Jeg venter stadig på arbejdskontrakten

Brugeravatar
Ieatmars
Indlæg: 203
Tilmeldt: 11. nov 2017, 14:44
Kort karma: 8
Likede indlæg: 164

Jeg venter stadig på arbejdskontrakten

Indlægaf Ieatmars » 11. nov 2018, 17:51

Hej alle

Jeg blev kaldt til jobsamtale for 2 uger siden hvilket gik godt,
blev allerede ringet op på telefonen efter der gik en time og de sagde at de gerne ville have mig.

Der gik så en uge og jeg blev kaldt til endnu et møde hvor vi skulle snakke økonomi, (løn) og så kunne jeg på samme tid kigge rundt omkring firmaet og lære de andre at kende. Efter det andet møde fortalte hun mig at hun vil sende mig kontrakten "om et par uger"... der er nu gået 2 uger og har ikke fået noget.

Jeg skrev i fredags til hende og spurgte ind omkring det, dog var det ret underligt at hun så svaret mig med: at hun er ved at arbejde på at sende kontrakten "for hun tror at jeg stadig godt kan være en god medarbejder" for firmaet.

Altså, hvorfor skulle hun tro det og ikke vide det? :gruble:

Synes i det lyder skummelt? Og hvad skal jeg gøre? :(
0
Brugeravatar
Ieatmars
Indlæg: 203
Tilmeldt: 11. nov 2017, 14:44
Kort karma: 8
Likede indlæg: 164

Re: Jeg venter stadig på arbejdskontrakten

Indlægaf Ieatmars » 11. nov 2018, 17:53

det skal også lige siges hun sagde i det andet møde at hun havde travlt de næste par uger men vil sende mig kontrakten så snart hun får tid...
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8580

Re: Jeg venter stadig på arbejdskontrakten

Indlægaf Raenil » 11. nov 2018, 18:44

Vent med at sige dit eksisterende job op, til du har en ny kontrakt.
3
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9523
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7836

Re: Jeg venter stadig på arbejdskontrakten

Indlægaf Sophies-mor » 11. nov 2018, 19:12

Det lyder ikke særlig godt i mine ører.
Jeg måtte også ved min sidste ansættelse rykke for kontrakten 3 gange. Og vi havner med 99% sandsynlighed i retten.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Jeg venter stadig på arbejdskontrakten

Indlægaf HappyPaww » 11. nov 2018, 19:50

Ro på - det kan være helt “uskyldigt”. Nogle firmaer/chefer er bare lidt længe om at få styr på tingene. Hvornår er opstart og har du sagt et andet job op?

Ryk igen mod slutningen af ugen, men på en pæn måde :)
3
didaa
Indlæg: 1708
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2344

Re: Jeg venter stadig på arbejdskontrakten

Indlægaf didaa » 11. nov 2018, 19:55

Er der taget en reference som kan være belastende? I så fald træder partshøringsreglerne i kraft.

Hos os får man først fremsendt en endelig ansættelseskontrakt senest 8 uger efter opstart. Når jeg ansætter fremsender jeg dog en foreløbig bekræftelse, som betinger ren straffeattest og at referencer ikke modstrider et videre ansættelsesforløb. Heri indgår også et udspil til lønnen.
2
Brugeravatar
Ieatmars
Indlæg: 203
Tilmeldt: 11. nov 2017, 14:44
Kort karma: 8
Likede indlæg: 164

Re: Jeg venter stadig på arbejdskontrakten

Indlægaf Ieatmars » 12. nov 2018, 08:21

Tak for svar alle sammen,
jeg er mindre bekymret nu og jeg ikke burde tænke så negativt.

Kan huske til andet møde så sagde hun noget i stil med: "du skal ikke bekymre dig hvis jeg ikke sender kontrakten, for jeg har super travlt i den her uge så regner med at jeg sender den om et par uger..."

Jeg skal starte til Januar, så på den måde er der "no rush" endnu. Åh, altså jeg håber lidt hun skriver til mig i dag så jeg kan få kontrakten hurtigst muligt, det ville nok berolige mig helt.

Men for nu så slår jeg lidt koldt vand i blodet.. :)
0
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4890
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 552
Likede indlæg: 8817

Re: Jeg venter stadig på arbejdskontrakten

Indlægaf Skorstenen » 12. nov 2018, 09:03

Jeg læser det på en lidt anden måde, jeg kan godt se, at hun formulerer sig lidt uheldigt dog. Men jeg får følgende ud af det:

"jeg tror stadig at du er den rette vedkommende for firmaet, derfor er jeg i fuld sving med at færdiggøre kontrakten".

