Sociale arrangementer på arbejdspladsen

Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 331
Kontakt:

Re: Sociale arrangementer på arbejdspladsen

Indlægaf EmoJanice » 11. sep 2023, 13:13

I nogle år var jeg på en arbejdsplads uden julefrokost. Det savner jeg ikke, men det var en butik og det var ikke meningen at vi skulle vide noget om hinanden. Halvdelen af personalet blev alligevel skiftet ud hvert år, så hvad skulle formålet være. På min nuværende arbejdsplads er der betalt julefrokost. Kommer der betaling på, så kommer jeg ikke. Jeg betaler i forvejen 3-400 kroner hver måned til frokostordningen, men den er drevet af et eller andet firma som vant udbuddet ved at være billigst så det er ikke længere en fornøjelse med kødfrie dage og dyre kogebøger de bruger halvdelen af buffetarealet til at markedsføre istedet for at bruge det til hvad det blev bygget til - mad til kantinens gæster.
0
ajnaM
Indlæg: 10094
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27647

Re: Sociale arrangementer på arbejdspladsen

Indlægaf ajnaM » 12. sep 2023, 14:21

EmoJanice skrev:I nogle år var jeg på en arbejdsplads uden julefrokost. Det savner jeg ikke, men det var en butik og det var ikke meningen at vi skulle vide noget om hinanden. Halvdelen af personalet blev alligevel skiftet ud hvert år, så hvad skulle formålet være. På min nuværende arbejdsplads er der betalt julefrokost. Kommer der betaling på, så kommer jeg ikke. Jeg betaler i forvejen 3-400 kroner hver måned til frokostordningen, men den er drevet af et eller andet firma som vant udbuddet ved at være billigst så det er ikke længere en fornøjelse med kødfrie dage og dyre kogebøger de bruger halvdelen af buffetarealet til at markedsføre istedet for at bruge det til hvad det blev bygget til - mad til kantinens gæster.


Jeg undrer mig altid over virksomheder, som ikke prioriterer det sociale. For mig ville det være et komplet no-go. Både fordi jeg personligt ville savne at have en relation til mine kollegaer - men også netop fordi det, som du skriver, kan være et tegn på, at virksomheden ikke ønsker en tæt og åben kultur mellem medarbejderne.

Jeg tror helt sikkert på, at det bidrager positivt til opgaveløsningen, når medarbejderne kender hinanden. Når man taler sammen, bliver arbejdet bedre - og man får lyst til at løfte i flok og hjælpe sine kollegaer.

Men for en dårlig ledelse kan det også være 'farligt', hvis folk kommer til at tale for meget sammen. Et sted med en sådan ledelseskultur ville jeg fravælge på 2 sekunder.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Dansemesteren
Indlæg: 700
Tilmeldt: 29. jul 2022, 09:44
Kort karma: 77
Likede indlæg: 3240

Re: Sociale arrangementer på arbejdspladsen

Indlægaf Dansemesteren » 14. sep 2023, 09:18

Der er sommerfest og julefrokost for hele organisationen, og så et årligt endagsseminar. Derudover kan der være receptioner i forbindelse med jubilæum eller fratrædelse. Jeg vil tro, at der for hele organisationen i snit er 4-5 arrangementer om året.

I min egen afdeling er der måske 2-3 stykker derudover, hvor vi f.eks. har afdelingsdag eller har en aften, hvor vi tager i teateret og ud at spise. Fødselsdage, nye ansættelser eller afsked med folk, der skal videre markeres med en fælles morgenmad i afdelingskøkkenet eller kage en eftermiddag. Det vil jeg dog ikke rigtigt betegne som sociale arrangementer, men måske et socialt pauseindslag på en almindelig arbejdsdag.

Der er også diverse foreninger i organisationen, f.eks. en kunstforening og en personaleforening, der nogle gange arrangerer ting indbyrdes, men dem er jeg ikke medlem af. Der er også fredagsbar en gang om måneden som en fast gruppe arrangerer. Den har jeg heller ikke været med til, da jeg altid arbejder hjemme om fredagen.

Jeg deltager som regel i sommerfest og julefrokost, hvis jeg ikke skal noget andet eller bare er for kvast til at jeg gider. Jeg deltager også gerne i alle afdelingsarrangementerne på det frekvensniveau, de ligger på nu. Det passer mig dog fint, at der ikke er flere arrangementer end som så. Jeg kan godt lide mine kollegaer og vil også gerne være social med dem uden for arbejdstid et par gange om året, men derudover har jeg andet at lave og vil hellere holde fri og bruge tiden på mine rigtige venner, min mand og familie.

