Lønforhandling - er jeg for nærtagende?

Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Lønforhandling - er jeg for nærtagende?

Indlægaf Lulu » 8. jun 2020, 16:48

Jeg er på en arbejdsplads med ren overenskomstansatte. Hvert år er der lønforhandling.
I min afdeling er vi ansat under to forskellige overenskomster. Og skal deles om en pulje penge til lønforhandling.
Der var lønforhandling i februar, for gruppe 1. Gruppe 2s (min gruppe) blev udskudt grundet sygdom. Så blev det udskudt grundet corona.
Long story short, der var lønforhandling for gruppe 2 i sidste uge, 4 mdr efter gruppe 1, der også for 4mdr siden fik besked på deres lønforhandling.
Vi fik så en (fælles)mail ud fra chefen i dag om at lønforhandling var overstået og alle der havde fået lønforhøjelse havde fået besked.
Altså fik alle der ikke havde fået noget besked via en mail til hele afdelingen om at de ikke havde fået noget.
I mailen stod så at chefen ville kontakte os i løbet af ugen for en snak om hvorfor vi der ikke havde fået lønforhøjelse havde fået nej.

Er jeg for nærtagende når jeg mener
1) man kan ikke lade der gå 4 mdr mellem forhandling i en afdeling når en faggruppe får besked og den anden pænt kan vente?
2) at man får svar via en fællesmail om man har fået en lønforhøjelse eller ej (og i dette tilfælde kun ej, da de der havde fået havde fået en tilbagemelding)?
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9555
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26704

Re: Lønforhandling - er jeg for nærtagende?

Indlægaf Santa » 8. jun 2020, 17:47

Det er en sag for din TR eller din lokale fagforeningskreds.
Det kræver kendskab til din branche, overenskomsterne og den lokale forhold og aftaler, så det er ret svært at svare på uden den viden.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Lønforhandling - er jeg for nærtagende?

Indlægaf Lulu » 9. jun 2020, 08:10

Det er en offentlig kommunal arbejdsplads.
Tr forhandlede lønnen og informerede inden forhandling om at leder ville vende tilbage med svar på forhandlingen.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Lønforhandling - er jeg for nærtagende?

Indlægaf Hunkat » 9. jun 2020, 08:25

Jeg ved ikke med ventetiden, sygdom og pandemi er jo svært at tage højde for trods alt.

Men hos os er det ca. på samme måde. TR forhandler, når forhandlingen er afsluttet får alle der var indstillet mail med enten "tillykke" eller "desværre" og så sendes der fællesbesked ud med resultatet for alle.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Lønforhandling - er jeg for nærtagende?

Indlægaf Lulu » 9. jun 2020, 08:27

Hunkat skrev:Jeg ved ikke med ventetiden, sygdom og pandemi er jo svært at tage højde for trods alt.

Men hos os er det ca. på samme måde. TR forhandler, når forhandlingen er afsluttet får alle der var indstillet mail med enten "tillykke" eller "desværre" og så sendes der fællesbesked ud med resultatet for alle.


Og det er mailen med "desværre" jeg lidt efterlyser. For dem kom i fællesmailen, kan man jo regne ud, når man ikke fik en tillykke mail.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Lønforhandling - er jeg for nærtagende?

Indlægaf Hunkat » 9. jun 2020, 08:29

Lulu skrev:
Hunkat skrev:Jeg ved ikke med ventetiden, sygdom og pandemi er jo svært at tage højde for trods alt.

Men hos os er det ca. på samme måde. TR forhandler, når forhandlingen er afsluttet får alle der var indstillet mail med enten "tillykke" eller "desværre" og så sendes der fællesbesked ud med resultatet for alle.


Og det er mailen med "desværre" jeg lidt efterlyser. For dem kom i fællesmailen, kan man jo regne ud, når man ikke fik en tillykke mail.


Ja det er måske ikke så hensigtsmæssigt. Handler det ikke om at tage fat i leder og sige "hey, bare lige til næste gang..."?
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Lønforhandling - er jeg for nærtagende?

Indlægaf JoyNips » 9. jun 2020, 09:39

Jeg har kun været vant til at der kom en fællesmail ud med et excelark for hele organisationen og der kunne man så se hvem der havde fået, hvor meget og begrundelse. Så hverken positiv eller negativ direkte tilbagemelding. Det troede jeg var helt normalt? Sådan har det været i de 3 styrelser, jeg indtil nu har været i.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Lønforhandling - er jeg for nærtagende?

