Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Tux » 10. jul 2018, 05:36

ajnaM skrev:
Tux skrev:
ajnaM skrev:
Guilded_Lily skrev:Som nyuddannet og de første fem år frem nød jeg at arbejde med min hobby. Jeg havde intet i mod at lægge en masse interessetimer, jeg nød virkelig at fordybe mig udover den normale arbejdstid.

Så fik jeg børn. Og Lov409.

Nu er mit arbejde ikke længere min hobby, og jeg fatter hat af, hvordan andre forældre får tiden til at gå op.


Amen.

Jeg undrer mig tit over, hvorfor min virksomhed valgte at ansætte mig, der har to små børn. Jeg er muligvis blevet mere effektiv af at få børn, men det vejer på ingen måde op for det meget større engagement, både fagligt og socialt med kollegaerne, jeg havde før. Og så kommer alle børnenes sygedage, omsorgsdagene og de ekstra sygedage til mig oveni... :tie:

Og jeg ved heller ikke, hvad andre gør. Men jeg tror, rigtig mange (mødre) arbejder 37 timer eller mindre. Er du lærer, arbejder du noget mere.

Er de fleste lærere ikke på almindelig fuldtid da? Hvorfor arbejdende mere?


Lærere arbejder et højere ugentligt timetal - mellem 40 og 42 timer - fordi de har tvungen afspadsering i dele af børnenes ferie. :) Dertil kommer, at rigtig mange lærere lægger rigtig mange interessetimer for at få det til at hænge sammen.

Det kan jeg godt huske noget med, men i det private er man jo normalt 39,5 timer på arbejdspladsen (ind i frokost så tænkte ikke der kvalificerer som markant mere :-)

Der er det omkring interessetimer, men det tænker jeg er noget der må løses med ledelsen. Men det er en anden diskussion..
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Slettet bruger » 14. jul 2018, 07:17

Guilded_Lily skrev:
Tux skrev:
ajnaM skrev:
Guilded_Lily skrev:Som nyuddannet og de første fem år frem nød jeg at arbejde med min hobby. Jeg havde intet i mod at lægge en masse interessetimer, jeg nød virkelig at fordybe mig udover den normale arbejdstid.

Så fik jeg børn. Og Lov409.

Nu er mit arbejde ikke længere min hobby, og jeg fatter hat af, hvordan andre forældre får tiden til at gå op.


Amen.

Jeg undrer mig tit over, hvorfor min virksomhed valgte at ansætte mig, der har to små børn. Jeg er muligvis blevet mere effektiv af at få børn, men det vejer på ingen måde op for det meget større engagement, både fagligt og socialt med kollegaerne, jeg havde før. Og så kommer alle børnenes sygedage, omsorgsdagene og de ekstra sygedage til mig oveni... :tie:

Og jeg ved heller ikke, hvad andre gør. Men jeg tror, rigtig mange (mødre) arbejder 37 timer eller mindre. Er du lærer, arbejder du noget mere.

Er de fleste lærere ikke på almindelig fuldtid da? Hvorfor arbejdende mere?


En fuldtidsstilling for lærere er 40 timer om ugen.


Det er den også for mange i det private. Jeg har aldrig haft et 37-timers job, det har altid været fuldtid = 40 timer.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf dgd2007 » 14. jul 2018, 08:20

At de "sorte" kontrollører i Tivoli også spionerede mod de andre medarbejdere :)
0
Brugeravatar
Chatsy
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 1. nov 2015, 09:30
Kort karma: 212
Likede indlæg: 4669

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Chatsy » 14. jul 2018, 08:46

Nepotisme er faktisk mere udbredt end jeg først troede.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf avdotja » 15. jul 2018, 11:22

Smiling_Goat skrev:Mens jeg gik i skole, var jeg stræberen og kæmpede socialt, fordi det var vigtigt for mig at præstere og få gode karakterer. Jeg gad godt det sociale, men jeg var meget opmærksom på, hvorfor vi overhovedet var i skolen, og derfor søgte jeg de gode præstationer. Det virkede uforeneligt for mine klassekammerater. Det var frustrerende og hårdt, men jeg sagde til mig selv, at de andre var så ufokuserede og tilsyneladende ligeglade med skolen, fordi de ikke var så gamle. Jeg var sikker på, det hele ville blive nemmere på arbejdsmarkedet, hvor folk var mere modne og garanteret havde opdaget vigtigheden af at præstere.

