Jer der arbejder i detail.. fritid...

Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9522
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7834

Jer der arbejder i detail.. fritid...

Indlægaf Sophies-mor » 9. apr 2019, 06:34

Jeg er p.t. i praktik hos en guldsmed og er umiddelbart glad for det. Nyder opgaverne, kunderne (de fleste) og kollegialt samvær.

Selv om jeg vitterligt er B-menneske og trives med at være længe oppe, osv. - hvad der nu hører til i den forbindelse - så må jeg indrømme, at arbejdstiderne gør, at jeg føler, at jeg ingen - som i ingen - fritid har de dage, jeg arbejder.
Kører hjemmefra senest 8.45, møder ind 9.30 - arbejder til fx 18.00 og er hjemme cirka 19.
Så skal der laves mad, spises og barn i seng, ryddes op osv.
Og så er jeg så pivtræt, også i mine ben, for gulvet er møghamrende hårdt at stå på, at jeg går i seng senest 23.15.
Jeg har seriøst ingen "mig-tid"...

Hvad med jer andre? Føler I, at der er "mig tid" nok i arbejdsdagene?
Jeg valgte jo også handelsassistenten (grossistleddet) frem for salgsassistenten (detail) netop pga. arbejdstiderne, og fordi, der var gode jobmuligheder inden for handelsassistenten.
Jep, my A** - det er nok én af de jobgrupper, som Jobcentret har flest af og sværest ved at få ud.
Da jeg arbejdede på kontor - typisk 8-16 - havde jeg i det mindste de par timer ekstra til mig selv og min familie (inkluderet i "mig tid") - nu føler jeg mig som en hamster i et jul, der kun venter på fridagene. Og så har jeg endda ikke lukkevagt kl. 20..

Hvad gør I andre?
Lever for fridage og weekends, trives eller ??
:gruble:
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16219
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1405
Likede indlæg: 30153

Re: Jer der arbejder i detail.. fritid...

Indlægaf TinaW » 9. apr 2019, 07:46

De to primære grunde til, at jeg ikke længere arbejder i detail er lønnen og arbejdstiderne.
Selve arbejdet kunne jeg faktisk ret godt lide.
2
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24620
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3194
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36767

Re: Jer der arbejder i detail.. fritid...

Indlægaf Daine » 9. apr 2019, 08:06

Jeg er single, så det har aldrig været et problem-problem med mig-tid, for når jeg havde fri var der ikke andet. Men jeg kan alligevel godt genkende billedet - jeg har arbejdet i detail i 20 år. Jeg levede for min faste hverdags-fridag hver 14. dag og så for hver anden fredag, hvor jeg havde fri kl 16 (op til frilørdagen så weekenden startede godt).
Jeg var som oftest træt når jeg kom hjem, men man vænner sig til at stå og gå meget, og det gjorde at jeg uden de store problemer godt kunne gå/cykle ture når jeg kom hjem - også uden at få kramper i benene. Men det kræver lidt tilvænning.

Men ja, arbejdstiderne i detail er ikke gode, specielt ikke hvis man som du kommer fra handelsleddet. Dog må man jo i gennemsnit ikke arbejde mere end 37 timer, så der er mulighed for at holde fri. Om det er på ‘gode tidspunkter’ kommer helt an på åbningstiderne der skal dækkes ind og hvilken chef man har.


Jeg er dog overrasket over udmeldingen fra dit jobcenter (men det har selvfølgelig noget med lokale forhold at gøre), for hvor jeg bor er der ok med handelsassistent jobopslag, til gengæld er der nærmest aldrig detailjobs at søge :rulle:
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9522
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7834

Re: Jer der arbejder i detail.. fritid...

