Feriedilemma - hjælp

In_your_eyes
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1943

Re: Feriedilemma - hjælp

Indlægaf In_your_eyes » 1. mar 2019, 14:05

Ellin skrev:Der er vel ikke noget mærkeligt i, at det bliver noget skarpere optrukken i en debat/diskussion, end det er ude i virkeligheden.

En ting der slår mig er også, at for de barnløse er en forklaring for at ønske ferie i hovedugerne, at de gerne vil holde ferie med deres partner.
Alt imens der til børnefamilierne bliver skrevet, at forældrene må holde ferie forskudt, for begge forældre behøver vel ikke ferie i hovedugerne - sammen. ;)

Men det bliver vist sådan en uendelig diskussion,.

Det bliver foreslået, fordi det jo åbenbart er godt nok til barnløse, så kan folk med børn vel også, tænker jeg.
7
:pompom:
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Feriedilemma - hjælp

Indlægaf Daine » 1. mar 2019, 14:38

Ellin skrev:Der er vel ikke noget mærkeligt i, at det bliver noget skarpere optrukken i en debat/diskussion, end det er ude i virkeligheden.

En ting der slår mig er også, at for de barnløse er en forklaring for at ønske ferie i hovedugerne, at de gerne vil holde ferie med deres partner.
Alt imens der til børnefamilierne bliver skrevet, at forældrene må holde ferie forskudt, for begge forældre behøver vel ikke ferie i hovedugerne - sammen. ;)

Men det bliver vist sådan en uendelig diskussion,.

Jeg har nu kun læst det, som i særlige tilfælde ville de gerne holde fri i hovedugerne. Hvis det er sådan permanent at ens partner har tvungen fri i hovedugerne, må man indgå i turnus på samme vilkår som alle andre. Feks et år fri næste år arbejde. Så må man tage nogle weekendture etc. Det er jo ikke ens kollegaers skyld, at partneren har tvungen fri.

Men igen, i Wunder8 tilfælde så er der jo ingen turnus hun kan forholde sig til. Kun en uofficiel først-til-mølle, som hun ikke er orienteret om.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Feriedilemma - hjælp

Indlægaf Bergen » 1. mar 2019, 14:59

Jedi skrev:
Bergen skrev:
Jedi skrev:
Mani skrev:
SurSødSovs skrev:
Jedi skrev:
Mister man sin ferie, fordi man er sammen med sine børnebørn?


Måske. Men ellers kan vi da bare lade den barnløse kollega tage børnene med på ferie. Problem løst

Ej, come on! Der er sgu da væsentlig forskel. Jeg kender adskillige bedsteforældre, der ønsker at bruge en del af deres ferie på at være sammen med børnebørnene uden forældre.
Det må aldrig være et krav, men der er sgu da forskel.


Jeg må sige, det kommer også lidt bag på mig. Dels at bedsteforældrene ikke skulle ville bruge noget af deres ferie med børnebørnene. Og dels at man som forældre ikke kan finde alternativer til bedsteforældrene, skulle disse være ikke-eksisterende i det hele taget eller geografisk/psykisk/åndeligt.
Man har mulighed for at sende sit barn på feriekoloni. Alternativt kan man gardere sig med andre forældre og deles om pasning. De voksne kan også holde ferie i forlængelse af hinanden som de, der er skilt.


Hvilke alternativer til bedsteforældre? Begge mine forældre er døde - jeg vil da gerne høre om det?
Feriekoloni? Hvilket. Vi har ikke set alle de tilbud og muligheder.
Ferie forskudt i årevis. Det da en joke.

Jeg har da heldigvis mulighed for at holde fri. Vi har så brugt nødpasning uden at blinke ved behov.


