Job efter bachelor? I tvivl om, hvad jeg vil...

Sødten
Indlæg: 32
Tilmeldt: 11. aug 2017, 19:15
Kort karma: 0
Likede indlæg: 12

Job efter bachelor? I tvivl om, hvad jeg vil...

Indlægaf Sødten » 17. sep 2018, 09:53

Hej på debatten :)

Jeg kunne godt bruge nogle råd ift. min tvivl omkring mit videre uddannelses,- og arbejdsliv, og jeg håber at I vil komme med nogle input :-)

I 2012 afsluttede jeg en kontoruddannelse i administration, hvorefter jeg fik job som studieadministrativ medarbejder på et universitet, hvor jeg vejledte studerende omkring optag og andre praktiske ting omrking deres studie, samt rådgav udenlandske studerende, som tog en kandidat i DK. Dette job havde jeg i 2,5 år, og var på mange måder super glad for det, og kunne virkelig godt lide kontakten med de studerende og den rådgivende rolle, som lå i jobbet. Jeg blev dog efter noget tid, træt af at den administrative rolle fyldte mere og mere, og begyndte at interessere mig mere for HR og udvikling. Samtidig havde jeg lyst til at få mere akademisk viden. Det fik mig til at søge ind på en bachelor på cbs (HA i erhvervsøkonomi og psykologi), hvor jeg stadig går, og hvor jeg bliver bachelor til næste år. Jeg var dog rigtig ked af at sige mit job op, og jeg følte det som et stort dillemma at sige et job op, som jeg var glad for :(

På mange måder er jeg glad for studiet og for det psykologiske aspekt omkring mennesker, men mine tanker bliver ved med at vende tilbage til mit gamle job indenfor uddannelsesområdet. Jeg kigger på jobopslag inden for denne branche, og kan langt bedre se mig selv i det, end i en HR-stilling. Jeg bliver derfor mere og mere i tvivl om, hvad jeg egentlig vil. Lige nu overvejer jeg, om jeg skal stoppe efter bacheloren og søge job i uddannelsessektoren igen. Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt man med en bachelor kan blive ansat som akademiker? - ved I det? I mange jobopslag i uddannelsessektoren kræver de en relevant akademisk uddannelse (men de tænker vel på en kandidat?). Får en bachelor og en kandidat den samme løn inden for staten? :gruble:

Samtidig føler jeg et vist pres fra kæreste og venner omrkring, at jeg bør fortsætte på en kandidat, da de mener at jeg stiller mig selv rigtig dårligt ved kun at tage en bachelor. Især da det er en akademisk bachelor og ikke en prof.bachelor. Har i nogen erfaring med, om det er meget svært at få job efter uni bachelor?

HR-området interesserer mig jo også stadig, og jeg vil ikke afvise, at det også ville være interessant for mig at arbejde inden for det område. Jeg har derfor haft kig på en kandidat i HRM. Men jeg tænker samtidig at det er dumt at tage en kandidat i HRM, hvis jeg i virkeligheden helst vil arbejde i uddannelsessektoren? Eller tænker i, at jeg sagtens med den kandidatbaggrund ville kunne bevæge mig "tilbage" i den retning, jeg tidligere har arbejdet med? Er man meget låst fast, når man tager en bestemt kandidat-uddannelse?

Beklager den lange smøre :)
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Job efter bachelor? I tvivl om, hvad jeg vil...

Indlægaf JoyNips » 17. sep 2018, 10:07

Sødten skrev:
Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt man med en bachelor kan blive ansat som akademiker? - ved I det? I mange jobopslag i uddannelsessektoren kræver de en relevant akademisk uddannelse (men de tænker vel på en kandidat?). Får en bachelor og en kandidat den samme løn inden for staten? :gruble:



Det kan man godt. Men det kan være svært at få jobbet, hvis man konkurrerer mod kandidater.

Man får ikke den samme løn. Som DJØF'er i staten placeres en bachelor fx ind på løntrin 1-5, mens en nyuddannet kandidat starter på løntrin 4-6, 8.

