Generel job snik-snak og spørgsmål

Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf Olaf » 19. mar 2023, 17:14

Jeg er med anjaM her. Jeg er ikke i tvivl om at de hos os der arbejder hjemme er mere effektive i forhold til egne opgaver men vi har der ud over en række fælles opgaver og akutte opgaver som ender hos folk på kontoret. Der kommer akutte sager ind der skal løses, spørgsmål der skal svares på mv. og de bliver leveret på kontoret. Det vil derfor kræve involvering af folk tilstede også selvom sagerne senere overleveres til andre. Og vi har “vagtplaner” på hvem der skal spørges først men de sidste tre år viser at det ikke virker - det er altid dem på kontoret der bliver involveret. Desuden bliver mit arbejde vanskeliggjort af de der arbejder hjemme og kræver sparring/har spørgsmål. På kontoret ville de bare spørge. Hjemmefra enten skriver de eller ringer og så skal jeg så enten bruge ekstra tid på at sætte mig skriftligt ind i sagen og give skriftligt svar eller finde et lokale til opkaldet eller selv ringe retur. Og det forstyrre altså mig mere end hvis de var på kontoret. Desuden er teamsmøder slet ikke lige så effektive som face2face møder. Og vi har skemalagte daglige teamsmøder men arghh….
Jeg arbejder bedst på kontoret men er træt af at mit arbejde tager længere tid og jeg får flere opgaver fordi andre arbejder hjemme. Det betyder ikke at jeg ikke anderkender at mine kollegaer er mere effektive derhjemme i forhold til deres opgaver.
6
Aesel82
Indlæg: 2654
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4285

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf Aesel82 » 19. mar 2023, 17:33

lulu-p skrev:Det kunne i øvrigt være interessant hvis dem der har god erfaring med hjemmearbejde skriver hvad de arbejder med. Det kunne måske fremme forståelsen.


Gerne :)

Jeg sidder i en ganske almindelig administrativ funktion. Vi har dels egne opgaver, dels en række fælles opgaver, som vi “plukker” fra en pulje.

Vi ringer bare til hinanden, hvis vi vil spørge om noget.
0
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf ajnaM » 19. mar 2023, 18:37

Olaf skrev:Jeg er med anjaM her. Jeg er ikke i tvivl om at de hos os der arbejder hjemme er mere effektive i forhold til egne opgaver men vi har der ud over en række fælles opgaver og akutte opgaver som ender hos folk på kontoret. Der kommer akutte sager ind der skal løses, spørgsmål der skal svares på mv. og de bliver leveret på kontoret. Det vil derfor kræve involvering af folk tilstede også selvom sagerne senere overleveres til andre. Og vi har “vagtplaner” på hvem der skal spørges først men de sidste tre år viser at det ikke virker - det er altid dem på kontoret der bliver involveret. Desuden bliver mit arbejde vanskeliggjort af de der arbejder hjemme og kræver sparring/har spørgsmål. På kontoret ville de bare spørge. Hjemmefra enten skriver de eller ringer og så skal jeg så enten bruge ekstra tid på at sætte mig skriftligt ind i sagen og give skriftligt svar eller finde et lokale til opkaldet eller selv ringe retur. Og det forstyrre altså mig mere end hvis de var på kontoret. Desuden er teamsmøder slet ikke lige så effektive som face2face møder. Og vi har skemalagte daglige teamsmøder men arghh….
Jeg arbejder bedst på kontoret men er træt af at mit arbejde tager længere tid og jeg får flere opgaver fordi andre arbejder hjemme. Det betyder ikke at jeg ikke anderkender at mine kollegaer er mere effektive derhjemme i forhold til deres opgaver.


Jaaa, lige præcis! Er SÅ enig i det hele. Den med at det tager meget længere tid at skriftliggøre ting, man tidligere bare tog mundtligt, er også en kæmpe kilde til frustration her.