Hvis du vil gøre brug af nødpasningen, så er der jo ikke noget problem? Der er flere, som fortæller, at de på ingen måde vil bruge den ordning. Jamen, så må man jo aktivere andre muligheder. Det kan være netværk (bedsteforældre, mødregruppe, osv.). Min pointe er, at man kan ikke aktivere Jytte i regnskab til at flytte sin ferie år efter år. Det er en helt urimelig måde at løse sit personlige og private problem på.

Til de med ældre børn (10 års alderen?), som ikke har noget noget pasningstilbud (det nævnes i tråden), så er koloni, spejderlejr osv. et alternativ. Det er løsninger, som er gode for barnet, samtidig med at de løser et lavpraktisk problem for forældrene.

Det er vel ikke mere en joke, at forældre skal holde ferie forskudt af hinanden henover sommer, som det er at din kollega skal holde hovedferie i maj eller september hvert år af hensyn til dit privatliv? Hvis din kollega gerne vil, er det selvfølgelig noget helt andet. Hvis han/hun ikke vil, jamen så må også du tage de dårlige uger ind imellem.


De gange, vi ikke har haft andre muligheder, jamen, så det nødpasning. Til børnehavens helt tydelige irritation for så måtte pædagogerne følge med.

Joke - hvert år at holde forskudt. Jo. Uanset, om man har børn eller ej.

Heldigvis har jeg tvunget fri i de populære uger i det kommunale - jeg vælger så ofte at tage nogle konsulenttimer i det private af interesse. Så ja, vi har brugt nødpasning nogle timer her og der.

Jeg har hverken bedsteforældre, jobløse veninder eller mødregruppe at trække på. Sorry. Og barnet går ikke til spejder og lign., så nej ikke en mulighed.

For mig at se er den bedste løsning at flest mulige bruger nødpasning ved behov og tvinger kommunen indirekte til t stille op. Bruger man den ikke, så er det let at spare på.
1
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Feriedilemma - hjælp

Indlægaf Lys » 1. mar 2019, 15:37

Ellin skrev:Der er vel ikke noget mærkeligt i, at det bliver noget skarpere optrukken i en debat/diskussion, end det er ude i virkeligheden.

En ting der slår mig er også, at for de barnløse er en forklaring for at ønske ferie i hovedugerne, at de gerne vil holde ferie med deres partner.
Alt imens der til børnefamilierne bliver skrevet, at forældrene må holde ferie forskudt, for begge forældre behøver vel ikke ferie i hovedugerne - sammen. ;)

Men det bliver vist sådan en uendelig diskussion,.


Jeg tror bl.a. det handler om, hvad der er det vigtigste for den enkelte. For forælderen er det måske at undgå nødpasning og for den enlige er det at holde ferie med partneren.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Feriedilemma - hjælp

Indlægaf LadyFox » 1. mar 2019, 20:50

Ellin skrev:Der er vel ikke noget mærkeligt i, at det bliver noget skarpere optrukken i en debat/diskussion, end det er ude i virkeligheden.

En ting der slår mig er også, at for de barnløse er en forklaring for at ønske ferie i hovedugerne, at de gerne vil holde ferie med deres partner.
Alt imens der til børnefamilierne bliver skrevet, at forældrene må holde ferie forskudt, for begge forældre behøver vel ikke ferie i hovedugerne - sammen. ;)

Men det bliver vist sådan en uendelig diskussion,.

Men er der nogen der argumentere for at dem med børn holder ferie forskudt hvert år, eller de barnløse skal have de populære uger? Det er nemlig ikke det jeg hører nogen sige, men nærmere at om man måske skulle skiftes til at have de der forskudte uger.
6
...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Feriedilemma - hjælp

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. mar 2019, 05:37

Maanii skrev:I min verden er det et ledelsesmæssigt problem at sørge for at kabalen går op og alles ønsker bliver tilgodeset på retfærdigvis.

Hvis de ikke kunne løfte den opgave ville jeg se mig om efter en anden arbejdsplads.
Jeg vil slet ikke gå ind i en diskussion hvorfor jeg ønsker de uger, eller om det ønske er mere eller mindre vigtig end andres. Barnløs eller ej.