Weeeeeeell.. Not so much. Det er stadig en popularitetskonkurrence, og det er simpelthen så frustrerende. Pyt med om man er den bedste til jobbet, bare man er sjov at være sammen med :sarkasme:

Det er på ingen måde min opfattelse. Hvilket er lidt ærgerligt, jeg er nemlig super sjov at være sammen med :D

Jeg var til gengæld overrasket hvor mange der klarede sig rigtigt fint på arbejdsmarkedet, når man tænker på hvor mange (fra min retning) der kæmpede sig gennem store dele af studiet. Man kan feks godt blive en fornuftig programmør, selvom man har svært ved det mere komplicerede matematik.
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf avdotja » 15. jul 2018, 11:45

Faktisk blev jeg selv overrasket over hvor lidt betydning intelligens og/eller faglig dygtighed har, når det handler om at være en god medarbejder. Selvfølgelig skal folk have et vist niveau, men i noget der ligner 8 ud af 10 situationer, er viljen til at påtage sig opgaver og ansvar, lysten til kaste sig over nye områder samt general arbejdsmoral og hjælpsomhed langt vigtigere end hvorvidt din intelligenstest siger 110 eller 130. Og i rigtig mange funktioner er “faglig dygtighed” ikke nødvendigvis noget sindssygt komplekst halløj (hvilket det typisk var på studiet :s), men noget “alle” kan opnå med lidt flid, vilje og lyst.

Det sagt, så har jeg rigtig mange kollegaer der både fagligt er vanvittige dygtige, højt intelligente og strækker sig rigtig langt når det kommer til at påtage sig ansvar og hjælpe andre. Ærgerligt for dem, må de så trækkes med mig :D
6
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf dgd2007 » 15. jul 2018, 11:50

avdotja skrev:Faktisk blev jeg selv overrasket over hvor lidt betydning intelligens og/eller faglig dygtighed har, når det handler om at være en god medarbejder. [...]

Det kommer selvfølgelig også lidt an på hvad man arbejder med, hvor stor betydning det har. I nogle jobs vil jeg mene det er ret vigtigt. Fx hvis jeg skulle lægge mit liv i hænderne på en kirurg eller en pilot. :-D
I andre fag har du sikkert ret i at det vigtigere at kunne få tingene til at glide smooth - og hvor man næsten kan sige at det er det der den faglige dygtighed.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf avdotja » 15. jul 2018, 12:41

dgd2007 skrev:
avdotja skrev:Faktisk blev jeg selv overrasket over hvor lidt betydning intelligens og/eller faglig dygtighed har, når det handler om at være en god medarbejder. [...]

Det kommer selvfølgelig også lidt an på hvad man arbejder med, hvor stor betydning det har. I nogle jobs vil jeg mene det er ret vigtigt. Fx hvis jeg skulle lægge mit liv i hænderne på en kirurg eller en pilot. :-D
I andre fag har du sikkert ret i at det vigtigere at kunne få tingene til at glide smooth - og hvor man næsten kan sige at det er det der den faglige dygtighed.

Altså man skal jo stadigvæk være kompentent nok til at varetage jobbet :)

Hvis man ikke kan fransk, er det - uanset hvor dygtig en lærer man ellers er - nok ikke en god ide at undervise i fransk på højniveau i gymnasiet :lol: Men du behøver langt fra at have været den bedste til fransk på universitetet for at blive en god lærer. Selvfølgelig skal du ikke have dumpet grammatik 1+2,men om du har fået 7 eller 12 i dine analyser af Simone de Beauvoirs samlede forfatterskab vil ikke nødvendigvis være en god indikator for om du vil blive en 7 eller 12-tals underviser :)
4
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10616

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Little_Woman » 15. jul 2018, 13:02

Hvor mange elendige (mellem)ledere der er - jrg kender godt nok nogle stykker som kommunen snildt ville kunneu undvære. I samme ombæring, hvor mange nytteløse projekter og tiltag man skal bruge sin tid på - som er så langt fra borgerne som noget kunne være. Ofte ledet af føromtalte mellemledere..

Man bliver så træt, nogen gange.
7
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 18. jul 2018, 22:00

Min største overraskelse med det job, jeg har i dag, er at jeg har formået at finde et arbejde, hvor jeg nyder at gå på arbejde!

