Min kollega får mere i løn

Elrig22
Indlæg: 1
Tilmeldt: 10. apr 2019, 13:42
Kort karma: 0

Min kollega får mere i løn

Indlægaf Elrig22 » 10. apr 2019, 13:49

Jeg har en kollega som blev fyret for 2 måneder siden fordi hun er uduelig. Jeg skulle rydde op på hendes plads og kommer til at se hendes lønseddel som hun har glemt. Jeg finder så ud af at hun fik mere i løn end mig (mere end 20,- i timen) Selvom vi laver præcist det samme og hun var langsommere end jeg og mange andre.

Kan jeg sige noget til min chef, selvom jeg afslører mig selv ved at sige jeg har kigget i hendes lønseddel? :wacko:
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Min kollega får mere i løn

Indlægaf Tobywan » 10. apr 2019, 13:51

Din chef ved det jo godt, så hvorfor overhovedet nævne det.
0
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Min kollega får mere i løn

Indlægaf Lys » 10. apr 2019, 13:52

Det er sjældent en god ide at argumentere for en lønstigning med at andre får mere i løn. Men brug din viden til at du nu ved, at der kan være grundlag for at hente noget mere.

Argumenterne skal du dog hente hos dig selv og din egen performance.
10
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Min kollega får mere i løn

Indlægaf DenBruneMunk » 10. apr 2019, 13:52

Det dårligste argument i en løn forhandling er altid, at man peger fingre og siger de får mere. Så nej, det burde du ikke gøre, istedet husk at til lønsamtale påpeg de områder du er værdi for firmaet og hvor dine kvaliteter er forbedret, hvis muligt.

Det vil nok ikke gå godt med en andens lønseddel i hånden.
1
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Min kollega får mere i løn

Indlægaf Akehurst2 » 10. apr 2019, 14:35

Du kan ikke rigtig bruge det til noget andet end at du nu ved, at hvis chefen til lønforhandling siger, at du allerede er den, der får mest, så er han fuld af løgn.

Og det er jo meget nyttigt at vide.
10
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 519
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Min kollega får mere i løn

Indlægaf SonataA » 10. apr 2019, 14:42

Jeg tror de får mest ud af det hvis du argumenterer fagligt.
Som leder ville jeg blive træt af; jamen hun får mere end jeg gør. Kør det fagligt. At du er god til dit job mv, og derfor vil du gerne have en lønforhandling.
2
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Min kollega får mere i løn

Indlægaf Tux » 10. apr 2019, 14:50

Du kan ikke bruge til noget hvad en tidligere kollega fik i løn, hun blev vel netop fyret fordi hun ikke er sin løn værd..
1
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6298
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14878

Re: Min kollega får mere i løn

Indlægaf Ata » 10. apr 2019, 16:05

Jeg må gå lidt mod strømmen og sige, at den der med at argumentere fagligt ofte er sådan lidt bah!-agtig. Fordi - hvad skal man argumentere op imod? Hvis man siger, at man synes man er dygtig og chefen så siger, at det synes de sørme også og derfor får man den løn, man får, så stopper diskussionen ligesom der. Der kan det jo være godt nok at kunne sige, at jeg ved, at andre får mere i løn for samme arbejde og da jeg mener, at jeg gør mit arbejde godt, må jeg være samme løn værd.

At forhandle løn er jo altid relativt i forhold til niveauet i det job/den virksomhed. Når min mand får 6000 i lønforhøjelse er den en gennemsnitlig lønforhøjelse. På mit gamle job var en høj lønforhøjelse 500 kr. Så man ER jo nødt til at vide noget om niveauet for at vide, hvad man forhandler op imod.
5
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Min kollega får mere i løn

Indlægaf Tux » 10. apr 2019, 16:24

Ata skrev:Jeg må gå lidt mod strømmen og sige, at den der med at argumentere fagligt ofte er sådan lidt bah!-agtig. Fordi - hvad skal man argumentere op imod? Hvis man siger, at man synes man er dygtig og chefen så siger, at det synes de sørme også og derfor får man den løn, man får, så stopper diskussionen ligesom der. Der kan det jo være godt nok at kunne sige, at jeg ved, at andre får mere i løn for samme arbejde og da jeg mener, at jeg gør mit arbejde godt, må jeg være samme løn værd.

