Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Nomnom
Indlæg: 840
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1379

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Nomnom » 8. jun 2018, 21:30

Jeg er ikke som sådan blevet overrasket over selve arbejdet.

Jeg har siden jeg var 14 arbejdet i butik efter skole. Efter min HF tog jeg nogle sabbatår i den boghandler jeg havde haft studiejob i, og jeg husker også en følelse af frihed. Det var så rart at have fri når man kom hjem og ikke have opgaver osv. Jeg endte med at blive elev i boghandlen og efter endt elevtid, begyndte jeg i en stor boghandlerkæde. Her blev jeg meget overrasket over hvor besværligt det var at tage beslutninger. Det hele skulle godkendes op igennem systemet og jeg havde intet ansvar - kun på papiret. Jeg havde meget mere ansvar i den lille bogbutik, jeg var uddannet i, hvor jeg selv fik lov at indkøbe bøger osv.

Da jeg så kom ud som lærer, blev jeg ikke overrasket over selve jobbet - jeg havde været lærervikar under mine fire studieår og været i de forskellige praktikker. Til gengæld blev jeg nok endnu engang frustreret over hvor langsommeligt en arbejdsgang kunne være. Nu var det så ikke at vente på godkendelse af bestilling af diverse bøger eller lign. - nej nu var det virkelig vigtige emner, som børns ve og vel, som glad væk tog flere måneder, til tider år. Det er nok det, som har overrasket mest, at der nogen steder ikke arbejdes særlig effektivt, hvad enten det er i det private eller offentlige, eller der er arbejdsgange, som modarbejder hinanden.

Så i og med mine uddannelser er meget praksisorienterede har jeg egentlig været ret rustet efterfølgende. Men kommer man ud efter et universitetstudie, kan jeg sagtens forstå, at det må være noget af en omvæltning.
2
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 9. jun 2018, 05:35

Jeg har haft arbejde on and off i mit voksenliv og altid steder med stor grad af frihed og det har været fedt.

Det der har overrasket mig mest på en arbejdsplads er fredagsbar og firmafester og folks hæmningsløse opførsel. Og jeg har ikke været tilbageholdende i livet når det kom til at være sammen med det modsatte køn. Men altså, folk knaldede, kyssede, pillede, strippede og hvad ved jeg på kryds og tværs. Jeg oplevede aldrig the walk of shame i den forbindelse heller. Sådan var det bare. Altså det var gode fester, No doubt, men det kom ret meget bag på.
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf ajnaM » 9. jun 2018, 08:48

Der er mange ting, der har overrasket mig!

Meget konkret gik det sidste måned op for mig, at ferieår og ferieoptjeningsår ikke er det samme. Hvilket for mig betyder, at jeg kun har halvt så meget ferie, som jeg regnede med.

Men ellers har den største overraskelse egentlig været, hvor meget ansvar der ligger i det. At folk forventer, at jeg er et voksent menneske, der selv kan tænke og handle. Der er ikke nogen, der kommer og guider mig eller hjælper mig. Der er en masse forventninger til mig, og det lyder måske dumt, men det har faktisk overrasket mig. Jeg kan godt få sådan en "gud, de regner med, at jeg ordner det her"-følelse ind imellem. :genert:
6
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9015
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Purple Haze » 9. jun 2018, 08:53

Jeg er også overrasket over at følelsen af at jeg faker det stadig ikke er gået væk efter 12 i samme job, hvor det som regel er mig folk spørger om hvordan tingene skal gøres.

Som regel finder jeg bare på noget jeg synes lyder fornuftigt og krydser fingre for at det går.
5
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf kidkomb » 9. jun 2018, 09:04

At de fleste mennesker kan overkomme at arbejde så meget. Det er seriøst en af de største gåder i mit liv. Jeg forstår det slet ikke.
Denne tråd gør ikke mysteriet mindre.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Tux » 9. jun 2018, 09:27

ajnaM skrev:Der er mange ting, der har overrasket mig!

Meget konkret gik det sidste måned op for mig, at ferieår og ferieoptjeningsår ikke er det samme. Hvilket for mig betyder, at jeg kun har halvt så meget ferie, som jeg regnede med.

