Gode (og dårlige) spørgsmål til jobsamtalen.

Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9144
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1023
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22075

Gode (og dårlige) spørgsmål til jobsamtalen.

Indlægaf Purple Haze » 20. dec 2023, 22:43

Inspireret af andre tråde, og specielt fordi jeg efter juleferien skal have folk til samtaler.

Udover de meget job, branche og fag specifikke spørgsmål, hvilke spørgsmål (og evt situationer) oplever i som værende gode og/eller dårlige?

Jeg har ikke fået nogen formel træning i at afholde jobsamtaler, så tænker noget inspiration fra andres oplevelser vil være interessant. Både som den der afholder og den der går til samtalen.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9144
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1023
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22075

Re: Gode (og dårlige) spørgsmål til jobsamtalen.

Indlægaf Purple Haze » 20. dec 2023, 22:54

*slettet*
Senest rettet af Purple Haze 21. dec 2023, 04:45, rettet i alt 3 gange.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7682
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21510

Re: Gode (og dårlige) spørgsmål til jobsamtalen.

Indlægaf Nesnay » 21. dec 2023, 02:05

Min gamle kæphest er, at man skal undgå "smarte" spørgsmål, der ikke er relevante for stillingen, og som giver nogle ansøgere mulighed for at shine på en irrelevant baggrund. Jeg arbejdede på et tidspunkt sammen med en leder, der elskede spørgsmål som "Hvis du var en superhelt fra Avengers, hvem var du så?" eller "Hvad er din foretrukne rolle på fodboldbanen?". Det fik typisk ansøgere, der ikke delte den pågældende interesse, til at fumle lidt med svaret eller svare noget overfladisk, mens det kunne lede til masser af smalltalk og bonding med ansøgere, der delte den pågældende interesse. Gæt selv, om han typisk var mest varm på at ansætte dem, han bare havde haft "sådan en god kemi med" til samtalen ...

Jeg kan godt lide spørgsmål, der går på at afklare, om jeg vil trives med de opgaver/arbejdsforhold, virksomheden kan tilbyde. Fx "Hvad har du brug for fra en leder, hvis du skal trives?" Men det skal selvfølgelig være oprigtigt ment - hvis jeg godt kunne mærke, at jeg ikke ville få jobbet alligevel, tror jeg hellere, jeg ville være fri.
4
didaa
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2379

Re: Gode (og dårlige) spørgsmål til jobsamtalen.

Indlægaf didaa » 21. dec 2023, 06:26

Jeg vil anbefale dig at udarbejde en interviewguide, som indeholder spørgsmål indenfor forskellige temaer. Det er feks både indenfor de arbejdsopgaver der skal løses, men også om motivation/demotivation, trivsel og arbejdsmiljø, ledelse mm.

Når du har en solid guide, så har du altid et udgangspunkt og en opskrift for hver samtale, men du kan også bedre sammenligne kandidaterne.
5
ajnaM
Indlæg: 10100
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27655

Re: Gode (og dårlige) spørgsmål til jobsamtalen.

Indlægaf ajnaM » 21. dec 2023, 09:59

didaa skrev:Jeg vil anbefale dig at udarbejde en interviewguide, som indeholder spørgsmål indenfor forskellige temaer. Det er feks både indenfor de arbejdsopgaver der skal løses, men også om motivation/demotivation, trivsel og arbejdsmiljø, ledelse mm.

Når du har en solid guide, så har du altid et udgangspunkt og en opskrift for hver samtale, men du kan også bedre sammenligne kandidaterne.


:gogo: Og den kan med fordel deles med resten af ansættelsesudvalget. Det kan også give mening, at man deler temaerne lidt op og spørger ind til/er opmærksom på forskellige dele.



Og ud over det nævnte spørger jeg altid ind til det sociale for at få et indtryk af, hvordan personen er som kollega, og hvordan h*n vil passe ind i afdelingen. En ting er det faglige, der selvfølgelig skal være på plads - men jeg vil også gerne ansætte gode kollegaer af typen, man bliver glad af at sidde ved siden af 40 timer om ugen.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10100
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27655

Re: Gode (og dårlige) spørgsmål til jobsamtalen.

Indlægaf ajnaM » 21. dec 2023, 10:01

Nesnay skrev:Min gamle kæphest er, at man skal undgå "smarte" spørgsmål, der ikke er relevante for stillingen, og som giver nogle ansøgere mulighed for at shine på en irrelevant baggrund. Jeg arbejdede på et tidspunkt sammen med en leder, der elskede spørgsmål som "Hvis du var en superhelt fra Avengers, hvem var du så?" eller "Hvad er din foretrukne rolle på fodboldbanen?". Det fik typisk ansøgere, der ikke delte den pågældende interesse, til at fumle lidt med svaret eller svare noget overfladisk, mens det kunne lede til masser af smalltalk og bonding med ansøgere, der delte den pågældende interesse. Gæt selv, om han typisk var mest varm på at ansætte dem, han bare havde haft "sådan en god kemi med" til samtalen ...