Jeg blev ansat som bachelorfuldmægtig og indplaceret på løntrin 1 mens jeg tog min kandidat.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Sødten
Indlæg: 32
Tilmeldt: 11. aug 2017, 19:15
Kort karma: 0
Likede indlæg: 12

Re: Job efter bachelor? I tvivl om, hvad jeg vil...

Indlægaf Sødten » 20. sep 2018, 12:00

JoyNips skrev:
Sødten skrev:
Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt man med en bachelor kan blive ansat som akademiker? - ved I det? I mange jobopslag i uddannelsessektoren kræver de en relevant akademisk uddannelse (men de tænker vel på en kandidat?). Får en bachelor og en kandidat den samme løn inden for staten? :gruble:



Det kan man godt. Men det kan være svært at få jobbet, hvis man konkurrerer mod kandidater.

Man får ikke den samme løn. Som DJØF'er i staten placeres en bachelor fx ind på løntrin 1-5, mens en nyuddannet kandidat starter på løntrin 4-6, 8.

Jeg blev ansat som bachelorfuldmægtig og indplaceret på løntrin 1 mens jeg tog min kandidat.





Tak for dit svar :)

Har kigget lidt på djøfs lønsoversigt.
Ved du, hvordan det forholder sig med lønstigning/lønforhandling for bachelorer. På djøf side står der at et kandidat/bachelor lønforløb ca. vil se sådan ud:

"Kandidater starter som hovedregel på trin 4 og følger et forløb, der hedder trin 4, 5, 6 og 8. Det vil sige, at trin 7 bliver sprunget over.

For bachelorer er det normale forløb trin 1, 2, 4 og 5."

Betyder ovenstående, at man som bachelor ikke kan nå højere end til løntrin 5? Eller kan man godt forhandle sig til mere, så man når op på samme lønniveau som en kandidat, altså efter nogle år selvfølgelig? Og hvor længe vil man som bachelor være på hvert trin?
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Job efter bachelor? I tvivl om, hvad jeg vil...

Indlægaf JoyNips » 20. sep 2018, 12:06

Sødten skrev:
JoyNips skrev:
Sødten skrev:
Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt man med en bachelor kan blive ansat som akademiker? - ved I det? I mange jobopslag i uddannelsessektoren kræver de en relevant akademisk uddannelse (men de tænker vel på en kandidat?). Får en bachelor og en kandidat den samme løn inden for staten? :gruble:



Det kan man godt. Men det kan være svært at få jobbet, hvis man konkurrerer mod kandidater.

Man får ikke den samme løn. Som DJØF'er i staten placeres en bachelor fx ind på løntrin 1-5, mens en nyuddannet kandidat starter på løntrin 4-6, 8.

Jeg blev ansat som bachelorfuldmægtig og indplaceret på løntrin 1 mens jeg tog min kandidat.





Tak for dit svar :)

Har kigget lidt på djøfs lønsoversigt.
Ved du, hvordan det forholder sig med lønstigning/lønforhandling for bachelorer. På djøf side står der at et kandidat/bachelor lønforløb ca. vil se sådan ud:

"Kandidater starter som hovedregel på trin 4 og følger et forløb, der hedder trin 4, 5, 6 og 8. Det vil sige, at trin 7 bliver sprunget over.

For bachelorer er det normale forløb trin 1, 2, 4 og 5."

Betyder ovenstående, at man som bachelor ikke kan nå højere end til løntrin 5? Eller kan man godt forhandle sig til mere, så man når op på samme lønniveau som en kandidat, altså efter nogle år selvfølgelig? Og hvor længe vil man som bachelor være på hvert trin?


Jeg forstår det som at man ikke kan komme højere end 5 som bachelor.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Job efter bachelor? I tvivl om, hvad jeg vil...

Indlægaf Rapfisk » 20. sep 2018, 13:00

Man kan ikke komme højere end løntrin 5, men nan kan forhandle individuelle tillæg.
0
Livslinjen: 70 201 201

Tilbage til "Job"