Hvad associerer du med begrebet "Et godt job"?

Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 219
Likede indlæg: 4081

Re: Hvad associerer du med begrebet "Et godt job"?

Indlægaf Confucius » 5. sep 2018, 15:40

englishchannel skrev:
Hvad forbinder du med begrebet "Et godt job"? Bemærk, at spørgsmålet ikke handler om, hvad et godt job er for dig, men rent hvad du tænker, når du hører sætningerne: "Han har et godt job." eller "Jeg vil gerne date en kvinde med et godt job.". Hvilken type jobs tænker du så umiddelbart, at der menes?

Jeg tænker ikke på typer af jobs. Jeg tænker på vilkår i jobbet. At der er en ret høj jobsikkerhed, at det er relativt vellønnet, osv..

englishchannel skrev:Bonusspørgsmål: Hvad forbinder du med begrebet "At være veluddannet" eller "At have en god uddannelse"? Er de to begreber det samme?

Nej, jeg skelner mellem de to ting.

At være veluddannet betyder, for mig, noget helt bogstaveligt - at man er ret vel uddannet. Dvs. at man har noget videreuddannelse/efteruddannelse indenfor sit felt, efter den primære uddannelse, der fører til jobbet. Fx betragter jeg en mekaniker som veluddannet, hvis han har videreuddannet/efteruddannet sig med kurser og lignende, efter han tog erhvervsuddannelsen som mekaniker. (Forudsat at det stadig er rettet mod mekanikervirket, og ikke bare fordi han skifter branche). Veluddannet er ikke kun forbeholdt videregående uddannelser.

At have en god uddannelse betyder, for mig, at man har en uddannelse, som er efterspurgt og eftertragtet - og dermed en vis grad af prestige - og som åbner en masse muligheder for en. Navnlig muligheder, der ligger inden for éns interessesfære. Man kan dermed godt være veluddannet uden at have en god uddannelse, (fx buschauffør med ekstra kurser/uddannelse), have en god uddannelse uden at være veluddannet (fx jurist) eller være både veluddannet og have en god uddannelse (fx i IT-branchen).
1
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 200
Likede indlæg: 2847

Indlægaf englishchannel » 5. sep 2018, 15:45

Kommodedyret skrev:Det lyder som en gammeldags vending, fra sidste århundrede, som blev brugt til at klassificere om en person havde klaret sig godt i samfundet og befandt sig på et acceptabelt trin på den sociale rangstige.
Det er for mig en vending der oser af småborgerlighed og kassetænkning.

Diskussionen, og dermed tråden, kom sig af, at de brugte udtrykket i sidste uges Gift ved Første Blik, hvor det netop var et vigtigt kriterium for nogle af deltagerne af deres partner havde "Et godt job". Så det figurerer stadig hos den yngre generation.
0
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 305
Likede indlæg: 3586

Indlægaf Mani » 5. sep 2018, 15:53

Et godt job: Et sikkert job med en god løn og hvor arbejdsopgaver matcher kvalifikationer og tid.

En god uddannelse: En brugbar uddannelse, der matcher ønsker og evner.

Veluddannet: Minimum kandidatniveau.
0
'Don’t be afraid to be open minded. Your brain is not going to fall out.'
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 84
Likede indlæg: 2043

Indlægaf Misantropen » 5. sep 2018, 17:00

Hvad forbinder du med begrebet "Et godt job"? Bemærk, at spørgsmålet ikke handler om, hvad et godt job er for dig, men rent hvad du tænker, når du hører sætningerne: "Han har et godt job." eller "Jeg vil gerne date en kvinde med et godt job.". Hvilken type jobs tænker du så umiddelbart, at der menes?

Et godt job med gode muligheder for at lære mere og udvikle sig fagligt. Et job der også holder på sigt og ikke er noget der er brug for midlertidigt eller fordi det lige er smart og oppe i tiden.

Det er også et job med en god overenskomst eller kontrakt og foregår et sted hvor der ikke er fare for ens egen eller sin omgangskreds sikkerhed. Og hvor andre ikke synes du er en idiot fordi du bare udfører dit arbejde.

En høj løn er ikke vigtigt. Det er mere vigtigt at man har en stabil indtægt.

Det samme gælder arbejdstiderne i forhold til stabiliteten. Ikke så meget antallet af timer man arbejder, men det med at man aldrig ved hvornår man har fri tænker jeg er ret hårdt for ens selv og sin familie.

Bonusspørgsmål: Hvad forbinder du med begrebet "At være veluddannet" eller "At have en god uddannelse"? Er de to begreber det samme?
At man har en ekstra/udvidet viden indenfor et givent emne og formår at udnytte sin faglighed, sine kompetencer og kvalifikationer bedst muligt og så bredt som muligt, så det kommer andre til gavn.

Det er sådan set lige meget om du er statsminister, forsker, opfinder eller andet. Det vigtigste er at du kan finde ud af at bruge din faglig.
0
Draw me like one of your french squirrels
Billede
Wunder8
Kort karma: 96
Likede indlæg: 1084

Indlægaf Wunder8 » 6. sep 2018, 14:18

Det er lidt sjovt, at mange forbinder "et godt job" med en god løn. For hvad er så en "god løn"? Det tror jeg personligt, varierer rigtigt meget fra person til person. For mig handler "et godt job" i øvrigt meget om stabilitet - altså et job i en branche, der ikke er for præget af konjunkturerne, hvor man ikke slider sig selv fysisk, og hvor ansættelsesforholdene indeholder pension, ferie, en fornuftig barsel mm.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1444
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 12980

Indlægaf Fru Sunshine » 7. sep 2018, 17:38

Et godt job er et, man er glad for.

At være veluddannet/have en god uddannelse betyder mest, at man er uddannet et sted, hvor man bliver dygtig - altså for mig.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 12
Likede indlæg: 804

Indlægaf DenBruneMunk » 7. sep 2018, 17:43

Godt job: Selvstændige kvinder, som har opnået succes i livet, kvinder som har forstået at få penge og udvikling til at fungere, og skabe vækst ikke bare for en selv men for andre som bliver sat i arbejde som konsekvens at ens gode job. Så en forretningskvinde med styr på tingene i jobbet, så har hun et godt job, og en person jeg gerne vil date.

Veluddannet: Har taget nødvendige uddannelse for at nå sit mål, og løbende holder det vedlige.
God uddannelse: grundforløbet er forenligt med jobbet man vil opnå, som tidligere nævnt selvstændig erhvervskvinde, direktør position / leder.
0

Tilbage til "Job"