Flydende engelsk i skrift og tale

Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16110

Flydende engelsk i skrift og tale

Indlægaf Urtekussen » 20. sep 2018, 18:58

Når der i en jobannonce står "du skal være flydende i engelsk i skrift og tale" eller "du skal kunne kommunikere ubesværet på engelsk", hvor højt vægtes det så (i jeres opfattelse)?

I min optik burde et mindre godt engelsk ikke være tungen på vægtskålen, hvis man ellers besidder alle de andre kvalifikationer, som de søger.

Ville det afholde jer fra at søge et job, hvis det eneste punkt I ikke kunne opfylde var "flydende engelsk", eller ville I flette en sætning ind i jobansøgningen i stil med
"Mit engelsk er godt, men ikke flydende. Jeg håber at mine andre kvaliteter alligevel giver mig en samtale med jer"
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Flydende engelsk i skrift og tale

Indlægaf Rapfisk » 20. sep 2018, 19:01

Det kommer helt an på stillingen. Er det en stilling med meget udadvendt kontakt på engelsk, ville jeg som ansætter vægte det meget højt.

Edit: Jeg ville ikke problematisere det i ansøgningen, men beskrive det i CV'et. Så kan de selv vurdere, om det er tilstrækkeligt. Du kan evt. få hjælp til at sætte ord på, hvis du googler CEFR-niveauer.
3
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Flydende engelsk i skrift og tale

Indlægaf Wizzze » 20. sep 2018, 19:09

Det kommer meget an på vil jeg sige. Taler vi om en virksomhed hvor koncernsproget er engelsk, så er det ret vigtigt at kvalifikationen er der. Eller hvis jobbet har meget kontakt til udlandet, f.eks. I forbindelse med salg, support eller myndigheder/regler. Ligesom at meget erhvervslitteratur efterhånden er på engelsk, uanset om man er bilmekaniker, elektriker eller læge.
Jeg ville prøve at læse udfra jobbeskrivelsen hvad virksomheden ledte efter, og om mit engelsk var godt nok til det, eller kunne blive, og så ville jeg søge, uden at skrive noget om at kvalifikationen måske ikke var fuldt på plads. Læste jeg jobbeskrivelsen som at engelsk fyldte meget i hverdagen, og den kvalifikation kunne jeg ikke udfylde, så ville jeg ikke søge.
Senest rettet af Wizzze 20. sep 2018, 19:38, rettet i alt 1 gang.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16110

Re: Flydende engelsk i skrift og tale

Indlægaf Urtekussen » 20. sep 2018, 19:11

Så med mindre der decideret står i opslaget, at kommunikation/forhandling o.l. foregår på engelsk, så ville du godt "turde" søge?

Altså, det er efterhånden en standardfrase i opslag, at man skal være flydende på engelsk, synes jeg.
0
2011
2015
2018
2020
2023
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Flydende engelsk i skrift og tale

Indlægaf JoyNips » 20. sep 2018, 19:31

Det kommer an på jobbet.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23203

Re: Flydende engelsk i skrift og tale

Indlægaf Mani » 20. sep 2018, 19:31

Urtekussen skrev:Når der i en jobannonce står "du skal være flydende i engelsk i skrift og tale" eller "du skal kunne kommunikere ubesværet på engelsk", hvor højt vægtes det så (i jeres opfattelse)?

I min optik burde et mindre godt engelsk ikke være tungen på vægtskålen, hvis man ellers besidder alle de andre kvalifikationer, som de søger.

Ville det afholde jer fra at søge et job, hvis det eneste punkt I ikke kunne opfylde var "flydende engelsk", eller ville I flette en sætning ind i jobansøgningen i stil med
"Mit engelsk er godt, men ikke flydende. Jeg håber at mine andre kvaliteter alligevel giver mig en samtale med jer"
Det kan vel ikke skade at prøve.
Vi supporterer kunder over hele verdenen, så et godt engelsk i supporten er virkelig vigtigt for at undgå misforståelser. I vores back office er det måske knap så essentielt.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Flydende engelsk i skrift og tale

Indlægaf Allmost_Famous » 20. sep 2018, 20:06

Det ville komme meget an på jobbet og opgaverne, og så på hvor tæt, jeg var på at opfylde kravet.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Flydende engelsk i skrift og tale

Indlægaf ajnaM » 20. sep 2018, 21:26

Kommer an på jobbet. Nu skriver jeg meget i mit job, og hvis det forventedes, at jeg var flydende på skrift, ville jeg på ingen måde kunne varetage stillingen.