Lige præcis.
Jeg kan mærke, at det egentlig er præmissen for hele diskussionen, den fraværende ledelse, som gør mig mest kritisk.

Jeg synes, at det hører ind under arbejdsgivers ret til at lede og fordele arbejdet at sørge for en ordentlig fordelingsnøgle, så medarbejderne ikke er overladt til gensidige vurderinger af hinandens ferieplaner og -behov og oplever, at det kan betale sig med små julelege som tidligt bestilte rejser.
3
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Feriedilemma - hjælp

Indlægaf Fru Sunshine » 2. mar 2019, 11:40

Hvis der handler om mangel på pasningsmuligheder, ville jeg til enhver tid opgive at holde på min ret til at holde ferie i den periode. Hvis det handler om, at det bare er det bedste tidspunkt at rejse på ferie, ville jeg nok være knap så samarbejdsvillig.

Og mine børn vil, når den tid kommer, ikke bare kunne gå ud fra, at den her bedste stiller op hver gang.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Chatsy
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 1. nov 2015, 09:30
Kort karma: 212
Likede indlæg: 4669

Re: Feriedilemma - hjælp

Indlægaf Chatsy » 2. mar 2019, 16:36

Hele denne diskussion får mig til at tænke på en kollega, jeg havde for år tilbage. Hun var stort set inkarnationen er super-nederen-forælder-kollega.
Hun skulle altid - som i ALTID - have ferie i uge 7, 28-29-30 / 29-30-31 og 42 og hun anså det som den største selvfølge. For hun har små børn, et stort hus og meget at se til. Hun havde også tendens til at booke ferie før ferieønskerne var formelt godkendte - engang gik jeg hende på klingen og spurgte om det nu var klogt at booke ferie, når hun ikke kunne være sikker på at få ferie i de uger hun ønskede, hvortil hun tørt svarede at det ville firmaet blive nødt til, for nu var ferien booket så hun tog altså afsted uanset om det var der hun fik ferie eller ej.
Hun synes jeg var dum, da jeg grinende kommenterede, at så måtte hun da se, om hun havde et arbejde at komme hjem til. Ledelsen var dog åbenbart føjelig nok til altid at give efter for hendes ønsker. Så lidt dum var jeg jo. Ledelsen var dog mere dum efter min mening, kollegaen havde jo godt luret den.

Jeg forhandlede til gengæld med ledelsen, at hvis jeg altid sørgede for at holde mine sommerferieønsker udenfor de populære uger (altså juni og/eller slut august/start september) og tog de ekstra timer, der skulle til for at holde det hele kørende (typisk 60+ timer, trods jeg i forvejen er fuldtidsmedarbejder) så de andre kunne holde sommerferie, så ville jeg gerne have ret til at holde ferie mellem jul og nytår. En periode, hvor man ellers normalt ikke må afholde ferie, men dengang boede jeg langt væk fra familien og skulle derfor vælge enten at holde enten jul eller nytår hos dem og ellers være alene. Ved at kunne holde ferie i den periode, kunne jeg altså tilbringe min tid med familien på mere hensigtsmæssig vis.
Jeg skal ellers love for det faldt hende kollegaen for brystet at jeg fik forhandlet mig til det, for jeg havde jo ingen børn, så det var aldeles ikke fair at jeg måtte holde ferie der. Hun kunne faktisk også tænke sig at holde fri de dage for at være sammen med sin familie.
Hun blev tosset, da jeg sagde at så måtte hun da tale sin sag med ledelsen, for det var jo det jeg gjorde. Jeg ved ikke om hun gjorde det, men hun brokkede sig meget og længe over den ordning jeg fik forhandlet hjem. Hun var nok mest gal over, at lige dén chance havde hun ikke luret at benytte sig af.
Sjovt nok fik hendes brok og kedelige holdning til børn-vs-ingen børn ikke andet ud af det end at jeg "desværre" aldrig kunne bytte fridage med hende eller tage nogle af hendes vagter når hun havde brug for det.

