mindre i løn ifm jobskifte - er det det værd??

Brugeravatar
Teni
Indlæg: 71
Tilmeldt: 12. aug 2016, 08:09
Kort karma: 3
Likede indlæg: 76

mindre i løn ifm jobskifte - er det det værd??

Indlægaf Teni » 29. jan 2018, 15:10

jeg er i noget af et dilemma og jeg håber I kan hjælpe mig lidt på vej.
jeg bor og arbejder pt. i Odense. Jeg har en stilling i Region Syddanmark og er DJØF'er.
Min mand og jeg har besluttet at flytte til Sjælland pga. hans arbejde, og nu hvor huset i Odense endelig er blevet solgt, skal vi til at bygge hus på Sjælland.
Jeg skal finde et nyt arbejde og er blevet tilbudt en stilling i staten (i KBH). jeg vil enormt gerne have den stilling, da jobbet lyder rigtigt spændende og det passer perfekt ift. opstart (1. marts) og så er jeg dødtræt af mit nuværende job og har været det længe.
En TR fra det nye job ringer så til mig i dag og præsenterer chefens udspil, og det er 4.000 kr. lavere end det jeg får nu, og det svarer til en lønnedgang på 10 %. Jeg siger så at mit udgangspunkt er det jeg får i dag, og det går hun tilbage med. Har ikke hørt chefens reaktion.
hun fortæller mig samtidig at jeg er blevet tilbudt det som andre med min anciennitet i virksomheden får.
Jeg håber selvfølgelig at han vil smide noget mere oveni, ikke mindst når han får min aktuelle løn at vide (jeg har sendt dem seneste lønseddel som dokumentation).
Mit dilemma er; hvis nu de ikke er til at rykke, skal jeg så tage jobbet som et overgangsjob??
nb: der er to forskellige overenskomster for djøffere i hhv. regioner og stat, og det er også med til at give lønforskellen.
jeg er faktisk villig til at gå lidt ned i løn, fordi jobbet lyder fedt, og det vil passe så godt sammen med alt muligt andet, men det er trods alt stadig penge lige ud af rådighedsbeløbet.
Hvis jeg tager jobbet med den lavere løn, hvordan er jeg så stillet ift. fremtidige jobs og løn? sidder jeg så fast på det lave niveau?
og er det en skidt ide kun at have haft et job i et par mdr. hvis jeg vil søge nyt?
0
she is still there ... inside you ... waiting
let´s go get her
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: mindre i løn ifm jobskifte - er det det værd??

Indlægaf Akehurst2 » 29. jan 2018, 15:22

Jeg har prøvet at gå ned i løn i forbindelse med et jobskifte, dog lidt mindre end dig. Til gengæld gik jeg også ned i ferie (to uger om året, så en hel del).

Jeg gjorde det, fordi jeg vildt gerne ville have jobbet og vildt gerne ville væk fra der, hvor jeg var, og jeg syntes, det var mere værd end penge og ferie. Jeg var derfor også indstillet på, at det ville tage mig noget tid at indhente, og tog altså ikke jobbet som et overgangsjob, men fordi, jeg faktisk gerne ville have det.

Hvis alternativet er, at du ikke har et job, eller skal bruge en masse tid og penge på at pendle ville jeg tage det. Den del af lønforskellen der skyldes en anden overenskomst kan man heller ikke regne med at blive kompenseret for - kender en del advokater, der er skiftet til offentlige stillinger, og der kan man heller ikke regne med at beholde sin løn.

Ift. om det ser mærkeligt ud hvis du søger videre hurtigt afhænger det af dit cv i øvrigt. Hvis du i øvrigt har lange ansættelser og således signalerer stabilitet, så tror jeg ikke det betyder noget.
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8583

Re: mindre i løn ifm jobskifte - er det det værd??

Indlægaf Raenil » 29. jan 2018, 19:24

Jeg gik på et tidspunkt 6000 ned i løn da jeg flyttede job. Det var helt klart alle pengene værd. Både fordi jeg fik en times kørsel mindre hver dag, men også fordi det nye job passede langt bedre til mig og min stresstærskel. Jeg blev et gladere menneske.
9
kattekonen
Indlæg: 236
Tilmeldt: 18. jul 2017, 14:21
Kort karma: 19
Likede indlæg: 213

Re: mindre i løn ifm jobskifte - er det det værd??

Indlægaf kattekonen » 30. jan 2018, 08:33

Jeg har lige sagt nej tak til at skifte job til en løn der var 3000 kr. lavere, det skyldes at jeg havde en forventning om at jobbet var mindre stresset med mindre arbejdspres end mit nuværende job, men den følelse havde jeg slet ikke - tværtimod føltes det lidt som en stor rodebutik hvor man kun nåede 10 % af det planlagte på en arbejdsdag.
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8583

Re: mindre i løn ifm jobskifte - er det det værd??

