Må en chef sende daglige orienteringsmail til sygemeldt medarbejder?

Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24917

Re: Må en chef sende daglige orienteringsmail til sygemeldt medarbejder?

Indlægaf sigge » 25. jan 2021, 12:48

Sophies-mor skrev:
PerXX skrev:Det er vel en arbejdsmail, og ikke din private mail?

Det er en arbejdsmail, ja.
Men hvis de forventer, at man tjekker mails, når man er syg??
Det er da... uetisk.

Så må de da skrive til privatmailen, hej hvordan går det?


Jeg tror også, at når der skrives, at man skal tjekke post og telefon dagligt, så menes der din private mail og telefon. De kan netop ikke forvente, at du skal åbne din arbejdsmail for at se, om der skulle ligge noget af privat karakter ifm. sygemeldingen mellem alle de arbejdsrelaterede mails.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Må en chef sende daglige orienteringsmail til sygemeldt medarbejder?

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. jan 2021, 13:34

Da jeg var sygemeldt med belastningsreaktion, benyttede jeg min private mailkonto til at kontakte min TR via hans fagforeningsmail, som jeg fik oplyst hos den lokale kreds. Det gjorde jeg netop for at undgå at skulle åbne min arbejdsmail. Derimod tænkte jeg ikke, at det var urimeligt, at der tikkede mails ind fra kolleger og ledelse, mens jeg var væk.
I nogle tilfælde ved man jo ikke, at den, man skriver til, er sygemeldt.
Jeg ville i øvrigt personligt have været glad for at kunne have læst en aktuel briefing fra teamet, da jeg skulle tilbage.
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8583

Re: Må en chef sende daglige orienteringsmail til sygemeldt medarbejder?

Indlægaf Raenil » 25. jan 2021, 13:38

Jeg har aldrig været udsat for at nogen forventede at jeg læste mail under sygdom. Nu arbejder jeg heller ikke i en virksomsomhed hvor det ikke kan vente til jeg har læst emails - hvis noget er vigtigt, tager min chef fat i mig. Hvis noget er MEGET vigtigt, har han allerede fået en anden til det.
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17191

Re: Må en chef sende daglige orienteringsmail til sygemeldt medarbejder?

Indlægaf Allmost_Famous » 25. jan 2021, 13:54

Jeg synes, det kommer an på flere ting om det er okay. Eller rettere, forventningen om at den bliver læst i sygeperioden.

Hvis man er sygemeldt med stress eller andre ting, som tærer hårdt på psyken, så nej. Ligger man hjemme med to brækkede den, kan man måske godt følge med over mail.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
fisken80
Indlæg: 22341
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Må en chef sende daglige orienteringsmail til sygemeldt medarbejder?

Indlægaf fisken80 » 25. jan 2021, 13:55

Sophies-mor skrev:Vi snakker om, at jeg selv har været syg i 3 dage.
Ons-fred.

Da jeg så møder ind kl. 09 i dag (som er "arbejdstiden") så får hele holdet en sviner, for at de sygemeldte medarbejdere skal være up to date, når de møder ind.
Jamen altså, man møder da ind, når man er raskmeldt og beder selv om info til, hvor er vi, hvad skal der laves, hvad er planen?
Det dumme er så også, at vores mødetid er kl. 09, og dagen starter med fælles møde for alle afdelinger, så derfor var det meningen (når jeg talte med alle i afdelingen) at vi ville tale om det efterfølgende, når fællesmødet var slut.


Men så synes jeg da giver god mening. Altså at man er orienteret på mail mens man har været syg og kan læse det når man møder ind igen.
Det er vel også en mulighed, at man bruger en halv time søndag aften på at læse de mails der måtte være kommet så man er up to date når man møder igen. Det ved jeg at jeg selv ville gøre
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: Må en chef sende daglige orienteringsmail til sygemeldt medarbejder?

Indlægaf Zonta » 25. jan 2021, 13:55

Jeg synes det virker fint nok, at man lige sender en orienteringsmail. Så ville jeg bare lige logge på et kvarter tidligere end normalt på den første dag efter sygemelding og tilsvarende logge af et kvarter tidligere. Jeg synes så også der er stor forskel på om man er syg med maveonde/influenza/forkølelse/lignende der forventes at vare max. 1 uge og så hvis det var stresssygemelding.

I øvrigt er der ingen forventning om, at vi orienterer os noget særligt, hvis vi kommer tilbage fra sygdom. Efter ferier er der også konsensus om, at man (alt afhængig af hvor mange mails man får) bruger de første timer på at læse mails og sortere i dem.
5
J, juli 2018.
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Må en chef sende daglige orienteringsmail til sygemeldt medarbejder?

Indlægaf sansera » 25. jan 2021, 14:04

Sophies-mor skrev:Så en afdeling må gerne skrive hver dag:
"Hej,
I dag har vi lavet x, y og z,
Fra på mandag er planen at vi x, y og z"

Vildt.
Selv hvis man ikke er sygemeldt med stress, så bliver man sku da stresset af de mails.