Men ellers har den største overraskelse egentlig været, hvor meget ansvar der ligger i det. At folk forventer, at jeg er et voksent menneske, der selv kan tænke og handle. Der er ikke nogen, der kommer og guider mig eller hjælper mig. Der er en masse forventninger til mig, og det lyder måske dumt, men det har faktisk overrasket mig. Jeg kan godt få sådan en "gud, de regner med, at jeg ordner det her"-følelse ind imellem. :genert:

Ja det er egdntlig også noget mærkeligt noget. De er vist ved at finde en anden model for det, da det nuværende er i strid med eu reglerne.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Tux » 9. jun 2018, 09:29

kidkomb skrev:At de fleste mennesker kan overkomme at arbejde så meget. Det er seriøst en af de største gåder i mit liv. Jeg forstår det slet ikke.
Denne tråd gør ikke mysteriet mindre.

Altså 37 timer, eller dem som arbejder mere? I historisk kontekst har vi faktisk aldrig arbejdet mindre, og vi arbejder også mindre end de fleste andre lande.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf kidkomb » 9. jun 2018, 09:35

Tux skrev:
kidkomb skrev:At de fleste mennesker kan overkomme at arbejde så meget. Det er seriøst en af de største gåder i mit liv. Jeg forstår det slet ikke.
Denne tråd gør ikke mysteriet mindre.

Altså 37 timer, eller dem som arbejder mere? I historisk kontekst har vi faktisk aldrig arbejdet mindre, og vi arbejder også mindre end de fleste andre lande.

37.
Jeg ved godt at det muligvis betyder at jeg er unormal, men jeg ser det jo i denne tråd også at det for mange er hårdt (i forhold til hvad man får ud af det)
Jeg lever skrabet, men arbejder under halvdelen af de timer andre gør. Jeg føler at jeg har weekend to gange om ugen i stedet for en og jeg elsker den måde jeg har indrettet min tilværelse på.
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Daine » 9. jun 2018, 09:36

Tux skrev:
ajnaM skrev:Der er mange ting, der har overrasket mig!

Meget konkret gik det sidste måned op for mig, at ferieår og ferieoptjeningsår ikke er det samme. Hvilket for mig betyder, at jeg kun har halvt så meget ferie, som jeg regnede med.

Men ellers har den største overraskelse egentlig været, hvor meget ansvar der ligger i det. At folk forventer, at jeg er et voksent menneske, der selv kan tænke og handle. Der er ikke nogen, der kommer og guider mig eller hjælper mig. Der er en masse forventninger til mig, og det lyder måske dumt, men det har faktisk overrasket mig. Jeg kan godt få sådan en "gud, de regner med, at jeg ordner det her"-følelse ind imellem. :genert:

Ja det er egdntlig også noget mærkeligt noget. De er vist ved at finde en anden model for det, da det nuværende er i strid med eu reglerne.

Ferieloven bliver ændret fra 2020, så optjening og afvikling følger hinanden :)
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Rapfisk » 9. jun 2018, 09:48

Det burde ikke være kommet bag på mig, for jeg havde været introduceret til det på mit studium, men ikke desto mindre slog det mig, da jeg startede på min første ansættelse, hvor meget politik der er i implementering af nye tiltag - interne såvel som eksterne.

Jeg kan huske, at vi havde fået et påbud om noget fra det ansvarlige ministerium, men inden det var nået til os, der skulle udføre det, var det rettet til ukendelighed af alle mulige lederes interesser (og var blevet meget strengere end det oprindelige påbud, fordi nogle så deres snit til at få nogle af deres egne kæpheste med under dække af "ministeriet siger").

I samme boldgade hvor meget fag(forenings)politik betyder i det offentlige system, og hvor mange medarbejdere der ser en kløft mellem deres egne og arbejdspladsens interesser. Det er langt fra alle, men mindretallet var højlydt på min første arbejdsplads. For eksempel havde vi i starten en årlig tur med overnatning for medarbejderne i min afdeling, hvor vi både arbejdede hårdt og fik god mad og et glas rødvin om aftenen. Indtil det faldt en tillidsrepræsentant for brystet og krævede, at vi fik overarbejdsbetaling for overnatningen.

Som Billiebean og Purple Haze er inde på var jeg overrasket over, hvor meget er overladt til tilfældigheder både i offentlige og private virksomheder - måske særligt de private, jeg har været i. Fordi "de rigtige" veje kan være lange og besværlige, bliver det lidt tilfældigt, om nogen tager ansvar for at bruge tiden på det. GDPR er et godt eksempel. Lovgivningen har været der i årevis, og det er to år siden, man vedtog de regler, der trådte i kraft den 25. maj. Alligevel gik det først op for rigtig mange, at det var noget, man skulle gøre noget ved, lige op mod deadline, og så er det lidt tilfældigt, hvordan man får det implementeret, og om man har nogen i organisationen, der ved noget om emnet eller interesserer sig for det.

