Om efteruddannelse

Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Om efteruddannelse

Indlægaf Kanga » 29. aug 2018, 13:57

Jeg har til forårets MUS-samtale ønsket noget videreuddannelse. Fem dage i alt samlet set i en kursusrække.
I dag fik jeg så en opfølgning fra min leder. Der er mange ting, der taler for, at de vil give mig kurset. Men noget, der taler i mod, er, hvis jeg finder på at sige op og tage mit kursus, som de har betalt, med til en ny arbejdsgiver. Ledelsen mistænker simpelthen, at jeg smutter, når de har betalt, og jeg har fået mit kursusbevis. :shock:
Noget, der kunne veje til min fordel var, hvis vi aftalte, at jeg blev trukket halvdelen af kursustimerne i afspadsering, så jeg også selv ´investerer` i kurset og min arbejdsplads. :shock:

Jeg er målløs. Først skal jeg mistænkeliggøres, bagefter skal jeg betale med mine timer, for at bevise overfor dem, at jeg vil dem. I overenskomsten SKAL jeg have fem kursusdage på et år. Ellers udsteder arbejdsgiverforeningen `bøder` til arbejdsgiver. Prisen for det samlede kursus er den samme som for fem kursusdage af anden karakter.

Hvordan ville du håndtere sådan et oplæg?

Kanga
0
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Om efteruddannelse

Indlægaf Lys » 29. aug 2018, 14:42

Ved du hvorfor de mistænker, at du kunne være på vej videre?

Generelt vil jeg sige, at det jo altid er en risiko for arbejdsgiver, at en medarbejder smutter lige efter at have opnået en eller anden fordel mv. Der er også ganske mange, der skifter job lige efter en lang barsel med (delvis) løn. Men stavnsbåndet er jo heldigvis ophævet :)

Jeg ville holde fast i argumentationen om, at dette kursusforløb i omfang og omkostning svarer til det, du efter lovgivningen skal gennemføre alligevel. Og at det derfor også bør ske på sædvanlige vilkår for jeres arbejdsplads - hvilket jeg går ud fra ikke omfatter egenbetaling (med tid eller andet).

Hvis det er noget med at de betaler kursusrækken på én gang og upfront, men kurserne fordeler sig over en længere periode, ville jeg godt kunne leve med en aftale om, at jeg selv betaler for de kurser, jeg evt først måtte gennemføre efter en evt fratrædelse.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Om efteruddannelse

Indlægaf Tux » 29. aug 2018, 14:46

Er der noget særligt ved kurset, ift. 5 andre kursusdage, er det særligt dyrt? Kurset er vel også arbejdsmæssigt relevant?

Jeg ville argumentere hvorfor lige netop det kursus giver mening ift. det arbejde du udfører, ignorere deres rablerier og så i øvrigt høre hvilke andre fem kursusdage du skal på, hvis ikke der skal være de ønskede..

Jeg ville konsultere min fagforening i forhold derøt med afspadsering, er det overhoved "lovligt" hvis der er en aftale om fem kursusdage?
1
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27071

Re: Om efteruddannelse

Indlægaf ajnaM » 29. aug 2018, 14:50

Wtf?

Det er vel altid en risiko ved efteruddannelse (og uden efteruddannelse i øvrigt), at medarbejderen smutter. Jeg har lyst til at sige, at risikoen for, at du finder et andet arbejde, er større, hvis du IKKE får faglig udvikling.

Ellers er jeg enig med de andre.
6
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Om efteruddannelse

Indlægaf Kanga » 29. aug 2018, 19:54

Lys skrev:Ved du hvorfor de mistænker, at du kunne være på vej videre?

Aner det ikke. Jeg tænker mere, at den udtalelse siger mere om dem end mig. At jeg ikke kan stole på dem, og at de vil mig som medarbejder.

Kanga
0
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Om efteruddannelse

Indlægaf Kanga » 29. aug 2018, 19:55

Tux skrev:Er der noget særligt ved kurset, ift. 5 andre kursusdage, er det særligt dyrt? Kurset er vel også arbejdsmæssigt relevant?

