Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16988
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41301

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf LaMariposa » 10. jun 2018, 09:45

Som en anden også var lidt inde på, så kom det også bag på mig, hvor meget "fake it till you make it" egentlig fyldte i mit første "rigtige" voksenjob. Hold kæft, hvor følte jeg mig på dybt vand det første års tid. Har ikke tal på, hvor mange gange jeg har tænkt "nå, det har jeg ikke prøvet før, men jeg må bare gøre mit bedste".
3
:lun: Be brave
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Akehurst2 » 11. jun 2018, 16:09

Myresluger skrev:Jeg var overrasket over hvor meget jeg havde fri. Jeg gik på et studie med ca 35 timers undervisning om ugen, hvor man havde mødepligt til dele af undervisningen alle dage - og når man alligevel var der pjækkede man jo ikke fra forelæsningerne, hvor der ikke var mødepligt. Derudover arbejdede jeg i weekender og ferier. Jeg har seriøst aldrig holdt så meget fri, som efter jeg begyndte at arbejde fuldtid.


Det tænkte jeg rigtig meget de første år, hvor jeg var helt overvældet af den der fantastiske følelse af, at jeg havde FRI! når jeg kom hjem. Som studerende havde jeg altid dårlig samvittighed, for selv når jeg havde læst kunne jeg jo egentlig godt læse det igen eller læse lidt supplerende eller noget.

Så kom alle de satans arbejdsgiver-smartphones og vpn-forbindelser, så nu er frihedsfølelsen ikke helt den samme længere.
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf avdotja » 11. jun 2018, 17:06

Det kan jeg simpelthen ikke huske :gruble:
0
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf IrmaPigen » 12. jun 2018, 16:15

At jeg stadig har til gode at have en rigtig god chef.

Og hvor dovne og lade chefer kan tillade sig at være for deres høje hyre.
3
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf ajnaM » 12. jun 2018, 17:31

DetSorteCirkus skrev:Da jeg befandt mig i det kreative iværksættermiljø, overraskede det mig, hvor får penge der faktisk er. Næsten uanset hvor små forventninger man end har til indtjening, kommer de hurtigt til at virke forblommede. Når jeg i dag på de sociale medier læser om alle de spændende samarbejder og projekter, som mine bekendte indenfor det område har gang i, går jeg som udgangspunkt ud fra, at det meste er ulønnet eller tæt på. Og ofte har jeg ret. Til gengæld kan den slags virksomhed om ikke andet være fremragende som en praktik, hvor man får den erfaring, man søger, fremfor primært at lade andres behov styre udbyttet, i forbindelse med netværk og ikke mindst på grund af alle de kompetencer, det giver, og de døre, som disse på sigt kan åbne.

Da jeg blev fastansat lærer, blev jeg overrasket over, hvor gode og rimelige løn- og arbejdsforhold der ventede mig, for jeg har både hørt om og selv oplevet et markant lavere niveau andre steder i landet.


Lidt i samme boldgade er jeg overrasket over, hvor store lønforskelle der er mellem forholdsvis almindelige lønmodtagere. Og hvor random det egentlig er, hvad der er vellønnet, og hvad der er dårligt lønnet.

Jeg har læst to universitetsstudier, og derfor har jeg sikkert også et bredere spænd - men jeg kender folk med min uddannelsesbaggrund, der tjener 20.000 om måneden, og jeg kender folk, der tjener 75. Den ene gruppe er ikke dygtigere end den anden eller på nogen anden måde bedre kvalificeret til at tjene mere end tre gange så meget. Det er bestemt heller ikke sådan, at de lavtlønnede udfører mindre vigtige job. De arbejder heller ikke mere eller mindre.

