Er 72timers arbejdsuge fremtiden?

Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Er 72timers arbejdsuge fremtiden?

Indlægaf thomassneum » 17. apr 2019, 09:39

Lad nu bare ledere lege at de pukler 72 timer i ugen - og så lad gulvfolket leve lidt.
0
Med bov skal man mad lave, men...
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Er 72timers arbejdsuge fremtiden?

Indlægaf IrmaPigen » 17. apr 2019, 09:46

abcd skrev:Der er mig bekendt forsket i den optimale udnyttelse af vidensarbejdskraft, og efter ca. 55 timer om ugen er der ikke mere at hente, de resterende timer er spildtid.


For ikke at tale om stresssygemeldinger og andet løbende ad hoc sygefravær som følge af, at ansatte føler sig pressede.

Det kan økonomisk ikke betale sig.
Senest rettet af IrmaPigen 22. apr 2019, 08:10, rettet i alt 1 gang.
3
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Er 72timers arbejdsuge fremtiden?

Indlægaf Lulu » 17. apr 2019, 19:31

Jeg arbejder for at leve, jeg lever ikke for at arbejde. Så ellers tak.
3
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9558
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26713

Re: Er 72timers arbejdsuge fremtiden?

Indlægaf Santa » 18. apr 2019, 06:45

Maanii skrev:Fuck nej.
Jeg synes i forvejen 37 timer er for meget.

Min erfaring med kinesere som kollegaer, er at de arbejder meget, men ikke særlig effektivt og udpræget uselvstændigt. Jeg tror sagtens vi kan følge med, på færre timer.

Jeg mener at have læst om en undersøgelse af danskeres arbejdsindsats, at vi er enormt effektive, når vi er på arbejde, og derfor udretter rigtig meget i forhold til lande, hvor det er normen med mere end 37 timer.

Jeg ville aldrig selv gide at arbejde så meget - jeg vil leve!
Men det er jo klart, at skaberen/direktøren af et firma godt gider. For hun/han får jo meget mere end blot penge ud af det, udleve en drøm, trangen til at skabe, få noget til at vokse, få succes. Det er jo deres livsindhold, hobby på sammen måde som en topfodboldspiller fx.
At forvente (kræve!) det samme af ens ansatte er urimeligt og naivt. De møder på arbejde for at få løn og en vis portion anerkendelse, men det er jo ikke deres livsværk eller drøm. Desuden får de næppe del i overskuddet, vel?
Jeg synes at sådanne ledere er idioter, der burde tage et langt kursus i motivation og lederskab.
7
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Er 72timers arbejdsuge fremtiden?

Indlægaf Stitch » 18. apr 2019, 07:44

I mit sabbatår havde jeg i et halvt års tid 2 jobs, hvor jeg var oppe de der 70 timer ugentligt. Det var SÅ usundt og min krop gik helt ned på det.

Nu har jeg periodevis arbejdet 60-65 timer om ugen og det kan jeg klare netop fordi det er i korte 2-3 ugers perioder. Gad overhovedet ikke hvis det var på fast basis.

Jeg er nødt til at have lidt fritid og frihed for at kunne fungere. Pt. er jeg så magelig at jeg heller ikke ville gide aften/natvagter. Har det rigtig fint med mit standard kontorarbejde med menneskelige arbejdstider og hvor jeg evt. kan kigge på det fra comp'en derhjemme.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7410
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23374

Re: Er 72timers arbejdsuge fremtiden?

Indlægaf Aragorn » 18. apr 2019, 07:51

Wizzze skrev:Men lad os håbe at kineserne vil have lige så meget familieliv og fritid som os andre.



Der vil altid være mennesker der stræber efter magt frem for familie.

Men derudover er det bedøvende ligegyldigt hvad kineserne vil have, og det er netop pointen. Det er et diktatur, og der er ingen grænser for hvad man kan opnå når man ikke behøver bekymre sig om menneskers velbefindende.

Jeg tror jeg arbejder mellem 45 og 50 timer om ugen til tider, og jeg kan bare konstatere at de uger er der intet tilbage i mig til noget som helst andet, udover søvn og personlig hygiejne. Når jeg har fri er mit hoved ikke anvendeligt til at tænke rigtigt skarpt, og min krop svag og udmattet. Det sidste mærker jeg først rigtigt omkring torsdag, men tanken om eksempelvis at skulle slå græs når jeg kommer hjem kan få det til at vende sig i mig.

Jeg har det godt på mit arbejde. Havde jeg det dårligt og skulle arbejde 70 timer om ugen ville jeg nok hellere hænge mig.
4

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 205
Likede indlæg: 2925

Re: Er 72timers arbejdsuge fremtiden?

Indlægaf Kilix » 25. apr 2019, 21:58

Absolut ikke, under nogen omstaendigheder! Jeg arbejder for at leve, jeg lever ikke for at arbejde!
Jeg elsker mit job, ikke kun fordi det er spaendene, men ogsaa fordi der er saa meget flexibilitet. F.eks I dag moedte jeg ind 8:50, og afsluttede mit sidste moede kl 19:20. Jeg har min chef's fulde stoette til at sove laenge i morgen - det giver nok ogsaa lidt paa min 'goodwill konto' at jeg goer mit job ordentligt og til tiden.
0
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 449
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 19
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 498

Re: Er 72timers arbejdsuge fremtiden?

