Opsige job - uden at have fundet et nyt..

Lalana
Indlæg: 564
Tilmeldt: 20. dec 2016, 08:49
Kort karma: 68
Likede indlæg: 1021

Opsige job - uden at have fundet et nyt..

Indlægaf Lalana » 27. apr 2018, 04:10

Er der nogen af jer der har erfaringen med det? - Som i vil dele? Det ville jeg sætte virkelig meget pris på.

Jeg går nemlig med overvejelsen og har nok også besluttet mig for at det er det jeg gør næste måned, elsker mine kollegaer og til dels også mit job, men det er bare en usund arbejdsplads hvor der hele tiden er adskillige langtidssygemeldinger og underbemanding, og jeg er lidt bange for jeg selv ender med at løbe ind i en stressreaktion.
Jeg er begyndt at søge nye job de sidste par uger, og synes egentlig der er utrolig mange (er akademiker) - så jeg er forholdsvis fortrøstningsfuld, men det er også helt utrolig grænseoverskridende når man er lidt kontrol freak - bare at give helt slip.

Og ja, jeg har overvejet at vente med at sige op til jeg har et nyt job, problemet er at jeg har tænkt på at finde nyt job de sidste 2 år men jeg får det ikke gjort fordi mit nuværende job bare dræner mig fuldstændigt, til et niveau hvor jeg nogen gange bare føler jeg arbejder og sover...og det var så den dag.

Jeg har råd til at have 3 ugers karantæne for a-kassen, samt at lægge lidt ekstra til side så dagpenge eventyret ikke bliver alt for hårdt hvis det bliver mere end et par måneder. Jeg er også ved at få omlagt mit personale lån, så jeg ikke får dyrere husleje når jeg opsiger mit job... er der andre ting jeg skal tænke på?
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Opsige job - uden at have fundet et nyt..

Indlægaf LaScrooge » 27. apr 2018, 04:32

Du gør det jeg ville gøre: sørger for at have en god buffer.

Derudover vile jeg lægge en langsigtet plan for jobsøgningsperioden for at være så forberedt som muligt. Processen kan være langstrakt og hård, så jeg ville prøve at tilrettelægge de første 3 måneder nogenlunde stringent. Lave en plan for aktiviteterne på hverdagsbasis, hvor mange timer jeg skulle abejde med det dagligt, hvor mange ansøgninger jeg skulle skrive, afsøge kurser og tilbud udbudt af min fagforening og tilmelde mig dem et stykke ud i tiden, (det samme med andre relevante faglige netværk), overveje om der var nogle personer det kunne være særligt relevant at have kontakt med i processen, både for respons og vejledning på ansøgninger og fremgangsmåde og ifht jpbsøgning gennem netværk, og tænke over om der var noget, jeg altid gerne ville have gjort som jeg ikke har haft tid til og få det med ind i planen.
Derudover ville jeg skrive ned meget klart hvad der er årsagerne til at jeg er utilfreds og hvad jeg ønsker og ikke ønsker mig at et nyt arbejdssted, så jeg ikke taber blikket for det hvis det trækker ud at finde et nyt.

Afhængigt af hvor trængt din branches arbejdsmarked er, kan det være en mere eller mindre langstrakt og frustrerende proces og som arbejdssøgende skal man selv sørge for at holde modet oppe og strukturere sin tid. Går man fra fuldtid med kollegaer og daglig aktivitet og udfordringer til ingenting, kan det nærmest være et chok for ens system. Så hav en plan, husk at det bliver et arbejde at søge nyt og at det kræver selvdisciplin og glem ikke hvorfor du søger videre og hvad det ER du søger.
2
And we both know: I will be delicious
Lalana
Indlæg: 564
Tilmeldt: 20. dec 2016, 08:49
Kort karma: 68
Likede indlæg: 1021

Re: Opsige job - uden at have fundet et nyt..

Indlægaf Lalana » 27. apr 2018, 05:31

LaScrooge skrev:Du gør det jeg ville gøre: sørger for at have en god buffer.