Det har bare bekræftet mig i, at vi skal have gang i noget seriøs omfordeling.
Senest rettet af ajnaM 12. jun 2018, 17:42, rettet i alt 1 gang.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf 1234 » 12. jun 2018, 17:42

ajnaM skrev:
DetSorteCirkus skrev:Da jeg befandt mig i det kreative iværksættermiljø, overraskede det mig, hvor får penge der faktisk er. Næsten uanset hvor små forventninger man end har til indtjening, kommer de hurtigt til at virke forblommede. Når jeg i dag på de sociale medier læser om alle de spændende samarbejder og projekter, som mine bekendte indenfor det område har gang i, går jeg som udgangspunkt ud fra, at det meste er ulønnet eller tæt på. Og ofte har jeg ret. Til gengæld kan den slags virksomhed om ikke andet være fremragende som en praktik, hvor man får den erfaring, man søger, fremfor primært at lade andres behov styre udbyttet, i forbindelse med netværk og ikke mindst på grund af alle de kompetencer, det giver, og de døre, som disse på sigt kan åbne.

Da jeg blev fastansat lærer, blev jeg overrasket over, hvor gode og rimelige løn- og arbejdsforhold der ventede mig, for jeg har både hørt om og selv oplevet et markant lavere niveau andre steder i landet.


Lidt i samme boldgade er jeg overrasket over, hvor store lønforskelle der er mellem forholdsvis almindelige lønmodtagere. Og hvor random det egentlig er, hvad der er vellønnet, og hvad der er dårligt lønnet.

Jeg har læst to universitetsstudier, og derfor har jeg sikkert også et bredere spænd - men jeg kender folk med min uddannelsesbaggrund, der tjener 20.000 om måneden, og jeg kender folk, der tjener 75. Den ene gruppe er ikke dygtigere end den anden eller på nogen anden måde bedre kvalificeret til at tjene mere end tre gange så meget. Det er bestemt heller ikke sådan, at de lavtlønnede udfører mindre vigtige job.

Det har bare bekræftet mig i, at vi skal have gang i noget seriøs omfordeling.

Det er total random!

Jeg er også overrasket over, hvor meget i løn folk føler sig berettiget til at få. Jeg synes vi får en fin løn med min uddannelse, men der er godt nok mange der brokker sig.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Akehurst2 » 12. jun 2018, 18:04

Confucius skrev:
Akehurst2 skrev:
Myresluger skrev:Jeg var overrasket over hvor meget jeg havde fri. Jeg gik på et studie med ca 35 timers undervisning om ugen, hvor man havde mødepligt til dele af undervisningen alle dage - og når man alligevel var der pjækkede man jo ikke fra forelæsningerne, hvor der ikke var mødepligt. Derudover arbejdede jeg i weekender og ferier. Jeg har seriøst aldrig holdt så meget fri, som efter jeg begyndte at arbejde fuldtid.


Det tænkte jeg rigtig meget de første år, hvor jeg var helt overvældet af den der fantastiske følelse af, at jeg havde FRI! når jeg kom hjem. Som studerende havde jeg altid dårlig samvittighed, for selv når jeg havde læst kunne jeg jo egentlig godt læse det igen eller læse lidt supplerende eller noget.

Så kom alle de satans arbejdsgiver-smartphones og vpn-forbindelser, så nu er frihedsfølelsen ikke helt den samme længere.


Jeg husker stadig den første sommer, efter jeg var færdiguddannet, med noget nær orgastisk glæde! Det var første gang i mange år at jeg ikke skulle stresse med at læse op til en eksamen, eller gå og vente i ugevis på at få en skriftlig karakter, så jeg kendte min skæbne. Jeg kunne rent faktisk slappe af og bruge min fritid på lige hvad jeg ville. Jeg ville ønske at man kunne putte den følelse på dåse og sælge den!


Det tog også adskillige jule før den eventyrlige juleglæde, der følger med IKKE at skulle til eksamen i januar, fortog sig. Kan faktisk stadig her 14 år efter glæde mig over det.
1
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf ajnaM » 12. jun 2018, 18:07

Confucius skrev:
Akehurst2 skrev:
Myresluger skrev:Jeg var overrasket over hvor meget jeg havde fri. Jeg gik på et studie med ca 35 timers undervisning om ugen, hvor man havde mødepligt til dele af undervisningen alle dage - og når man alligevel var der pjækkede man jo ikke fra forelæsningerne, hvor der ikke var mødepligt. Derudover arbejdede jeg i weekender og ferier. Jeg har seriøst aldrig holdt så meget fri, som efter jeg begyndte at arbejde fuldtid.


