Afvikling af sommerferie.

fisken80
Kort karma: 261
Likede indlæg: 8680

Re: Afvikling af sommerferie.

Indlægaf fisken80 » 26. jul 2018, 19:03

Bergen skrev:
fisken80 skrev:Jeg undrer mig over, at der er steder, hvor man ikke kan få tre ugers sammenhængende ferie, for det er da en ret. Ikke lige i juli, men mellem 1. maj og 30. september har man faktisk krav på det.
Er det så fordi ingen er interesset i tre uger i maj eller september eller hvordan? For ellers forstår jeg ikke helt, at man ikke kræver tre sammenhængende uger.

Har man skolebørn, så er det bare ikke attraktivt med 3 uger i maj eller august/september, hvor skolen kører. Ingen på min mands arbejde får 3 sammenhængende uger i skoleferien. 75% ønsker ferie der.

De 25% uden skolebørn/ægtefæller med tvungen ferie i skoleferien lægger typisk ferie udenfor børnesommerferien, men det betyder også, at de samme ansatte flere år i træk knokler de hårde uger og holder fri, når mere normale tilstande indtræder.

For det er mange steder fx indenfor pleje/omsorg/sundhed helt klar de uger, hvor skoleferien er, som er helt forfærdelige at være på job.

Jeg forstår sagtens, at man ikke kan forvente eller kræve tre uger i skolernes sommerferie. Så klart nok, hvis mange på ens arbejde har det, så giver det god mening, at det sjældent praktiseres med tre uger.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 196
Likede indlæg: 3502

Indlægaf Confucius » 26. jul 2018, 20:36

fisken80 skrev:Jeg undrer mig over, at der er steder, hvor man ikke kan få tre ugers sammenhængende ferie, for det er da en ret. Ikke lige i juli, men mellem 1. maj og 30. september har man faktisk krav på det.
Er det så fordi ingen er interesset i tre uger i maj eller september eller hvordan? For ellers forstår jeg ikke helt, at man ikke kræver tre sammenhængende uger.

De 15 dages sammenhængende ferie kan reduceres til 10 dages sammenhængende ferie efter aftale.
0
Der findes to slags mennesker:
1) Dem der kan ekstrapolere fra ufuldstændige data.

Kun en tåbe frygter ikke badevægten.
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1416

Indlægaf lulu-p » 1. aug 2018, 08:03

Vi skal så vidt muligt afholde vores ferie i juli. Til gengæld må vi holde ferie i hele juli, jeg har fx holdt 4 ugers sammenhængende sommerferie i år.

På min mands arbejde hedder ferien 27-28-29 eller 30-31-32..HVIS man ønsker ferie i skolernes sommerferie. Ellers kan man fint få 3 sammenhængende uger i fx august-september.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Stitch
Kort karma: 109
Likede indlæg: 1960

Indlægaf Stitch » 1. aug 2018, 08:33

Jeg arbejder på et kontor. Der SKAL være nogen på arbejde, men det er på til os at fordele ferien, således at alle er glade og at det passer sammen :)
0
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 384
Likede indlæg: 8105

Indlægaf sigge » 9. aug 2018, 12:09

Jeg er privatansat i en ingeniørvirksomhed. Vi følger til en vis grad stadig den gamle industriferie, da mange entreprenører også stadig gør det, og det giver mening, at vi holder fri, når der ikke sker noget på byggepladserne. Vi ansætter ikke vikarer, og da der generelt er stille i den periode, er det ikke nødvendigt at dække hinanden ind - medmindre der er en byggeplads, som man ved arbejder på fuld kraft hen over en kollegas ferie, så bliver der selvfølgelig sat en anden på.

Fra firmaets side var der meldt en officiel ferielukning ud i uge 29 og 30. Dette er dog primært for, at nyuddannede uden optjent ferie så kan melde sig ledige (fordi de jo ikke kan komme på arbejde, når der er lukket) og få dagpenge i de to uger. Reelt kan man godt få lov til at være på arbejde der, hvis man meget gerne vil, og det er der da også flere af mine kolleger, der har været, fordi de enten holdt tidlig ferie eller først holder ferie senere.

Firmaet ser helst, at vi lægger 3 sammenhængende uger i eller omkring uge 28-30, da der som sagt generelt er lidt stille i branchen på det tidspunkt. Men jeg har aldrig fået nej til at lægge min ferie lidt anderledes. Og jeg har et par gange siddet som næsten eneste person på kontoret i industriferien. Og der er meget stille, men alligevel ringer telefonen da nogle gange hver dag. Ulempen er så, at når folk ringer midt i ferien, er det som regel akut og kan ikke vente 2-3 uger, til den, der ved noget om sagen, kommer tilbage fra ferie. Så jeg har flere gange været ved at rode i mine kollegers sager for at forsøge at hjælpe en kunde. Og det er ærligt talt ikke ret sjovt, så fremover forsøger jeg så vidt muligt at holde fri i uge 29-30. Om 3 år har jeg dog planer om en længere ferie i april eller maj, så der kan det godt være, at jeg så ikke holder så meget sommerferie i juli.
0
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Kort karma: 178
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 2732

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 9. aug 2018, 12:29

Jeg er lige startet på nyt job, så jeg ved faktisk ikke hvordan det kommer til at foregå. Men da det er en uddannelsesinstitution, så går jeg ud fra at vi holder temmelig lukket i de perioder hvor der ikke er studerende. Så det burde ikke være et problem at vi holder ferie på samme tid.
Det var ellers no-go på min tidligere arbejdsplads, hvor hverken min leder, vores receptionist eller jeg måtte holde på samme tid. Helt hjernedødt. Det er jo fuldstændigt umuligt at afvikle ferie på normale tidspunkter så.
Det viste sig så også at HR ikke havde hørt om den "hjemmelavede" regel fra min leder *sidder og smiler for mig selv, mens jeg glæder mig over mit nye job*
0

Tilbage til "Job"