Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

No1
Kort karma: 145
Likede indlæg: 2074

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf No1 » 9. jun 2018, 09:52

Hvor meget utroskab, der fandt sted til julefrokoster/firmafester/kurser med overnatning etc.
3
Don't get so tolerant that you tolerate intolerance.
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 126
Likede indlæg: 2377

Indlægaf Tux » 9. jun 2018, 09:53

kidkomb skrev:
Tux skrev:
kidkomb skrev:At de fleste mennesker kan overkomme at arbejde så meget. Det er seriøst en af de største gåder i mit liv. Jeg forstår det slet ikke.
Denne tråd gør ikke mysteriet mindre.

Altså 37 timer, eller dem som arbejder mere? I historisk kontekst har vi faktisk aldrig arbejdet mindre, og vi arbejder også mindre end de fleste andre lande.

37.
Jeg ved godt at det muligvis betyder at jeg er unormal, men jeg ser det jo i denne tråd også at det for mange er hårdt (i forhold til hvad man får ud af det)
Jeg lever skrabet, men arbejder under halvdelen af de timer andre gør. Jeg føler at jeg har weekend to gange om ugen i stedet for en og jeg elsker den måde jeg har indrettet min tilværelse på.

Ikke nødvendigvis :P

Jeg har det personligt fint med 37, og de fleste uger flere timer. Men jeg tilrettelægger også mit arbejde stort set selv, kan gå tidligt og komme sent som jeg nu synes (så længe jeg ikke har møder), kan arbjde hjemmefra og kort transportid - det tror jeg gør rigtig meget.

Hvis jeg havde haft faste mødetider, ingen mulighed for hjemmearbejde (f.eks. aften når ungerne er lagt) og/eller lang transport ville jeg også synes det var svært med 37 (+) timer.
2
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 126
Likede indlæg: 2377

Indlægaf Tux » 9. jun 2018, 09:54

No1 skrev:Hvor meget utroskab, der fandt sted til julefrokoster/firmafester/kurser med overnatning etc.

Jeg ee omvendt overrasket over hvor lidt der sker - men vi er nok bare kedelige :D
2
Brugeravatar
Myresluger
Kort karma: 27
Likede indlæg: 1224

Indlægaf Myresluger » 9. jun 2018, 10:04

Jeg var overrasket over hvor meget jeg havde fri. Jeg gik på et studie med ca 35 timers undervisning om ugen, hvor man havde mødepligt til dele af undervisningen alle dage - og når man alligevel var der pjækkede man jo ikke fra forelæsningerne, hvor der ikke var mødepligt. Derudover arbejdede jeg i weekender og ferier. Jeg har seriøst aldrig holdt så meget fri, som efter jeg begyndte at arbejde fuldtid.
3
Brugeravatar
Pjeps
Kort karma: 406
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 4462

Indlægaf Pjeps » 9. jun 2018, 10:57

Jeg var og er stadig overrasket over hvor svært det er at komme af med folk der egentlig ikke passer deres arbejde ordentligt.
31
:ninja:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1438
Likede indlæg: 25518

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. jun 2018, 12:53

Da jeg befandt mig i det kreative iværksættermiljø, overraskede det mig, hvor får penge der faktisk er. Næsten uanset hvor små forventninger man end har til indtjening, kommer de hurtigt til at virke forblommede. Når jeg i dag på de sociale medier læser om alle de spændende samarbejder og projekter, som mine bekendte indenfor det område har gang i, går jeg som udgangspunkt ud fra, at det meste er ulønnet eller tæt på. Og ofte har jeg ret. Til gengæld kan den slags virksomhed om ikke andet være fremragende som en praktik, hvor man får den erfaring, man søger, fremfor primært at lade andres behov styre udbyttet, i forbindelse med netværk og ikke mindst på grund af alle de kompetencer, det giver, og de døre, som disse på sigt kan åbne.

Da jeg blev fastansat lærer, blev jeg overrasket over, hvor gode og rimelige løn- og arbejdsforhold der ventede mig, for jeg har både hørt om og selv oplevet et markant lavere niveau andre steder i landet.
1
LaMariposa
Kort karma: 355
Likede indlæg: 5950

Indlægaf LaMariposa » 10. jun 2018, 09:45

Som en anden også var lidt inde på, så kom det også bag på mig, hvor meget "fake it till you make it" egentlig fyldte i mit første "rigtige" voksenjob. Hold kæft, hvor følte jeg mig på dybt vand det første års tid. Har ikke tal på, hvor mange gange jeg har tænkt "nå, det har jeg ikke prøvet før, men jeg må bare gøre mit bedste".
4
:lun: Be brave...

