Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Akehurst2 » 8. jun 2018, 14:18

Kan virkelig genkende det med friheden og hvordan fuldtidsarbejde bare tager hele dagen, hver dag.

Kom til at sige til min første fuldtids-chef at "det var gået op for mig, at han jo faktisk forventede, at jeg kom hver dag". Hvilket han noget paf kunne bekræfte, og spurgte hvad jeg egentlig havde forestillet mig. Og jeg havde jo ikke rigtig forestillet mig noget, men det ramte mig pludselig som hammer, at hvis man starter i et job uden ferie opsparet den 1. juli, så er din første fridag til jul :8:
2
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Akehurst2 » 8. jun 2018, 14:26

1234 skrev:Den sidste ting jeg lige kan komme i tanke om er, at jeg har været overrasket over mit arbejde ikke var svære og mere udfordrende.
Jeg synes egentlig det er det eneste jeg har hørt folk snakke om omkring at starte i job, at det var hårdt og man intet fattet i starten.


Det må jo komme an på jobbet eller personen :-D

Jeg havde mit første job i to år, og selvom jeg selvfølgelig efterhånden fik mere og mere fod på de forskellige ting, så var der stadig store områder, som jeg syntes var meget vanskelige og komplekse.

Så havde jeg et par andre job i en årrække og kom tilbage til min første stilling igen (samme kontor i samme styrelse) og på trods af at jeg kendte noget til området og havde samlet en masse relevant erfaring, syntes jeg stadig det var et vanskeligt job i de 4 år, jeg havde det denne gang, indtil jeg blev udstationeret. Nu må vi se, om jeg stadig synes det er svært når jeg kommer tilbage igen næste år.

Men det er også et område med megen udvikling, og hvor det forventes at man løfter mere og mere komplekse opgaver, så det er ikke et sted, hvor man kan få styr på det nødvendige og så køre på automatpilot i 40 år.
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf LaMariposa » 8. jun 2018, 14:43

Det kom mest bag gå mig, hvor hårdt det er i perioder. I perioder med afslutning af projekter eller med mange leverancer osv. er det bare som om, at der ikke er timer nok i døgnet, hvis man også gerne vil nogle andre ting.

Da jeg var studerende syntes jeg, at jeg havde det SÅ hårdt med opgaver, forberedelser osv. Men jeg var aldrig i nærheden at at være så presset, som jeg jævnligt har følt mig på mit arbejde.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Kattefjæs » 8. jun 2018, 15:25

Jeg ved ikke om det ligefrem kom bag paa mig, men jeg finder det ogsaa virkelig frustrerende at man ikke kan lave andet/have et liv udover arbejde.

Jeg er vaek hjemmefra fra 6.30 - 18/18.30 hver dag. Jeg kan ikke faa fleksible timer og at arbejde hjemmefra er ikke super nemt, og kan i hvert fald ikke vaere mere end 1-2 gange aarligt.

I starten havde jeg 20 feriedage om aaret og det var fucking vanvittigt. Det kunne jeg simpelthen ikke holde til i laengden. Det var heldigvis muligt at forhandle paa, men ogsaa kun fordi jeg virkelig har gjort det godt de foerste 2 aar her, og har bragt en hel masse med mig som de i den grad havde brug for.

Jeg har aldrig haft de store forventninger om loen, og jeg vidste selvfoelgelig godt at det ville vaere mindre i UK end i DK, men det der med at arbejde saa mange timer, have enormt stort ansvar, uden nogen form for fleksibilitet og med ret begraenset ferie, det synes jeg stadig er haardt ifht. at jeg naermest tjener det samme som jeg ville have faaet i dagpenge paa dimittendsats hvis jeg var blevet i Danmark. Men nu ville jeg hellere arbejde, saa selvfoelgelig tog jeg da imod det job som jeg fik tilbudt. Jeg synes dog godt det kan vaere lidt haardt nogle gange at jeg stadig lever paa det samme budget som da jeg var studerende, men bare med mange flere udgifter nu.

Nu vil min mand og jeg ikke have boern, men hvis vi ville, saa var det reelt umuligt pga. den manglende fleksibilitet og den lave loen. Child care ville koste os mere per maaned end jeg faar udbetalt. Det ville ikke engang rigtig hjaelpe hvis jeg blev hjemmegaaende. Det er jo latterligt.

