Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

ajnaM
Kort karma: 289
Likede indlæg: 6029

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf ajnaM » 12. jun 2018, 18:07

Confucius skrev:
Akehurst2 skrev:
Myresluger skrev:Jeg var overrasket over hvor meget jeg havde fri. Jeg gik på et studie med ca 35 timers undervisning om ugen, hvor man havde mødepligt til dele af undervisningen alle dage - og når man alligevel var der pjækkede man jo ikke fra forelæsningerne, hvor der ikke var mødepligt. Derudover arbejdede jeg i weekender og ferier. Jeg har seriøst aldrig holdt så meget fri, som efter jeg begyndte at arbejde fuldtid.

Det tænkte jeg rigtig meget de første år, hvor jeg var helt overvældet af den der fantastiske følelse af, at jeg havde FRI! når jeg kom hjem. Som studerende havde jeg altid dårlig samvittighed, for selv når jeg havde læst kunne jeg jo egentlig godt læse det igen eller læse lidt supplerende eller noget.

Så kom alle de satans arbejdsgiver-smartphones og vpn-forbindelser, så nu er frihedsfølelsen ikke helt den samme længere.

Jeg husker stadig den første sommer, efter jeg var færdiguddannet, med noget nær orgastisk glæde! Det var første gang i mange år at jeg ikke skulle stresse med at læse op til en eksamen, eller gå og vente i ugevis på at få en skriftlig karakter, så jeg kendte min skæbne. Jeg kunne rent faktisk slappe af og bruge min fritid på lige hvad jeg ville. Jeg ville ønske at man kunne putte den følelse på dåse og sælge den!

Det kommer nok også lidt an på, hvilket job man har - og hvor god man er til at lægge det fra sig. Jeg føler aldrig rigtig, jeg har fri - nok fordi jeg aldrig rigtig har fri, og fordi jeg under alle omstændigheder ikke kan give helt slip på det.

Jeg havde det i øvrigt på fuldstændig samme måde, da jeg var studerende, selvom jeg sagtens kunne have undgået at tage mine studiejob med hjem.
0
1234
Kort karma: 71
Likede indlæg: 1841

Indlægaf 1234 » 12. jun 2018, 19:13

Jeg følt tit jeg havde fri som studerende og led ikke af den kroniske dårlige samvittighed som mange andre.
Jeg nød mine lange sommerferier i fulde drag.
1
IrmaPigen
Kort karma: 359
Likede indlæg: 4402

Indlægaf IrmaPigen » 13. jun 2018, 07:34

ajnaM skrev:
Confucius skrev:
Akehurst2 skrev:
Myresluger skrev:Jeg var overrasket over hvor meget jeg havde fri. Jeg gik på et studie med ca 35 timers undervisning om ugen, hvor man havde mødepligt til dele af undervisningen alle dage - og når man alligevel var der pjækkede man jo ikke fra forelæsningerne, hvor der ikke var mødepligt. Derudover arbejdede jeg i weekender og ferier. Jeg har seriøst aldrig holdt så meget fri, som efter jeg begyndte at arbejde fuldtid.

Det tænkte jeg rigtig meget de første år, hvor jeg var helt overvældet af den der fantastiske følelse af, at jeg havde FRI! når jeg kom hjem. Som studerende havde jeg altid dårlig samvittighed, for selv når jeg havde læst kunne jeg jo egentlig godt læse det igen eller læse lidt supplerende eller noget.

Så kom alle de satans arbejdsgiver-smartphones og vpn-forbindelser, så nu er frihedsfølelsen ikke helt den samme længere.

Jeg husker stadig den første sommer, efter jeg var færdiguddannet, med noget nær orgastisk glæde! Det var første gang i mange år at jeg ikke skulle stresse med at læse op til en eksamen, eller gå og vente i ugevis på at få en skriftlig karakter, så jeg kendte min skæbne. Jeg kunne rent faktisk slappe af og bruge min fritid på lige hvad jeg ville. Jeg ville ønske at man kunne putte den følelse på dåse og sælge den!

Det kommer nok også lidt an på, hvilket job man har - og hvor god man er til at lægge det fra sig. Jeg føler aldrig rigtig, jeg har fri - nok fordi jeg aldrig rigtig har fri, og fordi jeg under alle omstændigheder ikke kan give helt slip på det.

Jeg havde det i øvrigt på fuldstændig samme måde, da jeg var studerende, selvom jeg sagtens kunne have undgået at tage mine studiejob med hjem.

Jeg tror ikke det kommer an på jobbet, men at det beror på folks personlighed, hvorvidt de kan finde ud af at lægge jobbet fra sig.
3
abcd
Kort karma: 136
Likede indlæg: 4558

Indlægaf abcd » 13. jun 2018, 07:47

IrmaPigen skrev:Jeg tror ikke det kommer an på jobbet, men at det beror på folks personlighed, hvorvidt de kan finde ud af at lægge jobbet fra sig.

