Tjenstlig samtale

Camped
Indlæg: 35
Tilmeldt: 21. sep 2018, 12:12
Kort karma: 4
Likede indlæg: 37

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Camped » 21. sep 2018, 17:50

Misantropen skrev:
Camped skrev:
Misantropen skrev:
Camped skrev:Tak for jeres bemærkninger - de bliver hversat hver og en.

Jeg er dog lidt bekymret over at have dette "hængende" over mit hoved fremover. Jeg bekymrer mig for at han måske fremlægger noget som jeg har lavet fejl i, ved at jeg har handlet så selvstændigt. Om dette er den oprindelige grund til at jeg er indkaldt. Jeg kan dog ikke komme i tanke om, hvad jeg skulle have gjort anderledes.

Måske mit hoved også bare går igennem de værst tænkelige scenarier, her en fredag aften.

Jeg er også lidt bekymret for, om jeg så skal gå på listesko i det næste lange stykke tid og om der så fremover, kommer til at være en akavet stemning i storrumskontoret.

Hvis du ved at du har handlet rigtigt og kan stå inde for de beslutninger du har taget så er det da bare med at få dem begrundet for at undgå misforståelser :) Det er jo ikke for at genere nogen at du har gjort som du har, men hvis kollegaen fx har ytret at han ikke helt kan følge med eller forstår din måde at arbejde på så er det kun rimeligt for jer begge at chefen reagerer på det for at få det opklaret.

Hvis det var noget akut, som at du havde lavet en alvorlig fejl, så ville det formegentlig ikke vente til efter weekenden hvis det kan være en trøst. Men det er stadig en træls besked at gå på weekend på når man ikke har noget konkret at forholde sig til eller forberede sig på.


Ja, det er nok bare den indre usikkerhed som dukker op. Et relativt nyt arbejdssted og at jeg aldrig har været ude for noget lignende før.

Jeg fristes til at sige det er et godt tegn, trods de trælse omstændigheder. Hvis ikke du var stolt af dit arbejde og din faglighed ville det måske ikke påvirke dig så meget.

Bliv ved med at lytte til dig selv for det er ikke dig der er gal på den her.


Mange tak for dine rigtig gode råd.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 4759
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1005
Likede indlæg: 8700

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Rapfisk » 21. sep 2018, 17:53

Jeg er fuldstændig enig med de andre i, at det ikke lyder som om, det er dig, der er noget galt med. Når det er sagt, er det alfa og omega, at du går ind med intentionen om at lytte og at gøre mødet godt og konstruktivt. Det går kun ud over dig, hvis du hen over weekenden får bygget en fortælling op om, at chefen er en nar (uanset, at jeg tror, du ville have ret).

Jeg håber, din du får en rigtig god snak med din TR.
Senest rettet af Rapfisk 24. sep 2018, 07:20, rettet i alt 1 gang.
6
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
Camped
Indlæg: 35
Tilmeldt: 21. sep 2018, 12:12
Kort karma: 4
Likede indlæg: 37

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Camped » 21. sep 2018, 17:58

Rapfisk skrev:Jeg er fuldstændig enig med de andre i, at det ikke lyder som om, det er dig, der er noget galt med. Når det er sagt, er det alfa og omega, at du går ind med intentionen om at lytte og at gøre mødet godt og konstruktivt. Det går kun ud over dig, hvis du hen over weekenden får bygget en fortælling op om, at chefen er en nat (uanset, at jeg tror, du ville have ret).

Jeg håber, din du får en rigtig god snak med din TR.


Ja du har fuldstændig ret. Det skal jeg nok huske på. Dette er nok heller ikke rettet så meget i mod min chef, men nok mere min kollega som jeg nok har misforstået eller opfattet forkert. Jeg er overhoved ikke glad for at en af mine kollegaer åbenbart har gået rundt og tænkt at samarbejdet med mig ikke er eksisterende. Dette har ikke været min hensigt.

Dette er jeg dog i tvivl om jeg skal konfrontere min kollega med, her på mandag inden eller efter samtalen.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 4759
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1005
Likede indlæg: 8700

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Rapfisk » 21. sep 2018, 18:16

Jeg mener klart, at sådan en situation langt hen ad vejen er chefens ansvar. Din kollega er også fanget i en situation, hvor hun mangler ledelse i forhold til det at få en ny kollega, der skal indgå på samme niveau og skal lære stedets rutiner, men også kommer med sine egne evner, som hun er blevet ansat til. Måske har din kollega ikke engang fået rammer for din oplæring.

