Om efteruddannelse

Kanga
Kort karma: 25
Likede indlæg: 134

Om efteruddannelse

Indlægaf Kanga » 29. aug 2018, 13:57

Jeg har til forårets MUS-samtale ønsket noget videreuddannelse. Fem dage i alt samlet set i en kursusrække.
I dag fik jeg så en opfølgning fra min leder. Der er mange ting, der taler for, at de vil give mig kurset. Men noget, der taler i mod, er, hvis jeg finder på at sige op og tage mit kursus, som de har betalt, med til en ny arbejdsgiver. Ledelsen mistænker simpelthen, at jeg smutter, når de har betalt, og jeg har fået mit kursusbevis. :shock:
Noget, der kunne veje til min fordel var, hvis vi aftalte, at jeg blev trukket halvdelen af kursustimerne i afspadsering, så jeg også selv ´investerer` i kurset og min arbejdsplads. :shock:

Jeg er målløs. Først skal jeg mistænkeliggøres, bagefter skal jeg betale med mine timer, for at bevise overfor dem, at jeg vil dem. I overenskomsten SKAL jeg have fem kursusdage på et år. Ellers udsteder arbejdsgiverforeningen `bøder` til arbejdsgiver. Prisen for det samlede kursus er den samme som for fem kursusdage af anden karakter.

Hvordan ville du håndtere sådan et oplæg?

Kanga
0
Lys
Kort karma: 273
Likede indlæg: 3676

Re: Om efteruddannelse

Indlægaf Lys » 29. aug 2018, 14:42

Ved du hvorfor de mistænker, at du kunne være på vej videre?

Generelt vil jeg sige, at det jo altid er en risiko for arbejdsgiver, at en medarbejder smutter lige efter at have opnået en eller anden fordel mv. Der er også ganske mange, der skifter job lige efter en lang barsel med (delvis) løn. Men stavnsbåndet er jo heldigvis ophævet :)

Jeg ville holde fast i argumentationen om, at dette kursusforløb i omfang og omkostning svarer til det, du efter lovgivningen skal gennemføre alligevel. Og at det derfor også bør ske på sædvanlige vilkår for jeres arbejdsplads - hvilket jeg går ud fra ikke omfatter egenbetaling (med tid eller andet).

Hvis det er noget med at de betaler kursusrækken på én gang og upfront, men kurserne fordeler sig over en længere periode, ville jeg godt kunne leve med en aftale om, at jeg selv betaler for de kurser, jeg evt først måtte gennemføre efter en evt fratrædelse.
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 126
Likede indlæg: 2419

Indlægaf Tux » 29. aug 2018, 14:46

Er der noget særligt ved kurset, ift. 5 andre kursusdage, er det særligt dyrt? Kurset er vel også arbejdsmæssigt relevant?

Jeg ville argumentere hvorfor lige netop det kursus giver mening ift. det arbejde du udfører, ignorere deres rablerier og så i øvrigt høre hvilke andre fem kursusdage du skal på, hvis ikke der skal være de ønskede..

Jeg ville konsultere min fagforening i forhold derøt med afspadsering, er det overhoved "lovligt" hvis der er en aftale om fem kursusdage?
1
ajnaM
Kort karma: 306
Likede indlæg: 6449

Indlægaf ajnaM » 29. aug 2018, 14:50

Wtf?

Det er vel altid en risiko ved efteruddannelse (og uden efteruddannelse i øvrigt), at medarbejderen smutter. Jeg har lyst til at sige, at risikoen for, at du finder et andet arbejde, er større, hvis du IKKE får faglig udvikling.

Ellers er jeg enig med de andre.
7
Kanga

Indlægaf Kanga » 29. aug 2018, 19:54

Lys skrev:Ved du hvorfor de mistænker, at du kunne være på vej videre?

Aner det ikke. Jeg tænker mere, at den udtalelse siger mere om dem end mig. At jeg ikke kan stole på dem, og at de vil mig som medarbejder.

Kanga
0
Kanga

Indlægaf Kanga » 29. aug 2018, 19:55

Tux skrev:Er der noget særligt ved kurset, ift. 5 andre kursusdage, er det særligt dyrt? Kurset er vel også arbejdsmæssigt relevant?

Jeg ville argumentere hvorfor lige netop det kursus giver mening ift. det arbejde du udfører, ignorere deres rablerier og så i øvrigt høre hvilke andre fem kursusdage du skal på, hvis ikke der skal være de ønskede..

Jeg ville konsultere min fagforening i forhold derøt med afspadsering, er det overhoved "lovligt" hvis der er en aftale om fem kursusdage?

Kurset koster pr. dag det samme, som andre endagskurser jeg er på. Det er arbejdsmæssigt relevant, hvilket ledelsen også anerkender.

Kanga
0
Kanga

Indlægaf Kanga » 29. aug 2018, 19:58

ajnaM skrev:Wtf?

Det er vel altid en risiko ved efteruddannelse (og uden efteruddannelse i øvrigt), at medarbejderen smutter. Jeg har lyst til at sige, at risikoen for, at du finder et andet arbejde, er større, hvis du IKKE får faglig udvikling.