Jeg ville argumentere hvorfor lige netop det kursus giver mening ift. det arbejde du udfører, ignorere deres rablerier og så i øvrigt høre hvilke andre fem kursusdage du skal på, hvis ikke der skal være de ønskede..

Jeg ville konsultere min fagforening i forhold derøt med afspadsering, er det overhoved "lovligt" hvis der er en aftale om fem kursusdage?

Kurset koster pr. dag det samme, som andre endagskurser jeg er på. Det er arbejdsmæssigt relevant, hvilket ledelsen også anerkender.

Kanga
0
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Om efteruddannelse

Indlægaf Kanga » 29. aug 2018, 19:58

ajnaM skrev:Wtf?

Det er vel altid en risiko ved efteruddannelse (og uden efteruddannelse i øvrigt), at medarbejderen smutter. Jeg har lyst til at sige, at risikoen for, at du finder et andet arbejde, er større, hvis du IKKE får faglig udvikling.

Ellers er jeg enig med de andre.

Lige netop. Får jeg ikke kurset, eroder vel risiko for, at jeg smutter til virksomhed der vil give mig det.

Vanligvis er vi på endagskurser, hvor der en undervisning 1,5 timer formiddag og eftermiddag. Jeg savner noget med mere dybde og noget der går grundigere til værks. Det er de enige med mig i, siger de. Bare ikke når det kommer til stykket...

Kanga
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Om efteruddannelse

Indlægaf Lurende Peber » 29. aug 2018, 21:00

Desværre er min erfaring, at hvis ikke ledelsen kan eller vil se fordelen i at uddanne medarbejderne, så vil de springe fra den ene tåbelige undskylning til den anden.
De vil ikke satse på dig, så det er nok tid for dig at kigge efter noget andet.
Sorry.
3
Registreret Gammel Gris :gris:
kattekonen
Indlæg: 236
Tilmeldt: 18. jul 2017, 14:21
Kort karma: 19
Likede indlæg: 213

Re: Om efteruddannelse

Indlægaf kattekonen » 30. aug 2018, 01:51

Jeg ville også tage det helt stille og roligt. Jeg ville acceptere, at jeg selv "betalte" halvdelen af timerne, mod så at være helt fri til at søge noget andet. Hvis du vælger at presse på, og de måske giver sig og betaler det hele, vil du føle dig "stavnsbundet", da de herefter har en forventning om at du ikke søger andet - uanset hvad
0
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Om efteruddannelse

Indlægaf Lys » 30. aug 2018, 04:54

Kanga skrev:
Lys skrev:Ved du hvorfor de mistænker, at du kunne være på vej videre?

Aner det ikke. Jeg tænker mere, at den udtalelse siger mere om dem end mig. At jeg ikke kan stole på dem, og at de vil mig som medarbejder.

Kanga


Helt sikkert - det kunne bare også være, at du kunne overbevise dem om, at det ikke er sådan, hvis du kendte grunden. Men jeg synes Sursødsovsens forslag til reaktion er ret fint - måske bliver de så også bevidste om, hvad deres udmelding signalerer.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Om efteruddannelse

Indlægaf Tux » 30. aug 2018, 05:11

kattekonen skrev:Jeg ville også tage det helt stille og roligt. Jeg ville acceptere, at jeg selv "betalte" halvdelen af timerne, mod så at være helt fri til at søge noget andet. Hvis du vælger at presse på, og de måske giver sig og betaler det hele, vil du føle dig "stavnsbundet", da de herefter har en forventning om at du ikke søger andet - uanset hvad

Det ville jeg kun acceptere, hvis der var noget af helt speciel interesse for mig selv, og mindre for arbejdspladsen.
4
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27071

Re: Om efteruddannelse

Indlægaf ajnaM » 30. aug 2018, 05:50

Tux skrev:
kattekonen skrev:Jeg ville også tage det helt stille og roligt. Jeg ville acceptere, at jeg selv "betalte" halvdelen af timerne, mod så at være helt fri til at søge noget andet. Hvis du vælger at presse på, og de måske giver sig og betaler det hele, vil du føle dig "stavnsbundet", da de herefter har en forventning om at du ikke søger andet - uanset hvad

Det ville jeg kun acceptere, hvis der var noget af helt speciel interesse for mig selv, og mindre for arbejdspladsen.