Hvordan evaluerer I? Vi er som sagt ikke engang gået i gang med fælles regler endnu, så vi har nul evaluering. Mit bud er, at den ville vise det samme, du skriver, hvis vi havde en.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf ajnaM » 19. mar 2023, 18:44

Et andet problem er opgaver, der kommer ind ‘mundtligt’, ved at kollegaer fra andre afdelinger kommer op og beder om hjælp. De kommer selvfølgelig ind til dem, der er fysisk på job.

Forleden var det eksempelvis en kollega fra en anden afdeling, der skulle have hjælp til et fælles åbent brev, vi havde lavet med nogle andre organisationer - og som derfor skulle kunne noget særligt efter aftale med dem. Hun skulle have hjælp med gennemlæsning, korrektur og opsætning/grafik. En lille opgave, men med flere omgange frem-og-tilbage af et fysisk produkt.

Jeg endte med selv at tage den, fordi jeg ikke gad overlevere til en kollega. Det ville tage nærmest lige så lang tid at få overleveret, som det ville tage mig at lave den - plus at det ville være irriterende for min kollega fra den anden afdeling nu at skulle tage den over mail/teams/telefon med en kollega, der sad derhjemme.

… havde vi alle siddet på kontoret, havde opgaven aldrig landet hos mig til at begynde med.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf ajnaM » 19. mar 2023, 18:52

Nå, nu har jeg vist rantet nok mod hjemmearbejde i denne omgang. :genert: :lol:

Glæder mig til regler - og til at følge op på dem. Forhåbentlig finder vi en balance med meeeeeget mindre hjemmearbejde. :D
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf avdotja » 19. mar 2023, 19:24

klumphen skrev:
Af alle de danske software-afdelinger jeg har arbejdet i har der altid været en overvægt af mænd. Faktisk tror jeg kun at jeg har haft én kvindelig kollega der også var udvikler. Men kigger man på hele virksomheden så har der altid været en del kvinder i andre funktioner - marketing, projektleder, salg, design, support, finans, jura osv. Og det har været mit indtryk at i pauser, til frokost og til arrangementer så fandt kvinderne altid hinanden fra de forskellige afdelinger.
Nu er jeg i en multinational virksomhed, og der er faktisk flere kvindelige udviklere i nogle af de andre lande. Vores udenlandske afdelingschef så faktisk gerne at vi fik en mere mangfoldig sammensætning i den danske afdeling.

Der bliver jeg simpelthen nødt til at påpege at jeg aldrig, gennem mine 15 år som kvindelig udvikler, har oplevet det du beskriver der.

Det er vist ret standard at man, kvindelig udvikler eller ej, fortrinsvis går til frokost, pause og fest, sammen med de kollegaer man sidder ved siden af :)
4
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf Zonta » 19. mar 2023, 20:24

lulu-p skrev:Det kunne i øvrigt være interessant hvis dem der har god erfaring med hjemmearbejde skriver hvad de arbejder med. Det kunne måske fremme forståelsen.

Jeg har god erfaring med at folk arbejder hjemme et par dage om ugen. Sidder i en administrativ kundeservicefunktion og har ikke særlig meget at koordinere på tværs af afdelinger. Jeg kan være ude for at skulle have fat i økonomi, lager eller teknisk support, men det klarer vi 8/10 gange pr. telefon eller mail uanset om vi sidder på kontoret eller ej.
0
J, juli 2018.
Undtagelsen
Indlæg: 2243
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 221
Likede indlæg: 4589

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf Undtagelsen » 19. mar 2023, 21:05

avdotja skrev:
klumphen skrev:
Af alle de danske software-afdelinger jeg har arbejdet i har der altid været en overvægt af mænd. Faktisk tror jeg kun at jeg har haft én kvindelig kollega der også var udvikler. Men kigger man på hele virksomheden så har der altid været en del kvinder i andre funktioner - marketing, projektleder, salg, design, support, finans, jura osv. Og det har været mit indtryk at i pauser, til frokost og til arrangementer så fandt kvinderne altid hinanden fra de forskellige afdelinger.
Nu er jeg i en multinational virksomhed, og der er faktisk flere kvindelige udviklere i nogle af de andre lande. Vores udenlandske afdelingschef så faktisk gerne at vi fik en mere mangfoldig sammensætning i den danske afdeling.

