Hvad associerer du med begrebet "Et godt job"?

Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Hvad associerer du med begrebet "Et godt job"?

Indlægaf englishchannel » 5. sep 2018, 05:50

Afledt af en diskussion herhjemme.

Hvad forbinder du med begrebet "Et godt job"? Bemærk, at spørgsmålet ikke handler om, hvad et godt job er for dig, men rent hvad du tænker, når du hører sætningerne: "Han har et godt job." eller "Jeg vil gerne date en kvinde med et godt job.". Hvilken type jobs tænker du så umiddelbart, at der menes?

Debatdisclaimer:
- Denne tråd handler ikke om hvilke jobs, der er bedst, men om hvad der ligger i et bestemt begreb.
- Alle jobs er selvfølgelig lige "gode" og vigtige for samfundet, uanset om de bliver nævnt i denne tråd eller ej.
- Jeg ved at dette potentielt kan blive et touchy subject, men lad os forsøge at holde det upersonligt og ikke ende ud i "JEG er SOSU og det er et godt job I MIN verden, selvom ANDRE måske ikke synes det!", "Nå, men JEG er kontorassistent, og det synes JEG er et godt job!", etc. Fair nok, hvis din første tanke om begrebet er en SOSU eller kontorassistent, men lad være med at skrive det bare fordi du føler dig ramt af andres svar.

---

Bonusspørgsmål: Hvad forbinder du med begrebet "At være veluddannet" eller "At have en god uddannelse"? Er de to begreber det samme?
3
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Hvad associerer du med begrebet "Et godt job"?

Indlægaf Filipai » 5. sep 2018, 06:01

Jeg kan tydeligt mærke det i den ældre del af familien på min fars side, hvor folk udelukkende har kandidatuddannelser. Der var tonen netop på et tidspunkt at de stå sig uforstående overfor at min mand ville "nøjes" med diplomuddannelsen, for så ville han aldrig få et godt job. De har dog senere ændret holdning fordi han netop har fået "et godt job" - i den sammenhæng tror jeg de mener et job hvor man sidder på en kontorplads uden for meget slid på kroppen, og som har en løn i den højere ende, med mulighed for at tjene mere på sigt.

Jeg tror ikke selv jeg nogensinde har tænkt termen med at jeg ville have en med et godt job. Et job som en person er glad for og som sørger for at kunne dække ens økonomiske behov har for mig et godt job. Ligesom en uddannelse der kan give det job er en god uddannelse.

Der hvor det kan skille sig fra hinanden med at være veluddannet og have en god uddannelse er at nogle uddannelser ikke har så mange jobs i den anden ende, der kan man være veluddannet uden nødvendigvis have en god en af slagsen, hvis man sætter det lig med muligheden for at få et job i ens felt.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Hvad associerer du med begrebet "Et godt job"?

Indlægaf Rapfisk » 5. sep 2018, 06:03

Et godt job: Et sikkert job med en god løn

En god uddannelse: En brugbar uddannelse, eller en uddannelse på et vist niveau, uden man nødvendigvis er decideret veluddannet (se nedenfor).

Veluddannet: Uddannelse på et niveau, hovedparten af befolkningen ikke har. I dag er det vel mindst kandidatniveau. Lidt højere end "en god uddannelse"
3
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Hvad associerer du med begrebet "Et godt job"?

Indlægaf Daine » 5. sep 2018, 06:39

Et godt job: Vellønnet job med spændende karrieremuligheder eller job med stor arbejdsmæssig tryghed i ansættelsen (de to kan også fint kombineres, men jeg oplever hvor jeg bor, at begreberne ofte er delt).

En god uddannelse: En uddannelse med en vis form for jobsikkerhed. En releterbar uddannelse, så det er primært en erhvervs- eller kort uddannelse.

Veluddannet: En der har taget en længerevarende uddannelse, som er mere krævende fagligt.
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Hvad associerer du med begrebet "Et godt job"?

Indlægaf Purple Haze » 5. sep 2018, 06:45

Et godt job: Et job med en god løn, der ikke slider voldsomt på fysikken og psyken og med stor jobsikkerhed.

En god uddannelse: En uddannelse hvor man er rimelig sikker på et job efterfølgende, uden man nødvendigvis er decideret veluddannet (se nedenfor).

Veluddannet: Minimum kandidatniveau.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvad associerer du med begrebet "Et godt job"?

Indlægaf JoyNips » 5. sep 2018, 07:31

Rapfisk skrev:Et godt job: Et sikkert job med en god løn

En god uddannelse: En brugbar uddannelse, eller en uddannelse på et vist niveau, uden man nødvendigvis er decideret veluddannet (se nedenfor).

Veluddannet: Uddannelse på et niveau, hovedparten af befolkningen ikke har. I dag er det vel mindst kandidatniveau. Lidt højere end "en god uddannelse"


This.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Hvad associerer du med begrebet "Et godt job"?