Derudover vile jeg lægge en langsigtet plan for jobsøgningsperioden for at være så forberedt som muligt. Processen kan være langstrakt og hård, så jeg ville prøve at tilrettelægge de første 3 måneder nogenlunde stringent. Lave en plan for aktiviteterne på hverdagsbasis, hvor mange timer jeg skulle abejde med det dagligt, hvor mange ansøgninger jeg skulle skrive, afsøge kurser og tilbud udbudt af min fagforening og tilmelde mig dem et stykke ud i tiden, (det samme med andre relevante faglige netværk), overveje om der var nogle personer det kunne være særligt relevant at have kontakt med i processen, både for respons og vejledning på ansøgninger og fremgangsmåde og ifht jpbsøgning gennem netværk, og tænke over om der var noget, jeg altid gerne ville have gjort som jeg ikke har haft tid til og få det med ind i planen.
Derudover ville jeg skrive ned meget klart hvad der er årsagerne til at jeg er utilfreds og hvad jeg ønsker og ikke ønsker mig at et nyt arbejdssted, så jeg ikke taber blikket for det hvis det trækker ud at finde et nyt.

Afhængigt af hvor trængt din branches arbejdsmarked er, kan det være en mere eller mindre langstrakt og frustrerende proces og som arbejdssøgende skal man selv sørge for at holde modet oppe og strukturere sin tid. Går man fra fuldtid med kollegaer og daglig aktivitet og udfordringer til ingenting, kan det nærmest være et chok for ens system. Så hav en plan, husk at det bliver et arbejde at søge nyt og at det kræver selvdisciplin og glem ikke hvorfor du søger videre og hvad det ER du søger.

Tusind tak for et virkelig brugbart svar, det er en god ide med en plan for hvad jeg skal de første måneder - det vil jeg få gjort.
0
Mirabella
Indlæg: 254
Tilmeldt: 2. nov 2016, 20:30
Kort karma: 18
Likede indlæg: 183

Re: Opsige job - uden at have fundet et nyt..

Indlægaf Mirabella » 27. apr 2018, 07:06

Jeg har lige fortalt min leder at jeg stopper senest d. 1 august. Jeg er i fertilitetsbehandling og jeg er bange for at mit nuværende fysisk og psykisk står i vejen for et positivt resultat, jeg har overvejet om det er dumt under fertilitetsbehandling, men nu har jeg ventet over et år på et positivt resultat så nu har jeg brug for at komme videre.

Jeg har en opsparing der svarer til 7 måneders løn og til 14x det beløb jeg har brug for at betale regninger og have et ok beløb til mig selv, jeg kan sagtens leve af dagpenge, så reelt kan jeg klare mig som arbejdsløs i over 2,5år.

Jeg har overvejet om jeg kan skære nogle udgifter fra, har jeg ikke et nyt job 1.januar ryger bilen, rengøring og fitnesscenter.

Og så er det for mig fuldkommen urealistisk for mig at jeg ikke skulle finde et job, hvis det bare er for at finde et job, der er ca 0% arbejdsløshed for fornuftige mennesker der gider arbejde, det handler bare om at jeg skal finde det rette.
5
Brugeravatar
Daybreak
Indlæg: 217
Tilmeldt: 13. jan 2016, 21:01
Kort karma: 10
Likede indlæg: 242

Re: Opsige job - uden at have fundet et nyt..

Indlægaf Daybreak » 27. apr 2018, 14:23

Jeg sagde mit job op, uden at have et nyt for 9 år siden. Det var simpelthen så angstprovokerende, men jobbet drænede mig for al energi og glæde, og jeg var ked af det hver morgen når jeg skulle afsted. Da jeg en morgen fandt mig selv siddende og græde i bilen inden jeg gik ind, tog jeg beslutningen og sagde op.

Jeg brugte først et halv år på at læse et fag jeg gerne ville og få SU til det, derefter fulgte 3 måneder på dagpenge, inden jeg fik job.

Det var den bedste beslutning jeg har taget for mig selv.
3
Lalana
Indlæg: 564
Tilmeldt: 20. dec 2016, 08:49
Kort karma: 68
Likede indlæg: 1021

Re: Opsige job - uden at have fundet et nyt..

Indlægaf Lalana » 28. apr 2018, 04:58

Tak for jeres input, det er virkelig fint med råd - også til at tænke på hvad man evt kan skære fra hvis det trækker ud. Jeg er nok i en situation hvor jeg tror jeg relativt nemt - inden for nogle måneder måske - vil kunne få job hos et konkurrerende firma, men sandsynligvis vil det være noget lig min nuværende arbejdssituation, og jeg vil virkelig gerne undgå at panikke og ende med at sende dem en ansøgning.

Og Daybreak, det er nok lidt ligesom dig jeg har det, hvor fantastisk at det hele lykkedes for dig derfra, at tage et halvt års uddannelse ville egentlig også være ret fedt, jeg har bare slet ikke styr på mulighederne, som vist ikke er ret mange når jeg allerede har en kandidat uddanelse, men værd at tjekke op på.
0
Brugeravatar
Daybreak
Indlæg: 217
Tilmeldt: 13. jan 2016, 21:01
Kort karma: 10
Likede indlæg: 242

Re: Opsige job - uden at have fundet et nyt..

