Skifte jobspor

Brugeravatar
NilleQ
Indlæg: 207
Tilmeldt: 18. aug 2015, 20:57
Kort karma: 6
Likede indlæg: 91

Skifte jobspor

Indlægaf NilleQ » 13. jun 2018, 08:49

Jeg er uddannet socialrådgiver og har efter længere tids sygdom med PTSD fundet ud af at jeg ikke kan komme tilbage som socialrådgiver. Jeg tænker jo lidt, hvad skal jeg så nu :genert: Jeg har ikke mere su tilbage men økonomisk ville det heller ikke kunne lade sig gøre med hus og familie. Jeg er pt. i sygedagpenge som jeg håber kan hjælpe mig videre, men er helt lost på hvordan jeg uden ny uddannelse kan eks. få et kontor job uden borger kontakt. Nogen der har prøvet noget lignende, eller kender til mulige erhverv?

Jeg vil gerne en form for kontor job og vil gerne i et forløb gennem kommunen - det er bare som hvad :gruble:
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Skifte jobspor

Indlægaf Velvet-Goldmine » 13. jun 2018, 09:12

Min bror er også socialrådgiver, har været leder, konsulent og "alm" socialrådgiver og har, efter en voldsom stresssygemelding, også indset at han overhovedet ikke skal være socialrådgiver mere. Han er helt derude hvor han bare vil lave noget totalt simpelt som at blive gartner eller langturschauffør eller sådan noget :lol: Det er ofte når man har haft meget mentalt komplekst arbejde som man er gået ned på, at hjernen higer efter simplificering.
Nå, men han er også på totalt bar bund ift. hvad han egentlig skal, men har heldigvis haft en god kontakt på jobcenteret hvor man jo skal til samtale jævnligt når man er sygemeldt. Hende dernede har så tilbudt ham et forløb med en jobkonsulent så han/hun måske, efter nærmere kendskab til ham, kunne komme med nogle ideer som han ikke selv havde overvejet.
Prøv at forhør dig til næste samtale om dette kunne være en mulighed. Der skulle være flere samtaler involveret så det netop ikke blev sådan noget famlen i blinde, men noget der tog udgangspunkt i hans personlighed og interesse.

Jeg har også selv skiftet totalt spor efter et stressforløb. Jeg var dog så ualmindeligt heldig at en livslang hobby kunne ændres til en karriere efter få justeringer, så jeg havde ikke de samme kvaler. Det ville jeg dog have haft såfremt jeg ikke havde det andet der lå lige til højrebenet, og jeg kan helt 100% sætte mig ind i de spekulationer og den usikkerhed der er forbundet med et sådan nyt valg af livsforløb. Prøv at få nye øjne på, enten via den jobkonsulent eller tag fat i en (GOD) coach eller psykolog hvis du ikke allerede har haft kontakt med en sådan.
2
Brugeravatar
NilleQ
Indlæg: 207
Tilmeldt: 18. aug 2015, 20:57
Kort karma: 6
Likede indlæg: 91

Re: Skifte jobspor

Indlægaf NilleQ » 14. jun 2018, 07:04

Jeg håber også at jobkonsulenten kan hjælpe, har bare hørt nogen historier hvor det har været op til den enkelte selv at komme på noget og selv finde stedet, også er der ikke meget hjælp at hente. Jeg har samtale med sygedagpenge i jobcenteret hver måned, men grundet min PTSD har jeg fået fred, men det fylder meget i forhold til hvad jeg skal fremadrettet. Jeg har ikke kunne blive visiteret til en jobkonsulent, da jeg i det skal være klar til at starte i noget og det har jeg ikke været, men fjollet man ikke kan forstå hvorfor afklaring ikke kan begynde tidligere.