Indlægaf Sophies-mor » 9. apr 2019, 08:18

Daine skrev:Jeg er single, så det har aldrig været et problem-problem med mig-tid, for når jeg havde fri var der ikke andet. Men jeg kan alligevel godt genkende billedet - jeg har arbejdet i detail i 20 år. Jeg levede for min faste hverdags-fridag hver 14. dag og så for hver anden fredag, hvor jeg havde fri kl 16 (op til frilørdagen så weekenden startede godt).
Jeg var som oftest træt når jeg kom hjem, men man vænner sig til at stå og gå meget, og det gjorde at jeg uden de store problemer godt kunne gå/cykle ture når jeg kom hjem - også uden at få kramper i benene. Men det kræver lidt tilvænning.

Men ja, arbejdstiderne i detail er ikke gode, specielt ikke hvis man som du kommer fra handelsleddet. Dog må man jo i gennemsnit ikke arbejde mere end 37 timer, så der er mulighed for at holde fri. Om det er på ‘gode tidspunkter’ kommer helt an på åbningstiderne der skal dækkes ind og hvilken chef man har.


Jeg er dog overrasket over udmeldingen fra dit jobcenter (men det har selvfølgelig noget med lokale forhold at gøre), for hvor jeg bor er der ok med handelsassistent jobopslag, til gengæld er der nærmest aldrig detailjobs at søge :rulle:

Hvor bor du? Evt i pb
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16219
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1405
Likede indlæg: 30153

Re: Jer der arbejder i detail.. fritid...

Indlægaf TinaW » 9. apr 2019, 08:25

Nå ja, dengang jeg var i butik havde jeg fast fridag om tirsdagen og så lukkede vi vist klokken 13 om lørdagen.
Min daværende arbejdsgiver var ikke god til det der med hver 2. lørdag fri.
Jeg har også arbejdet i detail, hvor vi åbnede klokken 6, så der mødte jeg 05:30 - 13 de fleste dage. Det var skønt. Men jo heller ikke foreneligt med familieliv. Havde også en enkelt dag fra 15-22. Min hadedag :D
Var bare mig selv dengang.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24620
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3194
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36767

Re: Jer der arbejder i detail.. fritid...

Indlægaf Daine » 9. apr 2019, 08:30

Sophies-mor skrev:
Daine skrev:Jeg er single, så det har aldrig været et problem-problem med mig-tid, for når jeg havde fri var der ikke andet. Men jeg kan alligevel godt genkende billedet - jeg har arbejdet i detail i 20 år. Jeg levede for min faste hverdags-fridag hver 14. dag og så for hver anden fredag, hvor jeg havde fri kl 16 (op til frilørdagen så weekenden startede godt).
Jeg var som oftest træt når jeg kom hjem, men man vænner sig til at stå og gå meget, og det gjorde at jeg uden de store problemer godt kunne gå/cykle ture når jeg kom hjem - også uden at få kramper i benene. Men det kræver lidt tilvænning.

Men ja, arbejdstiderne i detail er ikke gode, specielt ikke hvis man som du kommer fra handelsleddet. Dog må man jo i gennemsnit ikke arbejde mere end 37 timer, så der er mulighed for at holde fri. Om det er på ‘gode tidspunkter’ kommer helt an på åbningstiderne der skal dækkes ind og hvilken chef man har.


Jeg er dog overrasket over udmeldingen fra dit jobcenter (men det har selvfølgelig noget med lokale forhold at gøre), for hvor jeg bor er der ok med handelsassistent jobopslag, til gengæld er der nærmest aldrig detailjobs at søge :rulle:

Hvor bor du? Evt i pb

Jeg bor tæt på Herning. Og jeg synes der jævnligt er handels-salgsassistent/kundesupporter/salgsbackup (og hvad de nu ellers kalder stillingerne) opslag med base i Herning eller Ikast.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24620
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3194
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36767

Re: Jer der arbejder i detail.. fritid...

Indlægaf Daine » 9. apr 2019, 08:33

TinaW skrev:Nå ja, dengang jeg var i butik havde jeg fast fridag om tirsdagen og så lukkede vi vist klokken 13 om lørdagen.
Min daværende arbejdsgiver var ikke god til det der med hver 2. lørdag fri.
Jeg har også arbejdet i detail, hvor vi åbnede klokken 6, så der mødte jeg 05:30 - 13 de fleste dage. Det var skønt. Men jo heller ikke foreneligt med familieliv. Havde også en enkelt dag fra 15-22. Min hadedag :D
Var bare mig selv dengang.

