Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27070

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf ajnaM » 3. sep 2021, 14:06

Mangoness skrev:At man kan få et (fuldtids)arbejde, hvor der ikke er nok at lave - og i perioder ingenting at lave :stoned:

Jeg forstår simpelthen ikke, at en virksomhed vil betale for det.


Lige nu lyder det meget tillokkende. :genert: *hilsen den arbejdsramte*
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2313
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2270

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Elverpigen » 5. sep 2021, 11:21

Filipai skrev:Hvor svært det var at komme ind på..
Studiejobs har jeg altid haft, men det dersens rigtige voksen arbejdsmarked, av for pokker det tog sin tid.


Det samme her. OK succes med studiejobs. Der var en nedgang i økonomien, da jeg blev færdig, og det tog uhyggeligt lang tid at få det første rigtige job. Før den oplevelse var arbejdsløse jo bare nogle dovne mennesker :rulle: Nu viser undersøgelser, at de første huller i CVet statistisk set hænger ved i den fremtidige jobsøgning, og det bokser jeg muligvis stadig med, mens jeg søger videre.

  • Hvor lidt sammenhæng der nogen gange er mellem de job jeg får, og det jeg rent faktisk har papir på, at jeg fagligt har styr på. Jeg har flere gange fået masser af afslag på jobs, hvor jeg har en god faglig uddannelse og nu også erfaring for at varetage opgaverne, og så er en i mit netværk kommet med en stilling, som jeg ikke burde have en jordisk chance for at få, og som jeg mest bare har søgt for at anerkende den gode forbindelse i netværket og det er endt med, at jeg har landet jobbet og rent faktisk også løst opgaverne til aftagernes tilfredshed - med en god portion fake-it-till-you-make-it.

  • Kejserens Nye Klæder epidemien med storrumskontorer, der spredte sig i min branche :træt3: Det startede som undtagelsen, nu er det desværre reglen.

  • Hvor lidt styr på basale ting der er på nogen arbejdspladser, herunder oceaner af spildtid på møder uden dagsorden eller referater. Lad os bare sige, at det kan vække utroligt meget opsigt i en organisation, når den nye - efter lige at have sundet sig lidt over graden af kaos - af egen drift begynder at implementerer så simple ting :ninja:

  • Mængden af ressourcer der bliver brugt på varm luft uden indhold. Der er sørme folk, der får bygget hele afdelinger op omkring det værdiløse vrøvl, både i det private og det offentlige :puke:


Det med den stærkt varierende kvalitet af ledelse burde egentligt ikke overraske mig, men gør det stadig.
2
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6486
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14372

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Mangoness » 5. sep 2021, 13:48

Elverpigen skrev:
Filipai skrev:Hvor svært det var at komme ind på..
Studiejobs har jeg altid haft, men det dersens rigtige voksen arbejdsmarked, av for pokker det tog sin tid.


Det samme her. OK succes med studiejobs. Der var en nedgang i økonomien, da jeg blev færdig, og det tog uhyggeligt lang tid at få det første rigtige job. Før den oplevelse var arbejdsløse jo bare nogle dovne mennesker :rulle: Nu viser undersøgelser, at de første huller i CVet statistisk set hænger ved i den fremtidige jobsøgning, og det bokser jeg muligvis stadig med, mens jeg søger videre.

[...]


Hvis det er rigtigt, så ser min fremtidige jobsøgning ikke for lys ud :nerve:
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Filipai » 5. sep 2021, 18:32

Mangoness skrev:
Elverpigen skrev:
Filipai skrev:Hvor svært det var at komme ind på..
Studiejobs har jeg altid haft, men det dersens rigtige voksen arbejdsmarked, av for pokker det tog sin tid.


Det samme her. OK succes med studiejobs. Der var en nedgang i økonomien, da jeg blev færdig, og det tog uhyggeligt lang tid at få det første rigtige job. Før den oplevelse var arbejdsløse jo bare nogle dovne mennesker :rulle: Nu viser undersøgelser, at de første huller i CVet statistisk set hænger ved i den fremtidige jobsøgning, og det bokser jeg muligvis stadig med, mens jeg søger videre.

[...]


Hvis det er rigtigt, så ser min fremtidige jobsøgning ikke for lys ud :nerve:


Det er jo en gammel tråd der er blevet hevet op.
Jeg endte med at gå 10 måneder ledig, kort efter tråden blev oprettet fik jeg job, hvor jeg var i knap 2 år, før jeg skiftede stilling. Her har jeg så været i 1 år i en lederstilling, blevet forfremmet og fået mit eget team på 3 personer, og bliver ofte kontaktet af headhuntere . Så det kan vende :D

Jeg sidder i øvrigt og er ved at ansætte lige pt, og dem der enten er nyuddannede eller skriver hvad de ellers har fået tiden til at gå med under ledighed, frasorterer jeg ikke, hvis de ellers har den rigtige baggrund :)
3
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Torn » 7. sep 2021, 07:27

Hvor meget spildtid der bruges på "synlig ledelse". Send en mail i stedet for at holde et møde, tak.
4
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27070

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf ajnaM » 7. sep 2021, 19:15

ajnaM skrev:Der er mange ting, der har overrasket mig!

Meget konkret gik det sidste måned op for mig, at ferieår og ferieoptjeningsår ikke er det samme. Hvilket for mig betyder, at jeg kun har halvt så meget ferie, som jeg regnede med.

Men ellers har den største overraskelse egentlig været, hvor meget ansvar der ligger i det. At folk forventer, at jeg er et voksent menneske, der selv kan tænke og handle. Der er ikke nogen, der kommer og guider mig eller hjælper mig. Der er en masse forventninger til mig, og det lyder måske dumt, men det har faktisk overrasket mig. Jeg kan godt få sådan en "gud, de regner med, at jeg ordner det her"-følelse ind imellem. :genert:


Ovenstående er fra 2018. Jeg har det stadig på samme måde i 2021. :genert:

Det overraskede mig helt vildt, da jeg skiftede job, at de faktisk havde nogle ret massive forventninger til, hvad jeg kunne. Endnu mere end første job. Jeg mødte ind på dag 1 og mødte en masse sindssygt dygtige mennesker, der regnede med, at jeg var mere erfaren og kunne hjælpe dem med ting. :lol:

Gad vide, om jeg nogensinde kommer mig over den der impostor-tendens.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Grissebassen » 13. sep 2021, 10:32

Hvor mange der er komplet inkompetente til deres job, der sidder rigtig godt i det.
Hvor mange super dygtige personer, der kæmper benhårdt, men aldrig får plads til at lykkes.
Hvor absurde vilkår, man som arbejdsgiver kan tillade sig at byde sine medarbejdere.

Jep. Min idealisme døde en grusom død efter få måneder på arbejdsmarkedet :nej:
6
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 5. mar 2022, 11:39

Jeg er pædagog og det har overrasket mig hvor lidt tid vi bruger på at arbejde struktureret med læreplanen og generelt dokumenterer. Det er det stik modsatte af hvad jeg hører andre steder. Det er helt op til os selv hvad vi vil lave.
0

Tilbage til "Job"