Enig.

Jeg er i gang med et længere kursus nu her, som min arbejdsplads har betalt. Jeg har så valgt, at det skal give ECTS, og derfor skal jeg skrive en større opgave og gå til eksamen - og her skriver jeg så opgaven i min fritid, da det ikke direkte er noget, arbejdspladsen får noget ud af. Resten betaler arbejdspladsen, både tid, kursus og materialer.

Der er andre på mit kursus, som selv betaler tid og materialer, og hvor arbejdspladsen alene har betalt for selve kurset. Det er tilsyneladende en ret normal model, hvis det ikke ligger tæt op ad noget, du bruger i hverdagen.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Om efteruddannelse

Indlægaf Akehurst2 » 30. aug 2018, 07:05

ajnaM skrev:Wtf?

Det er vel altid en risiko ved efteruddannelse (og uden efteruddannelse i øvrigt), at medarbejderen smutter. Jeg har lyst til at sige, at risikoen for, at du finder et andet arbejde, er større, hvis du IKKE får faglig udvikling.

Ellers er jeg enig med de andre.


Også enig. Og så kommer jeg til at tænke på den her, jeg læste på Linkedin for nogle år siden:

CFO asks CEO, “What happens if we invest in developing our people and then they leave us?”

CEO: “What happens if we don’t, and they stay?”
9
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Om efteruddannelse

Indlægaf Kanga » 30. aug 2018, 12:51

Bad om en samtale med min leder i dag. Og sikke en sang fra de varme lande.

Jeg lagde ud med at sige, at jeg er meget ked af det og meget skuffet over udlægningen med deres betænkeligheder i forhold til, om jeg skulle finde på at rejse, når kurset er i hus. Og at jeg følte, at jeg skulle betale for deres tillid med mine timer. Jeg sagde, at på det grundlag ville jeg ikke være interesseret i at tage kurset. At jeg ikke vil tage af sted med en lille abe fyldt af mistillid siddende på den ene skulder.
Sagde, at jeg synes, jeg rigeligt viser, at jeg investerer i mit arbejde. Møder ind før tid hver dag til morgenmøde, uden at få betaling. Jeg har tidligere selv betalt overnatning i forbindelse med kurser, hvor ledelsen ikke ville betale osv. Det lod ikke til at gøre indtryk.

Så fik jeg en lang, tom, snak om, at HUN har tillid til mig, og at jeg nok bare lige skal sunde mig over weekenden. Men jeg holdt fast og sagde, at den udmelding jo er sagt højt og direkte, og at den jo kommer et sted fra. Hvis ikke fra hende, så fra andre i ledelsen.
Men ja, en masse hælden vand ud af ørerne. Undskyldninger om, at ledelsen jo skal tage hensyn til de andre medarbejdere, og hvordan ville de nu reagere på, at jeg fik det kursus og bla bla. Det kan jeg slet ikke se, har nogen sammenhæng med tillidsdelen.

Så det er status nu. Jeg har meldt ud, at det kursus for mit vedkommende er lagt på hylden. Hun vil stadig gerne have min tilbagemelding efter weekenden.
Just for the record, så ER det noget, virksomheden direkte kan benefitte af. Det er helt klart relevant med de kompetencer i mit job. Jeg mener faktisk, at det udelukkende vil være til deres fordel. At det så samtidig falder indenfor min interesseramme burde være være win-win. Og vi taler altså ikke og et 100.000 krs. kursus, men 5 kursusdage á 3.000 kr. Ja, som sagt, samme rammer, som hvis jeg tog det, der vanligvis udbydes på endagskurser.

Kanga
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Om efteruddannelse

Indlægaf Madam Pomfrey » 30. aug 2018, 12:58

Ej det lyder som en virkelig sær håndtering fra ledelses side!

Har du overvejet at tage en samtale med din TR omkring din oplevelse?
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Job"