Karriereplanlægning

1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Karriereplanlægning

Indlægaf 1234 » 2. maj 2018, 15:07

Jeg har egentlig altid sagt jeg skulle have et arbejde og ikke en karriere, men siden jeg ikke kender et bedre ord for det jeg gerne vil diskutere i tråden blev navnet altså lige karriereplanlægning :lol:

Sagen er den, at jeg kun har været på mit første arbejde i et halvt år. Det har på nogle områder været rigtig godt. Jeg har nogen sindsyge søde kollegaer og der også en del af arbejdsopgaverne, der er rigtig spændende. Jeg har dog hele tiden vidst, at det ikke var et sted jeg skulle være 10 år, fordi transporten er utrolig lang. Og selvom jeg fra min barndom er vant til lang transporttid, så har det vist sig hårdere end forventet, især i vinterhalvåret. Der har i min tid på arbejdspladsen været en del ledelsesmæssigt rod, fordi min chef har været på barsel. Dette har nok især givet problemer for mig, fordi jeg ikke på samme måde som de andre har haft nogle faste opgaver og ansvarsområder. Sagen er så den at pga. omrokering i ledelse kommer der til at være rod igen de næste 3-4 måneder og vi potentielt får en ny leder, fordi min nok bliver forfremmet. Det har fået mig til at overveje om jeg allerede nu skal til finde andre græsgange, især hvis hende der vikarieret under min chefs barsel permanet bliver chef, fordi jeg ikke føler hun havde særlig meget styr på det sidst. Hvilket jeg som grøn og nyuddannede gerne vil have der i hvert fald er nok styr på det til, at jeg har nok arbejde hele tiden, hvilket især har været problemet med hende.

Ligegyldigt hvad bliver det ikke sådan, at jeg bare gerne vil skifte for enhver pris. Jeg vil gerne finde noget, der passer til mig og måske opvejer nogle af det nuværende ulemper ved mit job. En af de ting jeg fx har fundet ud af er jeg savner en international dimension i mit arbejde. Jeg har boet flere gange i udlandet også under mit studie og jeg har arbejdet internationalt både i min praktik, studiejob og frivillige arbejde. Det er ikke, fordi mit arbejde udelukkende skal være det, men jeg savner at det er et element. Jeg vil derudover gerne have et job tættere på min bopæl i dag.

Jeg har blandt andet overvejet en Phd, da en mine venner arbejder for universitet har fortalt, at der snart bliver slået nogle Phd op inden for mit interessefelt. Jeg kan samtidig se mange fordele ved en Phd. Man får noget af fleksibiliteten tilbage i sit liv. Jeg får kurser i undervisning og mulighed for at prøve at undervise og vejlede, hvilket faktisk er begyndt at tiltale mig en del efter jeg arbejde en smule med dette på mit studiejob. Ikke mindst så lyder det emne de nye Phd´er handler om sindsyg spændende og lige som noget for mig. Jeg er dog også lidt bange for at gå den vej, fordi jeg er ret sikker på jeg ikke skal forsætte universitetets vejen på længere sigt og jeg har lidt indtrykket af det måske er svært at få andet arbejde bagefter med en Phd.

Men jeg synes det er rigtig svært, hvad man lige skal gøre. Jeg vil som sagt ikke skifte bare for at skifte, fordi jeg hvis jeg skifter nu efter så kort tid føler jeg, at jeg bliver nødt til at blive lang tid det nye sted for at signalere stabilitet. Og samtidig er der som sagt rigtig mange gode ting ved mit job. I dag har jeg fx haft en virkelig god dag mens jeg i går følt mig lidt modløs. Så vil gerne være sikre, at det er det rigtige for mig hvis jeg skifter. Jeg har holdt lidt øje med jobopslag for at se, hvad der er, men synes også det svært, for føler også det svært at kombinere at være 100 % i sit job og så alligevel hold et halvt øje på hvad der ellers er.

Jeg har også overvejet at lade være med at tjekke og så se hvad status er, når jeg har været der et år. Ligegyldigt hvad skal jeg dog have klargjort mulighederne for at gøre mit arbejdsliv mere internationalt på sigt, fordi jeg virkelig savner det og på et tidspunkt gerne vil bo i udlandet igen.
Jeg er djøffer, så en klassiker er at søge job inden for mit felt i EU, men ellers synes jeg det er svært helt at overskue mulighederne, især fordi jeg lige nu arbejder i en kommunal forvaltning.

Jeg ved ikke helt hvad jeg egentlig vil med tråden. Jeg vil nok også bare gerne høre hvad andre har gjort sig af erfaringer i deres arbejdsliv og evt. har noget input til nogen af mine overvejelser.
Senest rettet af 1234 8. sep 2018, 06:47, rettet i alt 2 gange.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Karriereplanlægning

Indlægaf Rapfisk » 2. maj 2018, 19:15

Mine umiddelbare tanker, som er noget løsrevne, er:

1. Måske er det vanskeligt at være chefvikar, især i en mellemlederstilling, som selv for den faste kan være vanskelig - man er rigtig ofte en lus mellem to negle. Min pointe er, at det sagtens kan være, at din nuværende leder vokser med opgaven og får mulighed for at sætte sit præg på arbejdet, hvis hun bliver fast.

