Hvorfor går du på arbejde?

Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3428
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 926
Likede indlæg: 10779

Hvorfor går du på arbejde?

Indlægaf Little_Woman » 30. apr 2023, 17:53

Ja, sådan helt enkelt: hvorfor går du på arbejde?

Er det primært for løn, for kolleger, for opgaverne, for status, for “kald”, fordi man bør, fordi det er en hobby, eller?

Jeg starter ikke lige, for pt. er jeg ikke helt sikker på, hvad det er der får mig til at tiltræde den stilling jeg starter på i morgen.

Så jeg syne egentlig det ville være sjovt at høre, hvad det er der får de fleste til at gøre det - gå på arbejde - de fleste hverdage hver uge.
2
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
TomKah
Indlæg: 4210
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4348

Re: Hvorfor går du på arbejde?

Indlægaf TomKah » 30. apr 2023, 17:59

Jeg håber det bare er nervøsitet over forandringen som gør dit tvivlende.

Jeg går på arbejde af mange grunde. Jeg er et ekstremt nysgerrig menneske - både på mennesker og sammenhænge. Jeg har også en virkelig stor skabertrang og keder mig let. Det værste år i mit liv var ubetinget det år jeg var ledig efter endt uddannelse. Så der sidder også en frygt for mit eget selskab et sted gemt i mig - jeg har en selvdestruktiv tendens hvis jeg ikke holdes oppe af et fællesskab.

I øvrigt har jeg aldrig haft et arbejde hvor jeg ikke aktivt kunne bruge min nysgerrighed og kreativitet i det daglige.
2
Grau
Indlæg: 21
Tilmeldt: 22. mar 2023, 10:37
Kort karma: 2
Likede indlæg: 17

Re: Hvorfor går du på arbejde?

Indlægaf Grau » 30. apr 2023, 18:05

Løn.
Mere præcist muligheden for at få højere løn og et mere interessant job - lige nu arbejder jeg primært for at undgå for stort hul i mit cv ifm. lidt år i udlandet for min kærestes job. Og lidt for ikke at bruge for meget af min opsparing.

Kærestens er til gengæld noget med passion.
0
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7677
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21500

Re: Hvorfor går du på arbejde?

Indlægaf Nesnay » 30. apr 2023, 18:06

Helt sikkert primært for løn. Jeg er for det meste fint tilfreds med mit job og mine kolleger, men jeg arbejder for at kunne finansiere mit liv og de ting, jeg gerne vil.

Hvis jeg uventet blev mangemillionær, kunne jeg sagtens fylde min tid ud med læsning, museer, teater, biograf, rejser, gåture, madlavning, socialt samvær mv. uden at arbejde.
10
MrMister
Indlæg: 2407
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6978

Re: Hvorfor går du på arbejde?

Indlægaf MrMister » 30. apr 2023, 18:08

Fordi det er min passion og mit livskald. Lønnen er blot en forudsætning for at kunne udøve det. Gik næsten 50% ned i løn, da jeg valgte at forfølge det job. Og det har været det sværeste og hårdeste job, jeg nogensinde har haft. Men jeg vandt jeg en milliard i lotto, ville jeg stadig fortsætte med det.
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24647
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3203
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36858

Re: Hvorfor går du på arbejde?

Indlægaf Daine » 30. apr 2023, 18:12

Pt. er det mest pga. løn - og så lidt for at få opfyldt noget socialt, via kundekontakt og min kollegaer. Tidligere, i det job jeg var uddannet til, var det en passion. Den kan jeg ikke genfinde, så indtil jeg finder en anden passion, er det pga. løn.

Men havde jeg råd, ville jeg opgive at gå på løn-arbejde pronto og så nøjes med at være frivillig et sted.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4165
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 999
Likede indlæg: 7881

Re: Hvorfor går du på arbejde?

Indlægaf Filipai » 30. apr 2023, 18:13

Jeg er generelt sindsygt glad for mit fag, og jeg ville ikke stoppe med at arbejde hvis jeg vandt i lotto.

Hvis jeg vandt i lotto ville jeg tilgengæld være mere selektiv i mit job, fordi der er mange trælse opgaver for tiden som jeg godt gad være foruden :D . Jeg gør det selvfølgelig også for lønnen. Og så har jeg skønne kollegaer og ansatte jeg ville savne utroligt meget hvis jeg stoppede.
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8611

Re: Hvorfor går du på arbejde?