Jeg kan godt lide spørgsmål, der går på at afklare, om jeg vil trives med de opgaver/arbejdsforhold, virksomheden kan tilbyde. Fx "Hvad har du brug for fra en leder, hvis du skal trives?" Men det skal selvfølgelig være oprigtigt ment - hvis jeg godt kunne mærke, at jeg ikke ville få jobbet alligevel, tror jeg hellere, jeg ville være fri.


Åh ja - ‘hvis du var et dyr’. :sarkasme: Ofte inspireret af lederens privatinteresser, eller af at h*n har været på en eller anden form for HR-kursus.

Jeg går meget op i, at der er ‘kemi’ ved samtalen, men det skal gerne have en bund i noget fagligt relevant.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15531
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25970

Re: Gode (og dårlige) spørgsmål til jobsamtalen.

Indlægaf Delfin » 21. dec 2023, 11:07

Jeg er sådan lidt blah med spørgsmålet om stærke og svage sider. Det er lidt fortærsket og meget bredt, så kunne man komme ind omkring det på en anden måde, ville jeg foretrække det.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9144
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1023
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22075

Re: Gode (og dårlige) spørgsmål til jobsamtalen.

Indlægaf Purple Haze » 21. dec 2023, 11:14

ajnaM skrev::gogo: Og den kan med fordel deles med resten af ansættelsesudvalget.


Der er ikke et ansættelsesudvalg.
Men mindre personen er helt off i forhold til uddannelse og kompetencer, så er det mig der bestemmer.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9144
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1023
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22075

Re: Gode (og dårlige) spørgsmål til jobsamtalen.

Indlægaf Purple Haze » 21. dec 2023, 11:15

Delfin skrev:Jeg er sådan lidt blah med spørgsmålet om stærke og svage sider. Det er lidt fortærsket og meget bredt, så kunne man komme ind omkring det på en anden måde, ville jeg foretrække det.


Har du et bud på hvordan det kan gøres?
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15531
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25970

Re: Gode (og dårlige) spørgsmål til jobsamtalen.

Indlægaf Delfin » 21. dec 2023, 11:19

Purple Haze skrev:
Delfin skrev:Jeg er sådan lidt blah med spørgsmålet om stærke og svage sider. Det er lidt fortærsket og meget bredt, så kunne man komme ind omkring det på en anden måde, ville jeg foretrække det.


Har du et bud på hvordan det kan gøres?


Ikke lige umiddelbart, men jeg tænker og dukker op med guldkorn, hvis jeg finder dem :genert:

Jeg har selv været til samtaler, hvor spørgsmålet aldrig kom, men jeg fik mere direkte spørgsmål om, hvordan jeg har det med mere konkrete ting i jobbet. Hvad der er svært ved det - og hvad der er let
Senest rettet af Delfin 21. dec 2023, 11:22, rettet i alt 1 gang.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Akehurst2
Indlæg: 14240
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41097

Re: Gode (og dårlige) spørgsmål til jobsamtalen.

Indlægaf Akehurst2 » 21. dec 2023, 11:21

Purple Haze skrev:
Delfin skrev:Jeg er sådan lidt blah med spørgsmålet om stærke og svage sider. Det er lidt fortærsket og meget bredt, så kunne man komme ind omkring det på en anden måde, ville jeg foretrække det.


Har du et bud på hvordan det kan gøres?


Jeg kan godt lide at spurgt til hvilke opgaver/opgavetyper, jeg trives bedst og dårligst med - det viser også, hvor man præsterer bedst, men er mere konkret end 'stærke og svage sider'.
7
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9144
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1023
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22075

Re: Gode (og dårlige) spørgsmål til jobsamtalen.

Indlægaf Purple Haze » 21. dec 2023, 11:29

Akehurst2 skrev:
Purple Haze skrev:
Delfin skrev:Jeg er sådan lidt blah med spørgsmålet om stærke og svage sider. Det er lidt fortærsket og meget bredt, så kunne man komme ind omkring det på en anden måde, ville jeg foretrække det.


Har du et bud på hvordan det kan gøres?


Jeg kan godt lide at spurgt til hvilke opgaver/opgavetyper, jeg trives bedst og dårligst med - det viser også, hvor man præsterer bedst, men er mere konkret end 'stærke og svage sider'.


