Nogen der arbejder freelance/deltid?

Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Nogen der arbejder freelance/deltid?

Indlægaf Grissebassen » 14. mar 2018, 22:32

Og som vil fortælle mig lidt om, hvordan I får jeres økonomi og arbejdsuge til at hænge sammen? Hvad med fx ferier, sygdom, barsel og alt sådan noget?

Jeg er træt af at arbejde fuld tid, skal alligevel snart finde nyt job, og står i den priviligerede situation, at jeg egentlig sagtens burde kunne klare mig for mindre end en fuldtidsløn. Jeg har en bekendt, der arbejder freelance et sted, som har vist interesse i at ansætte mig. De vil ikke kunne tilbyde nok timer til at det kan dække mine udgifter. Men jeg har brugt lidt af dagen idag på at undersøge mulighederne, og der er masser af lignende stillinger inden for mit område. Så med tilknytning til 2-3 firmaer, burde det kunne give en arbejdsuge på 25-30 timer, og forhåbentlig en indkomst til at opretholde en acceptabel levestandard.

Inden jeg tør kaste mig over for alvor at opsøge det, ville det være rart at høre fra nogen, der enten har prøvet det selv eller ved noget mere om det end mig, som intet ved. Det er primært overstående spørgsmål, der spøger. Og måske er jeg lidt dum her, men der er jo kun penge i lommen, når der er arbejde til en. Så hvordan sikrer man sig bedt i forhold til perioder, hvor der potentielt kan være mindre arbejde?
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Nogen der arbejder freelance/deltid?

Indlægaf Daine » 15. mar 2018, 09:31

Jeg kan ikke helt gennemskue det. Jeg googlede lige freelance arbejde og fandt denne side https://www.ekspertvalg.dk/freelancer/f ... reelancere, men er det selvstændig du ønsker at være? Eller vil du arbejde deltid hos flere forskellige firmaer, som ren lønmodtager, med de rettigheder det giver?
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Nogen der arbejder freelance/deltid?

Indlægaf Grissebassen » 15. mar 2018, 12:19

Daine skrev:Jeg kan ikke helt gennemskue det. Jeg googlede lige freelance arbejde og fandt denne side https://www.ekspertvalg.dk/freelancer/f ... reelancere, men er det selvstændig du ønsker at være? Eller vil du arbejde deltid hos flere forskellige firmaer, som ren lønmodtager, med de rettigheder det giver?

Tak for linket :)
Jeg vil ikke være selvstændig, men jobtilbuddet om at være freelancer tiltaler mig, blandt andet fordi jeg føler det giver en større frihed end 8-16-jobs. Jeg er ikke sikker på, jeg forstår hvad du ligger i begrebet "ren lønmodtager"?
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Nogen der arbejder freelance/deltid?

Indlægaf Daine » 15. mar 2018, 12:29

Grissebassen skrev:
Daine skrev:Jeg kan ikke helt gennemskue det. Jeg googlede lige freelance arbejde og fandt denne side https://www.ekspertvalg.dk/freelancer/f ... reelancere, men er det selvstændig du ønsker at være? Eller vil du arbejde deltid hos flere forskellige firmaer, som ren lønmodtager, med de rettigheder det giver?

Tak for linket :)
Jeg vil ikke være selvstændig, men jobtilbuddet om at være freelancer tiltaler mig, blandt andet fordi jeg føler det giver en større frihed end 8-16-jobs. Jeg er ikke sikker på, jeg forstår hvad du ligger i begrebet "ren lønmodtager"?

Jeg mener med det, at man som alm lønmodtager har en virksomhed der sørger for at udbetale løn, sørger for at betale skat mv. Som freelance ser det ud til at man selv skal sørge for den slags ting (ihf ifølge linket). Som freelancer lyder det til at du sælger dig selv (din viden og det du kan), og får en sum penge for det - som du derefter så selv skal administrere. Betale skat af, sætte fra til ferie/sygdom etc.
Det lyder umiddelbart mere som om du søger deltidsarbejde/projektansættelse, og så ønsker at kombinere flere arbejdspladser?
Sidstnævnte vil måske være lettest, så er du jo bare alm ansat med det antal timer uge/mdr I nu aftaler.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Nogen der arbejder freelance/deltid?

Indlægaf Daine » 15. mar 2018, 12:35

Det er ikke sikkert jeg helt opfatter det korrekt, men jeg googlede lige lidt mere og fandt dette. Det er fra 2011, men der står da lidt der måske kan bruges :) https://www.amino.dk/forums/t/113205.aspx
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Nogen der arbejder freelance/deltid?