At forhandle løn er jo altid relativt i forhold til niveauet i det job/den virksomhed. Når min mand får 6000 i lønforhøjelse er den en gennemsnitlig lønforhøjelse. På mit gamle job var en høj lønforhøjelse 500 kr. Så man ER jo nødt til at vide noget om niveauet for at vide, hvad man forhandler op imod.

Men hvad kan man bruge niveauet af en fyret medarbejder til?
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6298
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14878

Re: Min kollega får mere i løn

Indlægaf Ata » 10. apr 2019, 16:40

Tux skrev:
Ata skrev:Jeg må gå lidt mod strømmen og sige, at den der med at argumentere fagligt ofte er sådan lidt bah!-agtig. Fordi - hvad skal man argumentere op imod? Hvis man siger, at man synes man er dygtig og chefen så siger, at det synes de sørme også og derfor får man den løn, man får, så stopper diskussionen ligesom der. Der kan det jo være godt nok at kunne sige, at jeg ved, at andre får mere i løn for samme arbejde og da jeg mener, at jeg gør mit arbejde godt, må jeg være samme løn værd.

At forhandle løn er jo altid relativt i forhold til niveauet i det job/den virksomhed. Når min mand får 6000 i lønforhøjelse er den en gennemsnitlig lønforhøjelse. På mit gamle job var en høj lønforhøjelse 500 kr. Så man ER jo nødt til at vide noget om niveauet for at vide, hvad man forhandler op imod.

Men hvad kan man bruge niveauet af en fyret medarbejder til?

Til at vide at en højere timeløn ER mulig?
3
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Min kollega får mere i løn

Indlægaf DenBruneMunk » 10. apr 2019, 19:06

Ata skrev:
Tux skrev:
Ata skrev:Jeg må gå lidt mod strømmen og sige, at den der med at argumentere fagligt ofte er sådan lidt bah!-agtig. Fordi - hvad skal man argumentere op imod? Hvis man siger, at man synes man er dygtig og chefen så siger, at det synes de sørme også og derfor får man den løn, man får, så stopper diskussionen ligesom der. Der kan det jo være godt nok at kunne sige, at jeg ved, at andre får mere i løn for samme arbejde og da jeg mener, at jeg gør mit arbejde godt, må jeg være samme løn værd.

At forhandle løn er jo altid relativt i forhold til niveauet i det job/den virksomhed. Når min mand får 6000 i lønforhøjelse er den en gennemsnitlig lønforhøjelse. På mit gamle job var en høj lønforhøjelse 500 kr. Så man ER jo nødt til at vide noget om niveauet for at vide, hvad man forhandler op imod.

Men hvad kan man bruge niveauet af en fyret medarbejder til?

Til at vide at en højere timeløn ER mulig?

Og så ved du den fører til fyring, er det målet? Det er jo eksemplet her, også selvom andre mener personen var uduelig.

Der er ALTID plads til højere løn men man skal så bruge statistikker og faglærte indenfor ens branche , ens mange antal år (som er udsædvanlig disse dage) og hvorfor liveau skal en tand højere op.

Der er altid nye medarbejder i privaten som kan få ekstra i en periode men så går de oftest i stå, hvor andre tilgodeses, det har jeg da gjort et nummer ud af en periode, primært for at få personen ansat og så erfare om der så også er noget at have det i.
1
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Min kollega får mere i løn

Indlægaf A 7 » 10. apr 2019, 19:12

Selvfølgelig kan man da argumentere for sin løn ud fra, hvad andre i lignende jobs på arbejdspladsen får - hvis man kender deres løn. Det er da også derfor, at fagforeninger generelt anbefaler, at der er åbenhed om lønnen mellem de ansatte.