Det er en god ide.
Jobbet er en blanding af mange (potentielt dræbende) routine opgaver der skal foregå efter en detaljeret og struktureret plan og service opgaver hvor man nogen gange skal tænke lidt (men ikke for meget) ud af boksen for at finde løsninger - samtidig med at der potentielt er kaos og frustrerede mennesker omkring en og en uendelig mængde af arbejde (det er meget sjældent man som sådan kan færdiggøre en opgave, så delmål er vigtige for det mentale helbred).

Rigtig mange inde for faget får eller har haft stress, så det er meget vigtigt for mig at finde nogen der kan fungere med alle slags opgaver - og ikke bare siger det, fordi det er det vi gerne vil hører.

En kliché der måske også er god er hvordan en rigtig god arbejdsdag ser ud for dem.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Grissebassen
Indlæg: 1991
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3438

Re: Gode (og dårlige) spørgsmål til jobsamtalen.

Indlægaf Grissebassen » 22. dec 2023, 08:14

Jeg tænder ret meget af på spørgsmål, hvis eneste formål lader til at teste, hvordan jeg reagere på spørgsmålet. Generelt tænder jeg også meget af på jobsamtaler, hvor eneste fokus er at undersøge om jeg er den rette kandidat for dem. De skal sgu også vise, at de er en god arbejdsplads for mig. Måske er magtbalancen aldrig 50/50. Men hvis man til en jobsamtale ikke formår også at bejle lidt til kandidaten, så lugter det langt væk af dårligt arbejdsmiljø og stor udskiftning. Så jeg er stor fan af spørgsmål, der også handler om, hvad de kan tilbyde mig i jobbet. Selv hvis jeg skulle være arbejdsløs og super desperat, så synes jeg det er vigtigt at sætte tonen an allerede til samtalen og viser, at man også er interesseret i at imødegå en ny kollega.
5
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9144
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1023
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22075

Re: Gode (og dårlige) spørgsmål til jobsamtalen.

Indlægaf Purple Haze » 22. dec 2023, 10:45

Grissebassen skrev:Jeg tænder ret meget af på spørgsmål, hvis eneste formål lader til at teste, hvordan jeg reagere på spørgsmålet. Generelt tænder jeg også meget af på jobsamtaler, hvor eneste fokus er at undersøge om jeg er den rette kandidat for dem. De skal sgu også vise, at de er en god arbejdsplads for mig. Måske er magtbalancen aldrig 50/50. Men hvis man til en jobsamtale ikke formår også at bejle lidt til kandidaten, så lugter det langt væk af dårligt arbejdsmiljø og stor udskiftning. Så jeg er stor fan af spørgsmål, der også handler om, hvad de kan tilbyde mig i jobbet. Selv hvis jeg skulle være arbejdsløs og super desperat, så synes jeg det er vigtigt at sætte tonen an allerede til samtalen og viser, at man også er interesseret i at imødegå en ny kollega.


Tænker du her på spørgsmål fra kandidaten til os?
Hvis ikke, hvad er det så for en type af spørgsmål du tænker på?
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4992
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 290
Likede indlæg: 8012

Re: Gode (og dårlige) spørgsmål til jobsamtalen.

Indlægaf Nicolait » 22. dec 2023, 12:18

Purple Haze skrev:
Grissebassen skrev:Jeg tænder ret meget af på spørgsmål, hvis eneste formål lader til at teste, hvordan jeg reagere på spørgsmålet. Generelt tænder jeg også meget af på jobsamtaler, hvor eneste fokus er at undersøge om jeg er den rette kandidat for dem. De skal sgu også vise, at de er en god arbejdsplads for mig. Måske er magtbalancen aldrig 50/50. Men hvis man til en jobsamtale ikke formår også at bejle lidt til kandidaten, så lugter det langt væk af dårligt arbejdsmiljø og stor udskiftning. Så jeg er stor fan af spørgsmål, der også handler om, hvad de kan tilbyde mig i jobbet. Selv hvis jeg skulle være arbejdsløs og super desperat, så synes jeg det er vigtigt at sætte tonen an allerede til samtalen og viser, at man også er interesseret i at imødegå en ny kollega.


Tænker du her på spørgsmål fra kandidaten til os?
Hvis ikke, hvad er det så for en type af spørgsmål du tænker på?


Jeg fik spørgsmålet fra min chefs chef til min sidste samtale, hvad har du brug for fra din chef for, at hun kan være en god leder?
Jeg tænker, at det muligvis kunne være et bud?
3
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"

Tilbage til "Job"