Selvstændig ved siden af job?

Kaffe
Indlæg: 2557
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 358
Likede indlæg: 4916

Selvstændig ved siden af job?

Indlægaf Kaffe » 7. aug 2019, 17:19

Jeg har lige fået en ide, men har brug for nogle input.

På mit job i det offentlige har jeg en bestemt funktion og en årelang erfaring på et bestemt område. Det handler om undervisning af og pædagogisk arbejde med børn med særlige behov, f.eks indenfor autisme, ADHD, indlæringsvanskeligheder. Derudover har jeg et stort kendskab til ordblindhed. Min viden og erfaring vil kunne bruges af andre, private instanser som efterskoler, privatskoler mv. Og jeg vil gerne udbyde dette som en bijob.

Nu har jeg læst lidt om selvstændig konsulentvirksomhed og kan se, at man skal tage sin arbejdsplads i ed omkring det at gå selvstændig ved siden af, når ydelsen lægger sig op ad den funktion man allerede har. Det må jeg jo så gøre, men aner faktisk ikke, hvordan det vil blive opfattet.....eller om der er grundlag for at gøre det.

Jeg tænker: Hvorfor ikke bruge mine kompetencer mere bredt? Hvorfor ikke tilføre mit arbejdsliv en ekstra dimension?

Er der nogen, der ved, hvad jeg skal gøre mere præcist?
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2348
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 93
Likede indlæg: 2306

Re: Selvstændig ved siden af job?

Indlægaf Elverpigen » 7. aug 2019, 21:33

Jeg kan ikke komme med det korrekte juridiske svar, men jeg kan komme med nogle forslag til, at finde frem til dem.

Personligt var jeg for nogle år siden i den situation, at jeg havde lavet et stykke udviklingsarbejde på en offentlig arbejdsplads, hvor vi havde et samarbejde med en privat virksomhed.

Efter at mit projektarbejde sluttede, var den private virksomhed interesseret i at implementere udviklingen, MEN den offentlige part var af forskellige årsager ikke klar til at offentliggøre projektet. Så jeg stod lidt med det spørgsmål: Hvad må jeg egenlig tage med over og bruge i den private virksomhed?

Min løsning blev at arrangere et møde med min tidligere leder, vi fik en god enighed om, hvad jeg så at sige måtte slæbe med over i den private virksomhed inden offentliggørelsen. Det skrev jeg et referat af på en mail, som min tidligere leder svarede OK til i en mail.

Du har sandsynligvis brug for at få nærlæst din nuværende kontrakt, hvilket din fagforeningen måske vil være behjælpelig med.

Derudover er der i flere byer et såkaldt "Erhvervshus", hvor der er mulighed for at få noget vejledning angående start af virksomhed.

Jeg kender folk fra flere brancher, der har en lille privat virksomhed ved siden af et job i det offentlige, så der er klart nogle muligheder. Selv har jeg haft et lille bijob, som ved en af mine ansættelser skulle godkendes af min hovedarbejdsgiver.


Jeg håber, at jeg kunne give dig lidt inspiration til at søge de rette informationer :) Selv er jeg lidt misundelig på dem, der har en god idé til en selvstændig virksomhed og kan få det til at fungere vel, uanset skala :gogo:
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Selvstændig ved siden af job?

Indlægaf Slettet bruger » 8. aug 2019, 04:59

Der er ingen generel regel, det afhænger af arbejdspladsen. Mange virksomheder er selvfølgelig ikke interesserede i at de ansatte er konkurrenter til virksomheden i deres fritid, så det skriver de i ansættelseskontrakterne at man ikke må. Hvis der ikke står noget om det i din ansættelseskontrakt, vil jeg mene at du bare kan slå dig løs uden at spørge nogen.
1
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Selvstændig ved siden af job?

Indlægaf Lys » 8. aug 2019, 05:22

abcd skrev:Der er ingen generel regel, det afhænger af arbejdspladsen. Mange virksomheder er selvfølgelig ikke interesserede i at de ansatte er konkurrenter til virksomheden i deres fritid, så det skriver de i ansættelseskontrakterne at man ikke må. Hvis der ikke står noget om det i din ansættelseskontrakt, vil jeg mene at du bare kan slå dig løs uden at spørge nogen.


Man har en generel loyalitetsforpligtelse over for sin arbejdsgiver, så man kan ikke bare etablere en konkurrerende virksomhed, selvom det ikke fremgår af kontrakten, at man ikke må.

Læs evt mere her (random link): https://www.detfagligehus.dk/faa-hjaelp ... e-arbejde/
1
Kaffe
Indlæg: 2557
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 358
Likede indlæg: 4916

Re: Selvstændig ved siden af job?

Indlægaf Kaffe » 8. aug 2019, 15:00

Tusind tak for jeres svar :)
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.

Tilbage til "Job"