Indlægaf Daybreak » 28. apr 2018, 06:24

fordi jeg var under 30 var man dengang (og sikkert stadig) jaget vildt i dagpengesystemet, og jeg ville ikke tvinges ud i alt muligt og tvinges til det første og bedste job i branchen. Derfor var det halve års uddannelse en tænkepause for mig, der gjorde at jeg fik luft til at finde ud hvad jeg egentlig ville. Det var godt givet ud, også selvom jeg som sådan ikke bruger faget til noget.

Og hvis du har det som jeg havde det, så vil jeg sige at du skal tage springet. Det var en enorm lettelse, og jeg har lovet mig selv, at et job aldrig skal give mig den følelse igen.

Og for the record, så er jeg endt i et meget mere spændende og interessant job end jeg overhovedet havde regnet med dengang.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Opsige job - uden at have fundet et nyt..

Indlægaf Rapfisk » 28. apr 2018, 07:04

Lalana skrev:Tak for jeres input, det er virkelig fint med råd - også til at tænke på hvad man evt kan skære fra hvis det trækker ud. Jeg er nok i en situation hvor jeg tror jeg relativt nemt - inden for nogle måneder måske - vil kunne få job hos et konkurrerende firma, men sandsynligvis vil det være noget lig min nuværende arbejdssituation, og jeg vil virkelig gerne undgå at panikke og ende med at sende dem en ansøgning.

Og Daybreak, det er nok lidt ligesom dig jeg har det, hvor fantastisk at det hele lykkedes for dig derfra, at tage et halvt års uddannelse ville egentlig også være ret fedt, jeg har bare slet ikke styr på mulighederne, som vist ikke er ret mange når jeg allerede har en kandidat uddanelse, men værd at tjekke op på.

Der er jo masser, hvis man selv betaler. Masteruddannelser eller bare enkeltfag på universiteterne (tomplads).
0
Livslinjen: 70 201 201
Lalana
Indlæg: 564
Tilmeldt: 20. dec 2016, 08:49
Kort karma: 68
Likede indlæg: 1021

Re: Opsige job - uden at have fundet et nyt..

Indlægaf Lalana » 28. apr 2018, 08:31

Rapfisk skrev:
Lalana skrev:Tak for jeres input, det er virkelig fint med råd - også til at tænke på hvad man evt kan skære fra hvis det trækker ud. Jeg er nok i en situation hvor jeg tror jeg relativt nemt - inden for nogle måneder måske - vil kunne få job hos et konkurrerende firma, men sandsynligvis vil det være noget lig min nuværende arbejdssituation, og jeg vil virkelig gerne undgå at panikke og ende med at sende dem en ansøgning.

Og Daybreak, det er nok lidt ligesom dig jeg har det, hvor fantastisk at det hele lykkedes for dig derfra, at tage et halvt års uddannelse ville egentlig også være ret fedt, jeg har bare slet ikke styr på mulighederne, som vist ikke er ret mange når jeg allerede har en kandidat uddanelse, men værd at tjekke op på.

Der er jo masser, hvis man selv betaler. Masteruddannelser eller bare enkeltfag på universiteterne (tomplads).

Sandt men jeg tror ikke helt min økonomi kan tilpasses både at betale samt leve uden SU. Jeg har dog faktisk kigget, men synes heller ikke lige noget fængede... men måske engang
0
Lalana
Indlæg: 564
Tilmeldt: 20. dec 2016, 08:49
Kort karma: 68
Likede indlæg: 1021

Re: Opsige job - uden at have fundet et nyt..

Indlægaf Lalana » 28. apr 2018, 08:41

Daybreak skrev:fordi jeg var under 30 var man dengang (og sikkert stadig) jaget vildt i dagpengesystemet, og jeg ville ikke tvinges ud i alt muligt og tvinges til det første og bedste job i branchen. Derfor var det halve års uddannelse en tænkepause for mig, der gjorde at jeg fik luft til at finde ud hvad jeg egentlig ville. Det var godt givet ud, også selvom jeg som sådan ikke bruger faget til noget.

Og hvis du har det som jeg havde det, så vil jeg sige at du skal tage springet. Det var en enorm lettelse, og jeg har lovet mig selv, at et job aldrig skal give mig den følelse igen.

Og for the record, så er jeg endt i et meget mere spændende og interessant job end jeg overhovedet havde regnet med dengang.