Naar jeg kommer hjem, saa kan jeg lige naa at lave mad, vi faar spist, vasket op, og maaske naaet noget vasketoej og lidt basic oprydning, men saa er der faktisk ikke mere end 3 timer tilbage af dagen foer det er sengetid saa jeg kan komme op igen kl. 6 naeste dag. Jeg ville gerne have aftenundervisning i sprog, eller gaa til et eller andet, men jeg kan simpelthen ikke finde tiden til at goere det med mindre jeg vaelger at skaere ned paa soevn eller maaltider. Og det er jo ikke holdbart i laengden. Der er bare ikke noget i vores lokalomraade, saa jeg skulle bruge tid paa transport ogsaa, og det duer ikke.

Saa nogle gange foeler jeg bare at det er arbejde, soevn, arbejde, soevn i en uendelig smoere, uden at der rigtig er nogen udvikling eller aendring i noget, for jeg har kun lige akkurat tid/raad til at opretholde status quo. Det kan godt nogle gange drive mig bonkers.
3
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf 1234 » 8. jun 2018, 15:31

Vixen skrev:
1234 skrev:
Vixen skrev:Jeg har ikke landet voksenjob efter endt uddannelse endnu, men jeg har nu allerede smagt på arbejdsmarkedet i løbet af studiet, bl.a. via en stilling som projektleder på en stor webshop i perioden mellem bachelor og kandidaten og en praktikplads på kandidaten, plus utallige studiejobs. Og hold op, hvor kan jeg genkende meget af det, kattekonen beskriver - og hvor er det dog trist.

Det værste er næsten den dér energiske idealisme, man har som nyuddannet, når man rigtig skal ud og sparke døren ind til arbejdsmarkedet og vise, hvad man kan og vil, og så bliver man placeret i den ergonomisk korrekte stol ved siden af Lotte, som har siddet der i 15 år, og så kan du bare gå i gang med bunkerne, som du aldrig kommer til bunds i. Og ja. De uofficielle hierarkier og politiken bag forfremmelser. Suk.

Men, jeg synes dog også, at jeg hører om forandringer og øget dynamik i mange virksomheder. Jeg har en ven, hvis arbejdsplads havde hyret en personlig træner, som kom hver onsdag. Så skulle hele kontoret ned i gården og lave hård fysisk træning, både fordi det er sundt, og fordi det skaber sammenhold. Det er sgu da meget fedt. Man har lov at håbe...

Jeg har også haft studiejob, job i mit sabbatår og fuldtids praktik, men jeg synes alligevel det er noget helt andet at være rigtig færdig.
Jeg tror også, fordi mange reagerer på mig som om jeg meget ung på mit arbejde. Det oplevede jeg sjovt nok ikke som praktikant eller studentermedhjælper. Og så ung synes jeg egentlig heller ikke jeg er 27 er vidst en meget normalt alder at arbejde i :lol:


Ja, du er også langt mere erfaren. Jeg ved slet, slet ikke, hvad der venter mig derude. :)

Jeg har i øvrigt ikke nemt noget om sabbat-år.


Jeg ved nu ikke om jeg er så meget mere erfaren. Jeg troede også bare at jeg var forberedt, da jeg blev færdig. Og min oplevelse med ikke at være det er egentlig grunden til hele den er tråd.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf 1234 » 8. jun 2018, 15:32

Akehurst2 skrev:
1234 skrev:Den sidste ting jeg lige kan komme i tanke om er, at jeg har været overrasket over mit arbejde ikke var svære og mere udfordrende.
Jeg synes egentlig det er det eneste jeg har hørt folk snakke om omkring at starte i job, at det var hårdt og man intet fattet i starten.


Det må jo komme an på jobbet eller personen :-D

Jeg havde mit første job i to år, og selvom jeg selvfølgelig efterhånden fik mere og mere fod på de forskellige ting, så var der stadig store områder, som jeg syntes var meget vanskelige og komplekse.

Så havde jeg et par andre job i en årrække og kom tilbage til min første stilling igen (samme kontor i samme styrelse) og på trods af at jeg kendte noget til området og havde samlet en masse relevant erfaring, syntes jeg stadig det var et vanskeligt job i de 4 år, jeg havde det denne gang, indtil jeg blev udstationeret. Nu må vi se, om jeg stadig synes det er svært når jeg kommer tilbage igen næste år.

Men det er også et område med megen udvikling, og hvor det forventes at man løfter mere og mere komplekse opgaver, så det er ikke et sted, hvor man kan få styr på det nødvendige og så køre på automatpilot i 40 år.