Der bliver jeg simpelthen nødt til at påpege at jeg aldrig, gennem mine 15 år som kvindelig udvikler, har oplevet det du beskriver der.

Det er vist ret standard at man, kvindelig udvikler eller ej, fortrinsvis går til frokost, pause og fest, sammen med de kollegaer man sidder ved siden af :)


Jeg er ikke udvikler, men har også været kvinde i IT-branchen i 14-15 år og jeg har samme oplevelse som dig.
2
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2353
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf Myresluger » 19. mar 2023, 21:51

Det med forstyrrelser.. en af mine medarbejdere talte om at hun nåede meget mere når hun arbejdede hjemme fordi hun blev mindre forstyrret. Da jeg spurgte hvad det var for forstyrrelser, var det folk der skulle have vejledning eller svar på spørgsmål, altså ting som ef en del af hendes job. Og det har jeg oplevet som ret almindeligt - forstyrrelser er ikke sniksnak og kageopskrifter, men at besvare spørgsmål fra kollegaer. Disse spørgsmål stilles så til dem der er på kontoret, så fordelingen bliver mere skæv - og så vil man jo forholdsmæssigt nå endu mindre når man er på kontoret fordi man også skal svare på spørgsmål som de der arbejder hjemme ellers ville besvare.
7
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf Pølsemix » 20. mar 2023, 06:01

De her forstyrrelser handler måske også hvad der er for en arbejdskultur, i længden er det ikke altid smart bare at servere svaret på et sølvfad. Så kan det være bedre at vise hvordan de selv kan finde svaret fremover, på den måde hæves det generelle vidensniveau også.
Det er måske også meget godt at folk lige gør en indsats selv inden de pr. automatik spørger om hjælp.
2
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf ajnaM » 20. mar 2023, 09:48

Pølsemix skrev:De her forstyrrelser handler måske også hvad der er for en arbejdskultur, i længden er det ikke altid smart bare at servere svaret på et sølvfad. Så kan det være bedre at vise hvordan de selv kan finde svaret fremover, på den måde hæves det generelle vidensniveau også.
Det er måske også meget godt at folk lige gør en indsats selv inden de pr. automatik spørger om hjælp.


Det lyder som om, du tænker, at man beder om hjælp til småting, man lige selv kunne google sig frem til?

I mit tilfælde er der tale om, at jeg har kollegaer, der hver især er eksperter på deres områder, og som blandt andet er ansat til at levere ind til mig med svar. Jeg er ikke analytiker/økonom/fagkonsulent, og jeg skal på ingen måde bruge tid på at sætte mig ind i deres områder. Det ville givetvis hæve mit vidensniveau betragteligt, hvis jeg på den måde var en slags 'alvidende' person - men så ville jeg jo ikke have tid til at gøre mit eget arbejde, som er at få budskaber ud over rampen.

Jeg taler om samarbejde mellem forskellige fagligheder, ikke om at man ikke kan finde ud af at gøre sit arbejde, eller at man 'forstyrrer' med privat snak eller andet ligegyldigt. Selvfølgelig er det ikke tilfældet, har jeg lyst til at sige.
5
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf 1234 » 20. mar 2023, 09:52

ajnaM skrev:
Pølsemix skrev:De her forstyrrelser handler måske også hvad der er for en arbejdskultur, i længden er det ikke altid smart bare at servere svaret på et sølvfad. Så kan det være bedre at vise hvordan de selv kan finde svaret fremover, på den måde hæves det generelle vidensniveau også.
Det er måske også meget godt at folk lige gør en indsats selv inden de pr. automatik spørger om hjælp.


Det lyder som om, du tænker, at man beder om hjælp til småting, man lige selv kunne google sig frem til?

