Støtte til nylig fyret ven

Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Støtte til nylig fyret ven

Indlægaf sansera » 1. feb 2019, 16:27

Jeg håber at det er okay at spørger her. Vil bare rigtig gerne have input fra nogen, som står midt i jobsøgningsprocessen lige nu.

En af mine kæreste og bedste venner er blevet fyret. Fyringen er på baggrund af besparelser og altså ikke på den måde personlig, men den har virkelig ramt ham på selvtilliden.
Han har været i firmaet i mange år og arbejdet sig op til en lederstilling. Han har masser af praktisk erfaring, men på uddannelsesfronten ser CV'et noget tyndt ud og han har ikke været god til at tage efteruddannelse under vejs, mest fordi arbejdspresset har været ret stort de sidste mange år.
Nu står han så og skal finde et nyt job. Han er meget stolt og vil på overfladen ikke vise den usikkerhed, som fyringen har givet ham.Omverdens syn på ham betyder virkelig meget for ham. Fx. er der stadig venner, som han ikke har fortalt det til. Han håber, at have fundet et andet job inden han er nødt til det. Det er et kæmpe pres at ligge på sig selv, synes jeg, men det siger lidt om, hvem han er som menneske.

Jeg er ret sikker på, at jeg er den eneste han åbner sig en lille bitte smule for, selv om han hurtigt lukker af, hvis samtalen bliver for 'dyb'. Han kan bedst rumme det i små doser, og helst på helt konkrete ting. Fx. skuffelse over ikke at blive kaldt til samtale på et bestemt job. Mere generelle samtaler om, hvordan han har det er rigtigt svært for ham, i hvert fald for nu.

Jeg vil rigtig gerne støtte ham, men er lidt i tvivl om, hvordan jeg bedst griber det an. Altså jeg er der. Jeg lytter. Jeg har forsigtigt spurgt, om jeg skal hjælpe med cv og ansøgning - og det har han sagt ja til. Helt ærligt så havde han også brug for hjælpen. Men jeg spørger lige nu ikke om ret meget, for han bliver hurtigt irriteret og jeg vil heller ikke have, at alle vores samtaler pludselig skal handle om det.

Men hvad siger i? Hvordan støtter man bedst i den pressede situation det kan være at være jobsøgende? Hvordan vil i helst støttes? Eller vil i helst styrer processen helt selv og så lade venskabet være upåvirket?
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25732

Re: Støtte til nylig fyret ven

Indlægaf Delfin » 1. feb 2019, 21:25

Jeg tænker, at du allerede gør det rigtige.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Støtte til nylig fyret ven

Indlægaf Fru Sunshine » 2. feb 2019, 10:35

Enig med Delfinen. Du gør det allerede.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Job"