Indlægaf Grissebassen » 15. mar 2018, 12:47

Daine skrev:
Grissebassen skrev:
Daine skrev:Jeg kan ikke helt gennemskue det. Jeg googlede lige freelance arbejde og fandt denne side https://www.ekspertvalg.dk/freelancer/f ... reelancere, men er det selvstændig du ønsker at være? Eller vil du arbejde deltid hos flere forskellige firmaer, som ren lønmodtager, med de rettigheder det giver?

Tak for linket :)
Jeg vil ikke være selvstændig, men jobtilbuddet om at være freelancer tiltaler mig, blandt andet fordi jeg føler det giver en større frihed end 8-16-jobs. Jeg er ikke sikker på, jeg forstår hvad du ligger i begrebet "ren lønmodtager"?

Jeg mener med det, at man som alm lønmodtager har en virksomhed der sørger for at udbetale løn, sørger for at betale skat mv. Som freelance ser det ud til at man selv skal sørge for den slags ting (ihf ifølge linket). Som freelancer lyder det til at du sælger dig selv (din viden og det du kan), og får en sum penge for det - som du derefter så selv skal administrere. Betale skat af, sætte fra til ferie/sygdom etc.
Det lyder umiddelbart mere som om du søger deltidsarbejde/projektansættelse, og så ønsker at kombinere flere arbejdspladser?
Sidstnævnte vil måske være lettest, så er du jo bare alm ansat med det antal timer uge/mdr I nu aftaler.

Okay, jamen, så tror jeg vi forstår noget forskelligt ved begrebet :)
Den freelancekontrakt, jeg har fået tilbudt, er en konktrakt, der ansætter mig med et honorar pr udført opgave omregnet til et antal timer. Freelance delen i det skal (vist nok) forstås på den måde, at arbejdspladsen og jeg kun er forpligtet overfor hinanden i forhold til de konkrete opgaver, dvs. at har de ingen opgaver til mig, så får jeg ingen løn.
Jeg har også tidligere forstået freelancebegrebet på samme måde som dig, men det er det, der står i konktrakten og det begreb, de anvender.
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Nogen der arbejder freelance/deltid?

Indlægaf Daine » 15. mar 2018, 13:28

Grissebassen skrev:
Daine skrev:
Grissebassen skrev:
Daine skrev:Jeg kan ikke helt gennemskue det. Jeg googlede lige freelance arbejde og fandt denne side https://www.ekspertvalg.dk/freelancer/f ... reelancere, men er det selvstændig du ønsker at være? Eller vil du arbejde deltid hos flere forskellige firmaer, som ren lønmodtager, med de rettigheder det giver?

Tak for linket :)
Jeg vil ikke være selvstændig, men jobtilbuddet om at være freelancer tiltaler mig, blandt andet fordi jeg føler det giver en større frihed end 8-16-jobs. Jeg er ikke sikker på, jeg forstår hvad du ligger i begrebet "ren lønmodtager"?

Jeg mener med det, at man som alm lønmodtager har en virksomhed der sørger for at udbetale løn, sørger for at betale skat mv. Som freelance ser det ud til at man selv skal sørge for den slags ting (ihf ifølge linket). Som freelancer lyder det til at du sælger dig selv (din viden og det du kan), og får en sum penge for det - som du derefter så selv skal administrere. Betale skat af, sætte fra til ferie/sygdom etc.
Det lyder umiddelbart mere som om du søger deltidsarbejde/projektansættelse, og så ønsker at kombinere flere arbejdspladser?
Sidstnævnte vil måske være lettest, så er du jo bare alm ansat med det antal timer uge/mdr I nu aftaler.

Okay, jamen, så tror jeg vi forstår noget forskelligt ved begrebet :)
Den freelancekontrakt, jeg har fået tilbudt, er en konktrakt, der ansætter mig med et honorar pr udført opgave omregnet til et antal timer. Freelance delen i det skal (vist nok) forstås på den måde, at arbejdspladsen og jeg kun er forpligtet overfor hinanden i forhold til de konkrete opgaver, dvs. at har de ingen opgaver til mig, så får jeg ingen løn.
Jeg har også tidligere forstået freelancebegrebet på samme måde som dig, men det er det, der står i konktrakten og det begreb, de anvender.

Ah på den måde! Jeg ville nok betegne det som en projektansættelse, men jeg ved heller ikke en skid om sådan noget :D Og så dapper jeg lige så stille ud af din tråd igen, jeg håber du får nogle mere brugbare svar end mine :lol:
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Nogen der arbejder freelance/deltid?

Indlægaf avdotja » 19. mar 2018, 13:42

Hvis det er en ansættelse hvor du ikke er sikret fast arbejde og selv skal betale for ferie og sygdom; skal du kompenseres ved en højere løn. Jeg ved ikke hvilken procentsatser man normalt opererer med, men tænker at du som minimum skal have 75% ekstra.