I mit tilfælde er der tale om, at jeg har kollegaer, der hver især er eksperter på deres områder, og som blandt andet er ansat til at levere ind til mig med svar. Jeg er ikke analytiker/økonom/fagkonsulent, og jeg skal på ingen måde bruge tid på at sætte mig ind i deres områder. Det ville givetvis hæve mit vidensniveau betragteligt, hvis jeg på den måde var en slags 'alvidende' person - men så ville jeg jo ikke have tid til at gøre mit eget arbejde, som er at få budskaber ud over rampen.

Jeg taler om samarbejde mellem forskellige fagligheder, ikke om at man ikke kan finde ud af at gøre sit arbejde, eller at man 'forstyrrer' med privat snak eller andet ligegyldigt. Selvfølgelig er det ikke tilfældet, har jeg lyst til at sige.

Og for nye medarbejdere ville det tage virkelig lang til, hvis de skulle finde ud af alt selv uden at spørge erfarne medarbejder.
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf Tux » 20. mar 2023, 10:00

ajnaM skrev:
Olaf skrev:Jeg er med anjaM her. Jeg er ikke i tvivl om at de hos os der arbejder hjemme er mere effektive i forhold til egne opgaver men vi har der ud over en række fælles opgaver og akutte opgaver som ender hos folk på kontoret. Der kommer akutte sager ind der skal løses, spørgsmål der skal svares på mv. og de bliver leveret på kontoret. Det vil derfor kræve involvering af folk tilstede også selvom sagerne senere overleveres til andre. Og vi har “vagtplaner” på hvem der skal spørges først men de sidste tre år viser at det ikke virker - det er altid dem på kontoret der bliver involveret. Desuden bliver mit arbejde vanskeliggjort af de der arbejder hjemme og kræver sparring/har spørgsmål. På kontoret ville de bare spørge. Hjemmefra enten skriver de eller ringer og så skal jeg så enten bruge ekstra tid på at sætte mig skriftligt ind i sagen og give skriftligt svar eller finde et lokale til opkaldet eller selv ringe retur. Og det forstyrre altså mig mere end hvis de var på kontoret. Desuden er teamsmøder slet ikke lige så effektive som face2face møder. Og vi har skemalagte daglige teamsmøder men arghh….
Jeg arbejder bedst på kontoret men er træt af at mit arbejde tager længere tid og jeg får flere opgaver fordi andre arbejder hjemme. Det betyder ikke at jeg ikke anderkender at mine kollegaer er mere effektive derhjemme i forhold til deres opgaver.


Jaaa, lige præcis! Er SÅ enig i det hele. Den med at det tager meget længere tid at skriftliggøre ting, man tidligere bare tog mundtligt, er også en kæmpe kilde til frustration her.

Hvordan evaluerer I? Vi er som sagt ikke engang gået i gang med fælles regler endnu, så vi har nul evaluering. Mit bud er, at den ville vise det samme, du skriver, hvis vi havde en.

Man kan faktisk godt tage ting mundtligt, selv om man ikke fysisk er samme sted.
0
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf ajnaM » 20. mar 2023, 10:05

Tux skrev:
ajnaM skrev:
Olaf skrev:Jeg er med anjaM her. Jeg er ikke i tvivl om at de hos os der arbejder hjemme er mere effektive i forhold til egne opgaver men vi har der ud over en række fælles opgaver og akutte opgaver som ender hos folk på kontoret. Der kommer akutte sager ind der skal løses, spørgsmål der skal svares på mv. og de bliver leveret på kontoret. Det vil derfor kræve involvering af folk tilstede også selvom sagerne senere overleveres til andre. Og vi har “vagtplaner” på hvem der skal spørges først men de sidste tre år viser at det ikke virker - det er altid dem på kontoret der bliver involveret. Desuden bliver mit arbejde vanskeliggjort af de der arbejder hjemme og kræver sparring/har spørgsmål. På kontoret ville de bare spørge. Hjemmefra enten skriver de eller ringer og så skal jeg så enten bruge ekstra tid på at sætte mig skriftligt ind i sagen og give skriftligt svar eller finde et lokale til opkaldet eller selv ringe retur. Og det forstyrre altså mig mere end hvis de var på kontoret. Desuden er teamsmøder slet ikke lige så effektive som face2face møder. Og vi har skemalagte daglige teamsmøder men arghh….
Jeg arbejder bedst på kontoret men er træt af at mit arbejde tager længere tid og jeg får flere opgaver fordi andre arbejder hjemme. Det betyder ikke at jeg ikke anderkender at mine kollegaer er mere effektive derhjemme i forhold til deres opgaver.