At få en ny kollega er noget af det mest stressende, man oplever i et arbejdsliv, fordi den nye altid ændrer éns arbejdsplads lidt. Indtil man har fundet hinanden, er det et lille jordskælv for kollegerne. Ofte er det positivt, men for medarbejdere, der trives med rutine, eller som i forvejen er pressede, kan det være svært. At få det til at køre er en ledelsesopgave.

Jeg har i øvrigt oftere været den nye end den gamle, så jeg ved udmærket, hvordan skælvet er for den nye :)

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil inddrage den pågældende kollega, men jeg ville klart vente til efter samtalen.
7
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
Camped
Indlæg: 35
Tilmeldt: 21. sep 2018, 12:12
Kort karma: 4
Likede indlæg: 37

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Camped » 21. sep 2018, 18:25

Rapfisk skrev:Jeg mener klart, at sådan en situation langt hen ad vejen er chefens ansvar. Din kollega er også fanget i en situation, hvor hun mangler ledelse i forhold til det at få en ny kollega, der skal indgå på samme niveau og skal lære stedets rutiner, men også kommer med sine egne evner, som hun er blevet ansat til. Måske har din kollega ikke engang fået rammer for din oplæring.

At få en ny kollega er noget af det mest stressende, man oplever i et arbejdsliv, fordi den nye altid ændrer éns arbejdsplads lidt. Indtil man har fundet hinanden, er det et lille jordskælv for kollegerne. Ofte er det positivt, men for medarbejdere, der trives med rutine, eller som i forvejen er pressede, kan det være svært. At få det til at køre er en ledelsesopgave.

Jeg har i øvrigt oftere været den nye end den gamle, så jeg ved udmærket, hvordan skælvet er for den nye :)

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil inddrage den pågældende kollega, men jeg ville klart vente til efter samtalen.


De kollegaer som jeg spurgte efter min samtale med min leder - mener så derimod at han reagerer på denne måde, fordi han føler sig truet i sine arbejdsopgaver og måske føler at jeg går ind og overtager noget af hans - netop fordi jeg er for selvstændig. Det var i hvert fald den opfattelse som de sad med.
Jeg ved ikke om der er nogen historie bag dette eller om de har fat i noget af det rigtige.
1
Brugeravatar
Confucius
Indlæg: 2217
Tilmeldt: 4. maj 2018, 18:33
Kort karma: 219
Likede indlæg: 4080

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Confucius » 21. sep 2018, 23:46

Camped skrev:
Rapfisk skrev:Jeg er fuldstændig enig med de andre i, at det ikke lyder som om, det er dig, der er noget galt med. Når det er sagt, er det alfa og omega, at du går ind med intentionen om at lytte og at gøre mødet godt og konstruktivt. Det går kun ud over dig, hvis du hen over weekenden får bygget en fortælling op om, at chefen er en nat (uanset, at jeg tror, du ville have ret).

Jeg håber, din du får en rigtig god snak med din TR.


Ja du har fuldstændig ret. Det skal jeg nok huske på. Dette er nok heller ikke rettet så meget i mod min chef, men nok mere min kollega som jeg nok har misforstået eller opfattet forkert. Jeg er overhoved ikke glad for at en af mine kollegaer åbenbart har gået rundt og tænkt at samarbejdet med mig ikke er eksisterende. Dette har ikke været min hensigt.

Dette er jeg dog i tvivl om jeg skal konfrontere min kollega med, her på mandag inden eller efter samtalen.


Jeg ville absolut ikke gøre det før samtalen! Vent og se hvad der bliver trukket frem til samtalen, og hvad det handler om. Ligesom du har muligheden for at tale din sag til samtalen og forklare dem dine synspunkter, så skal de også have lov til at forklare og uddybe dét som de nu har at sige. Måske viser det sig at den kollegas udtalelser bare udgør en bisætning i problemet. Du har jo kun en kort samtale i farten fra din chef at basere det på pt.. Det ville være dumt at konfrontere kollegaen, hvis det så viser sig hovedsageligt at dreje sig om noget andet.

Husk forresten at tage noter til samtalen. Mange føler allerede en smule stress og måske angst, fordi de skal til noget meget officielt lydende samtale, og når de så samtidigt begynder at få noget kritik på x antal punkter, så har man en tendens til at gå i forsvarsstilling. For mange betyder det at de enten ryger i det røde felt med bankende puls eller at de nærmest trækker sig ind i sig selv og bliver katatoniske. Tit kan de ikke huske så meget af det som er sagt er sagt og sket under mødet, når der er gået et kvarter - blot om det var godt eller dårligt. Du har selvfølgelig også din TR at støtte dig til, men få taget noterne, så du kan huske detaljerne selv.

