ikke et hul, for hun er på barsel fra et job. Bare glem, hvad jeg skrev om at skrive det ind i CV'et.
2
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Nyt job efter endt barsel

Indlægaf JoyNips » 9. jan 2018, 11:39

Samme situation her, jeg sagde op til 31/12 og er nu på min sidste rest barsel her i januar. Jeg har ikke skrevet min barsel på cv’et for jeg har jo haft et job. Og jeg har ikke skrevet mulig tiltrædelsesdag i ansøgninger, der er ingen grund til at være besværlig før de overhovedet har set én. Hvis de virkelig vil ansætte dig, så kan de godt vente en måned mere.

Jeg har mand og søn flettet ind i CV’et ved at skrive “civilstand: bor sammen med min kæreste hr. Nips, som også er jurist. Sammen har vi en søn og tre katte.”
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Mirabella
Indlæg: 254
Tilmeldt: 2. nov 2016, 20:30
Kort karma: 18
Likede indlæg: 183

Re: Nyt job efter endt barsel

Indlægaf Mirabella » 9. jan 2018, 13:02

Hver gang vi har haft samtaler, er ansøgerne blevet spurgt om, hvornår de kan starte.

Ville vælge mulighed 3
1
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Nyt job efter endt barsel

Indlægaf Planten » 9. jan 2018, 13:06

Som rapchen skriver skal barsel ikke skrives ind i cv'et.

Startdato snakker man om til samtalen. Hvis de virkelig vil have dig, er de oftest large med hensyn til startdato.
2
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Nyt job efter endt barsel

Indlægaf ajnaM » 9. jan 2018, 19:04

Jeg vil sagtens mene, man KAN skrive barsel ind, men bestemt ikke, at man skal.

I dit tilfælde lyder det som om, du skal lade være.

Jeg har det med, både fordi det forklarer nogle huller, og fordi det er en fordel for mig, at jeg har fået børn tidligt, mens jeg studerede. Jeg synes også, det er fint at tone rent flag helt fra begyndelsen og forklare, at man har børn - det betyder i mine øjne noget (på godt og ondt) for den person, en arbejdsplads ansætter. Og så er det en nem måde at have det på som en linje på CV'et.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Nyt job efter endt barsel

Indlægaf Ficus » 10. jan 2018, 22:59

Nu synes jeg selv at jeg har fået skrevet en rimelig god ansøgning, som jeg ikke ville have noget imod at sende i morgen, når jeg lige har fået kigget den efter med friske øjne. Krydser fingre for at fristen ikke er i dag og den er væk i morgen, for der er ingen frist på opslaget :forvirret2:

Jeg er gået lidt efter en kombi. Har i slutningen af min ansøgning skrevet at jeg er på barsel, men at jeg har mulighed for at være fleksibel ift tiltrædelse før. Og på CV’et skrevet at jeg har mand og søn.
Ved ikke helt om det er blevet lidt kluntet, men vil gerne vise at jeg kan være fleksibel og det er måske bedst gjort ved bare at skrive det direkte.



Jeg har nok mulighed for at korte min barsel af, sådan at jeg kunne starte midt marts, hvis jeg får jobbet. De sidste ugers barsel kunne måske blive til nogle fridage eller noget senere hen, hvis de ikke skal gå til spilde, men det er jo noget helt andet :)
2
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Nyt job efter endt barsel

Indlægaf Planten » 10. jan 2018, 23:04

Mange indenfor mit fag bruger resterende barsel som drypvis barsel, hvor de har en ugentlig dag fri.
0

Tilbage til "Job"