Nej du har helt ret i at man jo ikke skal tillade sig slev at have der skidt. Jeg har også været overrasket oversat de få gode venner jeg har fortalt om min beslutning har støttet mig helt uforbeholdent - jeg troede jeg skulle forsvare min beslutning fordi det jo ikke virker super fornuftigt, men de ved godt jeg ikke er glad. Så lige nu er det også en enorm lettelse at jeg i princippet kun har knap to måneder tilbage.
0
Wunder8
Indlæg: 553
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:42
Kort karma: 117
Likede indlæg: 1463

Re: Opsige job - uden at have fundet et nyt..

Indlægaf Wunder8 » 18. maj 2018, 12:54

Hvis du har råd til at være på dagpenge, så sig op. Det er en fuldtidsbeskæftigelse af søge job, og man skal ikke have et arbejde, man får stress af.
0
Brugeravatar
Newsugar
Indlæg: 133
Tilmeldt: 16. nov 2015, 23:22
Kort karma: 5
Geografisk sted: Esbjerg
Likede indlæg: 62

Re: Opsige job - uden at have fundet et nyt..

Indlægaf Newsugar » 18. maj 2018, 16:24

Jeg sagde op fra den ene dag til den anden, da jeg følte jeg var ved at få stress. Jeg sov dårligt om natten fordi jeg lå og tænkte på arbejde, græd flere gange på job og følte mig uretfærdigt behandlet gang på gang. Jeg har ikke fortrudt selvom der lige gik nogle uger før jeg fik nyt job, og jeg tror min tidligere chef fandt ud af at det var alvor da jeg sagde op. Mange har klaget og 8 personer er gået ned med stress/indlagt i de 4 år jeg var der og hun tror stadig ikke det har noget med hendes måde at køre forretning på. Men altså, jeg er glad for jeg gjorde det og kunne ikke have været der EN dag mere.
1
Lalana
Indlæg: 564
Tilmeldt: 20. dec 2016, 08:49
Kort karma: 68
Likede indlæg: 1021

Re: Opsige job - uden at have fundet et nyt..

Indlægaf Lalana » 19. maj 2018, 07:10

Wunder8 skrev:Hvis du har råd til at være på dagpenge, så sig op. Det er en fuldtidsbeskæftigelse af søge job, og man skal ikke have et arbejde, man får stress af.


Tak for input, og nej - min omgangskreds har sagt præcis det samme, så nu jeg skal jeg bare lige have taget skridtet her inden d. 1
1
Lalana
Indlæg: 564
Tilmeldt: 20. dec 2016, 08:49
Kort karma: 68
Likede indlæg: 1021

Re: Opsige job - uden at have fundet et nyt..

Indlægaf Lalana » 19. maj 2018, 07:13

Jeg har i øvrigt skrevet min opsigelse nu, har ikke sendt den endnu, da jeg blev en lille smule i tvivl om det virkelig var en god ide - har fået søgt et par andre jobs denne uge, men det tager jo virkelig lang tid og er svært at få tid og overskud når man kommer hjem fra job.
Har også haft møde med min a-kasse om regler osv, så egentlig er jeg vel forberedt nu - skal bare lige have taget det sidste, angstprovokerende, skridt
0
Wunder8
Indlæg: 553
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:42
Kort karma: 117
Likede indlæg: 1463

Re: Opsige job - uden at have fundet et nyt..

Indlægaf Wunder8 » 18. jun 2018, 14:22

Fik du det gjort? FYI sagde jeg mit job op for nogle måneder siden - uden at have noget andet i baghånden. Det var på papiret det perfekte job, men det sled mig langsomt ned, og jeg var simpelthen ikke glad. Jeg valgte så at fravælge dagpenge til fordel for en tilværelse som freelancer, og selvom det bestemt også er hårdt arbejde og på flere planer op ad bakke, så er jeg SÅ glad for, at jeg gjorde det. Mit mål med at sige op var iøvrigt primært at hive stikket og få ro i en periode, og det får jeg nu. Jeg træner, læser bøger, networker, hører musik, nyder livet, ser mine veninder meget mere end før, er en nicere kæreste og har generelt langt mere overskud. Når man har arbejdet røven ud af bukserne hele livet, så er det virkeligt en øjenåbner at prøve at have fri, sådan rigtigt. Jeg havde i øvrigt lavet lidt opsparing inden, og så er jeg begavet med en meget billig husleje, så det var også medvirkende til, at jeg turde tage springet.
1

Tilbage til "Job"