Gennem hele min opvækst og hele min ungdom (jeg er 37, mimre!) har det at gå på arbejde været forbundet med en pligt. Man står pligtskyldigt op hver morgen, tager med en bus man hader hen til et job, man er nødt til at udføre, for at få penge til at leve et liv, man i sidste ende dør fra. The end. Needless to say, så brugte jeg størstedelen af mine 20'ere i en halv depressionståge, hvor jeg ikke vidste, hvad jeg skulle stille op med mig selv....

Min far udtalte engang om min glæde ved min nuværende arbejdsplads, at jeg skulle tage at finde mig et rigtigt arbejde! I hans øjne er et arbejde noget man er tvunget til og noget, man skal hade at udføre. Jeg tænker, han måske er lidt misundelig.

Det var nok også derfor, jeg havde så svært ved at finde mig til rette. Jeg syntes jo om at arbejde, jeg hygger mig med de opgaver, jeg bliver sat til, og har et godt forhold til kolleger og elever.... og så føltes det jo ikke som "rigtigt" arbejde, efter min fars definition.
4
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1763
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6445

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Mulan » 29. aug 2018, 19:09

Før jeg blev faglært, arbejdede jeg i en årrække som ufaglært i en masse forskellige vikariater.
Det jeg er blevet mest overrasket over, det er forskellen på kontormiljø og samlebåndsarbejde. Hvordan arbejdsmiljøet adskiller sig. Hvor godt man har det som faglært overordnet ift. miljø, ledelse og medansvar. Der er selvfølgelig undtagelser.
Jeg er overrasket over, hvor dygtig mine kollegaer mener at jeg er. Det forventede jeg ikke - at kunne følge med i et job, hvor min uddannelse pludselig skulle bringes i spil i modsætning til alle de ufaglærte jobs, som jeg bare kunne køre på rutinen. Intet på spil der.
Jeg savner læringssituationen gevaldigt fra uni.
1
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf A 7 » 1. sep 2018, 10:41

Hvor meget kvinder bliver favoriseret frem for mænd, til trods for, at det hele tiden er den stik modsatte historie, der er den officielle.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf IrmaPigen » 5. sep 2018, 05:46

Mulan skrev:Før jeg blev faglært, arbejdede jeg i en årrække som ufaglært i en masse forskellige vikariater.
Det jeg er blevet mest overrasket over, det er forskellen på kontormiljø og samlebåndsarbejde. Hvordan arbejdsmiljøet adskiller sig. Hvor godt man har det som faglært overordnet ift. miljø, ledelse og medansvar. Der er selvfølgelig undtagelser.
Jeg er overrasket over, hvor dygtig mine kollegaer mener at jeg er. Det forventede jeg ikke - at kunne følge med i et job, hvor min uddannelse pludselig skulle bringes i spil i modsætning til alle de ufaglærte jobs, som jeg bare kunne køre på rutinen. Intet på spil der.
Jeg savner læringssituationen gevaldigt fra uni.


Det gør jeg faktisk også.
0
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf twinkle » 5. sep 2018, 07:56

Hvor meget man kan underpræstere på en kommunal arbejdsplads, før der er nogen der opdager det...
10
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9010
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21827

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Purple Haze » 5. sep 2018, 08:36

Little_Woman skrev:Hvor mange elendige (mellem)ledere der er - jrg kender godt nok nogle stykker som kommunen snildt ville kunneu undvære. I samme ombæring, hvor mange nytteløse projekter og tiltag man skal bruge sin tid på - som er så langt fra borgerne som noget kunne være. Ofte ledet af føromtalte mellemledere..


Det er nu også tilfældet i det private.

Sad til et info møde i går der handlede om hvad der foregår i vores afdeling.
Der var 30 personer i det rum jeg var i (resten af afdelingen deltog fra ander lokationer).

Ud af de 30 sjussede jeg mig frem til at kun de 7-8 af os rent faktisk arbejder direkte med vores arbejdsområde i de projekter hvor vi producere noget / tjener penge.
De resterende 22-23 personer er mellemledere, projektarbejdere på projekter der skal monitorere og forbedre det "faktiske" arbejde (altså de 7-8 af os der arbejder i kerneområdet), folk der holder øje med og udvikler de systemer vi (7-8 personer) bruger og folk der træner alle os andre i at bruge omtalte systemer.

Og når det er sagt, så er dem der bliver lyttet mindst til typisk de 7-8 af os der udfører arbejdet.

Da det gik op for mig, følte jeg lidt at mit hoved var ved at eksplodere :forvirret2:
6
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.

Tilbage til "Job"