Hende savner jeg godt nok ikke. Det er kollegaer som hende, der giver turnusordninger sin berettigelse.

Med det sagt, i år har jeg fx ønsket ferie i uge 28. Ikke fordi jeg skal noget, det er dels fordi jeg godt kunne tænke mig at holde en uges ferie i juli-måned, det har jeg nemlig ikke haft siden 2010, men også for at slippe for at skulle tage hele læsset over sommeren som jeg ellers plejer. Sommerferieperioden er normalt lig med minimal bemanding og maksimal tempo og jeg kunne godt tænke mig bare én uge mindre på den måde, bare lige i år. Det tror jeg ikke mine kollegaer har noget imod, selvom én godt nok spurgte ind til hvad jeg dog skulle siden jeg ønskede ferie i den uge, men jeg synes det er lidt skørt at jeg faktisk føler mig lidt 'forkert' af at ønske ferie i den uge. Men ligesom mine andre kollegaer, så er der nogle uger man gerne vil have ferie i og i år falder ønsket altså dér. Længere er den reelt ikke.

Så til TS: Fasthold at der skal trækkes lod. At du har kollegaer, der bestiller ferie før de reelt ved om de har de givne uger til det, er fuldstændig deres eget problem baseret på en sats, eller formodet selvfølge som hænger på dem selv. Selvfølgelig har du lige så meget ret til at afholde ferie og bør ikke nedprioriteres bare fordi andre prøver at skubbe sig foran i køen ved at bestille ferie før tid. At de har børn kan jeg ikke se relevansen i, for havde du ikke været der skulle de alligevel forsøge at fordele det ligeligt eller lade en trække det korte strå - hvis det er korrekt forstået, at du er den eneste uden børn?
8
Brugeravatar
Trommedreng
Indlæg: 276
Tilmeldt: 13. jan 2016, 14:15
Kort karma: 34
Geografisk sted: Teheranistan
Likede indlæg: 390

Re: Feriedilemma - hjælp

Indlægaf Trommedreng » 5. mar 2019, 19:25

Indlæg redigeret, da det overtræder retningslinjerne for god tone
1
I would have written you a shorter letter, but I did not have the time.
In_your_eyes
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1943

Re: Feriedilemma - hjælp

Indlægaf In_your_eyes » 5. mar 2019, 20:33

Trommedreng skrev:Indlæg redigeret, da det overtræder retningslinjerne for god tone

Det er da virkeligt et indlæg, der i den grad hjælper TS med hendes dilemma :stoned:
0
:pompom:
Brugeravatar
Trommedreng
Indlæg: 276
Tilmeldt: 13. jan 2016, 14:15
Kort karma: 34
Geografisk sted: Teheranistan
Likede indlæg: 390

Re: Feriedilemma - hjælp

Indlægaf Trommedreng » 6. mar 2019, 15:15

In_your_eyes skrev:
Trommedreng skrev:Indlæg redigeret, da det overtræder retningslinjerne for god tone

Det er da virkeligt et indlæg, der i den grad hjælper TS med hendes dilemma :stoned:


Den var ikke henvendt til TS.

Var der andet?
0
I would have written you a shorter letter, but I did not have the time.
In_your_eyes
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1943

Re: Feriedilemma - hjælp

Indlægaf In_your_eyes » 6. mar 2019, 16:25

Trommedreng skrev:
In_your_eyes skrev:
Trommedreng skrev:Indlæg redigeret, da det overtræder retningslinjerne for god tone

Det er da virkeligt et indlæg, der i den grad hjælper TS med hendes dilemma :stoned:


Den var ikke henvendt til TS.

Var der andet?

Næh, det er blevet klaret for mig, kan jeg se :gogo:
0
:pompom:

Tilbage til "Job"