Ellers er jeg enig med de andre.

Lige netop. Får jeg ikke kurset, eroder vel risiko for, at jeg smutter til virksomhed der vil give mig det.

Vanligvis er vi på endagskurser, hvor der en undervisning 1,5 timer formiddag og eftermiddag. Jeg savner noget med mere dybde og noget der går grundigere til værks. Det er de enige med mig i, siger de. Bare ikke når det kommer til stykket...

Kanga
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Kort karma: 365
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 3593

Indlægaf Lurende Peber » 29. aug 2018, 21:00

Desværre er min erfaring, at hvis ikke ledelsen kan eller vil se fordelen i at uddanne medarbejderne, så vil de springe fra den ene tåbelige undskylning til den anden.
De vil ikke satse på dig, så det er nok tid for dig at kigge efter noget andet.
Sorry.
4
Registreret Gammel Gris :gris:
SurSødSovs
Kort karma: 141
Likede indlæg: 1102

Indlægaf SurSødSovs » 29. aug 2018, 21:23

Lurende Peber skrev:Desværre er min erfaring, at hvis ikke ledelsen kan eller vil se fordelen i at uddanne medarbejderne, så vil de springe fra den ene tåbelige undskylning til den anden.
De vil ikke satse på dig, så det er nok tid for dig at kigge efter noget andet.
Sorry.

Det ville nok være mit oplæg til dialog: " Det, jeg hører jer sige er, I ikke anser mig for at være en medarbejder, I ønsker at udvikle og dermed fastholde. Det vil jeg selvfølgelig tage til efterretning"
10
SurSødSovs

Indlægaf SurSødSovs » 29. aug 2018, 21:23

Okay. Dialog og dialog. Jeg ville være rasende og søge væk.
2
kattekonen
Kort karma: 6
Likede indlæg: 57

Indlægaf kattekonen » 30. aug 2018, 01:51

Jeg ville også tage det helt stille og roligt. Jeg ville acceptere, at jeg selv "betalte" halvdelen af timerne, mod så at være helt fri til at søge noget andet. Hvis du vælger at presse på, og de måske giver sig og betaler det hele, vil du føle dig "stavnsbundet", da de herefter har en forventning om at du ikke søger andet - uanset hvad
0
SurSødSovs

Indlægaf SurSødSovs » 30. aug 2018, 04:10

kattekonen skrev:Jeg ville også tage det helt stille og roligt. Jeg ville acceptere, at jeg selv "betalte" halvdelen af timerne, mod så at være helt fri til at søge noget andet. Hvis du vælger at presse på, og de måske giver sig og betaler det hele, vil du føle dig "stavnsbundet", da de herefter har en forventning om at du ikke søger andet - uanset hvad

Man bliver ilke stavnsbundet af at få betalt uddannelse - og man bør ikke seiv betale for det. Slet ikke, hvis man arbejder under en overenskomst, der giver en krav på efteruddannelse.
13
Lys
Kort karma: 273
Likede indlæg: 3676

Indlægaf Lys » 30. aug 2018, 04:54

Kanga skrev:
Lys skrev:Ved du hvorfor de mistænker, at du kunne være på vej videre?

Aner det ikke. Jeg tænker mere, at den udtalelse siger mere om dem end mig. At jeg ikke kan stole på dem, og at de vil mig som medarbejder.

Kanga

Helt sikkert - det kunne bare også være, at du kunne overbevise dem om, at det ikke er sådan, hvis du kendte grunden. Men jeg synes Sursødsovsens forslag til reaktion er ret fint - måske bliver de så også bevidste om, hvad deres udmelding signalerer.
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 126
Likede indlæg: 2419

Indlægaf Tux » 30. aug 2018, 05:11

kattekonen skrev:Jeg ville også tage det helt stille og roligt. Jeg ville acceptere, at jeg selv "betalte" halvdelen af timerne, mod så at være helt fri til at søge noget andet. Hvis du vælger at presse på, og de måske giver sig og betaler det hele, vil du føle dig "stavnsbundet", da de herefter har en forventning om at du ikke søger andet - uanset hvad

Det ville jeg kun acceptere, hvis der var noget af helt speciel interesse for mig selv, og mindre for arbejdspladsen.
6
ajnaM
Kort karma: 306
Likede indlæg: 6449

Indlægaf ajnaM » 30. aug 2018, 05:50

Tux skrev:

Det ville jeg kun acceptere, hvis der var noget af helt speciel interesse for mig selv, og mindre for arbejdspladsen.

Enig.

Jeg er i gang med et længere kursus nu her, som min arbejdsplads har betalt. Jeg har så valgt, at det skal give ECTS, og derfor skal jeg skrive en større opgave og gå til eksamen - og her skriver jeg så opgaven i min fritid, da det ikke direkte er noget, arbejdspladsen får noget ud af. Resten betaler arbejdspladsen, både tid, kursus og materialer.

Der er andre på mit kursus, som selv betaler tid og materialer, og hvor arbejdspladsen alene har betalt for selve kurset. Det er tilsyneladende en ret normal model, hvis det ikke ligger tæt op ad noget, du bruger i hverdagen.
0

Tilbage til "Job"