Tjenstlig samtale

Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Sophies-mor » 24. sep 2018, 13:20

Jeg krydser også fingre.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9019
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21841

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Purple Haze » 24. sep 2018, 14:41

Hvordan er det gået?
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Camped
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21. sep 2018, 12:12
Kort karma: 4
Likede indlæg: 41

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Camped » 24. sep 2018, 16:55

Hej alle.
Ja jeg sidder godt nok tilbage med en underlig følelse efter den samtale. Han har ikke fundet nogen fejl i de afgørelser som jeg har truffet. Han mener også at jeg har evnerne til at blive en rigtig god medarbejder. Jeg er ansvarlig og modig. Men min kollega som har klaget over mig mener ikke at vi har noget samarbejde. Hende der har passet mit arbejde i min ferie, har spurgt ham til råds om flere ting på de 3 uger end jeg har det sidste halve år, var kommentaren. Så dette har nu fået min leder til at mene at jeg er for enerådende på mine opgaver. Så nu skal alt hvad jeg laver i det næste stykke tid kontrolleres af mine 2 kolleger for at kvalitetssikre mit arbejde, da de ikke mener at det er godt nok, det jeg laver i min øvrige sagsbehandling.

Alt dette var en meget lang og til tider ret besværlig samtale hvor jeg gudskelov fik ret til at forsvare mig. Fik nævnt det med det høje fravær hos min kollega som gjorde at jeg måtte traffe beslutningerne selv eller spørge andre til råds. Fik også spurgt om han overhovedet havde fundet fejl i mit arbejde og det var der ikke. Det var mere måden, som det var blevet udført på. Ydermere fik jeg forklaret at jeg hurtigt var kommet ind i arbejdsgangene pga gode vejledninger og arbejdsgange som jeg fik udleveret da jeg startede.

Men vi aftalte at følge op igen på det om en måned. I løbet af den måned skal min leder, min kollega og jeg holde nogle møder. Nu starter vi på en frisk.

Jeg fik ingen mundtlig eller skriftlig advarsel.

Jeg må godt nok indrømme at tanken om blive aktiv jobsøgende igen nok er en god ide.
10
Camped
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21. sep 2018, 12:12
Kort karma: 4
Likede indlæg: 41

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Camped » 24. sep 2018, 16:57

Efter samtalen er jeg også blevet bekræftet i at det mine 2 andre kollegaer nævnte om at han føler sig truet, nok er meget rammende i dette tilfælde. Jeg spørger simpelthen ikke ham til råds nok og dette falder nok ikke i god jord.
0
Camped
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21. sep 2018, 12:12
Kort karma: 4
Likede indlæg: 41

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Camped » 24. sep 2018, 17:13

AstaPasta skrev:Jeg synes det lyder rigtigt ærgerligt, at det hele bliver lagt over på dig. Der skal to til at samarbejde, og det lyder som om det er samspillet mellem dig og kollegaen, der burde være fokus i stedet for dig og dit arbejde.

Jeg ville nok også søge videre lige så stille. Det lyder som om kollegaen har tromlet/overbevist chefen om sin side i stedet for at se objektivt på det.


Ja det var samme opfattelse som jeg sidder tilbage med nu.. Men dejligt at det er overstået nu og så må jeg se hvad vi kommer frem til på vores fælles møde.
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Lurende Peber » 24. sep 2018, 17:24

Det er jo surrealistisk tåbeligt :stoned:
Men måske virkeligheden flere steder end man ønsker at vide :tie:
Jeg har haft en kollega engang, som klagede til chef over, at jeg ikke rettede ind efter vedkommendes “gode råd”. Chef afviste heldigvis klagen og roste i stedet min tålmodighed overfor kollegas “klynk og nævenyttighed” :genert:
Din tanke om at søge videre lyder som den bedste løsning for dig.
2
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Misantropen » 24. sep 2018, 17:38

Camped skrev:Hej alle.
Ja jeg sidder godt nok tilbage med en underlig følelse efter den samtale. Han har ikke fundet nogen fejl i de afgørelser som jeg har truffet. Han mener også at jeg har evnerne til at blive en rigtig god medarbejder. Jeg er ansvarlig og modig. Men min kollega som har klaget over mig mener ikke at vi har noget samarbejde. Hende der har passet mit arbejde i min ferie, har spurgt ham til råds om flere ting på de 3 uger end jeg har det sidste halve år, var kommentaren. Så dette har nu fået min leder til at mene at jeg er for enerådende på mine opgaver. Så nu skal alt hvad jeg laver i det næste stykke tid kontrolleres af mine 2 kolleger for at kvalitetssikre mit arbejde, da de ikke mener at det er godt nok, det jeg laver i min øvrige sagsbehandling.

Alt dette var en meget lang og til tider ret besværlig samtale hvor jeg gudskelov fik ret til at forsvare mig. Fik nævnt det med det høje fravær hos min kollega som gjorde at jeg måtte traffe beslutningerne selv eller spørge andre til råds. Fik også spurgt om han overhovedet havde fundet fejl i mit arbejde og det var der ikke. Det var mere måden, som det var blevet udført på. Ydermere fik jeg forklaret at jeg hurtigt var kommet ind i arbejdsgangene pga gode vejledninger og arbejdsgange som jeg fik udleveret da jeg startede.

Men vi aftalte at følge op igen på det om en måned. I løbet af den måned skal min leder, min kollega og jeg holde nogle møder. Nu starter vi på en frisk.

