Argh - dagpenge og redegørelse for opsigelse - var det selvforskyldt?

Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Argh - dagpenge og redegørelse for opsigelse - var det selvforskyldt?

Indlægaf LaScrooge » 12. apr 2016, 13:51

Stars skrev:Nu spørger jeg lidt dumt, fordi jeg blev nysgerrig og googlede, men fandt ikke det svar, jeg ledte efter.

Jeg har kigget på flere forskellige a-kasser, og de skriver alle 3 ugers karantæne ( = 111 timer)
Det eneste jeg har fundet om en 1 års regel, er hvis man får karantæne 2 gange indenfor 1 år:


Så altså ... er du sikker på, hende den første har givet dig de rigtige informationer?


Jeg er blevet fyret inden jeg har været ansat et fuldt år og derfor kunne min chef opsige mig uden saglig begrundelse, som det kaldes. Dvs. med en hvilken som helst begrundelse hun ønsker, uden at skulle kunne dokumentere det. havde jeg været ansat 1 år eller mere skulle jeg fx have haft en advarsel før hun kunne fyre mig. Så når hun skriver "samarbejdsvanskeligheder" kan A-kassen spekulere i om jeg mon selv var skyld i min fyring. Selvforskyldt fyring = karantæne, ligesom hvis jeg selv havde sagt op til ledighed, dvs. uden at have et andet job.
0
And we both know: I will be delicious
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Argh - dagpenge og redegørelse for opsigelse - var det selvforskyldt?

Indlægaf Olaf » 12. apr 2016, 16:58

LaScrooge skrev:
Stars skrev:Nu spørger jeg lidt dumt, fordi jeg blev nysgerrig og googlede, men fandt ikke det svar, jeg ledte efter.

Jeg har kigget på flere forskellige a-kasser, og de skriver alle 3 ugers karantæne ( = 111 timer)
Det eneste jeg har fundet om en 1 års regel, er hvis man får karantæne 2 gange indenfor 1 år:


Så altså ... er du sikker på, hende den første har givet dig de rigtige informationer?


Jeg er blevet fyret inden jeg har været ansat et fuldt år og derfor kunne min chef opsige mig uden saglig begrundelse, som det kaldes. Dvs. med en hvilken som helst begrundelse hun ønsker, uden at skulle kunne dokumentere det. havde jeg været ansat 1 år eller mere skulle jeg fx have haft en advarsel før hun kunne fyre mig. Så når hun skriver "samarbejdsvanskeligheder" kan A-kassen spekulere i om jeg mon selv var skyld i min fyring. Selvforskyldt fyring = karantæne, ligesom hvis jeg selv havde sagt op til ledighed, dvs. uden at have et andet job.


Jeg undrer mig også over de 101 dages karantæne mod de sædvanlige tre uger - jeg kan ikke finde andet end tre ugers karantæne ved selvforskyldt ledighed. Hvor er de 101 dage beskrevet?
1
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Argh - dagpenge og redegørelse for opsigelse - var det selvforskyldt?

Indlægaf Pølsemix » 12. apr 2016, 17:02

Olaf skrev:
LaScrooge skrev:
Stars skrev:Nu spørger jeg lidt dumt, fordi jeg blev nysgerrig og googlede, men fandt ikke det svar, jeg ledte efter.

Jeg har kigget på flere forskellige a-kasser, og de skriver alle 3 ugers karantæne ( = 111 timer)
Det eneste jeg har fundet om en 1 års regel, er hvis man får karantæne 2 gange indenfor 1 år:


Så altså ... er du sikker på, hende den første har givet dig de rigtige informationer?


Jeg er blevet fyret inden jeg har været ansat et fuldt år og derfor kunne min chef opsige mig uden saglig begrundelse, som det kaldes. Dvs. med en hvilken som helst begrundelse hun ønsker, uden at skulle kunne dokumentere det. havde jeg været ansat 1 år eller mere skulle jeg fx have haft en advarsel før hun kunne fyre mig. Så når hun skriver "samarbejdsvanskeligheder" kan A-kassen spekulere i om jeg mon selv var skyld i min fyring. Selvforskyldt fyring = karantæne, ligesom hvis jeg selv havde sagt op til ledighed, dvs. uden at have et andet job.