Brug eventuelt weekenden på at forberede nogle spørgsmål på diverse scenarier. Prøv at forestil dig nogle sandsynlige ting som de kunne finde på at være utilfredse med, og lav så nogle spørgsmål, der tager udgangspunkt i dét. "Hvad skal jeg ændre på?" "Hvad/hvor meget skal der til, før I er tilfredse med situationen?" "Hvad/hvordan vil I måle det?" Spørgsmål der gør dig i stand til at udpege 1) hvad problemet er, 2) hvordan det skal løses, 3) hvor meget der skal til for at løse det og 4) hvornår det (senest) skal være løst? Det er de fire ting du har brug for at vide.
9
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.
ajnaM
Indlæg: 2821
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 306
Likede indlæg: 6486

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf ajnaM » 22. sep 2018, 06:32

Camped skrev:
Rapfisk skrev:Jeg er fuldstændig enig med de andre i, at det ikke lyder som om, det er dig, der er noget galt med. Når det er sagt, er det alfa og omega, at du går ind med intentionen om at lytte og at gøre mødet godt og konstruktivt. Det går kun ud over dig, hvis du hen over weekenden får bygget en fortælling op om, at chefen er en nat (uanset, at jeg tror, du ville have ret).

Jeg håber, din du får en rigtig god snak med din TR.


Ja du har fuldstændig ret. Det skal jeg nok huske på. Dette er nok heller ikke rettet så meget i mod min chef, men nok mere min kollega som jeg nok har misforstået eller opfattet forkert. Jeg er overhoved ikke glad for at en af mine kollegaer åbenbart har gået rundt og tænkt at samarbejdet med mig ikke er eksisterende. Dette har ikke været min hensigt.

Dette er jeg dog i tvivl om jeg skal konfrontere min kollega med, her på mandag inden eller efter samtalen.


Det synes jeg du skal - men først efter samtalen. Før kan du jo ikke vide, hvad vedkommendes kritik er gået på.

Men derefter synes jeg, du skal tale med din kollega om det, du skriver her i første afsnit. Og jeg synes, det virker til, at du har den helt rigtige tilgang. Hvis du får det til at lyde som et angreb ('hvorfor har du ikke sagt noget, du har ikke været her osv'), tror jeg ikke, du får samme resultat, som hvis du tager den på dig ('Det er jeg ked af, det har ikke været min hensigt, det har jeg ikke været bevidst om osv').
3
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 2778
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 305
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 5466

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Purple Haze » 22. sep 2018, 06:57

Evt også huske at få konkrete eksempler på hvor de mener det er gået galt, og hvordan de mener du skulle have grebet det an i stedet.

Og husk endelig ikke at gøre det anklagende som: hvordan skulle jeg så have gjort det? (Hvorfor sætninger kan generelt virke ret konfliktoptrappende).
Måske i stedet ‘hvordan kunne jeg have grebet det anderledes an?’ ‘I sådan en situation, hvad skal jeg gøre?’

Fx hvis han siger at du har løst en opgave uden at sikre dig det var OK med (fraværende) kollega, så spørg hvad du så gør i sådanne tilfælde, og evt hvis opgaven er løst korrekt (fordi du jo godt ved hvad du laver, og det er de andre der er usikre på dine evner, hvilket du godt ved - men ikke behøver nævne) hvor lang tid han regner med den foranstaltning skal være på plads, så du har noget st rette dig efter.
Måske har de en procedure hvor nyes arbejde skal tjekkes i x antal måneder for at undgå fejl, hvilket jo er fair nok, så skal de bare huske at fortælle dig det.
4
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Serafina
Indlæg: 20
Tilmeldt: 8. jan 2016, 18:28
Kort karma: 0
Likede indlæg: 22

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Serafina » 23. sep 2018, 05:50

Camped skrev:
Rapfisk skrev:Jeg mener klart, at sådan en situation langt hen ad vejen er chefens ansvar. Din kollega er også fanget i en situation, hvor hun mangler ledelse i forhold til det at få en ny kollega, der skal indgå på samme niveau og skal lære stedets rutiner, men også kommer med sine egne evner, som hun er blevet ansat til. Måske har din kollega ikke engang fået rammer for din oplæring.