Jeg tror mere det jobbet end personen i det her tilfælde :lol:
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Akehurst2 » 8. jun 2018, 15:35

Noget andet, der overraskede mig, at på arbejdsmarkedet, der risikerer man pludselig at være den, der ved bedst. Så hvis der er et spørgsmål, man ikke kan svare på selv, så er man på den.

Som studerende kunne man jo gå til den ansvarlige resortmyndighed og spørge, hvis ikke svaret var at finde i de offentligt tilgængelige kilder. Men nu VAR jeg jo pludselig den offentlige myndighed. Nævnte for en kollega, at jeg egentlig godt gad at have mulighed for at kunne ringe til de voksne, hvortil han svarede at nogen gange må man bare erkende, at vi er helt alene hjemme :-D
9
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Akehurst2 » 8. jun 2018, 15:36

1234 skrev:
Akehurst2 skrev:
1234 skrev:Den sidste ting jeg lige kan komme i tanke om er, at jeg har været overrasket over mit arbejde ikke var svære og mere udfordrende.
Jeg synes egentlig det er det eneste jeg har hørt folk snakke om omkring at starte i job, at det var hårdt og man intet fattet i starten.


Det må jo komme an på jobbet eller personen :-D

Jeg havde mit første job i to år, og selvom jeg selvfølgelig efterhånden fik mere og mere fod på de forskellige ting, så var der stadig store områder, som jeg syntes var meget vanskelige og komplekse.

Så havde jeg et par andre job i en årrække og kom tilbage til min første stilling igen (samme kontor i samme styrelse) og på trods af at jeg kendte noget til området og havde samlet en masse relevant erfaring, syntes jeg stadig det var et vanskeligt job i de 4 år, jeg havde det denne gang, indtil jeg blev udstationeret. Nu må vi se, om jeg stadig synes det er svært når jeg kommer tilbage igen næste år.

Men det er også et område med megen udvikling, og hvor det forventes at man løfter mere og mere komplekse opgaver, så det er ikke et sted, hvor man kan få styr på det nødvendige og så køre på automatpilot i 40 år.


Jeg tror mere det jobbet end personen i det her tilfælde :lol:


Det håber jeg sgu. Ellers må det jo være mig, der er snotdum :-D
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf 1234 » 8. jun 2018, 15:41

Akehurst2 skrev:Noget andet, der overraskede mig, at på arbejdsmarkedet, der risikerer man pludselig at være den, der ved bedst. Så hvis der er et spørgsmål, man ikke kan svare på selv, så er man på den.

Som studerende kunne man jo gå til den ansvarlige resortmyndighed og spørge, hvis ikke svaret var at finde i de offentligt tilgængelige kilder. Men nu VAR jeg jo pludselig den offentlige myndighed. Nævnte for en kollega, at jeg egentlig godt gad at have mulighed for at kunne ringe til de voksne, hvortil han svarede at nogen gange må man bare erkende, at vi er helt alene hjemme :-D

:Lol: det er det fede ved at være i en kommune. Man kan altid ringe til et ministerium. Min erfaring er dog bare, at de heller ikke kan svaret, når det noget vi ikke kan finde svar på fælles i min afdelingen.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf 1234 » 8. jun 2018, 15:42

Akehurst2 skrev:
1234 skrev:
Akehurst2 skrev:
1234 skrev:Den sidste ting jeg lige kan komme i tanke om er, at jeg har været overrasket over mit arbejde ikke var svære og mere udfordrende.
Jeg synes egentlig det er det eneste jeg har hørt folk snakke om omkring at starte i job, at det var hårdt og man intet fattet i starten.


Det må jo komme an på jobbet eller personen :-D

Jeg havde mit første job i to år, og selvom jeg selvfølgelig efterhånden fik mere og mere fod på de forskellige ting, så var der stadig store områder, som jeg syntes var meget vanskelige og komplekse.

Så havde jeg et par andre job i en årrække og kom tilbage til min første stilling igen (samme kontor i samme styrelse) og på trods af at jeg kendte noget til området og havde samlet en masse relevant erfaring, syntes jeg stadig det var et vanskeligt job i de 4 år, jeg havde det denne gang, indtil jeg blev udstationeret. Nu må vi se, om jeg stadig synes det er svært når jeg kommer tilbage igen næste år.