Indlægaf Raenil » 30. jan 2018, 08:36

Det skal lige siges, at da jeg gik ned i løn, boede jeg billigt til leje med min kone, og havde ingen forpligtelser og ingen gæld.
Jeg er ikke sikker på at jeg kunne gøre det samme nu - en presset økonomi er jo også stressende.
Men dengang handlede det bare om at sætte forbruget og opsparingen ned.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: mindre i løn ifm jobskifte - er det det værd??

Indlægaf Hunkat » 30. jan 2018, 08:39

Det kommer vel an på hvor I ville skulle skære for at få det til at fungere: Ville der være lidt mindre til ferierejser og gå ud og spise-sjov eller ville I skulle genoverveje ydelsen på jeres bolig, helt fjerne muligheden for at spare op eller droppe ting som f.eks. fagforening/a-kasse.

Hvis det er det første så synes jeg sagtens det kan være det værd. Hvis det er det sidste så ville jeg ikke gøre det, den slags er for stressende til min smag, især hvis jeg lige havde været igennem et større skifte sådan som det I har gang i.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: mindre i løn ifm jobskifte - er det det værd??

Indlægaf Wizzze » 30. jan 2018, 09:04

Jeg er gået fra et job efter de 3 mdr prøveperiode, det var bare ikke en biks jeg ønskede at være i, og det har ikke skadet min karriere. Det kommer nok an på om man har en hel stribe korte ansættelser bag sig, eller det er en enkelt kort blandt flere længere ansættelser. Man kan godt lære en masse på kort tid, især om hvad man ikke vil ;)
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Teni
Indlæg: 71
Tilmeldt: 12. aug 2016, 08:09
Kort karma: 3
Likede indlæg: 76

Re: mindre i løn ifm jobskifte - er det det værd??

Indlægaf Teni » 30. jan 2018, 09:12

de har ikke vendt tilbage til mig endnu her i dag, efter at chefen i går lige ville snakke med hr-afdelingen.
det skal lige nævnes at jeg er blevet kontaktet af TR'en for magistre, da deres TR for djøffere ikke var på arbejde i går. det frustrerer mig en del da hun tydeligvis ikke var inde i den gængse løn og arbejdsvilkår for økonomer. jeg vil stole lidt mere på at "sådan er lønnen bare" hvis det er det er den rigtige TR, hvis I forstår?
lønnen er absolut ikke det eneste der skal afgøre det. jeg er enormt led og ked af mit nuværende arbejde, og det har enorm værdi for mig hvis jeg får et arbejde jeg faktisk er glad for. og vi går ikke fra hus og hjem med en lønnedgang på 4.000 kr., men der bliver da mindre plads til det sjove.
jeg tror det ender med at jeg siger ja, også selvom de ikke er til at rykke. jeg har ikke mange korte ansættelser på cv'et, kun et faktisk, og på mit nuværende arbejde har jeg været i 9 år, så I har nok ret i at det ikke betyder noget.
hvis jeg tager dette job, om end kun i en periode, vil det også have den fordel at jeg lærer sap, et økonomisystem (bl.a.) som anvendes i mange offentlige instanser og virksomheder. og det har jo også en værdi
3
she is still there ... inside you ... waiting
let´s go get her
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: mindre i løn ifm jobskifte - er det det værd??

Indlægaf Sangius » 30. jan 2018, 09:19

Kan I gå jeres udgifter igennem?

Vi har sparet omkring 1000 kr om måneden på at genoverveje alle udgifter, og fjerne dem vi ikke havde behov for.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9844
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1860
Likede indlæg: 9578

Re: mindre i løn ifm jobskifte - er det det værd??

Indlægaf Spjaerten » 30. jan 2018, 09:22

Hvis det gir mening i mere frihed/kortere arbejdstid. Mindre stress. Større Muligheder for fremtidig karriere. Flere goder osv. Så er jeg ikke bleg for det.

Har også for 10 år siden afprøvet en drøm og taget en chance. Det var en nedgang på 10.000 :8:
Delvist pres over at skulle finde noget nyt/delvist for at skifte retning.

Og så tog det mig 2 ansættelser efter at komme tilbage på samme niveau.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6660
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18861

Re: mindre i løn ifm jobskifte - er det det værd??

Indlægaf Æble » 30. jan 2018, 12:23

Hvad bliver det reelt efter skat? Og kan i undvære de penge? Det er nr et overvejelse.

Dernæst ville jeg overveje hvor fedt et job det er. Giver det gode udfordringer? Lyder det som et job du vil nyde? Gavner det din karrieres fremtid/dit CV?

