Nægte at møde ind på anden adresse

Brugeravatar
Madam Pomfrey
Kort karma: 594
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 7031

Re: Nægte at møde ind på anden adresse

Indlægaf Madam Pomfrey » 2. apr 2018, 09:59

FruKuk skrev:
DenBruneMunk skrev:
FruKuk skrev:Han er ansat som håndværker/pedel og aflønnes som faglært tømrer. Han er ansat til “at løse praktiske opgaver på og i bygninger og udearealer”
Og hvis det er området som han skal arbejde med som faglært og der står i ansættelsen, så har du helt ret , så burde personen ikke kunne modvilligt vælge at kræve han kun skal være på lokation som står i kontrakt, hvis der er taget højde for lokationer andre steder.
Er det ikke tilfældet, så kan han jo henvise til kontrakten, og udearealer er ikke vel nye bygninger :) Som yderligere er på ny lokation som kræver kørsel dertil.?

Og det er det, jeg spørger om - har han ret til at nægte at arbejde et andet sted end vanligt, når det ikke ændrer på hans arbejdstid, arbejdsopgaver eller løn. Han møder ind og har fri på vanlig adresse.

Min konklusion må være, at “det kommer an på...” Jeg har indkaldt ham til møde i morgen tidlig, så må vi tage den derfra.

Tænker ikke du er HR-ansat?
Hvis i har en HR afdeling tilknyttet, så tænker jeg at de har styr på juraen i det, og evt. skal inddrages i problematikken.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
FruKuk
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1896

Indlægaf FruKuk » 2. apr 2018, 10:35

Madam Pomfrey skrev:
FruKuk skrev:
DenBruneMunk skrev:
FruKuk skrev:Han er ansat som håndværker/pedel og aflønnes som faglært tømrer. Han er ansat til “at løse praktiske opgaver på og i bygninger og udearealer”
Og hvis det er området som han skal arbejde med som faglært og der står i ansættelsen, så har du helt ret , så burde personen ikke kunne modvilligt vælge at kræve han kun skal være på lokation som står i kontrakt, hvis der er taget højde for lokationer andre steder.
Er det ikke tilfældet, så kan han jo henvise til kontrakten, og udearealer er ikke vel nye bygninger :) Som yderligere er på ny lokation som kræver kørsel dertil.?

Og det er det, jeg spørger om - har han ret til at nægte at arbejde et andet sted end vanligt, når det ikke ændrer på hans arbejdstid, arbejdsopgaver eller løn. Han møder ind og har fri på vanlig adresse.

Min konklusion må være, at “det kommer an på...” Jeg har indkaldt ham til møde i morgen tidlig, så må vi tage den derfra.

Tænker ikke du er HR-ansat?
Hvis i har en HR afdeling tilknyttet, så tænker jeg at de har styr på juraen i det, og evt. skal inddrages i problematikken.

Vi har ingen HR-afdeling, men jeg kontakter Dansk Erhverv i morgen tidlig.
1
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 683
Likede indlæg: 13135

Indlægaf Juki » 2. apr 2018, 10:58

Dikus skrev:"Bygninger" indikerer jo være den grad, han ikke kun arbejder et sted.

Ej men altså

Der er da ret stor forskel på at være pedel tilknyttet en skole fx, hvor der naturligt nok vil være forskellige bygninger på samme matrikkel, og så på at blive sendt til andre skoler i kommunen også.

Logik er ikke altid så logisk igen :D
1
Forarget kan man altid blive

It's not a phase, mom!
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 17
Likede indlæg: 577

Indlægaf DenBruneMunk » 2. apr 2018, 11:03

Juki skrev:
Dikus skrev:"Bygninger" indikerer jo være den grad, han ikke kun arbejder et sted.

Ej men altså

Der er da ret stor forskel på at være pedel tilknyttet en skole fx, hvor der naturligt nok vil være forskellige bygninger på samme matrikkel, og så på at blive sendt til andre skoler i kommunen også.

Tænk hvis man så let kunne komme udenom reglen, fast arbejdsplads, når man skriver at man skal arbejde i bygninger :) i stedet man skal arbejde på lokation A. Det er da en beskrivelse man enten overser, eller stiller spørgsmål ved, når man ansættes og regner med man kun arbejder i bygningerne som er skolens, og ikke kommunens.
0
Brugeravatar
FruKuk
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1896

Indlægaf FruKuk » 2. apr 2018, 11:09

Det er i øvrigt hans egen afdeling, der får nye lokaler (så fra 1/6 er arbejdspladsen rykket permanent, hvilket er varslet und alles), så det er ikke en anden afdeling, han skal gå på. Det er hans nuværende afdelings nye hus.
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Kort karma: 329
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 3177

Indlægaf Lurende Peber » 2. apr 2018, 11:40

FruKuk skrev:Det er i øvrigt hans egen afdeling, der får nye lokaler (så fra 1/6 er arbejdspladsen rykket permanent, hvilket er varslet und alles), så det er ikke en anden afdeling, han skal gå på. Det er hans nuværende afdelings nye hus.