When it all goes wrong, I'll pull myself together, keep on holding on...
Brugeravatar
Maanii
Kort karma: 141
Likede indlæg: 1000

Indlægaf Maanii » 11. jun 2018, 15:27

Jeg har været på arbejdsmarkedet i 15 år og jeg har til stadighed svært ved at accepterer hvor meget af min tid det optager.

Jeg har været på dagpenge 2 x 3 måneder og det var uden tvivl den bedste tid i mit voksenliv.
0
Put egg on my house, I kill what you love!
Akehurst2
Kort karma: 591
Likede indlæg: 12781

Indlægaf Akehurst2 » 11. jun 2018, 16:09

Myresluger skrev:Jeg var overrasket over hvor meget jeg havde fri. Jeg gik på et studie med ca 35 timers undervisning om ugen, hvor man havde mødepligt til dele af undervisningen alle dage - og når man alligevel var der pjækkede man jo ikke fra forelæsningerne, hvor der ikke var mødepligt. Derudover arbejdede jeg i weekender og ferier. Jeg har seriøst aldrig holdt så meget fri, som efter jeg begyndte at arbejde fuldtid.

Det tænkte jeg rigtig meget de første år, hvor jeg var helt overvældet af den der fantastiske følelse af, at jeg havde FRI! når jeg kom hjem. Som studerende havde jeg altid dårlig samvittighed, for selv når jeg havde læst kunne jeg jo egentlig godt læse det igen eller læse lidt supplerende eller noget.

Så kom alle de satans arbejdsgiver-smartphones og vpn-forbindelser, så nu er frihedsfølelsen ikke helt den samme længere.
2
avdotja
Kort karma: 238
Likede indlæg: 4511

Indlægaf avdotja » 11. jun 2018, 17:06

Det kan jeg simpelthen ikke huske :gruble:
0
IrmaPigen
Kort karma: 377
Likede indlæg: 4586

Indlægaf IrmaPigen » 12. jun 2018, 16:15

At jeg stadig har til gode at have en rigtig god chef.

Og hvor dovne og lade chefer kan tillade sig at være for deres høje hyre.
3
ajnaM
Kort karma: 297
Likede indlæg: 6222

Indlægaf ajnaM » 12. jun 2018, 17:31

DetSorteCirkus skrev:Da jeg befandt mig i det kreative iværksættermiljø, overraskede det mig, hvor får penge der faktisk er. Næsten uanset hvor små forventninger man end har til indtjening, kommer de hurtigt til at virke forblommede. Når jeg i dag på de sociale medier læser om alle de spændende samarbejder og projekter, som mine bekendte indenfor det område har gang i, går jeg som udgangspunkt ud fra, at det meste er ulønnet eller tæt på. Og ofte har jeg ret. Til gengæld kan den slags virksomhed om ikke andet være fremragende som en praktik, hvor man får den erfaring, man søger, fremfor primært at lade andres behov styre udbyttet, i forbindelse med netværk og ikke mindst på grund af alle de kompetencer, det giver, og de døre, som disse på sigt kan åbne.

Da jeg blev fastansat lærer, blev jeg overrasket over, hvor gode og rimelige løn- og arbejdsforhold der ventede mig, for jeg har både hørt om og selv oplevet et markant lavere niveau andre steder i landet.

Lidt i samme boldgade er jeg overrasket over, hvor store lønforskelle der er mellem forholdsvis almindelige lønmodtagere. Og hvor random det egentlig er, hvad der er vellønnet, og hvad der er dårligt lønnet.

Jeg har læst to universitetsstudier, og derfor har jeg sikkert også et bredere spænd - men jeg kender folk med min uddannelsesbaggrund, der tjener 20.000 om måneden, og jeg kender folk, der tjener 75. Den ene gruppe er ikke dygtigere end den anden eller på nogen anden måde bedre kvalificeret til at tjene mere end tre gange så meget. Det er bestemt heller ikke sådan, at de lavtlønnede udfører mindre vigtige job. De arbejder heller ikke mere eller mindre.