Indlægaf Lover-Moses » 30. apr 2019, 09:47

https://en.wikipedia.org/wiki/Kar%C5%8Dshi

Det er vel hvad der kommer ud af den tilgang til sine ansatte.
1
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Er 72timers arbejdsuge fremtiden?

Indlægaf Lulu » 30. apr 2019, 13:02

Lover-Moses skrev:https://en.wikipedia.org/wiki/Kar%C5%8Dshi

Det er vel hvad der kommer ud af den tilgang til sine ansatte.


Min tidligere chef og sekretæren kommer uden tvivl til at ende sådan (grunden til jeg stoppede). Chefen fordi han lever for at arbejde, sekretæren fordi hun ikke tør sige fra overfor ham og dermed altid arbejder.
Det er sørgeligt!
0
Brugeravatar
Guru
Indlæg: 546
Tilmeldt: 5. jun 2016, 10:09
Kort karma: 19
Likede indlæg: 449

Re: Er 72timers arbejdsuge fremtiden?

Indlægaf Guru » 1. jun 2019, 07:50

Der er jo mange der mener at man er mere effektiv når man rent faktisk arbejder, når man arbejder i kortere tid af gangen. Det tror jeg også på, så nej til unødvendigt lange arbejdsdage herfra. Jeg ser en fremtid hvor folk arbejder mindre men tjener ligeså godt. Simpelthen fordi teknologien har overtaget en stor del af arbejdsopgaverne.
2
“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way” – Alan Watts.
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: Er 72timers arbejdsuge fremtiden?

Indlægaf MrMister » 1. jun 2019, 08:24

Aldrig. Ingen har nogensinde på dødslejet ærgret sig over, at man arbejdede for lidt. Mange over at de arbejdede for meget. Kender voksne, som sidder med kæmpe ar over, at deres forældre vitterligt valgte dem fra til fordel for arbejde.

Ingen materiel værdi i hele verden kan konkurrere med et uopfordret smækkys og et “jeg elsker dig, far!” fra børnene.
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
kattekonen
Indlæg: 236
Tilmeldt: 18. jul 2017, 14:21
Kort karma: 19
Likede indlæg: 213

Re: Er 72timers arbejdsuge fremtiden?

Indlægaf kattekonen » 23. jun 2019, 16:15

Jeg har prøvet at have en arbejdsuge på 70 timer i 4 måneder, hvis man regner transportiden med. Det var hårdt, og ville have været umuligt med små børn. Men jeg kan sagtens arbejde mere end 37 timer. Synes at det er en lidt tosset regel med de 37 timer, det burde være individuel forhandling, nogle kan arbejde optimalt 25 timer om ugen, og nogen kan arbejde 45 timer.

Lige nu arbejder jeg 48-50 timer om ugen, 6 dage om ugen, men bliver også aflønnet med 65.000 kr. om måneden. Det fungerer helt fint. Der er ikke overskud til noget socialt, men jeg er ikke særlig socialt anlagt, vil heller se en film eller læse en bog.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Er 72timers arbejdsuge fremtiden?

Indlægaf Tux » 23. jun 2019, 16:26

kattekonen skrev:Jeg har prøvet at have en arbejdsuge på 70 timer i 4 måneder, hvis man regner transportiden med. Det var hårdt, og ville have været umuligt med små børn. Men jeg kan sagtens arbejde mere end 37 timer. Synes at det er en lidt tosset regel med de 37 timer, det burde være individuel forhandling, nogle kan arbejde optimalt 25 timer om ugen, og nogen kan arbejde 45 timer.

Lige nu arbejder jeg 48-50 timer om ugen, 6 dage om ugen, men bliver også aflønnet med 65.000 kr. om måneden. Det fungerer helt fint. Der er ikke overskud til noget socialt, men jeg er ikke særlig socialt anlagt, vil heller se en film eller læse en bog.

Det er det det da også mange steder..
1
kattekonen
Indlæg: 236
Tilmeldt: 18. jul 2017, 14:21
Kort karma: 19
Likede indlæg: 213

Re: Er 72timers arbejdsuge fremtiden?

Indlægaf kattekonen » 26. jun 2019, 19:43

Tux skrev:
kattekonen skrev:Jeg har prøvet at have en arbejdsuge på 70 timer i 4 måneder, hvis man regner transportiden med. Det var hårdt, og ville have været umuligt med små børn. Men jeg kan sagtens arbejde mere end 37 timer. Synes at det er en lidt tosset regel med de 37 timer, det burde være individuel forhandling, nogle kan arbejde optimalt 25 timer om ugen, og nogen kan arbejde 45 timer.

Lige nu arbejder jeg 48-50 timer om ugen, 6 dage om ugen, men bliver også aflønnet med 65.000 kr. om måneden. Det fungerer helt fint. Der er ikke overskud til noget socialt, men jeg er ikke særlig socialt anlagt, vil heller se en film eller læse en bog.

Det er det det da også mange steder..


Er det?? Ikke i min branche. Alt over 37 timer er overarbejde.
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Er 72timers arbejdsuge fremtiden?

Indlægaf Annione » 26. jun 2019, 20:13

Jeg arbejder pt. 42 timer. Hell no, om jeg gad 30 timer mere. Hvornår skal man så sove? Spise? Knalde? Chille? Vaske op? Jeg skal i forvejen have 8 timers søvn - så er der dælme ikke meget tid tilbage til at leve i.
1

Tilbage til "Job"