Når det så er sagt, så synes jeg det er lidt slapt at der kan gå så længe med at få den lavet.... Det er vel for Sørensen ikke en direktørkontrakt der skal udfærdiges.
1
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40713

Re: Jeg venter stadig på arbejdskontrakten

Indlægaf Akehurst2 » 12. nov 2018, 10:11

SurSødSovs skrev:Jeg tænker også, du nok skal blive ansat.

Men jeg plejer at fortælle, jeg for at beskytte mig selv vil lede efter job, til jeg har en underskrevet kontrakt. Jeg har altid fået et udkast til gennemgang samme dag eller dagen efter. Også da jeg var "ligegyldig" elev.

Man bliver nedprioriteret, hvis man accepterer det


Jeg vil også altid betragte et job som en fugl på taget, til jeg har min kontrakt. Så hvis jeg er i arbejde siger jeg ikke op, før jeg har kontrakten, og hvis jeg var uden job ville jeg lede videre til jeg havde kontrakten.
2
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Jeg venter stadig på arbejdskontrakten

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 12. nov 2018, 11:54

På min nuværende arbejdsplads nølede de også med kontrakten og jeg måtte til sidst sige, at hvis ikke jeg fik noget på skrift inden d. 1., så kunne jeg ikke starte før en måned efter planlagt. Jeg mener dog at min chef tilbød et eller andet på skrift hvis ikke HR fik fingeren ud. Men jeg ville ikke opsige mit job før jeg havde noget på skrift.
4
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14767

Re: Jeg venter stadig på arbejdskontrakten

Indlægaf avdotja » 12. nov 2018, 18:42

Jeg har godt nok heller aldrig oplevet andet end at kontrakten er kommet "med det samme", når først man er blevet enige om de endelige betingelser - netop fordi de godt ved at folk normalt ikke siger deres job op, før de har en underskreven kontrakt.

Det ene sted endte beslutningen med at blive taget i sidste øjeblik og da ansætteren ringede og tilbød mig jobbet, sagde han at han håbede HR ville skynde sig, så jeg kunne få tilsendt en underskreven kontrakt inden den sidste hverdag i måneden, men hvis de missede det eller jeg havde brug for en dag ekstra til gennemlæsning, skød vi selvfølgelig startdatoen en måned; har godt nok aldrig oplevet at det er kommet på tale at jeg skulle sige op uden at have et skriftlig tilbud på hånden og er overrasket over at læse at der er flere der først får deres kontrakt flere uger efter jobstart :gruble:
3
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Jeg venter stadig på arbejdskontrakten

Indlægaf vibbsen » 12. nov 2018, 19:19

Tjaaaa....Der kan jo være mange grunde til at den kontrakt ikke er blevet fremsendt endnu. Og det er svært for os at gætte på hvad der menes med den pågældende sætning...

Personligt så ville jeg aldrig sige et nuværende job op før jeg har modtaget en ansættelseskontrakt som svarede til det vi havde aftalt på tidligere møder. Ligesom jeg heller ikke ville sige nej til et andet job, om et sådant blev mig tilbudt, eller stoppe med at søge job hvis jeg var ledig.

Jeg har prøvet at gå fra en jobsamtale hvor vi var helt sikre på at vi "ville" hinanden og i de overordnede træk i kontrakten. I princippet kunne jeg godt have nået at sige op til den 1. eftersom samtalen blev afholdt den næst-sidste hverdag i måneden. Men det ville jeg ikke. Jeg ville have en kontrakt først. Og tid til at gennemlæse den. Og gudskelov for det....For da jeg fik kontrakten var den markant ringere end den kontrakt jeg havde i mit nuværende job, og jeg måtte derfor ringe og sige, at hvis det var deres udspil, så havde jeg ikke anden mulighed end at sige "Pænt Nej Tak". Det var så godt nok den forkerte kontrakt de havde fået sendt til mig, men i princoppet så havde jeg været slemt på røven hvis jeg havde nået at sige op.

Omvendt så har jeg som ledig også prøvet at blive præsenteret for en kontrakt som var HIMMELRÅBENDE dårlig at jeg til dato stadig spekulerer på om det måske var en joke... . Her valgte jeg at tage jobbet alligevel. For det var trods alt bedre end at gå ledig...Men jeg ville da aldrig så meget som have overvejet at sige NOGETSOMHELST job op for den kontrakt...
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
didaa
Indlæg: 1708
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2344

Re: Jeg venter stadig på arbejdskontrakten

Indlægaf didaa » 13. nov 2018, 19:09

Jeg forstår ikke de ledere som ikke sætter alle sejl ind for at få en kandidat i hus. Det giver et kedeligt indtryk med sådan en sneglefart - for sådan ser det jo ud udefra.

