Personlighedstest til jobsamtaler

No1
Kort karma: 139
Likede indlæg: 1879

Personlighedstest til jobsamtaler

Indlægaf No1 » 8. jun 2018, 19:13

Er det muligt at svare forkert på en personlighedstest?

Er der nogen af jer, som sidder med rekruttering, der vil sige lidt om, hvor meget det bliver brugt? Og til hvad? :genert:

Min kammerat mener ikke, at de test er udslagsgivende i forhold til, om man får jobbet eller ej. Jeg kan derimod ikke se, hvorfor man ellers skulle bruge dem. :gruble:
0
Don't get so tolerant that you tolerate intolerance.
Brugeravatar
Ellin
Kort karma: 176
Geografisk sted: Den nordlige halvkugle
Likede indlæg: 2930

Re: Personlighedstest til jobsamtaler

Indlægaf Ellin » 8. jun 2018, 19:20

Hvad hedder testen?
Jeg har lige taget en og der kunne man ikke svare forkert.
0
Ud Mod hele verden
afsted ligemeget hvorhen
fri og let om hjertet
aldrig mere tilbage igen
No1
Kort karma: 139
Likede indlæg: 1879

Indlægaf No1 » 8. jun 2018, 19:23

Forkert er måske en uheldig formulering. Mente mere, om et firma decideret ud fra en test, fravælger ansøgere?

Test á la den på jobindex
0
Don't get so tolerant that you tolerate intolerance.
Brugeravatar
catnip
Kort karma: 57
Likede indlæg: 1521

Indlægaf catnip » 8. jun 2018, 19:29

Man kan vel svare "forkert", hvis de leder efter en bestemt personlighedstype til at komplimentere et team.
6
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 160
Likede indlæg: 3049

Indlægaf BlueBunny » 8. jun 2018, 19:31

Jeg har ikke det store kendskab til dem, men kan huske jeg i tidernes morgen tastede resultater ind. Det var da de var i papirformat. Her angav den vhvor mange selvmodsigelser der var. Og det kunne tyde på enten uærlighed eller vægelsind.

Jeg synes de er svære, for de kan afhænge af den situation som man lige har i hukommelsen. Jeg kan derfor forestille mig at resultatet bliver forskelligt hvis man gentager den en anden dag?-
3
Brugeravatar
Zonta
Kort karma: 153
Likede indlæg: 1626

Indlægaf Zonta » 8. jun 2018, 20:30

Nej, man kan ikke svare forkert på en personlighedstest. Tjek evt. linket her https://www.ca.dk/artikel/personligheds ... og-hvorfor :D

Man skal tage dem udfra første indskydelse - det er ikke nogen hvor man skal tænke for meget over hvert enkelt spørgsmål/punkt. Firmaerne bruger det til at finde ud af om du personlighedsmæssigt passer til arbejdspladsen og selve arbejdet. F.eks. kan det være en virkelig dårlig idé at være meget introvert, hvis man skal være kørende sælger eller noget i den dur. Tror også de bruger den til at se hvordan helhedsbilledet er i forhold til hvordan du præsenterer dig selv og hvordan du opfatter dig selv. Altså om det hænger sammen og giver mening.

En af de mest brugte er nok MBTI (Myers Briggs). Jeg har også været testet i DISC i forbindelse med en samtale og er også i princippet certificeret i teste andre med DISC-testen efter et kursus jeg tog.
2
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 963
Likede indlæg: 8186

Indlægaf Rapfisk » 8. jun 2018, 20:54

Seriøse virksomheder bruger tests som udgangspunkt for en samtale om, hvilke opgaver man trives med og hvordan man reagerer i forskellige situationer.

Personligt er jeg mere til cases, og jeg ville være decideret skeptisk over for en virksomhed, der ikke tilbød en en opfølgning i forhold til en aflagt test.
2
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201

Tilbage til "Job"