Det har bare bekræftet mig i, at vi skal have gang i noget seriøs omfordeling.
Senest rettet af ajnaM 12. jun 2018, 17:42, rettet i alt 1 gang.
4
1234
Kort karma: 76
Likede indlæg: 2038

Indlægaf 1234 » 12. jun 2018, 17:42

ajnaM skrev:
DetSorteCirkus skrev:Da jeg befandt mig i det kreative iværksættermiljø, overraskede det mig, hvor får penge der faktisk er. Næsten uanset hvor små forventninger man end har til indtjening, kommer de hurtigt til at virke forblommede. Når jeg i dag på de sociale medier læser om alle de spændende samarbejder og projekter, som mine bekendte indenfor det område har gang i, går jeg som udgangspunkt ud fra, at det meste er ulønnet eller tæt på. Og ofte har jeg ret. Til gengæld kan den slags virksomhed om ikke andet være fremragende som en praktik, hvor man får den erfaring, man søger, fremfor primært at lade andres behov styre udbyttet, i forbindelse med netværk og ikke mindst på grund af alle de kompetencer, det giver, og de døre, som disse på sigt kan åbne.

Lidt i samme boldgade er jeg overrasket over, hvor store lønforskelle der er mellem forholdsvis almindelige lønmodtagere. Og hvor random det egentlig er, hvad der er vellønnet, og hvad der er dårligt lønnet.

Jeg har læst to universitetsstudier, og derfor har jeg sikkert også et bredere spænd - men jeg kender folk med min uddannelsesbaggrund, der tjener 20.000 om måneden, og jeg kender folk, der tjener 75. Den ene gruppe er ikke dygtigere end den anden eller på nogen anden måde bedre kvalificeret til at tjene mere end tre gange så meget. Det er bestemt heller ikke sådan, at de lavtlønnede udfører mindre vigtige job.

Det har bare bekræftet mig i, at vi skal have gang i noget seriøs omfordeling.

Det er total random!

Jeg er også overrasket over, hvor meget i løn folk føler sig berettiget til at få. Jeg synes vi får en fin løn med min uddannelse, men der er godt nok mange der brokker sig.
1
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 219
Likede indlæg: 4068

Indlægaf Confucius » 12. jun 2018, 17:58

Akehurst2 skrev:
Myresluger skrev:Jeg var overrasket over hvor meget jeg havde fri. Jeg gik på et studie med ca 35 timers undervisning om ugen, hvor man havde mødepligt til dele af undervisningen alle dage - og når man alligevel var der pjækkede man jo ikke fra forelæsningerne, hvor der ikke var mødepligt. Derudover arbejdede jeg i weekender og ferier. Jeg har seriøst aldrig holdt så meget fri, som efter jeg begyndte at arbejde fuldtid.

Det tænkte jeg rigtig meget de første år, hvor jeg var helt overvældet af den der fantastiske følelse af, at jeg havde FRI! når jeg kom hjem. Som studerende havde jeg altid dårlig samvittighed, for selv når jeg havde læst kunne jeg jo egentlig godt læse det igen eller læse lidt supplerende eller noget.

Så kom alle de satans arbejdsgiver-smartphones og vpn-forbindelser, så nu er frihedsfølelsen ikke helt den samme længere.

Jeg husker stadig den første sommer, efter jeg var færdiguddannet, med noget nær orgastisk glæde! Det var første gang i mange år at jeg ikke skulle stresse med at læse op til en eksamen, eller gå og vente i ugevis på at få en skriftlig karakter, så jeg kendte min skæbne. Jeg kunne rent faktisk slappe af og bruge min fritid på lige hvad jeg ville. Jeg ville ønske at man kunne putte den følelse på dåse og sælge den!
3
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.
Akehurst2
Kort karma: 591
Likede indlæg: 12781

Indlægaf Akehurst2 » 12. jun 2018, 18:04

Confucius skrev:
Akehurst2 skrev:

Jeg husker stadig den første sommer, efter jeg var færdiguddannet, med noget nær orgastisk glæde! Det var første gang i mange år at jeg ikke skulle stresse med at læse op til en eksamen, eller gå og vente i ugevis på at få en skriftlig karakter, så jeg kendte min skæbne. Jeg kunne rent faktisk slappe af og bruge min fritid på lige hvad jeg ville. Jeg ville ønske at man kunne putte den følelse på dåse og sælge den!

Det tog også adskillige jule før den eventyrlige juleglæde, der følger med IKKE at skulle til eksamen i januar, fortog sig. Kan faktisk stadig her 14 år efter glæde mig over det.
1

Tilbage til "Job"