Indlægaf Sof » 5. sep 2018, 07:33

Det samme som de andre skriver. Og en “god løn” er et lønniveau hvor man ikke skal bekymre sig eller ikke behøver spare nødvendigvis.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Hvad associerer du med begrebet "Et godt job"?

Indlægaf Artem » 5. sep 2018, 08:55

For mig handler det mest om et job med en stor frihed til selv at planlægge sin arbejdsdag, sammen med spændende og varierende arbejdsopgaver.
Lønnen skal da også være ok, men synes ikke at det er det vigtigste.

At være veluddannet: Have en videregående uddannelse.

At have en god uddannelse: En uddannelse som der er stor efterspørgsel på, som også kan være en faglig uddannelse.
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27062

Re: Hvad associerer du med begrebet "Et godt job"?

Indlægaf ajnaM » 5. sep 2018, 09:25

Et godt job kan enten være et vellønnet job eller et job med høj social status. Det kan være et job med begge dele, men behøver ikke være det. Eksempelvis er det inden for mit fag et godt job at være fastansat på Information eller Politiken, men det er ikke nødvendigvis vellønnet.

En god uddannelse er en uddannelse, der giver mange muligheder. Men som udgangspunkt ville jeg tænke, at det også er en lang videregående uddannelse.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvad associerer du med begrebet "Et godt job"?

Indlægaf LaScrooge » 5. sep 2018, 09:58

Et godt job: velbetalt og med karrieremuligheder i en stærk organisation.

Veluddannet: højtuddannet med gode resultater, evt videreuddannet

En god uddannelse: uddannelse som har fulgt vedkommendes karriereforløb på en sammenhængende og understøttende måde
0
And we both know: I will be delicious
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Hvad associerer du med begrebet "Et godt job"?

Indlægaf Akehurst2 » 5. sep 2018, 13:24

Rapfisk skrev:Et godt job: Et sikkert job med en god løn

En god uddannelse: En brugbar uddannelse, eller en uddannelse på et vist niveau, uden man nødvendigvis er decideret veluddannet (se nedenfor).

Veluddannet: Uddannelse på et niveau, hovedparten af befolkningen ikke har. I dag er det vel mindst kandidatniveau. Lidt højere end "en god uddannelse"


Daine skrev:Et godt job: Vellønnet job med spændende karrieremuligheder eller job med stor arbejdsmæssig tryghed i ansættelsen (de to kan også fint kombineres, men jeg oplever hvor jeg bor, at begreberne ofte er delt).

En god uddannelse: En uddannelse med en vis form for jobsikkerhed. En releterbar uddannelse, så det er primært en erhvervs- eller kort uddannelse.

Veluddannet: En der har taget en længerevarende uddannelse, som er mere krævende fagligt.


Jeg synes det samme som de damer.
0
Summer
Indlæg: 996
Tilmeldt: 18. jun 2017, 20:45
Kort karma: 47
Likede indlæg: 1314

Re: Hvad associerer du med begrebet "Et godt job"?

Indlægaf Summer » 5. sep 2018, 13:43

Et godt job: Spændende arbejdsopgaver, god løn, karrieremuligheder.

En god uddannelse: En brugbar uddannelse, og hvor man ikke skal være bange for ikke at kunne få et job indenfor.

Veluddannet: Minimum en kandidat.
0
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Hvad associerer du med begrebet "Et godt job"?

Indlægaf Kommodedyret » 5. sep 2018, 14:36

Det lyder som en gammeldags vending, fra sidste århundrede, som blev brugt til at klassificere om en person havde klaret sig godt i samfundet og befandt sig på et acceptabelt trin på den sociale rangstige.
Det er for mig en vending der oser af småborgerlighed og kassetænkning.
2
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Hvad associerer du med begrebet "Et godt job"?

Indlægaf AgentPixie » 5. sep 2018, 14:48

Et godt job: Et job hvor man kan forsørge sig selv og sin familie.

En god uddannelse: Samme. En uddannelse hvor der rent faktisk er jobs at få.
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Hvad associerer du med begrebet "Et godt job"?

Indlægaf englishchannel » 5. sep 2018, 15:45

Kommodedyret skrev:Det lyder som en gammeldags vending, fra sidste århundrede, som blev brugt til at klassificere om en person havde klaret sig godt i samfundet og befandt sig på et acceptabelt trin på den sociale rangstige.
Det er for mig en vending der oser af småborgerlighed og kassetænkning.


Diskussionen, og dermed tråden, kom sig af, at de brugte udtrykket i sidste uges Gift ved Første Blik, hvor det netop var et vigtigt kriterium for nogle af deltagerne af deres partner havde "Et godt job". Så det figurerer stadig hos den yngre generation.
0

Tilbage til "Job"