Jeg fik ingen mundtlig eller skriftlig advarsel.

Jeg må godt nok indrømme at tanken om blive aktiv jobsøgende igen nok er en god ide.

Det virker noget op ad bakke.. Fik du nævnt deres manglende opfølgning på din start og skal tillidsrepræsentanten ikke med til nogle af de kommende møder?

Jeg er ikke sikker på at jeg ville blive. Du har jo ikke lavet nogle fejl og det virker til at du er vellidt og effektiv så hvorfor blive "dårligere" til det? Jeg kan ikke se hvad positivt der skal være for dig af at du lader dig sænke med de evner og kvalifikationer du har, bare fordi du har flere/andre ambitioner end hvad de kan tilbyde.
1
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Viskelæder » 24. sep 2018, 17:47

Jeg forstår slet ikke din leders håndtering af det her. Du får at vide, at der ikke er noget i vej med dit arbejde, at du gør det godt og er ansvarlig. Men fordi en anden spørger mere om råd end dig, og en kollega siger, I har dårligt samarbejde, så... skal dit arbejde tjekkes?

Alene din leders håndtering af det her ville nok gøre, at jeg søgte et andet sted hen.

Hvor er et bare en ærgerlig oplevelse.
15
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Lys » 24. sep 2018, 18:06

Det lyder alt sammen ret underligt. Du kan jo evt bede om en opfølgende samtale, når du lige har haft lejlighed til at tænke over det i et par dage, hvor du evt kan stille spørgsmålet direkte; om det er rigtigt forstået, at du løser dine opgaver rigtigt, men alligevel skal spørge en kollega til råds efter fast skema? Og om du kan få en begrundelse bag den retningslinje? Hvad er formålet, hvad skal du lære?
4
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf twinkle » 24. sep 2018, 18:18

Wow, hvor er den en total mytisk måde din leder håndterer det hele på. Det må jeg sige. At håndtere noget en kollega har sagt om dig, ved at indkalde til en tjenestelig samtale selv om der intet er at udsætte på dit arbejde er da en hel skæv håndtering.
5
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Brutus
Indlæg: 775
Tilmeldt: 20. sep 2015, 16:03
Kort karma: 38
Likede indlæg: 1175

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Brutus » 24. sep 2018, 18:28

Det lyder som et eksempel på en af de mange, meget lidt kompetente, mellemledere, hvis første prioritet er at sikre sig selv, og pynte på det billede, som de tror, at deres overordnede har af dem. Deres underordnedes trivsel har ingen betydning for dem, undtagen ved fællesmøderne, hvor de kan alle de fine ord og floskler om samarbejde, trivsel og hvad har vi. Jeg har selv været udsat for en del af dem, og hvor kan de være dræbende for motivationen. Kun en gang har jeg haft en leder, som sagde, at han egentlig ikke havde den store forstand på det vi lavede (IT) Men at hans opgave var at skabe de bedst mulige forhold for sine medarbejdere.

Med sådan en chef, var det en fornøjelse at komme på arbejde mandag morgen.
9
If it is not yours, dont take it
If it is not right, dont do it.
If it is not true, dont say it.
If you dont know, shut up

(Japanese Wisdom)
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27072

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf ajnaM » 24. sep 2018, 20:00

Jeg kommer til at tænke på, om din leder måske har misforstået begrebet 'tjenestelig samtale'? :gruble:
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf avdotja » 24. sep 2018, 20:01

Det er da helt sort :stoned:

Din leder anerkender åbent at “problemet” er at du ikke spørger en anden kollega til råds i det omfang som vedkommende forventer af en med din anciennitet. Og hans geniale løsning er så at bestemme at alt dit arbejde - på trods af at han ikke har noget at udsætte på dette - fremadrettet skal efterkontrolleres for at imødekomme dette :forvirret2:

Jeg synes Lys’s input er rigtig godt og jeg synes du skal fremsætte det mere eller mindre ordret for chefen.

Personligt ville jeg nok være fristet til at være en anelse mindre konstruktiv og sende en skriftlig klage til chefen over min kollega som, på trods af at jeg havde været ansat i over 6 måneder, stadigvæk ikke havde spurgt mig til råds i nogle af hans sager. Et tydeligt tegn på en vanskelig og usamarbejdsvillig kollega, som han som leder bør hive fat i :afro:

Nå ja og så få søgt væk derfra hurtigst muligt. Sådan en leder er ikke værd at spilde sit arbejdsliv på.
5
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf avdotja » 24. sep 2018, 20:02

ajnaM skrev:Jeg kommer til at tænke på, om din leder måske har misforstået begrebet 'tjenestelig samtale'? :gruble:

For ikke at nævne begrebet “god ledelse”....
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27072

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf ajnaM » 24. sep 2018, 20:05

avdotja skrev:
ajnaM skrev:Jeg kommer til at tænke på, om din leder måske har misforstået begrebet 'tjenestlig samtale'? :gruble:

For ikke at nævne begrebet “god ledelse”....


Enig - men det lyder bare så mærkeligt. Altså, jeg mener, hvem ville dog indkalde til en tjenestlig samtale, hvis der ikke var begået fejl? Det er jo helt hen i vejret. Jeg synes, håndteringen er så off, at det ville give bedst mening, at lederen ikke havde fanget, hvad sådan en samtale handler om, men bare har talt om det som en helt almindelig samtale...
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Job"