(Mere) work-life balance-venlige djøf-jobs?

Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: (Mere) work-life balance-venlige djøf-jobs?

Indlægaf Akehurst2 » 3. jan 2019, 16:20

JoyNips skrev:Jeg tror ikke, man kan sige noget generelt. Jeg er fx i en styrelse og kan som regel godt følge med, holde frokostpause, behøver sjældent at arbejde hjemme om aftenen osv.
Selvfølgelig sker det, men oftest kan jeg nå hvad jeg skal uden at føle at jeg halser afsted.
Min veninde, der er i et andet kontor i samme styrelse, er derimod kronisk forjaget.


Samme her. Er i statslig styrelse og der kan være rigtig stor forskel på belastningen fra kontor til kontor.

Men man man kan dog se nogle træk, der kan advare om travlhed og korte deadlines: Meget internationalt arbejde, meget arbejde ude af huset, særligt hvis det indebærer overnatning, tæt på politiske processer, område med meget offentlig bevågenhed.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: (Mere) work-life balance-venlige djøf-jobs?

Indlægaf Rapfisk » 4. jan 2019, 15:06

Først og fremmest er jeg enig med med-djøfferne JoyNips og Akehurst, at det meget afhænger af det konkrete sted. Det er dels arbejdsopgaverne, men i meget høj grad tror jeg på, at det er kulturen og ikke mindst chefniveauet, der sætter rammerne. På den måde tror jeg på, at det er noget, man skal efterspørge ved jobsøgningen på lige fod med løn og lignende forhold.

Selv er jeg i en selvejende statslig virksomhed, og her er cheferne på alle niveauer meget opmærksomme på, at work-life-balance skal hænge sammen. Man mener, at fast overarbejde er en uvane og et strukturelt problem. Der er nogle, der arbejder mere end andre, men det handler i meget høj grad om personlighed og i mindre grad om forventning fra andre.

Mit eget arbejde består af implementering og procedure, sagsbehandling og sparring til kolleger (jeg er også scient.pol.). Hvis jeg skal generalisere, vil jeg tro, at der er færre faste deadlines i implementering end i det (forberedende) lovarbejde. Sagsbehandlingen har for os nogle lovgivningsfastsatte deadlines, som kan være stramme, men de er ikke konstante.
1
Livslinjen: 70 201 201
Katten
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12. sep 2015, 13:15
Kort karma: 31
Likede indlæg: 651

Re: (Mere) work-life balance-venlige djøf-jobs?

Indlægaf Katten » 4. jan 2019, 20:54

:worship: Tusind tak for jeres erfaringer, akehurst2 og Rapfisk!
1

Tilbage til "Job"