Så hvis din nuværende timeløn er 200 kr, så skal den - under din projektansættelse - være mindst 350 kr. Og jeg tror faltisk det er lavt sat. De 12,5% er jo feriepenge, derudover går der lidt procenter til helligdage (varierer fra år til år, men ~5%) evt sygdom, pension (ved ikke hvor meget du får i dag, men formoder det drejer sig om 10-20%) og så skal du derudover kompenseres for risikoen for at stå uden indtægt. Det er ikke anderledes end når firmaer betaler et vikarbureau en langt højere timepris end en normal ansat; selv når man ligger feriepenge/pension/helligdage oveni - det gør de bla pga fordi øgede fleksibilitet har ret stor værdi og sparer dem for en ikke ubetragtelig sum penge.

Hvis du er garanteret et fast timeantal i en længere periode (feks 20 timer om ugen, de næste 12 måneder), kan du overveje at nøjes med 30-35% ekstra. Det dækker ferie (12,5%) + pension (12,5%) + helligdage (5%) + et par dages sygdom.

BEMÆRK: Jeg tror de 12,5% feriepenge tager udgangspunkt i 5 ugers ferie, ikke 6 uger. Så det er muligt du skal bede om mere, hvis du i dag har 6 uger.

EDIT: Jeg bliver faktisk usikker på om helligdage allerede er med i de 12,5% :gruble:
1
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Nogen der arbejder freelance/deltid?

Indlægaf billiebean » 19. mar 2018, 14:23

Jeg har arbejdet på en freelancekontrakt. Fik et honorar pr opgave og kunne selv melde ind på opgaver. Honoraret var dog for lavt til at det var rigtig attraktivt. Det kunne ikke dække alt det andet (ferie osv) der udover løn er indeholdt i en ansættelse som lønmodtager. Det bliver man nødt til at dække gennem lønnen også som avdotja skriver. Jeg havde ikke CVR nr osv. Skulle bare indbetale b-skat af lønnen. Man skal oprette et CVR og betale moms, hvis man omsætter for over 50.000 årligt, men hvis det udelukkende er honorarindtægt kan det være skat ikke ser det som momspligtigt. Man skal lige tænke sig om ift dagpenge dog. Måske er reglerne ændret men ellers kan der være nogle ulemper når man er registreret med et CVR. Det er i øvrigt muligt der er en ordning for cvr-registrerede/selvstændige ifht arbejdsløshed, sygdom og barsel. Prøv at undersøge det.

En anden ting er at jeg skulle lægge rigtig mange ekstra timer i at løse opgaverne i starten og det blev jeg ikke kompenseret for. Så det at det tager tid at opbygge tæft og rutine og kunne løse opgaven tilfredsstillende uden at timelønnen bliver meget lav, når det er på honorarbasis er også en udfordring. Havde det været til en bestemt timeløn hvor antallet af timer kunne forhandles havde det været mere attraktivt.

Når jeg kommer tilbage fra barsel vil jeg prøve at finde en deltidsansættelse dvs hvor jeg er ansat men arbejder færre timer. Der er ikke opslået mange deltidsstillinger men man må fx kunne starte ud som vikar og så høre virksomheden om der er mulighed for en projektansættelse og så bygge ovenpå på den måde.
1
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Nogen der arbejder freelance/deltid?

Indlægaf Grissebassen » 20. mar 2018, 14:07

avdotja skrev:Hvis det er en ansættelse hvor du ikke er sikret fast arbejde og selv skal betale for ferie og sygdom; skal du kompenseres ved en højere løn. Jeg ved ikke hvilken procentsatser man normalt opererer med, men tænker at du som minimum skal have 75% ekstra.

Så hvis din nuværende timeløn er 200 kr, så skal den - under din projektansættelse - være mindst 350 kr. Og jeg tror faltisk det er lavt sat. De 12,5% er jo feriepenge, derudover går der lidt procenter til helligdage (varierer fra år til år, men ~5%) evt sygdom, pension (ved ikke hvor meget du får i dag, men formoder det drejer sig om 10-20%) og så skal du derudover kompenseres for risikoen for at stå uden indtægt. Det er ikke anderledes end når firmaer betaler et vikarbureau en langt højere timepris end en normal ansat; selv når man ligger feriepenge/pension/helligdage oveni - det gør de bla pga fordi øgede fleksibilitet har ret stor værdi og sparer dem for en ikke ubetragtelig sum penge.

Hvis du er garanteret et fast timeantal i en længere periode (feks 20 timer om ugen, de næste 12 måneder), kan du overveje at nøjes med 30-35% ekstra. Det dækker ferie (12,5%) + pension (12,5%) + helligdage (5%) + et par dages sygdom.