At få en ny kollega er noget af det mest stressende, man oplever i et arbejdsliv, fordi den nye altid ændrer éns arbejdsplads lidt. Indtil man har fundet hinanden, er det et lille jordskælv for kollegerne. Ofte er det positivt, men for medarbejdere, der trives med rutine, eller som i forvejen er pressede, kan det være svært. At få det til at køre er en ledelsesopgave.

Jeg har i øvrigt oftere været den nye end den gamle, så jeg ved udmærket, hvordan skælvet er for den nye :)

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil inddrage den pågældende kollega, men jeg ville klart vente til efter samtalen.


De kollegaer som jeg spurgte efter min samtale med min leder - mener så derimod at han reagerer på denne måde, fordi han føler sig truet i sine arbejdsopgaver og måske føler at jeg går ind og overtager noget af hans - netop fordi jeg er for selvstændig. Det var i hvert fald den opfattelse som de sad med.
Jeg ved ikke om der er nogen historie bag dette eller om de har fat i noget af det rigtige.



Det tænker jeg faktisk ligger godt forlængelse af af det Rapfisk skriver. Jeg oplever, at nye medarbejdere kan skabe usikkerhed omkring opgavefordeling, og den gamle medarbejder kan føle sig truet på sin position. Især hvis den nye medarbejder er stærk, umiddelbart har bedre kompetencer, træffer selvstændige beslutninger der strækker ind på den andens områder etc.

Og ja det er lederens job, at sørge for at gamle medarbejdere ikke føler sig truet på deres positions i organisationen når en ny medarbejders starter, at den på sigt kan ændre sig er en anden sag, Det er lederens job, at hjælpe den nye medarbejder på plads og at skabe grobund for et godt samarbejde. At støtte og sørge for plads til begge medarbejdere i organisationen.

Det lyder lidt fjollet, men voksne mennesker kan også blive jaloux, misundelig, usikre og handle irationelt, især hvis de ikke får den rette støtte og opmærksomhed, fra f.eks. en leder når de oplever noget som svært.

Det skal selvfølgelig ikke være en undskyldning for, at din kollega ikke er gået direkte til dig.
4
Jeg skriver fra min telefon. Jeg undskylder på forhånd :genert:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 4759
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1005
Likede indlæg: 8700

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Rapfisk » 24. sep 2018, 06:30

Pøjpøj i dag :blomst:
6
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 1461
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 83
Likede indlæg: 1997

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Misantropen » 24. sep 2018, 09:47

Ja, held og lykke!

Jeg håber du har kunne lægge det lidt fra dig her i weekenden og at samtalen bliver god.
1
Draw me like one of your french squirrels
Billede
Camped
Indlæg: 35
Tilmeldt: 21. sep 2018, 12:12
Kort karma: 4
Likede indlæg: 37

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Camped » 24. sep 2018, 09:50

Rapfisk skrev:Pøjpøj i dag :blomst:


Tusind tak. Samtalen er først kl. 14.00 og tiden går uendelig langsomt i dag!
I får en melding bagefter.

I øvrigt er jeres fantastiske råd guld værd. Mange tak, for at i tager jer tid til at hjælpe mig.
2
Camped
Indlæg: 35
Tilmeldt: 21. sep 2018, 12:12
Kort karma: 4
Likede indlæg: 37

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Camped » 24. sep 2018, 09:51

Misantropen skrev:Ja, held og lykke!

Jeg håber du har kunne lægge det lidt fra dig her i weekenden og at samtalen bliver god.


Jeg har ikke tænkt på andet hele weekenden - og har næsten ikke sovet i nat. Jeg glæder mig til det er overstået så jeg ved hvad jeg skal forholde mig til i fremtiden.

Men mange tak for støtten :-)
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 4759
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1005
Likede indlæg: 8700

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Rapfisk » 24. sep 2018, 10:07

Det er godt nok langt ude, at man ikke kan finde et tidligere tidspunkt. Men jeg krydser fingre klokken to :kryds:
0
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
Lalana
Indlæg: 465
Tilmeldt: 20. dec 2016, 08:49
Kort karma: 59
Likede indlæg: 881

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Lalana » 24. sep 2018, 11:00

Ja jeg tænker godt nok også at det er et lidt specielt forløb, at få sådan noget der at vide pr telefon lige inden weekenden og så skal gå og vente og vente. Men håber det går godt uanset
0

Tilbage til "Job"