Det tænkte jeg rigtig meget de første år, hvor jeg var helt overvældet af den der fantastiske følelse af, at jeg havde FRI! når jeg kom hjem. Som studerende havde jeg altid dårlig samvittighed, for selv når jeg havde læst kunne jeg jo egentlig godt læse det igen eller læse lidt supplerende eller noget.

Så kom alle de satans arbejdsgiver-smartphones og vpn-forbindelser, så nu er frihedsfølelsen ikke helt den samme længere.


Jeg husker stadig den første sommer, efter jeg var færdiguddannet, med noget nær orgastisk glæde! Det var første gang i mange år at jeg ikke skulle stresse med at læse op til en eksamen, eller gå og vente i ugevis på at få en skriftlig karakter, så jeg kendte min skæbne. Jeg kunne rent faktisk slappe af og bruge min fritid på lige hvad jeg ville. Jeg ville ønske at man kunne putte den følelse på dåse og sælge den!


Det kommer nok også lidt an på, hvilket job man har - og hvor god man er til at lægge det fra sig. Jeg føler aldrig rigtig, jeg har fri - nok fordi jeg aldrig rigtig har fri, og fordi jeg under alle omstændigheder ikke kan give helt slip på det.

Jeg havde det i øvrigt på fuldstændig samme måde, da jeg var studerende, selvom jeg sagtens kunne have undgået at tage mine studiejob med hjem.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf 1234 » 12. jun 2018, 19:13

Jeg følt tit jeg havde fri som studerende og led ikke af den kroniske dårlige samvittighed som mange andre.
Jeg nød mine lange sommerferier i fulde drag.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf IrmaPigen » 13. jun 2018, 07:34

ajnaM skrev:
Confucius skrev:
Akehurst2 skrev:
Myresluger skrev:Jeg var overrasket over hvor meget jeg havde fri. Jeg gik på et studie med ca 35 timers undervisning om ugen, hvor man havde mødepligt til dele af undervisningen alle dage - og når man alligevel var der pjækkede man jo ikke fra forelæsningerne, hvor der ikke var mødepligt. Derudover arbejdede jeg i weekender og ferier. Jeg har seriøst aldrig holdt så meget fri, som efter jeg begyndte at arbejde fuldtid.


Det tænkte jeg rigtig meget de første år, hvor jeg var helt overvældet af den der fantastiske følelse af, at jeg havde FRI! når jeg kom hjem. Som studerende havde jeg altid dårlig samvittighed, for selv når jeg havde læst kunne jeg jo egentlig godt læse det igen eller læse lidt supplerende eller noget.

Så kom alle de satans arbejdsgiver-smartphones og vpn-forbindelser, så nu er frihedsfølelsen ikke helt den samme længere.


Jeg husker stadig den første sommer, efter jeg var færdiguddannet, med noget nær orgastisk glæde! Det var første gang i mange år at jeg ikke skulle stresse med at læse op til en eksamen, eller gå og vente i ugevis på at få en skriftlig karakter, så jeg kendte min skæbne. Jeg kunne rent faktisk slappe af og bruge min fritid på lige hvad jeg ville. Jeg ville ønske at man kunne putte den følelse på dåse og sælge den!


Det kommer nok også lidt an på, hvilket job man har - og hvor god man er til at lægge det fra sig. Jeg føler aldrig rigtig, jeg har fri - nok fordi jeg aldrig rigtig har fri, og fordi jeg under alle omstændigheder ikke kan give helt slip på det.

Jeg havde det i øvrigt på fuldstændig samme måde, da jeg var studerende, selvom jeg sagtens kunne have undgået at tage mine studiejob med hjem.