Men at bruge en fyret medarbejders løn er nok tvivlsomt. Og at afsløre, at man uretmæssigt har set en anden persons lønseddel, er helt klart no-go.
0
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: Min kollega får mere i løn

Indlægaf MrMister » 10. apr 2019, 19:30

Det er no-go. Du bliver stemplet som en snagende type.

Fokuserer istedet på at forberede dig. Har du leveret dine mål? Er du villig til at skifte job? Er du i en attraktiv branche? Kort sagt: Kend dine kort bedre end din chef, før du sætter dig ved bordet.

Og så er 20 kr lidt ... blah, når der ikke er kontekst (er det 20% mere eller 2% mere). Og husk: Man kan også bare bede om mere ferie.
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Min kollega får mere i løn

Indlægaf Lys » 10. apr 2019, 20:10

Ata skrev:Jeg må gå lidt mod strømmen og sige, at den der med at argumentere fagligt ofte er sådan lidt bah!-agtig. Fordi - hvad skal man argumentere op imod? Hvis man siger, at man synes man er dygtig og chefen så siger, at det synes de sørme også og derfor får man den løn, man får, så stopper diskussionen ligesom der. Der kan det jo være godt nok at kunne sige, at jeg ved, at andre får mere i løn for samme arbejde og da jeg mener, at jeg gør mit arbejde godt, må jeg være samme løn værd.

At forhandle løn er jo altid relativt i forhold til niveauet i det job/den virksomhed. Når min mand får 6000 i lønforhøjelse er den en gennemsnitlig lønforhøjelse. På mit gamle job var en høj lønforhøjelse 500 kr. Så man ER jo nødt til at vide noget om niveauet for at vide, hvad man forhandler op imod.



Jeg er helt enig i, at viden om lønniveauet generelt på arbejdspladsen er gavnligt (og ofte nødvendigt) for at kunne lønforhandle. Men den viden er jo også opnået nu (til dels).

Jeg tror bare, at det er et bedre forhandlingstræk at argumentere for en lønstigning med sine egne kvalifikationer og resultater, end at pege på at man vil have det samme som en anden. Og lige i dette tilfælde kan argumentet om at man vil have det samme som den fyrede kollega jo slås vildt nemt ned af arbejdsgiver - måske har de fyret den dyreste medarbejder af økonomiske grunde?
0
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Min kollega får mere i løn

Indlægaf ajnaM » 10. apr 2019, 20:18

Ata skrev:Jeg må gå lidt mod strømmen og sige, at den der med at argumentere fagligt ofte er sådan lidt bah!-agtig. Fordi - hvad skal man argumentere op imod? Hvis man siger, at man synes man er dygtig og chefen så siger, at det synes de sørme også og derfor får man den løn, man får, så stopper diskussionen ligesom der. Der kan det jo være godt nok at kunne sige, at jeg ved, at andre får mere i løn for samme arbejde og da jeg mener, at jeg gør mit arbejde godt, må jeg være samme løn værd.

At forhandle løn er jo altid relativt i forhold til niveauet i det job/den virksomhed. Når min mand får 6000 i lønforhøjelse er den en gennemsnitlig lønforhøjelse. På mit gamle job var en høj lønforhøjelse 500 kr. Så man ER jo nødt til at vide noget om niveauet for at vide, hvad man forhandler op imod.


Enig.

Det er også en lønmodtagerstrategi at dele lønnen. Mange steder har man åben løn eller 'lønseddelbanker', hvor man kan sende sin lønseddel ind og se sammenlignelige kollegaers (anonymiserede) lønsedler - netop fordi det er et godt våben at have med til lønforhandlinger.

Selvfølgelig skal det OGSÅ være fagligt begrundet. Altså noget med, at "jeg kan se, at andre kollegaer får X kroner mere end mig. Jeg synes faktisk, jeg varetager de og de opgaver og har det og det ansvar, der gør, at jeg bør få XXX."
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Job"