Søge stilling på baggrund af tidligere uddannelse (på lavere niveau)

Sødten
Indlæg: 32
Tilmeldt: 11. aug 2017, 19:15
Kort karma: 0
Likede indlæg: 12

Søge stilling på baggrund af tidligere uddannelse (på lavere niveau)

Indlægaf Sødten » 15. apr 2019, 14:35

Hej :)

Måske et dumt spørgsmål.... :genert:

Jeg færdiggjorde i 2012 en kontoruddannelse i offentlig administration, som jeg arbejdede med i nogle år derefter.
I 2016 påbegyndte jeg en bachelor på CBS, som jeg færddigører her til sommer, og jeg regner med at fortsætte på en kandidat.
Jeg har dog været i tvivl, om skal fortsætte på en kandidat, da jeg egentlig trives meget godt inden for det administrative område. Jeg ser derfor indimellem stadig stillingsopslag på HK niveau, som også kunne være interessante for mig.

Mit spørgsmål er så..
Hvis jeg tager en uddannelse på kandidatniveau, kan jeg så på sigt stadig godt søge stillinger på HK niveau? Jeg ved at mange arbejdsgivere ikke er glade for dette, da HK'erne bliver presset. Men ville jeg fx kunne angive i min ansøgning, at jeg søger stillingen på baggrund af min tidligere kontoruddannelse og ikke min kandidat (og dermed acceptere at blive ansat som HK'er)... eller kan man ikke det, hvis man har taget en uddannelse på et højere niveau?

Tak :)
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Søge stilling på baggrund af tidligere uddannelse (på lavere niveau)

Indlægaf Rapfisk » 15. apr 2019, 14:43

Min erfaring er, at det er HK-TR’ene, der har problemer med, at HK’ernes job bliver overtaget af akademikere. Mange (i hvert fald offentlige) arbejdsgivere omkategoriserer stillinger, så en HK’er, der går på pension, ofte bliver erstattet af en AC’er, fordi opgaverne bliver mere komplekse.

Nogle arbejdsgivere lader dog ikke AC’ere komme i betragtning, fordi man er bange for, at der er for få udfordringer i HK-stillingerne, og at man derfor er mere tilbøjelig til at søge væk. Lønnen kan selvfølgelig også have en betydning.

Nogle arbejdsgivere ansætter også AC’ere i egentlige HK-stillinger. Det tror jeg, du skal passe på med, for det giver dem bare mulighed for at få dine nye kvalifikationer til din oprindelige løn - og du vil heller ikke kunne forvente AC-opgaver, selv om de måske kastes efter dig, når man har brug for nogen til at træde til.
0
Livslinjen: 70 201 201
Sødten
Indlæg: 32
Tilmeldt: 11. aug 2017, 19:15
Kort karma: 0
Likede indlæg: 12

Re: Søge stilling på baggrund af tidligere uddannelse (på lavere niveau)

Indlægaf Sødten » 15. apr 2019, 15:00

Rapfisk skrev:Min erfaring er, at det er HK-TR’ene, der har problemer med, at HK’ernes job bliver overtaget af akademikere. Mange (i hvert fald offentlige) arbejdsgivere omkategoriserer stillinger, så en HK’er, der går på pension, ofte bliver erstattet af en AC’er, fordi opgaverne bliver mere komplekse.

Nogle arbejdsgivere lader dog ikke AC’ere komme i betragtning, fordi man er bange for, at der er for få udfordringer i HK-stillingerne, og at man derfor er mere tilbøjelig til at søge væk. Lønnen kan selvfølgelig også have en betydning.

Nogle arbejdsgivere ansætter også AC’ere i egentlige HK-stillinger. Det tror jeg, du skal passe på med, for det giver dem bare mulighed for at få dine nye kvalifikationer til din oprindelige løn - og du vil heller ikke kunne forvente AC-opgaver, selv om de måske kastes efter dig, når man har brug for nogen til at træde til.


Tak for svaret :-)

Jeg ved godt, at man indimellem skal være påpasselig med at søge HK jobs som akademiker, af de årsager som du skriver.
Men hvis jeg nu er interesseret i opgaverne, som stillingen indeholder, og jeg er inforstået med at blive ansat på HK niveau og lavere løntrin. Så burde der vel ikke være noget i vejen for at søge jobbet pba min kontoruddannelse? :gruble:
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Søge stilling på baggrund af tidligere uddannelse (på lavere niveau)

Indlægaf Rapfisk » 15. apr 2019, 15:16

Sødten skrev:
Rapfisk skrev:Min erfaring er, at det er HK-TR’ene, der har problemer med, at HK’ernes job bliver overtaget af akademikere. Mange (i hvert fald offentlige) arbejdsgivere omkategoriserer stillinger, så en HK’er, der går på pension, ofte bliver erstattet af en AC’er, fordi opgaverne bliver mere komplekse.

Nogle arbejdsgivere lader dog ikke AC’ere komme i betragtning, fordi man er bange for, at der er for få udfordringer i HK-stillingerne, og at man derfor er mere tilbøjelig til at søge væk. Lønnen kan selvfølgelig også have en betydning.

Nogle arbejdsgivere ansætter også AC’ere i egentlige HK-stillinger. Det tror jeg, du skal passe på med, for det giver dem bare mulighed for at få dine nye kvalifikationer til din oprindelige løn - og du vil heller ikke kunne forvente AC-opgaver, selv om de måske kastes efter dig, når man har brug for nogen til at træde til.


Tak for svaret :-)

Jeg ved godt, at man indimellem skal være påpasselig med at søge HK jobs som akademiker, af de årsager som du skriver.
Men hvis jeg nu er interesseret i opgaverne, som stillingen indeholder, og jeg er inforstået med at blive ansat på HK niveau og lavere løntrin. Så burde der vel ikke være noget i vejen for at søge jobbet pba min kontoruddannelse? :gruble:

Det tænker jeg ikke, men jeg tænker også, at der er meget administration i fuldmægtig-stillingerne i dag, og at du måske vil trives mindst lige så godt i dem.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Søge stilling på baggrund af tidligere uddannelse (på lavere niveau)

Indlægaf lulu-p » 30. apr 2019, 15:06

Du kan godt blive ansat i en HK stilling med HK overenskomst selvom du har AC baggrund.

Men overvej det nøje. Nøjagtig som Rapfisk beskriver så bliver en del af de gamle HK stillinger ved afsked løbende ændret til AC stillinger fordi driftsopgaverne bliver mere og mere komplekse. På min arbejdsplads (uddannelsesinstitution i staten) er 4 HK stillinger blevet konverteret til AC stillinger i løbet af det sidste år.

Vi har et par enkelte ACere som blev ansat i HK stillinger for en række år tilbage. De føler sig voldsomt løbet over ende fordi der pludselig sidder ACere med samme arbejdsopgaver som dem, med til højere løn og bedre pension. De kunne selvfølgelig bare søge stillingerne når de blev slået op...men altså.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...

Tilbage til "Job"