Jeg er i behandling, men de går ikke rigtig ind i forhold hvad jeg kan udover hvad jeg i hvert fald ikke skal. Coach kunne godt være en god ide, en hvis jeg selv skal betale, kan det blive svært efter et år på sygedapenge, men det er helt klart værd at undersøge :)
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Skifte jobspor

Indlægaf Stars » 14. jun 2018, 09:03

NilleQ skrev:Jeg håber også at jobkonsulenten kan hjælpe, har bare hørt nogen historier hvor det har været op til den enkelte selv at komme på noget og selv finde stedet, også er der ikke meget hjælp at hente. Jeg har samtale med sygedagpenge i jobcenteret hver måned, men grundet min PTSD har jeg fået fred, men det fylder meget i forhold til hvad jeg skal fremadrettet. Jeg har ikke kunne blive visiteret til en jobkonsulent, da jeg i det skal være klar til at starte i noget og det har jeg ikke været, men fjollet man ikke kan forstå hvorfor afklaring ikke kan begynde tidligere.

Jeg er i behandling, men de går ikke rigtig ind i forhold hvad jeg kan udover hvad jeg i hvert fald ikke skal. Coach kunne godt være en god ide, en hvis jeg selv skal betale, kan det blive svært efter et år på sygedapenge, men det er helt klart værd at undersøge :)


Har du prøvet din fagforening eller A-kasse, om de har nogle tilbud, du kan bruge?
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Skifte jobspor

Indlægaf Neenah » 14. jun 2018, 09:56

Du kan også prøve at snakke med en studievejleder :)
0
Brugeravatar
NilleQ
Indlæg: 207
Tilmeldt: 18. aug 2015, 20:57
Kort karma: 6
Likede indlæg: 91

Re: Skifte jobspor

Indlægaf NilleQ » 14. jun 2018, 10:01

Stars skrev:
Har du prøvet din fagforening eller A-kasse, om de har nogle tilbud, du kan bruge?


Ja for et år siden, og der var de ikke til meget hjælp. I a-kassen var jeg til noget kompetence afklaring og der blev jeg klogere på noget - ud over jeg evt kunne arbejde i en a-kasse. Ikke videre bredt ;)
0
Brugeravatar
NilleQ
Indlæg: 207
Tilmeldt: 18. aug 2015, 20:57
Kort karma: 6
Likede indlæg: 91

Re: Skifte jobspor

Indlægaf NilleQ » 14. jun 2018, 10:01

Neenah skrev:Du kan også prøve at snakke med en studievejleder :)


Kan jeg det når jeg ikke skal starte på nogen uddannelse?
0
Nomnom
Indlæg: 840
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1379

Re: Skifte jobspor

Indlægaf Nomnom » 14. jun 2018, 18:35

Jeg er uddannet lærer, men blev sygemeldt med stress/en belastningsreaktion i efteråret. Jeg fandt egentlig meget hurtigt ud af, at jeg slet ikke skulle tilbage, som lærer. Jeg hverken kunne eller ville. For mit helbreds skyld.

Jeg havde 10 psykologsamtaler igennem Falck Healtcare. Han samlede mig op, så jeg kunne overskue andre ting.
Igennem kommunen fik jeg 3 samtaler med to karrierercoaches. Det battede virkelig. De lavede forskellige øvelser med mig - bl.a. fik jeg et kæmpe stort stykke karton. Her skulle jeg dele det op i fire felter - altså bare et stort kryds i midten, så papiret var delt op i fire.
De to øverste felter var mit arbejde. Hvad kunne jeg lide ved det, skulle i det ene felt. Hvad jeg ikke kunne lide, skulle i det andet felt.
De to nederste var henholdsvis, det jeg gerne ville have ind i mit arbejdsliv og det jeg i hvert fald ikke ville have ind i mit arbejdsliv.
Jeg måtte kun udfylde et felt ad gangen. Når et felt var udfyldt, var det lukket og jeg kunne gå videre.
De lavede flere af lign. aktiviteter og det satte virkelig tanker igang, samtidig med det gav mig et overblik. Den sidste gang brugte vi på at sætte desiderede stillinger på mine ønsker. På den måde fandt jeg frem til hvad jeg skulle skifte til.
Det var en fantastisk hjælp.

Det hed ComeBack - firmaet, som kommunen havde samarbejde med. Jeg ved de har samarbejde med flere kommuner. Hvis du selv skal finde noget, kunne du måske spørge din jobkonsulent om han/hun kender til det? Og om de kan bevillige sådan et forløb til dig?