På det helt nære område var det en ny oplevelse at arbejde, når jeg ikke var 100 % Alle de dage, hvor man har sovet for lidt, er småsyg eller er optaget af noget i privatlivet (sygdom i familien eller lignende). Der ville perfektionistiske mig have givet mig en fridag fra læsningen, da jeg var studerende. På jobbet måtte jeg blive siddende og måske, måske ikke få lavet noget. Det går også lidt ind i det ovenstående om, at opgaver, der kræver mennesker, også bliver løst med fejl eller suboptimalt af 117 interagerende årsager.
Senest rettet af Rapfisk 9. jun 2018, 09:52, rettet i alt 1 gang.
2
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Tux » 9. jun 2018, 09:53

kidkomb skrev:
Tux skrev:
kidkomb skrev:At de fleste mennesker kan overkomme at arbejde så meget. Det er seriøst en af de største gåder i mit liv. Jeg forstår det slet ikke.
Denne tråd gør ikke mysteriet mindre.

Altså 37 timer, eller dem som arbejder mere? I historisk kontekst har vi faktisk aldrig arbejdet mindre, og vi arbejder også mindre end de fleste andre lande.

37.
Jeg ved godt at det muligvis betyder at jeg er unormal, men jeg ser det jo i denne tråd også at det for mange er hårdt (i forhold til hvad man får ud af det)
Jeg lever skrabet, men arbejder under halvdelen af de timer andre gør. Jeg føler at jeg har weekend to gange om ugen i stedet for en og jeg elsker den måde jeg har indrettet min tilværelse på.

Ikke nødvendigvis :P

Jeg har det personligt fint med 37, og de fleste uger flere timer. Men jeg tilrettelægger også mit arbejde stort set selv, kan gå tidligt og komme sent som jeg nu synes (så længe jeg ikke har møder), kan arbjde hjemmefra og kort transportid - det tror jeg gør rigtig meget.

Hvis jeg havde haft faste mødetider, ingen mulighed for hjemmearbejde (f.eks. aften når ungerne er lagt) og/eller lang transport ville jeg også synes det var svært med 37 (+) timer.
2
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Tux » 9. jun 2018, 09:54

No1 skrev:Hvor meget utroskab, der fandt sted til julefrokoster/firmafester/kurser med overnatning etc.

Jeg ee omvendt overrasket over hvor lidt der sker - men vi er nok bare kedelige :D
2
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Myresluger » 9. jun 2018, 10:04

Jeg var overrasket over hvor meget jeg havde fri. Jeg gik på et studie med ca 35 timers undervisning om ugen, hvor man havde mødepligt til dele af undervisningen alle dage - og når man alligevel var der pjækkede man jo ikke fra forelæsningerne, hvor der ikke var mødepligt. Derudover arbejdede jeg i weekender og ferier. Jeg har seriøst aldrig holdt så meget fri, som efter jeg begyndte at arbejde fuldtid.
1
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14465

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Pjeps » 9. jun 2018, 10:57

Jeg var og er stadig overrasket over hvor svært det er at komme af med folk der egentlig ikke passer deres arbejde ordentligt.
26
:ninja:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. jun 2018, 12:53

Da jeg befandt mig i det kreative iværksættermiljø, overraskede det mig, hvor får penge der faktisk er. Næsten uanset hvor små forventninger man end har til indtjening, kommer de hurtigt til at virke forblommede. Når jeg i dag på de sociale medier læser om alle de spændende samarbejder og projekter, som mine bekendte indenfor det område har gang i, går jeg som udgangspunkt ud fra, at det meste er ulønnet eller tæt på. Og ofte har jeg ret. Til gengæld kan den slags virksomhed om ikke andet være fremragende som en praktik, hvor man får den erfaring, man søger, fremfor primært at lade andres behov styre udbyttet, i forbindelse med netværk og ikke mindst på grund af alle de kompetencer, det giver, og de døre, som disse på sigt kan åbne.

Da jeg blev fastansat lærer, blev jeg overrasket over, hvor gode og rimelige løn- og arbejdsforhold der ventede mig, for jeg har både hørt om og selv oplevet et markant lavere niveau andre steder i landet.
1

Tilbage til "Job"