Der er vist i øvrigt ingen krav til deltagelse i nogle af arrangementerne udover endagsseminaret, selvom det selvfølgelig er velset at man i hvert fald deltager en gang imellem. Der er aldrig egenbetaling på noget af det (udover når folk selv har kage med til fødselsdag, som er traditionen), det er altid betalt af arbejdspladsen.
0
Oh the train is coming
And I’m standing here to see
And it’s bringing my baby
Right back to me
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4992
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 290
Likede indlæg: 8011

Re: Sociale arrangementer på arbejdspladsen

Indlægaf Nicolait » 21. sep 2023, 18:54

På mit nuværende arbejde har vi fredagsbar cirka en gang om måneden. Vi har en stor fredagsbar i løbet af sommeren, som er en lille sommerfest. Derudover har vi en nytårsfest, som endelig ikke må have noget med jul at gøre, for så bliver de sure i Norge. :stoned:

Derudover har jeg på afdelingsniveau været initiativtager til at dem fra min afdeling, der gider deltage får set hinanden uden for arbejdstid.
Jeg har stået for fællesspisning, bowling, minigolf og den enkelte sodavand efter arbejdet en fredag.
1
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2579
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 352
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7635

Re: Sociale arrangementer på arbejdspladsen

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 29. sep 2023, 11:23

Hos os er det lidt specielt fordi vi er en lille afdeling i København, hvor hovedkontoret ligger i Aarhus.
Der bliver arrangeret en del ting i Aarhus, fordi alle ledere og HR sidder der. I Kbh. er vi kun os selv, så vi prøver at lave lidt ting sammen ind imellem.

Men når de afholder sommerfest, julefrokost osv. er det helt frivilligt om man vil deltage, for det foregår altid i Aarhus.
Nu har vi f.eks. noget team-dag i næste måned, hvor jeg ved at kun halvdelen af vores team tager til det jyske. Det kan jo være svært for folk med børn osv.
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5883

Re: Sociale arrangementer på arbejdspladsen

Indlægaf Velvet-Goldmine » 29. sep 2023, 13:45

Jeg er på en fantastisk arbejdsplads ift. socialt samvær.
Officielt arrangeres 'kun' julefrokost og en trivselsdag om året, men inbyrdes sker der vildt meget.
Vi mødes til arrangementer i festugen, der bliver inviteret til folks hjem med mad og drikke og hygge, arrangeret tur på bar/cafe, og det er selvfølgelig fuldstændigt valgfrit at deltage, men folk vil vildt gerne for det plejer at være pi.. sjovt og hyggeligt.
Det er ikke for ingenting at min arbejdsplads bliver kaldt 'specialklassen' :genert:

Vi har et umådeligt seriøst arbejde med voldsomme oplevelser, og det gør at vi kommer tæt på hinanden og bruger humor og sjove oplevelser til at 'defuse' (foruden at alle har hinandens ryg hvis der opstår situationer der har været svære).
Vi går vildt godt i spænd sammen og der bliver også taget meget udgangspunkt i personlighed når der ansættes nye.
Jeg er på den mest fantastiske arbejdsplads ever!
1
Straniera
Indlæg: 901
Tilmeldt: 6. aug 2016, 21:46
Kort karma: 64
Likede indlæg: 2660

Re: Sociale arrangementer på arbejdspladsen

Indlægaf Straniera » 30. sep 2023, 11:40

Der er en del arrangementer på mit arbejde. Jeg deltager sjældent, da jeg har rigeligt at se til i mit privatliv.
Faktisk har jeg det ret stramt med at deltage i noget arbejdsrelateret, som jeg ikke får løn for. Mit job er helt fint, og mine kolleager er da også flinke nok, men for mig er mit job blot en indtægtskilde, som jeg ikke investerer mere i end højst nødvendigt.

Jeg har tre kollegaer, som jeg er har det sjovt med, deler personlige ting med og hænger ud med i fritiden af og til, med resten har jeg kun overfladiske relationer til. De er flinke nok, men vi har ikke så meget at tale om, så jeg keder mig en del, hvis jeg skal sidde en hel aften og small talke med dem om overfladiske ting, og derfor springer jeg som regel julefrokoster og andre fester over.
2
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19713
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2453
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46511

Re: Sociale arrangementer på arbejdspladsen

Indlægaf LadyFox » 30. sep 2023, 18:42

Vi har delvist selvbetalt julefrokost.

Ellers er det hvad medarbejderne selv arrangere, arbejdspladsen stiller dog gerne lokaler og kaffe tilrådighed.
Jeg prioritere gerne socialt samvær med mine kollegaer for jeg kan virkelig godt lide dem og jeg ser efterhånden ikke så mange mennesker mere.
0
...
MissB
Indlæg: 2400
Tilmeldt: 30. apr 2017, 20:02
Kort karma: 260
Likede indlæg: 2274

Re: Sociale arrangementer på arbejdspladsen

Indlægaf MissB » 8. okt 2023, 04:32

På min nuværende arbejdsplads er der julefrokost, sommerfest, dhl og så måske et par mere.

På min tidligere arbejdsplads var der fredagsbar 2-4 gange om måneden, brætspilsklub 2 gange om måneden, julefrokost, sommmerfest med overnatning ude, fejring sf nye store kontrakter osv. Det var alt for meget for mig, og jeg følte mig virkelig dårlig tilpas med ikke at deltage i alt.
0

Tilbage til "Job"