Jeg gik selv 3000 ned i løn engang for et nyt job. Det var en virksomhed der er svær at komme ind i, og jeg var led og ked af mit gamle job. Jeg havde det job i 2 år og er skiftet internt to gange siden. Har fået kæmpe lønforhøjelser ved begge skift, så for mig var det godt både pga jobglæde, CV og på længere sigt lønniveau.
0
Brugeravatar
Teni
Indlæg: 71
Tilmeldt: 12. aug 2016, 08:09
Kort karma: 3
Likede indlæg: 76

Re: mindre i løn ifm jobskifte - er det det værd??

Indlægaf Teni » 31. jan 2018, 06:15

De gik 1200 op, og jeg fik fat i den rigtige TR, som jeg havde en fornuftig snak med, så jeg har sagt ja :)
Af de 2800 i forskel skyldes størstedelen forskellen i overenskomst, så det er sådan det er.
Skal have sagt op i dag og glæder mig som et lille barn til at gøre det!
Kollegaerne er rigtigt søde, det er indholdet i jobbet og øvrige samarbejdspartnere jeg er godt træt af!
Tak for jeres svar!
14
she is still there ... inside you ... waiting
let´s go get her
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: mindre i løn ifm jobskifte - er det det værd??

Indlægaf Hunkat » 31. jan 2018, 06:23

Teni skrev:De gik 1200 op, og jeg fik fat i den rigtige TR, som jeg havde en fornuftig snak med, så jeg har sagt ja :)
Af de 2800 i forskel skyldes størstedelen forskellen i overenskomst, så det er sådan det er.
Skal have sagt op i dag og glæder mig som et lille barn til at gøre det!
Kollegaerne er rigtigt søde, det er indholdet i jobbet og øvrige samarbejdspartnere jeg er godt træt af!
Tak for jeres svar!


Fint at I kunne mødes på midt så at sige. Min erfaring med det offentlige er at man sagtens kan forhandle sig til stigninger hen af vejen så du skal nok få indhentet de 2800 når de først rigtig har set hvad du kan og vil.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4382
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10735

Re: mindre i løn ifm jobskifte - er det det værd??

Indlægaf BlueBunny » 31. jan 2018, 08:50

Jeg ser det som alle andre varer der handles med.
Udbud og efterspørgsel.
Er du 4000kr mere værd end de andre? Eller kan de bare få en anden. Hvad du får i dag ville jeg som arbejdsgiver finde mindre relevant. At du sender en lønseddel forstår jeg ikke i en forhandlingssituation. Det vigtige er at du er tilfreds. Og de er tilfredse.

Mht at gå 4000 kr ned i løn så kommer det an på den samlede pakke. Der betyder vel 2000kr mindre udbetalt ca i forhold til dit niveau. Er det nye job det værd? Kan din økonomi klare det? Bliver du gladere og mere tilfreds i livet. Ser du en udvikling i dig selv. Som du skriver kan det måske ses som et skridt videre.

Jeg ser ikke det påvirker dine fremtidige lønkrav. For personligt ville jeg aldrig videresende en lønseddel til ny potentiel arbejdsgiver. Du skal alene forholde dig til din markedsværdi. Og den kan tænkes at øge i kraft af nye ansvarsområder.

Edit: så ikke du allerede har forhandlet og fået jobbet. Tillykke! Jeg tror du bliver glad for beslutningen :)
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Bumline
Indlæg: 16
Tilmeldt: 26. nov 2017, 21:30
Kort karma: 1
Likede indlæg: 5

Re: mindre i løn ifm jobskifte - er det det værd??

Indlægaf Bumline » 2. mar 2018, 12:59

Jeg synes umiddelbart kun at det lyder som en god idé at tage jobbet som et overgangsjob sådan som du beskriver det. Uanset hvad er lønnen og det at være i beskæftigelse inden for dit fag vel også langt bedre end alternativet (dagpenge og ledighed). Ligesom jeg hører fra alle jeg kender (jeg er også DJØF'er) at det er nemmere at finde nyt arbejde, når man først er i arbejde end hvis man er ledig. På den måde ved organisationen at du søger jobbet fordi du er oprigtigt interesseret i det og ikke blot fordi du er ledig og derfor måske er lidt desperat og villig til at tage et ethvert job inden for dit fag. Så jeg kunne ikke forestille mig at der vil blive set negativt på at du kun når at være ansat i jobbet et par mdr. før du søger nyt, hvis alternativet vil være at du går ledig indtil det rette job dukker op. Især ikke hvis man kan se at jobskiftet netop skyldes at du er flyttet fra Odense til København og så længe der ikke er en generel tendens på dit CV til at skifte job meget ofte.

Jeg må dog indrømme at jeg ikke ved hvad din lønnedgang kommer til at betyde for din lønforhandling i forhold til nyt job. Men jeg kunne ikke forestille mig at du som sådan sidder fast på det lave niveau. Men det kan du måske forhøre DJØFs karriererådgivning omkring, som jeg tænker må være helt inde i det.
0

Tilbage til "Job"