Jeg tror ikke det kommer an på jobbet, men at det beror på folks personlighed, hvorvidt de kan finde ud af at lægge jobbet fra sig.
3
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Slettet bruger » 13. jun 2018, 07:47

IrmaPigen skrev:Jeg tror ikke det kommer an på jobbet, men at det beror på folks personlighed, hvorvidt de kan finde ud af at lægge jobbet fra sig.


Det må være en kombination, nogle typer arbejde er lettere at lægge fra sig end andre. F.eks. er det nok lettere at lægge det fra sig hvis man pakker ting i kasser ved et samlebånd, end hvis man er øverste ansvarlige for et sygehus.
2
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf IrmaPigen » 13. jun 2018, 07:51

abcd skrev:
IrmaPigen skrev:Jeg tror ikke det kommer an på jobbet, men at det beror på folks personlighed, hvorvidt de kan finde ud af at lægge jobbet fra sig.


Det må være en kombination, nogle typer arbejde er lettere at lægge fra sig end andre. F.eks. er det nok lettere at lægge det fra sig hvis man pakker ting i kasser ved et samlebånd, end hvis man er øverste ansvarlige for et sygehus.


Men hvis man har svært ved at lægge sit studiejob fra sig, vil jeg vove at påstå at det er personligheden, den er gal med (og når man i sine efterfølgende job har samme problem).
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Slettet bruger » 13. jun 2018, 07:54

IrmaPigen skrev:
abcd skrev:
IrmaPigen skrev:Jeg tror ikke det kommer an på jobbet, men at det beror på folks personlighed, hvorvidt de kan finde ud af at lægge jobbet fra sig.


Det må være en kombination, nogle typer arbejde er lettere at lægge fra sig end andre. F.eks. er det nok lettere at lægge det fra sig hvis man pakker ting i kasser ved et samlebånd, end hvis man er øverste ansvarlige for et sygehus.


Men hvis man har svært ved at lægge sit studiejob fra sig, vil jeg vove at påstå at det er personligheden, den er gal med (og når man i sine efterfølgende job har samme problem).


Jeg er enig i at personlighed har en masse at sige. Jeg ville nok ikke vælge formuleringen at der er noget galt med en fordi man ikke er så god til at lægge ting fra sig. Det er ikke entydigt dårligt, man kommer længere i verden hvis man holder ved i stedet for at lægge ting fra sig, men omvendt bliver man måske oftere stresset.
7
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Kattefjæs » 13. jun 2018, 08:09

abcd skrev:
Jeg er enig i at personlighed har en masse at sige. Jeg ville nok ikke vælge formuleringen at der er noget galt med en fordi man ikke er så god til at lægge ting fra sig. Det er ikke entydigt dårligt, man kommer længere i verden hvis man holder ved i stedet for at lægge ting fra sig, men omvendt bliver man måske oftere stresset.


Jeg synes jeg er OK til at laegge arbejdet vaek naar jeg ikke er paa kontoret, men jeg synes bestemt ikke at der er noget galt med mine kolleger og jeg hvis/naar vi har svaert ved at laegge fra os at vi i sidste ende er ansvarlige for at godt 100 mennesker ikke braender inde, doer af madforgiftning/legionella, bliver plyndret eller voldtaget i deres senge, eller paa anden vis kommer galt afsted mens de bor hos os. Isaer fordi vi jo ikke kan vaere til stede 100% af tiden og ikke altid kan vide naar noget har efterladt et gasblus taendt, eller pillet en roegalarm fra hinanden, eller efterladt en doer aaben... Det er umuligt for os at kontrollere alt, men derfor er det stadig i sidste ende vores ansvar at soerge for at ingen af de ting sker. Ogsaa mens vi ikke er paa kontoret. Den tanke kan da godt vaere lidt stressende i sig selv, uanset hvor god man ellers er til at holde fri og slappe af.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Akehurst2 » 13. jun 2018, 08:15

Skal vi ikke komme tilbage til, hvad der overraskede dig på arbejdsmarkedet?

Diskussionen om man kan lægge sit arbejde fra sig når man har fri er jo en lidt anden.
3

Tilbage til "Job"