Så er han nok på vej videre. Det virker ikke til, at han ønsker det nye arbejdssted pr. 1/6.
Jeg kender en pt. arbejdsløs uddannet murer med pedel-erfaring på Sjælland, hvis det skulle have interesse :fløjt:
2
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3389

Indlægaf Code71 » 2. apr 2018, 12:11

Normaltvis er det indført i ansættelseskontrakten hvor hans arbejdsadresse er. Hvis den er det og den så ændres, så er han berettiget til at sige nej tak

Så kan man jo så opsige ham med det relevante varsel selvfølgelig. Feks med en begrundelse om samarbejdsvanskeligheder. Men grundliggende kan han afslå, ligeså vel som han kan sige nej tak til overarbejde osv
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 1038
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 11300

Indlægaf Dikus » 2. apr 2018, 19:23

Code71 skrev:Normaltvis er det indført i ansættelseskontrakten hvor hans arbejdsadresse er. Hvis den er det og den så ændres, så er han berettiget til at sige nej tak

Så kan man jo så opsige ham med det relevante varsel selvfølgelig. Feks med en begrundelse om samarbejdsvanskeligheder. Men grundliggende kan han afslå, ligeså vel som han kan sige nej tak til overarbejde osv

Det er han altså ikke, hvis du kigger på højesteretsdomme omkring væsentlige ændringer i arbejdsvilkår - og ser på, hvad der er tale om her. Hvor de tyve minutters kørsel oven i købet bliver arbejdstid.

Hvad får dig til at tænke, det er en væsentlig ændring, når ændringer i faste arbejdssteder med længere kørsel ikke er det? Burde jeg nok spørge.
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 2. apr 2018, 19:24

DenBruneMunk skrev:
Juki skrev:

Ej men altså

Tænk hvis man så let kunne komme udenom reglen, fast arbejdsplads, når man skriver at man skal arbejde i bygninger :) i stedet man skal arbejde på lokation A. Det er da en beskrivelse man enten overser, eller stiller spørgsmål ved, når man ansættes og regner med man kun arbejder i bygningerne som er skolens, og ikke kommunens.

Jeg er for så vidt enig, hvis det er det, der er tale om. Men så hopper vi til, hvad der er en væsentlig ændring i ens kontrakt. Og det er ændring af lokation med 20 minutters kørsel ikke, arbejdsretligt set.
0
1234
Kort karma: 30
Likede indlæg: 863

Indlægaf 1234 » 2. apr 2018, 19:57

Jeg plejer nu bare blive glad, når jeg skal møde ind andre steder. Havde aldrig overvejet, at det kunne være problematisk, men jeg får så også halvt så langt på arbejde når det sker :lol:
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 595
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 8453

Indlægaf Delfin » 4. apr 2018, 19:01

DenBruneMunk skrev:
Juki skrev:

Ej men altså

Det kan man skam let komme udenom. Min kontrakt lyder ca sådan: Indtil videre med ansættelse i xx. Tjenestested indtil videre på xx adresse.
Og jeg skulle aldrig have svaret i denne tråd. Permanent nemesis!

'Hvis jeg var en ludobrik ...'
2
14 11 14 :banan:
IrmaPigen
Kort karma: 303
Likede indlæg: 3725

Indlægaf IrmaPigen » 5. apr 2018, 13:10

Dikus skrev:http://www.mwblaw.dk/Nyheder/Nyheder%202011/2011-05-18%20Nye%20sager%20fra%20Hoejesteret%20om%20aendring%20af%20arbejdssted.aspx

Der skal lidt til, før det er en væsentlig ændring.

Øh, Højesteret fandt da at der ikke var tale om en væsentlig ændring. Jeg citerer lige fra det vedhæftede:
"I alle sagerne fandt Højesteret ikke, at der var tale om væsent­lige ændringer af ansættelsesvilkårene, idet ændringerne i relation til flytning ikke oversteg, hvad medarbejderne måtte tåle uden kompensation. Dette gjaldt også den medarbejder, der selv havde valgt et arbejdssted, der lå endnu længere væk.

Derudover bør man nok lige undersøge den retspraksis der er kommet siden 2011. Der kan være nyere domme, man må have med i sine betragtninger.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 5. apr 2018, 19:16

IrmaPigen skrev:
Dikus skrev:http://www.mwblaw.dk/Nyheder/Nyheder%202011/2011-05-18%20Nye%20sager%20fra%20Hoejesteret%20om%20aendring%20af%20arbejdssted.aspx

Der skal lidt til, før det er en væsentlig ændring.

Øh, Højesteret fandt da at der ikke var tale om en væsentlig ændring. Jeg citerer lige fra det vedhæftede:
"I alle sagerne fandt Højesteret ikke, at der var tale om væsent­lige ændringer af ansættelsesvilkårene, idet ændringerne i relation til flytning ikke oversteg, hvad medarbejderne måtte tåle uden kompensation. Dette gjaldt også den medarbejder, der selv havde valgt et arbejdssted, der lå endnu længere væk.

Derudover bør man nok lige undersøge den retspraksis der er kommet siden 2011. Der kan være nyere domme, man må have med i sine betragtninger.

Det et det mine ord betyder
0

Tilbage til "Job"