Tale ville være bedre - det er også meget med øvelse. Min kærestes arbejdsplads har engelsk som primært sprog, da de er mange nationaliteter og har meget rejseaktivitet - og de har haft flere ansat, der lige skulle ind i det. Til gengæld er folk kommet ret hurtigt efter det, fordi man jo bruger ret mange timer der og derfor hurtigt får frisket det op. :)

Men det er selvfølgelig forskelligt fra job til job, hvad der er vigtigt.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Flydende engelsk i skrift og tale

Indlægaf Misantropen » 20. sep 2018, 21:40

Som allerede nævnt ville det komme an på stillingen.

Hvis det er et job hvor kommunikation vigtig, som fx en lægestilling, ville jeg ikke selv søge, men er det et mindre "kompliceret" job som garderobepige på Crazy Daisy, hvor man ikke arbejder alene og det ikke vil være fatalt at spørge en kollega om hjælp, så kunne jeg godt finde på at søge. Evt. forhøre mig om arbejdsopgaverne først så hverken jeg eller arbejdsgiver spilder tiden.
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Flydende engelsk i skrift og tale

Indlægaf Planten » 21. sep 2018, 04:05

Hvis indholdet i stillingen virkelig tiltalte mig, så ville jeg søge. Hvis jeg da kunne begå mig nogenlunde på engelsk i skrift og tale. Hvis jeg overhovedet ikke kunne gøre mig forståelig på engelsk, ville jeg droppe det.
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16992
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41308

Re: Flydende engelsk i skrift og tale

Indlægaf LaMariposa » 21. sep 2018, 04:08

Det er svært at sige. I mit nuværende job er stort at alt skriftligt på engelsk og langt de fleste af møderne er også, så der er det en klar fordel at være flydende eller meget tæt på. Tænker også, at det afhænger af, hvor svært man selv finder der at bruge det. Hvis det er en "kamp" (i mangel af bedre ord) hver gang, og man skal bruge det hele tiden, så bliver det måske lidt op ad bakke?

Så hvis man ikke selv er bekymret for det, så tror jeg bare, at man skal udelade at skrive det i ansøgningen, og så evt. spørge ind til det til en evt. samtale.

I øvrigt, er jobopslaget på engelsk?
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Flydende engelsk i skrift og tale

Indlægaf FormerlyKnownAs » 21. sep 2018, 04:17

Nu taler og skriver jeg flydende engelsk og har lige afleveret en opgave på 56 sider på engelsk i både hverdags,-og fagligt sprog, så personligt ville det passe fint til mig.

Jeg tænker at hvis man skal kunne varetage et job hvor der står flydende engelsk, så skal det være i et omfang hvor man mere eller mindre også ville kunne begå sig i en alm hverdag på engelsk både skriftligt og mundtligt. Naturligvis kan der været ord her og der de glipper eller nogle fagtermer, men overordnet set.

Og så skal man ikke underkende at hvis kan engelsk på et fint niveau selvom man ikke taler eller skriver det til hverdag, så kommer det lynhurtigt.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Flydende engelsk i skrift og tale

Indlægaf BlueBunny » 21. sep 2018, 04:46

Flydende i skrift og tale stiller i min optik store krav.
Jeg læser det som at man kan begå sig nærmest fejlfrit og ihvertfald uden korrekturlæser.
Jeg kan mundtligt forstå alt, og læse alt. Jeg kan mundtligt gøre mig forståelig, og har skriftligt mange mangler.

Jeg selv fravælger den slags stillinger. Jeg ville finde det for anstrengende/hæmmende i hverdagen.

Mit indtryk er dog at det er blevet lidt en pop-frase som knaldes på mange stillinger.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Petrix
Indlæg: 3745
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3632

Re: Flydende engelsk i skrift og tale

Indlægaf Petrix » 21. sep 2018, 05:23

Hvis du selv føler du kan kommunikere mere eller mindre problemfrit på engelsk, så synes jeg du skal søge.
Hvad flydende engelsk dækker over er vidst ret “flydende”
1
27102021
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1592
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 204
Likede indlæg: 2899

Re: Flydende engelsk i skrift og tale

Indlægaf Kilix » 22. sep 2018, 12:36

Flydende engelsk er flydende engelsk, baade i skrift og tale. Det er ikke f.eks Handelsskole engelsk. Oftest er det stoerre firmaer der har behov for folk der kan begaa sig uden problemer paa flere sprog. Jeg ville nok blive en smule muggen hvis en kanditat til en stilling skriver at de er flydende i engelsk, men kun liiiige kan begaa sig fagligt. Saa hvis du skal til samtale, kan det taenkes at de vil teste dit engelsk, og saa er det er god ide lige at have faglige ord opfrisket inden.

Det er helt fint at skrive at engelsk er flydende, men sekundaert, og at dansk er modersmaalet. Som med saa meget andet: bruger du det meget, bliver du ogsaa bedre til det.
Jeg er flydende i engelsk skrift og tale (Snakker kun engelsk til dagligt, baade hjemme og paa arbejde), men paapejer at det er mit andet sprog, da dansk er mit modersmaal.
0

Tilbage til "Job"