Hvis man er syg tjekker man jo ikke mailen før man er tilbage igen, så i mange tilfælde vil det vel mest være en hjælp ikke at skulle løbe det op selv, hvor langt forskellige opgaver er.
3
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Må en chef sende daglige orienteringsmail til sygemeldt medarbejder?

Indlægaf ajnaM » 25. jan 2021, 14:16

fisken80 skrev:
Sophies-mor skrev:Vi snakker om, at jeg selv har været syg i 3 dage.
Ons-fred.

Da jeg så møder ind kl. 09 i dag (som er "arbejdstiden") så får hele holdet en sviner, for at de sygemeldte medarbejdere skal være up to date, når de møder ind.
Jamen altså, man møder da ind, når man er raskmeldt og beder selv om info til, hvor er vi, hvad skal der laves, hvad er planen?
Det dumme er så også, at vores mødetid er kl. 09, og dagen starter med fælles møde for alle afdelinger, så derfor var det meningen (når jeg talte med alle i afdelingen) at vi ville tale om det efterfølgende, når fællesmødet var slut.


Men så synes jeg da giver god mening. Altså at man er orienteret på mail mens man har været syg og kan læse det når man møder ind igen.
Det er vel også en mulighed, at man bruger en halv time søndag aften på at læse de mails der måtte være kommet så man er up to date når man møder igen. Det ved jeg at jeg selv ville gøre


Ja, eller at man lige møder ind en halv time tidligere, den dag man er tilbage igen. Vi har også fællesmøde kl. 9, men ofte har jeg behov for at få tjekket op på noget inden - og har jeg været syg, har jeg altid lige brug for at få samlet op inden morgenmødet.

Et eller andet sted kan man jo ikke FORVENTE det, og det kommer også an på jobbet - er man eksempelvis vagtsat, ville jeg ikke regne med, at folk mødte ind uden for skema, men er man fleksibel ift. fremmøde, som jeg er, ville jeg forvente, at kollegaer ikke bare mødte helt uforberedte op til møder efter at have været syge.

(Og altså, bevares, der findes undtagelser. Jeg har en kollega, der har været væk mange måneder efter en blodprop i hjernen - når han vender retur, forventer jeg selvfølgelig ikke, at han lige får læst op på en halv time. :D Alt må afhænge af konteksten...)
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Må en chef sende daglige orienteringsmail til sygemeldt medarbejder?

Indlægaf avdotja » 25. jan 2021, 14:33

I det her konkrete tilfælde synes jeg ærlig talt det virker som en hovsa-løsning på et ikke-eksisterende problem. En leder der lige synes at vedkommende da skal vise handlekraft og derfor pålægger hele teamet helt unødvendige ekstrabyrder.

Det drejer sig om det daglige "hvad arbejder gruppen med lige nu"-morgenmøde. Jeg tvivler ærlig talt på at der er nogen af de andre grupper, som kommer til at lide nogen stor nød, af at være tvunget til at vente til i morgen kl 9, med at blive opdateret på TS gruppe.

Hvis jeg tager fejl og det virkelig skulle haste sådan, kunne man jo overveje at gøre brug af den løsning der hedder "tag fat i kollegaerne når de møder ind en halv time senere og/eller TS lige har haft tid til at se hvad der er blevet lavet".

Det virker helt absurd på mig, at en leder synes at den her situation da selvfølgelig kræver at de forskellige grupper, ved (selv kortvarig) sygemelding, hver dag skal bruge tid på at beslutte hvem der skal orientere den sygemeldte og derefter lave en skriftlig opsummering af dagens arbejde. En opsummering der normalt bliver gentaget mundtligt dagen efter til morgenmødet.

Men nu man er i gang, burde man måske bare udvide til at alle grupper hver fyraften laver en skriftlig redegørelse der sendes til alle grupper? "Problemet" behøver jo ikke sygdom for at vise sig. Hvis alle gruppens medlemmer - minus TS - kan have andre gøremål på samme tid som det daglige gruppemøde, kan man vel også let komme i den situation at alle gruppens medlemmer - inklusiv TS - har andre gøremål hvorved ingen dukker op (eller TS kunne have været syg en enkelt dag længere).
2
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 198
Likede indlæg: 2725

Re: Må en chef sende daglige orienteringsmail til sygemeldt medarbejder?

Indlægaf Frandsen » 29. jan 2021, 12:24

Jeg ville faktisk føle mig hægtet af, hvis jeg netop IKKE fik statusmails under længere sygdom.

Jeg tænker, at jeg ville tænke 'Nå, okay, så jeg er alligevel ikke så meget værd, at jeg skal opdateres på, hvad der sker?'
1

Tilbage til "Job"