Virkeligheden er selvfølgelig at der er masser af arbejdsopgaver som også skal klares samtidig med en ansættelsesproces, men så sørger man for at fremsende en skriftlig aftale på mail der oplister det man allerede er blevet enige om, og det der evt. er til forhandling i et videre forløb, og hvem der gør hvad. Også hvorvidt en ansættelse er betinget af referencer, eller rene straffe og børneattester som det er der hvor jeg arbejder. Og så vil jeg sige at man også er nødt til at være lidt fleksibel som medarbejder i processen og indimellem have forståelse for at der kan være procedurer som lederen ikke har indflydelse på. Jeg kan feks ikke vide hvor hurtigt politiet sender attester frem, eller om lederen der skal tages reference hos vender tilbage.

Og som tidligere skrevet kan der hos os gå op til 8 uger efter opstart, da der er erfaring med at der kan være nuancer der skal forhandles på plads, og så sidder man ikke og retter en kontrakt til og sender frem og tilbage før vilkårene er på plads. Og det er trods alt en arbejdsplads med 6000 mennesker.
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40713

Re: Jeg venter stadig på arbejdskontrakten

Indlægaf Akehurst2 » 13. nov 2018, 19:18

didaa skrev:Jeg forstår ikke de ledere som ikke sætter alle sejl ind for at få en kandidat i hus. Det giver et kedeligt indtryk med sådan en sneglefart - for sådan ser det jo ud udefra.

Virkeligheden er selvfølgelig at der er masser af arbejdsopgaver som også skal klares samtidig med en ansættelsesproces, men så sørger man for at fremsende en skriftlig aftale på mail der oplister det man allerede er blevet enige om, og det der evt. er til forhandling i et videre forløb, og hvem der gør hvad. Også hvorvidt en ansættelse er betinget af referencer, eller rene straffe og børneattester som det er der hvor jeg arbejder. Og så vil jeg sige at man også er nødt til at være lidt fleksibel som medarbejder i processen og indimellem have forståelse for at der kan være procedurer som lederen ikke har indflydelse på. Jeg kan feks ikke vide hvor hurtigt politiet sender attester frem, eller om lederen der skal tages reference hos vender tilbage.

Og som tidligere skrevet kan der hos os gå op til 8 uger efter opstart, da der er erfaring med at der kan være nuancer der skal forhandles på plads, og så sidder man ikke og retter en kontrakt til og sender frem og tilbage før vilkårene er på plads. Og det er trods alt en arbejdsplads med 6000 mennesker.


Men hvis der kan gå op til 8 uger efter opstart, betyder det så, at medarbejderen i al den tid ikke er sikret at kunne fortsætte i jobbet?
1
didaa
Indlæg: 1708
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2344

Re: Jeg venter stadig på arbejdskontrakten

Indlægaf didaa » 13. nov 2018, 19:22

Akehurst2 skrev:
didaa skrev:Jeg forstår ikke de ledere som ikke sætter alle sejl ind for at få en kandidat i hus. Det giver et kedeligt indtryk med sådan en sneglefart - for sådan ser det jo ud udefra.

Virkeligheden er selvfølgelig at der er masser af arbejdsopgaver som også skal klares samtidig med en ansættelsesproces, men så sørger man for at fremsende en skriftlig aftale på mail der oplister det man allerede er blevet enige om, og det der evt. er til forhandling i et videre forløb, og hvem der gør hvad. Også hvorvidt en ansættelse er betinget af referencer, eller rene straffe og børneattester som det er der hvor jeg arbejder. Og så vil jeg sige at man også er nødt til at være lidt fleksibel som medarbejder i processen og indimellem have forståelse for at der kan være procedurer som lederen ikke har indflydelse på. Jeg kan feks ikke vide hvor hurtigt politiet sender attester frem, eller om lederen der skal tages reference hos vender tilbage.

Og som tidligere skrevet kan der hos os gå op til 8 uger efter opstart, da der er erfaring med at der kan være nuancer der skal forhandles på plads, og så sidder man ikke og retter en kontrakt til og sender frem og tilbage før vilkårene er på plads. Og det er trods alt en arbejdsplads med 6000 mennesker.


Men hvis der kan gå op til 8 uger efter opstart, betyder det så, at medarbejderen i al den tid ikke er sikret at kunne fortsætte i jobbet?


Selvfølgelig ikke. Når vedkommende starter, så er ansættelsesforholdet ligeså forpligtende som hvis kontrakten lå der fra dag 1. For der er jo fremsendt en mail der bekræfter ansættelsesforholdet, og her fremgår det altid om det er en fast stilling uden udløbsdato, et vikariat eller andet. Men der er altid 3 måneders prøvetid uagtet om kontrakten er udarbejdet eller ej. Og her gælder at medarbejderen kan stoppe fra dag til dag, og jeg kan opsige med 14 dages varsel uden de store begrundelser.
3

Tilbage til "Job"