Indlægaf ajnaM » 9. jun 2020, 09:45

JoyNips skrev:Jeg har kun været vant til at der kom en fællesmail ud med et excelark for hele organisationen og der kunne man så se hvem der havde fået, hvor meget og begrundelse. Så hverken positiv eller negativ direkte tilbagemelding. Det troede jeg var helt normalt? Sådan har det været i de 3 styrelser, jeg indtil nu har været i.


Så alle kan se, hvad alle har fået eller ikke har fået i lønforhøjelse? :gruble:

Det er vildt nok, at man gør det så forskelligt. På min arbejdsplads har vi 'kollektiv løn', hvor man indplaceres på løntrin ud fra anciennitet. Dertil kommer overenskomstbestemte tillæg, der som udgangspunkt også er fælles. Enkelte har særtillæg, men det er virkelig svært at forhandle på plads, da princippet er, at alle får det samme.

Det er på mange måder et sympatisk princip, men jeg kan ærligt talt godt savne lidt, at jeg får lov til selv at forhandle min løn. Og derudover er jeg heller ikke sikker på, at anciennitet altid er det eneste parameter, der skal belønnes... :genert:

Derudover har jeg været på arbejdspladser, hvor al lønforhandling var privat - og hvor arbejdsgiverne havde klar interesse i at holde lønnen hemmelig. Jeg har set, at min fagforening laver 'byttebørser', hvor man kan sende sin lønseddel ind og få sammenlignelige, anonymiserede lønsedler fra samme eller sammenlignelige virksomheder retur. Simpelthen fordi åbenhed fører til bedre lønudvikling for arbejdstager. Meget interessant.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Lønforhandling - er jeg for nærtagende?

Indlægaf JoyNips » 9. jun 2020, 10:32

ajnaM skrev:
JoyNips skrev:Jeg har kun været vant til at der kom en fællesmail ud med et excelark for hele organisationen og der kunne man så se hvem der havde fået, hvor meget og begrundelse. Så hverken positiv eller negativ direkte tilbagemelding. Det troede jeg var helt normalt? Sådan har det været i de 3 styrelser, jeg indtil nu har været i.


Så alle kan se, hvad alle har fået eller ikke har fået i lønforhøjelse? :gruble:

Det er vildt nok, at man gør det så forskelligt. På min arbejdsplads har vi 'kollektiv løn', hvor man indplaceres på løntrin ud fra anciennitet. Dertil kommer overenskomstbestemte tillæg, der som udgangspunkt også er fælles. Enkelte har særtillæg, men det er virkelig svært at forhandle på plads, da princippet er, at alle får det samme.

Det er på mange måder et sympatisk princip, men jeg kan ærligt talt godt savne lidt, at jeg får lov til selv at forhandle min løn. Og derudover er jeg heller ikke sikker på, at anciennitet altid er det eneste parameter, der skal belønnes... :genert:

Derudover har jeg været på arbejdspladser, hvor al lønforhandling var privat - og hvor arbejdsgiverne havde klar interesse i at holde lønnen hemmelig. Jeg har set, at min fagforening laver 'byttebørser', hvor man kan sende sin lønseddel ind og få sammenlignelige, anonymiserede lønsedler fra samme eller sammenlignelige virksomheder retur. Simpelthen fordi åbenhed fører til bedre lønudvikling for arbejdstager. Meget interessant.


Ja, statslige arbejdspladser og åbne lønforhold
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Lønforhandling - er jeg for nærtagende?

Indlægaf fisken80 » 9. jun 2020, 14:49

JoyNips skrev:Jeg har kun været vant til at der kom en fællesmail ud med et excelark for hele organisationen og der kunne man så se hvem der havde fået, hvor meget og begrundelse. Så hverken positiv eller negativ direkte tilbagemelding. Det troede jeg var helt normalt? Sådan har det været i de 3 styrelser, jeg indtil nu har været i.


Det samme her. Eller faktisk først en fællesmail og direkte mail til dem der får et løntillæg og senere en pdf med hvem der har fået og hvor meget. Og sådan har det været i alle de 12 år jeg har været på min arbejdsplads.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 519
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Lønforhandling - er jeg for nærtagende?

Indlægaf SonataA » 9. jun 2020, 15:05

I min kommune, hvor jeg er TR og derfor den forhandlende part, bliver der givet besked til de ansatte der har fået lønforhøjelse, de resterende får en fællesmail.
Når mine forhandlinger er overstået sender jeg altid en mail ud til medlemmerne om, at forhandlingerne er overstået, og at chefen giver besked. Er man ikke blevet tilgodeset henviser jeg til leder/chef for begrundelse.

Så jeg synes ikke der er noget galt i måden det er blevet gjort på.
Du kan vel kontakte ledelse og bede om begrundelse?
0

Tilbage til "Job"