BEMÆRK: Jeg tror de 12,5% feriepenge tager udgangspunkt i 5 ugers ferie, ikke 6 uger. Så det er muligt du skal bede om mere, hvis du i dag har 6 uger.

EDIT: Jeg bliver faktisk usikker på om helligdage allerede er med i de 12,5% :gruble:

Tak for dit svar :)
Den konktrakt jeg har fået tilbudt indholder både feriepenge, løn under sygdom og barsel (men vist ikke pension). Timelønnen er høj, men ikke op på de 75%.
Det kommer til at fungere, på den måde som du eksemplificerer, at jeg garanteres X-antal timer i en periode ad gangen. Men at der selvfølgelig kan risikere at være overlap, hvor jeg står med færre timer i perioder hvor jeg skal afslutte en opgave for at kunne opstarte en ny, og der kan risikere at være en pause i mellem, ligesom jeg heller ikke er sikret, hvis opgaverne holder op med at rulle ind.
0
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Nogen der arbejder freelance/deltid?

Indlægaf Grissebassen » 20. mar 2018, 14:13

billiebean skrev:Jeg har arbejdet på en freelancekontrakt. Fik et honorar pr opgave og kunne selv melde ind på opgaver. Honoraret var dog for lavt til at det var rigtig attraktivt. Det kunne ikke dække alt det andet (ferie osv) der udover løn er indeholdt i en ansættelse som lønmodtager. Det bliver man nødt til at dække gennem lønnen også som avdotja skriver. Jeg havde ikke CVR nr osv. Skulle bare indbetale b-skat af lønnen. Man skal oprette et CVR og betale moms, hvis man omsætter for over 50.000 årligt, men hvis det udelukkende er honorarindtægt kan det være skat ikke ser det som momspligtigt. Man skal lige tænke sig om ift dagpenge dog. Måske er reglerne ændret men ellers kan der være nogle ulemper når man er registreret med et CVR. Det er i øvrigt muligt der er en ordning for cvr-registrerede/selvstændige ifht arbejdsløshed, sygdom og barsel. Prøv at undersøge det.

En anden ting er at jeg skulle lægge rigtig mange ekstra timer i at løse opgaverne i starten og det blev jeg ikke kompenseret for. Så det at det tager tid at opbygge tæft og rutine og kunne løse opgaven tilfredsstillende uden at timelønnen bliver meget lav, når det er på honorarbasis er også en udfordring. Havde det været til en bestemt timeløn hvor antallet af timer kunne forhandles havde det været mere attraktivt.

Når jeg kommer tilbage fra barsel vil jeg prøve at finde en deltidsansættelse dvs hvor jeg er ansat men arbejder færre timer. Der er ikke opslået mange deltidsstillinger men man må fx kunne starte ud som vikar og så høre virksomheden om der er mulighed for en projektansættelse og så bygge ovenpå på den måde.

Jeg skal ikke CVR-registreres, da jeg er ansat i et firma på en timeløn inkl feriepenge, løn under sygdom og barsel. Det fungerer sådan, at de giver mig opgaver og estimerer et timeantal til hver opgave, som jeg får udbetalt en timeløn for. Der må selvfølgelig beregnet lidt gratis overarbejde i starten, men der kommer også til at være perioder, hvor jeg kommer til at arbejde mindre end det antal timer der er afsat, ligesom jeg får udbetalt et fast (og højt sat!) beløb til at dække udgifter i forbindelse med fx rejser og materialer.
Så jeg vil, som du skriver, blive ansat til en bestemt timeløn, hvor jeg kan forhandle antallet af timer - dog uden garantier for, at min ønskede timeantal altid vil være i balance. Og det er primært der, mine forbehold ligger.
0
Brugeravatar
musel
Indlæg: 168
Tilmeldt: 10. jan 2016, 19:43
Kort karma: 37
Likede indlæg: 352

Re: Nogen der arbejder freelance/deltid?

Indlægaf musel » 20. mar 2018, 15:15

Jeg tager til tider freelanceopgaver ved siden af mit faste arbejde - såfremt der ikke er interessekonflikter ved at tage en opgave. Jeg gør det kun for at forsøde tilværelsen lidt og når det er opgaver jeg synes lyder rigtig sjove, som også kan give mig noget faglig udfordring.

Jeg ved ikke om jeg ville turde at være 100% freelancer...Jeg synes virkelig opgavetilbudene kommer i bølger - det sidste halve år har jeg fået så mange, at jeg har måtte sige nej til de fleste, mens jeg i lange perioder selv har skullet opsøge. Men jeg tror, hvis man er frisk på at opsøge det selv, så kan det sagtens hænge sammen, og kender da også flere der gør det.
2

Tilbage til "Job"