Det er de stadig ikke! Jeg har været til samtaler på jobs, hvor det var 2 ud af 3 lørdage eller 3 ud af 4 lørdage man skulle arbejde. Naturligvis uden kompensation (fy-ord!), så kunne jeg jo få en formiddag fri her og der ... for det er jo fuldt ud lige så godt! :nej:



(Hvorfor er det lige jeg bliver ved med at søge detailjobs :gruble: )
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15168

Re: Jer der arbejder i detail.. fritid...

Indlægaf Zonta » 9. apr 2019, 08:52

Jeg har arbejdet fuldtid i H&M på et tidspunkt. Der havde jeg to dage 8-16, to dage 9.45-20.30 og så en ugentlig fridag. Arbejde hver 3. weekend og hvis det var en weekend hvor vi havde åbent om søndagen, havde jeg en fridag i samme uge.

Jeg var glad for at arbejde der (arbejdstidsmæssigt - lønnen var noget skidt), fordi jeg kunne arbejde forskudt og dermed have lidt fritid. Men det lå sådan, at når jeg havde lukkevagt én dag, så mødte jeg kl. 8 dagen efter. Det betød især i vinterhalvåret, at jeg ofte gik fra f.eks. tirsdag kl. 9.45-torsdag formiddag uden at se solen, fordi jeg arbejdede i center.
0
J, juli 2018.
limitededition
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1788

Re: Jer der arbejder i detail.. fritid...

Indlægaf limitededition » 9. apr 2019, 09:05

Det er en del af grunden til at jeg har søgt væk fra detail for nogen år siden. Jeg synes simpelthen ikke jeg lavede andet end at arbejde og sove mange dage i træk.
0
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5414
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 665
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13961

Re: Jer der arbejder i detail.. fritid...

Indlægaf RavenClaw » 9. apr 2019, 09:25

Jeg kunne rigtig godt lide fordelingen af mine arbejdstider. Jeg var den eneste fuldtidsansatte i mit seneste detailjob.

Jeg havde fri hver mandag, fordi det ikke kunne lade sig gøre ellers med mit frivilligjob. Tre dage om ugen mødte jeg 7.45 og to dage kl. 9.30. Mine timer var sat sådan sammen, at jeg ikke altid havde 8 timer, men at jeg nogle dage arbejdede 7.45-18.15 (vi lukkede kl. 18), og så var der plads til korte dage i løbet af ugen. Lørdag lukkede vi kl. 15, så det generede mig ikke så meget at arbejde hver lørdag. Vi havde åbent den første søndag i hver måned fra 11-15. De søndage dækkede jeg alene.

Jeg følte, jeg havde rigeligt tid til det, jeg gerne ville. Jeg er også single, så jeg skal heller ikke prioritere tosomheden. Jeg fik det til at gå op med, at jeg tog i fitness, når jeg havde fri fra arbejde og så ellers brugte mine hjemmetimer på alt andet. Det har nok også hjulpet en del, at jeg har haft det meste af eftermiddagen i weekenderne som fritid.

I jobbet før det, var det en dræber. Vi skulle arbejde 8 timer hver dag. Jeg havde da kun 30 timer, og derfor 3 fridage. Hver anden weekend arbejde. Der var mødetiden ofte 10-18, og da havde jeg én times transport hver vej. Der følte jeg til gengæld, at jeg ingen fritid havde udover mine friweekender.

Jeg ville ikke have noget imod at arbejde med detail igen, men så skulle det også være med et produkt, som jeg brænder for. Jeg ville fx dø langsomt, hvis jeg skulle sælge tøj eller boligartikler fx. Det interesserer mig slet ikke nok til at have skæve arbejdstider.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?

Tilbage til "Job"