Men det er også et område med megen udvikling, og hvor det forventes at man løfter mere og mere komplekse opgaver, så det er ikke et sted, hvor man kan få styr på det nødvendige og så køre på automatpilot i 40 år.


Jeg tror mere det jobbet end personen i det her tilfælde :lol:


Det håber jeg sgu. Ellers må det jo være mig, der er snotdum :-D

Det tvivler jeg på du er. Mit studiejob var på mange måder mer krævende end mit nuværende job.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf billiebean » 8. jun 2018, 15:57

I de jobs jeg har haft efter studie har det overrasket mig, hvor tilfældigt og uorganiseret mange ting var. Ingen langsigtede planer og ikke rigtig noget overblik over tingene. Det hænger også sammen med, at det var projektstillinger. Men de fastansatte arbejdede jo også projektorienteret en del af tiden.

Det kom også bag på mig, hvor ofte jeg bare måtte træffe beslutninger uden at have noget belæg for det. Igen formentlig (forhåbentlig?) et udslag af den kaotiske organisering og manglende tilrettelæggelse af arbejdet.

Og Ja, som mange andre også overrasket og udkørt af ikke at have nogen fleksibilitet. Eller måske kan man få lidt men prisen synes at være dårlig samvittighed over ikke at være en "nem" medarbejder.
2
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Alphilia » 8. jun 2018, 17:15

Jeg blev mest overrasket over - og sådan har det været alle de gange jeg har skiftet job - hvor træt man/jeg er de første måneder og hvor relativt lang tid, der gået før jeg har følt mig helt hjemme. Altså arbejdsgangene er jeg ret hurtig kommet ind i, men jeg arbejder meget tværfagligt og det der med hvem man lige grejer hvordan kan være... udfordrende.
4
Debra1
Indlæg: 391
Tilmeldt: 13. dec 2015, 08:04
Kort karma: 17
Likede indlæg: 334

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Debra1 » 8. jun 2018, 17:21

Travlheden, de konstante afbrydelser, ansvaret, den lave løn og den dårlige samvittighed.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9018
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21837

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Purple Haze » 8. jun 2018, 18:21

billiebean skrev:I de jobs jeg har haft efter studie har det overrasket mig, hvor tilfældigt og uorganiseret mange ting var. Ingen langsigtede planer og ikke rigtig noget overblik over tingene. Det hænger også sammen med, at det var projektstillinger. Men de fastansatte arbejdede jo også projektorienteret en del af tiden.

Det kom også bag på mig, hvor ofte jeg bare måtte træffe beslutninger uden at have noget belæg for det. Igen formentlig (forhåbentlig?) et udslag af den kaotiske organisering og manglende tilrettelæggelse af arbejdet.


So much this!
Mit første job var hos Mærsk, og undrede mig (og gør det til stadighed) over hvordan de kan få tingene til at hænge sammen, når SÅ mange ting gøres så dumt. Arbejder nu et andet sted, hvor tingene om muligt er endnu mere kaotiske.....

Og så kom det bag på mig hvor dumme langt de fleste er.
Med tiden har jeg så anerkendt at noget af det har noget at gøre med at folk tænker og arbejder på forskellige måder - og at man ikke nødvendigvis er dum fordi man gør tingene anderledes end mig. :P
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Daine » 8. jun 2018, 18:25

Det der egentligt popper mest op hos mig er, hvor stressende det er at få job afpasset med offentlig transport, og de kameler jeg har måttet sluge i den forbindelse. Jeg har ikke kørekort (og ikke råd til at have bil, når jeg har hus), så de sidste mange år har jeg siddet en time hver morgen på mit arbejde og læst, fordi transport ikke passede med min mødetid - jeg skulle møde kl 9.45 og var inde med bussen 8.45. Og da jeg arbejdede i butik i Vejle, ramlede jeg ind i aftenkøreplanen hver dag. Jeg brugte omkring 25-28 timer på transport hver uge, fordi køreplanerne ikke passede sammen. Not fun. Det bliver også et stort issue fremadrettet.

Og så kan jeg huske fra mit første fuldtidsjob, min elevplads, at jeg faktisk følte jeg fik mere fritid :D Jeg kom i lære lige efter 10. Klasse og havde de sidste to år af min skoletid jongleret med skolegang, mange lektier og 3 fritidsjob, hvoraf det ene var på et hotel, så det var aften og weekendarbejde og jeg lagde rigtig mange timer der, for jeg gad ikke gå i byen fredag og lørdag ;)
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.

Tilbage til "Job"