Indlægaf Raenil » 30. apr 2023, 18:14

Løn.
Jeg har et fint arbejde, som ikke generer mig alt for meget - men kunne jeg helt selv vælge, ville jeg gå på pension nu.
Jeg har mange ting, jeg gerne ville, og som jeg ikke har tid til fordi jeg skal arbejde. Inklusive mere tid til ingenting.
1
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6418
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15200

Re: Hvorfor går du på arbejde?

Indlægaf Ata » 30. apr 2023, 18:16

For løn, fordi det er en samfundspligt at arbejde hvis man kan - men mest af alt fordi jeg synes det er spændende og givende. Var jeg helt økonomisk uafhængig ville jeg dog nok foretrække at arbejde 20-25 timer om ugen.
0
Kakadu
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 573
Likede indlæg: 10336

Re: Hvorfor går du på arbejde?

Indlægaf Kakadu » 30. apr 2023, 18:19

Jeg arbejder ikke længere, men da jeg gjorde, var det fordi jeg skulle bruge pengene. Dermed ikke sagt, at jeg ikke var glad for mit arbejde, for det var jeg. Jeg vil bare hellere selv råde over min tid.
2
Hvis hesten er død, så stå af.
Selma156
Indlæg: 2366
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6859

Re: Hvorfor går du på arbejde?

Indlægaf Selma156 » 30. apr 2023, 18:23

Mit arbejde er min hobby. Jeg elsker det. Jeg har aldrig gjort det for lønnen, for den bliver aldrig specielt høj i min branche (medmindre man er TV-vært eller lignende).

Problemet med min profession er, at der er meget få faste stillinger, så jeg således om en måned igen kan kalde mig ledig. Jeg overvejer at gå mere freelance, men der skal altså en del til, før man kan leve af det.

Jeg kan absolut ikke forestille mig at lave andet, og kan få sommerfugle i maven over at blive betalt for noget af det, jeg elsker allermest.
2
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1785
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2247

Re: Hvorfor går du på arbejde?

Indlægaf lulu-p » 30. apr 2023, 18:26

Fordi jeg er så heldig at arbejde inden for et område jeg brænder for, og samtidig er jeg så god til det, at jeg kan gøre en forskel.

Det er en glæde for mig at gå på arbejde. Det er arbejdspladsen, kollegaerne og arbejdsopgaverne som driver mig.
Så er der også alt muligt skrammel, fnidder og dårlig ledelse. Men glæden ved mit arbejde trumfer det. Jeg sparer op så jeg kan gå tidligt på pension hvis det bliver nødvendigt. Men ærligt så tror jeg ikke jeg vil trives ved at trække mig tidligt fra arbejdsmarkedet.

Selvfølgelig arbejder jeg også for at få løn. Jeg elsker nemlig også at bo godt, rejse og spise godt.

Og så håber jeg at mine børn ser og forstår at et arbejde sagtens kan være en glæde og lystbetonet. Det er ikke alle som ikke gider deres arbejde eller arbejder for at kunne holde fri.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11402
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23667

Re: Hvorfor går du på arbejde?

Indlægaf Mani » 30. apr 2023, 18:42

Jeg er super glad for en del af mit fag og virkelig god til den del. Hvis jeg ikke behøvede lønnen ville jeg stadig arbejde som frivillig eller deltid med den del. Den anden del af mit arbejde er jeg ret gennemsnitlig til og jeg finder det jævnt kedeligt.
Jeg foretrækker at arbejde i mindre virksomheder og der hører de to områder i reglen sammen.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7677
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21500

Re: Hvorfor går du på arbejde?

Indlægaf Nesnay » 30. apr 2023, 19:15

Nesnay skrev:Helt sikkert primært for løn. Jeg er for det meste fint tilfreds med mit job og mine kolleger, men jeg arbejder for at kunne finansiere mit liv og de ting, jeg gerne vil.

Hvis jeg uventet blev mangemillionær, kunne jeg sagtens fylde min tid ud med læsning, museer, teater, biograf, rejser, gåture, madlavning, socialt samvær mv. uden at arbejde.
Det er i øvrigt ikke specielt sundt for mig at gå på arbejde i mit nuværende job - både meget skærmarbejde i sig selv og de dertil hørende arbejdsstillinger, der fører til spændinger, er major triggers ift. min migræne.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6683

Re: Hvorfor går du på arbejde?

Indlægaf 1234 » 30. apr 2023, 19:24

Fordi jeg elsker mit arbejde. Det var det jeg lavede frivilligt som studerende i mindre skala og nu gør jeg det fuldtid med løn :love:
Derudover nyder jeg at være sammen med mine kollegaer. Hvis ikke jeg havde mit drømmejob, så ville jeg arbejde mindre med små børn.
0

Tilbage til "Job"