P.S. Jeg håber ikke du forstår det som om jeg sammenligner din PTSD med stress - det var bare min egen historie. Jeg ved godt at der selvfølgelig er en masse andre faktorer ifm. PTSD, men måske du alligevel kan bruge det til noget :)
0
Brugeravatar
NilleQ
Indlæg: 207
Tilmeldt: 18. aug 2015, 20:57
Kort karma: 6
Likede indlæg: 91

Re: Skifte jobspor

Indlægaf NilleQ » 18. jun 2018, 10:58

Nomnom skrev:Jeg er uddannet lærer, men blev sygemeldt med stress/en belastningsreaktion i efteråret. Jeg fandt egentlig meget hurtigt ud af, at jeg slet ikke skulle tilbage, som lærer. Jeg hverken kunne eller ville. For mit helbreds skyld.

Jeg havde 10 psykologsamtaler igennem Falck Healtcare. Han samlede mig op, så jeg kunne overskue andre ting.
Igennem kommunen fik jeg 3 samtaler med to karrierercoaches. Det battede virkelig. De lavede forskellige øvelser med mig - bl.a. fik jeg et kæmpe stort stykke karton. Her skulle jeg dele det op i fire felter - altså bare et stort kryds i midten, så papiret var delt op i fire.
De to øverste felter var mit arbejde. Hvad kunne jeg lide ved det, skulle i det ene felt. Hvad jeg ikke kunne lide, skulle i det andet felt.
De to nederste var henholdsvis, det jeg gerne ville have ind i mit arbejdsliv og det jeg i hvert fald ikke ville have ind i mit arbejdsliv.
Jeg måtte kun udfylde et felt ad gangen. Når et felt var udfyldt, var det lukket og jeg kunne gå videre.
De lavede flere af lign. aktiviteter og det satte virkelig tanker igang, samtidig med det gav mig et overblik. Den sidste gang brugte vi på at sætte desiderede stillinger på mine ønsker. På den måde fandt jeg frem til hvad jeg skulle skifte til.
Det var en fantastisk hjælp.

Det hed ComeBack - firmaet, som kommunen havde samarbejde med. Jeg ved de har samarbejde med flere kommuner. Hvis du selv skal finde noget, kunne du måske spørge din jobkonsulent om han/hun kender til det? Og om de kan bevillige sådan et forløb til dig?

P.S. Jeg håber ikke du forstår det som om jeg sammenligner din PTSD med stress - det var bare min egen historie. Jeg ved godt at der selvfølgelig er en masse andre faktorer ifm. PTSD, men måske du alligevel kan bruge det til noget :)


Tak for dit svar og jeg tager det slet ikke som at de samligner stress med PTSD, men det jeg søger er også andres historier, erfaringer eller gode råd/ideer til at komme videre, uanset hvad sygdom man har :)

Jeg vil hører hvilke firma min kommune bruger, da jeg ved det er et ekstern, men kan ikke huske navnet på det. Lige når jeg ser på firmaet ligger det i odense og jeg er i Vallensbæk, så formentlig er det ikke det, men det kunne være rigtig godt, da de lyder super gode :)
0
Nomnom
Indlæg: 840
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1379

Re: Skifte jobspor

Indlægaf Nomnom » 18. jun 2018, 11:12

NilleQ skrev:Tak for dit svar og jeg tager det slet ikke som at de samligner stress med PTSD, men det jeg søger er også andres historier, erfaringer eller gode råd/ideer til at komme videre, uanset hvad sygdom man har :)

Jeg vil hører hvilke firma min kommune bruger, da jeg ved det er et ekstern, men kan ikke huske navnet på det. Lige når jeg ser på firmaet ligger det i odense og jeg er i Vallensbæk, så formentlig er det ikke det, men det kunne være rigtig godt, da de lyder super gode :)


Godt at det kan bruges :)

Jeg bor forøvrigt selv i en forstad til KBH, så selvom deres hovedkontor er på Fyn, må de have andre afdelinger rundt i landet :) Jeg håber i hvert fald, du får klarhed over, hvad der skal ske og hvad du nu skal lave. Det er en vildt skræmmende process at være i.
1

Tilbage til "Job"