Jaaa, lige præcis! Er SÅ enig i det hele. Den med at det tager meget længere tid at skriftliggøre ting, man tidligere bare tog mundtligt, er også en kæmpe kilde til frustration her.

Hvordan evaluerer I? Vi er som sagt ikke engang gået i gang med fælles regler endnu, så vi har nul evaluering. Mit bud er, at den ville vise det samme, du skriver, hvis vi havde en.

Man kan faktisk godt tage ting mundtligt, selv om man ikke fysisk er samme sted.


Jeg taler virkelig (!) meget i telefon, men det er noget helt andet end at tale sammen i et fysisk rum. Jeg har, bare for at komme med et eksempel, ofte et skriftligt produkt - en undersøgelse, en rapport eller lignende - vi skal tage stilling til sammen, og det fungerer ganske dårligt over telefonen. Og over teams og mail, i øvrigt.

Intet slår det fysiske rum. :lun:
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf Tux » 20. mar 2023, 10:21

ajnaM skrev:
Tux skrev:
ajnaM skrev:
Olaf skrev:Jeg er med anjaM her. Jeg er ikke i tvivl om at de hos os der arbejder hjemme er mere effektive i forhold til egne opgaver men vi har der ud over en række fælles opgaver og akutte opgaver som ender hos folk på kontoret. Der kommer akutte sager ind der skal løses, spørgsmål der skal svares på mv. og de bliver leveret på kontoret. Det vil derfor kræve involvering af folk tilstede også selvom sagerne senere overleveres til andre. Og vi har “vagtplaner” på hvem der skal spørges først men de sidste tre år viser at det ikke virker - det er altid dem på kontoret der bliver involveret. Desuden bliver mit arbejde vanskeliggjort af de der arbejder hjemme og kræver sparring/har spørgsmål. På kontoret ville de bare spørge. Hjemmefra enten skriver de eller ringer og så skal jeg så enten bruge ekstra tid på at sætte mig skriftligt ind i sagen og give skriftligt svar eller finde et lokale til opkaldet eller selv ringe retur. Og det forstyrre altså mig mere end hvis de var på kontoret. Desuden er teamsmøder slet ikke lige så effektive som face2face møder. Og vi har skemalagte daglige teamsmøder men arghh….
Jeg arbejder bedst på kontoret men er træt af at mit arbejde tager længere tid og jeg får flere opgaver fordi andre arbejder hjemme. Det betyder ikke at jeg ikke anderkender at mine kollegaer er mere effektive derhjemme i forhold til deres opgaver.


Jaaa, lige præcis! Er SÅ enig i det hele. Den med at det tager meget længere tid at skriftliggøre ting, man tidligere bare tog mundtligt, er også en kæmpe kilde til frustration her.

Hvordan evaluerer I? Vi er som sagt ikke engang gået i gang med fælles regler endnu, så vi har nul evaluering. Mit bud er, at den ville vise det samme, du skriver, hvis vi havde en.

Man kan faktisk godt tage ting mundtligt, selv om man ikke fysisk er samme sted.


Jeg taler virkelig (!) meget i telefon, men det er noget helt andet end at tale sammen i et fysisk rum. Jeg har, bare for at komme med et eksempel, ofte et skriftligt produkt - en undersøgelse, en rapport eller lignende - vi skal tage stilling til sammen, og det fungerer ganske dårligt over telefonen. Og over teams og mail, i øvrigt.

Intet slår det fysiske rum. :lun:

Teams med kamera fungerer glimrende.
0

Tilbage til "Job"