Det må være en kombination, nogle typer arbejde er lettere at lægge fra sig end andre. F.eks. er det nok lettere at lægge det fra sig hvis man pakker ting i kasser ved et samlebånd, end hvis man er øverste ansvarlige for et sygehus.
2
IrmaPigen
Kort karma: 359
Likede indlæg: 4402

Indlægaf IrmaPigen » 13. jun 2018, 07:51

abcd skrev:
IrmaPigen skrev:Jeg tror ikke det kommer an på jobbet, men at det beror på folks personlighed, hvorvidt de kan finde ud af at lægge jobbet fra sig.

Det må være en kombination, nogle typer arbejde er lettere at lægge fra sig end andre. F.eks. er det nok lettere at lægge det fra sig hvis man pakker ting i kasser ved et samlebånd, end hvis man er øverste ansvarlige for et sygehus.

Men hvis man har svært ved at lægge sit studiejob fra sig, vil jeg vove at påstå at det er personligheden, den er gal med (og når man i sine efterfølgende job har samme problem).
0
abcd
Kort karma: 136
Likede indlæg: 4558

Indlægaf abcd » 13. jun 2018, 07:54

IrmaPigen skrev:
abcd skrev:

Men hvis man har svært ved at lægge sit studiejob fra sig, vil jeg vove at påstå at det er personligheden, den er gal med (og når man i sine efterfølgende job har samme problem).

Jeg er enig i at personlighed har en masse at sige. Jeg ville nok ikke vælge formuleringen at der er noget galt med en fordi man ikke er så god til at lægge ting fra sig. Det er ikke entydigt dårligt, man kommer længere i verden hvis man holder ved i stedet for at lægge ting fra sig, men omvendt bliver man måske oftere stresset.
7
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 199
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 3080

Indlægaf Kattefjæs » 13. jun 2018, 08:09

abcd skrev:
Jeg er enig i at personlighed har en masse at sige. Jeg ville nok ikke vælge formuleringen at der er noget galt med en fordi man ikke er så god til at lægge ting fra sig. Det er ikke entydigt dårligt, man kommer længere i verden hvis man holder ved i stedet for at lægge ting fra sig, men omvendt bliver man måske oftere stresset.

Jeg synes jeg er OK til at laegge arbejdet vaek naar jeg ikke er paa kontoret, men jeg synes bestemt ikke at der er noget galt med mine kolleger og jeg hvis/naar vi har svaert ved at laegge fra os at vi i sidste ende er ansvarlige for at godt 100 mennesker ikke braender inde, doer af madforgiftning/legionella, bliver plyndret eller voldtaget i deres senge, eller paa anden vis kommer galt afsted mens de bor hos os. Isaer fordi vi jo ikke kan vaere til stede 100% af tiden og ikke altid kan vide naar noget har efterladt et gasblus taendt, eller pillet en roegalarm fra hinanden, eller efterladt en doer aaben... Det er umuligt for os at kontrollere alt, men derfor er det stadig i sidste ende vores ansvar at soerge for at ingen af de ting sker. Ogsaa mens vi ikke er paa kontoret. Den tanke kan da godt vaere lidt stressende i sig selv, uanset hvor god man ellers er til at holde fri og slappe af.
0
Akehurst2
Kort karma: 580
Likede indlæg: 12352

Indlægaf Akehurst2 » 13. jun 2018, 08:15

Skal vi ikke komme tilbage til, hvad der overraskede dig på arbejdsmarkedet?

Diskussionen om man kan lægge sit arbejde fra sig når man har fri er jo en lidt anden.
3
ajnaM
Kort karma: 289
Likede indlæg: 6029

Indlægaf ajnaM » 13. jun 2018, 08:47

IrmaPigen skrev:
abcd skrev:

Jeg arbejder med presse, og derfor arbejder jeg med at servicere journalister/politikere/kilder, der ikke har nogen deadline, og med at følge mine historier til dørs - også selvom kontoret har lukket. Derudover arbejder jeg på de sociale medier, der heller ikke lukker ned kl. 16.30. Så jo, det har bestemt også noget med jobbet at gøre.

Men måske man kan sige, at det nok er de færreste, der vælger den branche, hvis de gerne vil have et job, de kan lægge fra sig. Og der kommer det med personligheden jo så ind i billedet. Jeg kan godt lide korte deadlines og at håndtere tingene, som de kommer ind. Det kunne jeg også, da jeg var i mit studiejob - dengang var der bare ikke nogen forventning om, at jeg tog computeren frem om aftenen eller i weekenderne.
2
Kilix
Kort karma: 8
Likede indlæg: 92

Indlægaf Kilix » 29. jun 2018, 22:10

Jeg hiver lige den her op igen, da det er en ret interessant traad for saadan en som mig som ikke har vaeret stuederende (ud over HHx'en).
Jeg har dog vaeret paa arbejdsmarkedet i saadan ca 18 aar, og stille og roligt arbejdet mig op til expert niveau i mit felt.