2. Om man kan få job med en Ph.D. kommer rigtig meget an på feltet, men jeg tror, "Ph.D.-forskrækkelsen" er aftagende selv på områder, der ikke har tradition for dem.

3. Det lyder som om, du kunne trives med en Ph.D.-stilling, men mange finder den også meget stressende - kravene om publicering, medvirken til at skaffe midler, ønsket om at tilfredsstille vejleder, undervisningsforpligtelsen, der taget kræfter fra forskningen, networking og den tidsbegrænsede ansættelse er stressfaktorer for mange.

4. Jeg tror ikke, du skal være bange for at skifte job allerede, hvis det er fordi du får et godt tilbud.

5. Ang. international erfaring har nærmest alle efterhånden internationale interesser. Du kan måske komme over og deltage i arbejdet, hvis den kommune, du arbejder for, er én, der får besøg fra udlandet. Ellers kan din kommunale erfaring måske komme dig til gavn i KL, i et ministerium (/en styrelse) eller i en mindre virksomhed med internationale ambitioner.
2
Livslinjen: 70 201 201
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Karriereplanlægning

Indlægaf 1234 » 2. maj 2018, 19:42

Rapfisk skrev:Mine umiddelbare tanker er:

1. Måske er det vanskeligt at være chefvikar, især i en mellemlederstilling, som selv for den faste kan være vanskelig - man er rigtig ofte en lus mellem to negle. Min pointe er, at det sagtens kan være, at din nuværende leder vokser med opgaven og får mulighed for at sætte sit præg på arbejdet, hvis hun bliver fast.



Det er helt sikkert rigtig meget af det, der handler om at rammerne sidste var helt vildt dårlige. Jeg var ikke den eneste i mit team, der ikke var fan, især også fordi vi jo kunne se, hvor overbelastet hun blev i den konstellation, hvor hun også skulle nå nogle af hendes egne opgaver.

Jeg er dog stadig voldsomt i tvivl om hun egner sig til chef, hvilket handler ligeså meget om personlige egenskaber. Vi deler kontor, så kender hende relativt godt efter 6 måneder.

Men som sagt får det mig heller ikke til at flygte hals over hovedet medmindre det lige pludselig bliver noget frygtelig makværk.

Rapfisk skrev:2. Om man kan få job med en Ph.D. kommer rigtig meget an på feltet, men jeg tror, "Ph.D.-forskrækkelsen" er aftagende selv på områder, der ikke har tradition for dem.

3. Det lyder som om, du kunne trives med en Ph.D.-stilling, men mange finder den også meget stressende - kravene om publicering, medvirken til at skaffe midler, ønsket om at tilfredsstille vejleder, undervisningsforpligtelsen, der taget kræfter fra forskningen, networking og den tidsbegrænsede ansættelse er stressfaktorer for mange.


Ja vil bare helst lukke en helt masse døre ved at gå ned af den vej.

Det er sjovt du beskriver det sådan for dem jeg kender inden for det institut beskriver det som det bedste tid de har haft i deres forskerkarriere.
Og mine to venner der skriver Phd virker heller ikke specielt stressede. For mig ville det mest stressende være tidsbegræsningen tror jeg, men det er sjovt nok også det jeg finder tiltalende, fordi man så får mulighed for at prøve nogle ting af, men at der er en naturlig årsag til det ligesom stopper igen :lol: Og jeg ville finde undervisningsforpligtelsen helt vild fed. Den del tiltrækker mig ligeså meget som forskningen, men det er nok også lidt atypisk.

Rapfisk skrev:4. Jeg tror ikke, du skal være bange for at skifte job allerede, hvis det er fordi du får et godt tilbud.

5. Ang. international erfaring har nærmest alle efterhånden internationale interesser. Du kan måske komme over og deltage i arbejdet, hvis den kommune, du arbejder for, er én, der får besøg fra udlandet. Ellers kan din kommunale erfaring måske komme dig til gavn i KL, i et ministerium (/en styrelse) eller i en mindre virksomhed med internationale ambitioner.


Det er nok lidt forskelliget hvad folk mener. Har også hørt nogen sige at det er noget af det værste man kan gøre for sit CV.

Jeg kender min kommune og det internationale der er begrænser sig til nogle venskabsbyer, der kører på et latterligt lavt blus.
Plus det er ovre i en helt anden forvaltning, så det bliver i hvert fald ikke her. Der er nok en hel del mere i større kommuner.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Karriereplanlægning

Indlægaf Rapfisk » 3. maj 2018, 05:38

Hvad angår undervisningforpligtelsen tror jeg ikke, at det så meget handler om selve undervisningen, som jeg tror, mange Ph.D.-studerende egentlig godt kan lide, men om, at undervisningen og forberedelsen tager tid, men at det er forskning, man primært bedømmes på. Det er nu generelt på alle niveauer i den branche.

Hvad angår det med at lukke døre. Er det noget med, du er djøffer? Jeg kender i hvert fald en scient.pol., der skrev Ph.D. efter et par år og nu er i en styrelse. Hans Ph.D. er inden for almen statskundskab og forvaltning. Jeg vil tro, at mange kommuner også vil vide, at de kan have glæde af en Ph.D. in-house, da de er vant til at benytte KORA, ViVe og lignende forskningsinstitutioners resultater - selv om det ikke bliver forskning, man kommer til at udføre i kommunale stillinger.
0
Livslinjen: 70 201 201

Tilbage til "Job"