Det der til stadighed overrasker mig er hvor stor forskel der er paa virksomheder. Der er dem der gaar hoejt op i den interne kultur, nogen hvor det er mere pisk end gulerod, og igen andre hvor den daglige politik er i hoejsaedet.
Nogen firmaer vaegter gensidig flexibelhed, som saa ofte ender med at medarbejderen faktisk er mere flexibel end firmaet, nogengange...

En af de ting jeg som daglig leder af et lille globalt team ofte bliver overrasket over, er hvor meget folk lyver...! Jeg vaegter aerlighed MEGET hoejt i mit team, og jeg vil hellere at mine folk melder rent ud, hvis jeg stiller dem et direkte sporgsmaal til deres praestation/ydelse. Jeg kan godt forstaa naar privatlivet spaender ben for arbejdet, jeg har selv vaeret der. Saa bare sig det, saa finder vi ud af noget. Men hvis du gennem en laengere periode ikke leverer hvad der bliver bedt om, og du selv siger at du arbejder haardt, jamen, det kan jeg simpelthen ikke tro paa. Der er noget der ikke stemmer. Derimod er der fuld forstaaelse - baade fra mig og resten af teamet - hvis du liiiiige melder ud, at der ikke kan blive banket afsted med 110 i timen, fordi du mister fokus pga X. Det er fair, det kan jeg arbejde med - saa laenge det ikke sker hver anden uge.

Hvilket bringer mig til hvor KAEMPE stor forskel der er paa folk og deres arbejdsmoral. Der er dem der bare SMADRER afsted og hygger sig imens de laver noget stjerne arbejde, og bliver lykkelige over deres loen! Og saa er der dem der sidder og piller navle, og brokker sig og ALT. Eller ogsaa gider de ikke lige begynde paa/faerdiggoere lige det project, fordi det vinder de ikke noget ved, eller der er ikke lige det der niveau af selvfedhed involveret som de havde regnet med.. Men samtidig har de enormt hoeje forventninger til hvad firmaet boer goere for dem (ekstra bonus, hoejere loen, flere fridage, mere flex, generelt bare mere anerkendelse, for de er jo simpelthen guds gave til arbejdspladsen.) Ej ven... Du laver jo fandme ingenting, du forstaar ikke kernen i dit arbejde, og du toerrer alt det 'kedelige' af paa dine kolleger, saa du selv kan skumme floeden. Idiot.
3
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1426

Indlægaf lulu-p » 6. jul 2018, 13:17

Jeg har kun været offentligt ansat, men har været i både kommune, region og stat.
Jeg var..og er stadig overrasket over mængden af dårlige ledere.
7
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Serafina
Kort karma: 0
Likede indlæg: 22

Indlægaf Serafina » 6. jul 2018, 14:14

lulu-p skrev:Jeg har kun været offentligt ansat, men har været i både kommune, region og stat.

Jeg er meget enig :s

Og en del ledere der bare ikke interessere sig for ledelse, og derfor ikke rigtig gør noget. De sidste er dog klart at foretrække, frem for dårlige ledere der vil bestemme en hel masse. Dem får man stress og sygemeldinger af er min erfaring.
2
Jeg skriver fra min telefon. Jeg undskylder på forhånd :genert:
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1426

Indlægaf lulu-p » 6. jul 2018, 18:59

Serafina skrev:
lulu-p skrev:Jeg har kun været offentligt ansat, men har været i både kommune, region og stat.

Jeg er meget enig :s

Og en del ledere der bare ikke interessere sig for ledelse, og derfor ikke rigtig gør noget. De sidste er dog klart at foretrække, frem for dårlige ledere der vil bestemme en hel masse. Dem får man stress og sygemeldinger af er min erfaring.

Uuhh..de sidste....protptypen på ledere som er fagligt meget velfunderede...men som aldrig nogensinde skulle have antydningen af personaleansvar. Det kan lægge en hel afdeling ned med stress..
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
AstaPasta
Kort karma: 14
Likede indlæg: 931

Indlægaf AstaPasta » 6. jul 2018, 19:38

Og at ledelse tit er en eftertanke.
Vi har nogle mål og nogle medarbejdere, og hvordan de to bliver hægtet sammen må bare gå, som det nu går.
0
Brugeravatar
Charly
Kort karma: 124
Likede indlæg: 2313

Indlægaf Charly » 9. jul 2018, 08:18

1234 skrev:En anden ting der har overrasket mig er, hvor meget ros man for.
På et halvt år tror jeg, at jeg fået ligeså meget ros som jeg gjorde på hele min bachelor.

Det lyder som om du er landet på en god arbejdsplads.

På mit arbejde skal man være heldige hvis der kommer et rosende ord en gang om året - og det er altså ikke kun mig, det er sådan generelt, hvor jeg arbejder.
0

Tilbage til "Job"