Jeg undrer mig også over de 101 dages karantæne mod de sædvanlige tre uger - jeg kan ikke finde andet end tre ugers karantæne ved selvforskyldt ledighed. Hvor er de 101 dage beskrevet?


Det er også kun tre uger...
https://aka.dk/dagpenge/regler-l-nmodta ... -karant-ne
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Argh - dagpenge og redegørelse for opsigelse - var det selvforskyldt?

Indlægaf Madam Pomfrey » 19. apr 2016, 11:38

LaScrooge skrev:kan A-kassen spekulere i om jeg mon selv var skyld i min fyring. Selvforskyldt fyring = karantæne, ligesom hvis jeg selv havde sagt op til ledighed, dvs. uden at have et andet job.



Er der mon noget nyt i din sag med A-kassen?? :)
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Argh - dagpenge og redegørelse for opsigelse - var det selvforskyldt?

Indlægaf LaScrooge » 19. apr 2016, 16:14

DD_81 skrev:
LaScrooge skrev:kan A-kassen spekulere i om jeg mon selv var skyld i min fyring. Selvforskyldt fyring = karantæne, ligesom hvis jeg selv havde sagt op til ledighed, dvs. uden at have et andet job.



Er der mon noget nyt i din sag med A-kassen?? :)


Nej, der går mindst en måned. Jeg skal indsende redegørelsen i denne uge og derefter er der sagsbehandlingstid, så det tager nok en måneds tid.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Argh - dagpenge og redegørelse for opsigelse - var det selvforskyldt?

Indlægaf Annione » 19. apr 2016, 16:23

Hold da kæft, hvor er det langt ude... Jeg sagde mit job op efter 5 år og kom i få ugers karantæne. Jeg synes de 101 dage lyder vanvittigt langt ude - hvad skal folk gøre? Få kontant-hjælp?

Hvilken a-kasse har du? Har du mulighed for at skifte?
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Argh - dagpenge og redegørelse for opsigelse - var det selvforskyldt?

Indlægaf LaScrooge » 19. apr 2016, 17:17

Annione skrev:Hold da kæft, hvor er det langt ude... Jeg sagde mit job op efter 5 år og kom i få ugers karantæne. Jeg synes de 101 dage lyder vanvittigt langt ude - hvad skal folk gøre? Få kontant-hjælp?

Hvilken a-kasse har du? Har du mulighed for at skifte?


Undskyld, det er timer. 3 arbejdsuger cirka. Må hellere rette det.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Argh - dagpenge og redegørelse for opsigelse - var det selvforskyldt?

Indlægaf LaScrooge » 19. apr 2016, 17:26

Tak for alle jeres indlæg. Den første HK-dame må have sagt forkert, for jeg var helt overbevist om de 101 dage. Måske skal jeg tjekke det for at være sikker.

Jeg er i gang med redegørelsen, men æv hvor det stinker. Svært at få en god struktur på også.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Argh - dagpenge og redegørelse for opsigelse - var det selvforskyldt?

Indlægaf Fru Sunshine » 21. apr 2016, 11:41

Jeg sidder her og måber. Altså: du blev fyret og så burde den da ikke være længere.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Argh - dagpenge og redegørelse for opsigelse - var det selvforskyldt?

Indlægaf LaScrooge » 21. apr 2016, 12:59

Fru Sunshine skrev:Jeg sidder her og måber. Altså: du blev fyret og så burde den da ikke være længere.


Jeg havde også svært ved at begribe det - so much for den sikkerhed der ligger i at betale til en A.kasse, eh? Men det er vilkårene, desværre, hvor latterligt det end lyder.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Argh - dagpenge og redegørelse for opsigelse - var det selvforskyldt?

Indlægaf LaScrooge » 21. apr 2016, 13:00

Guldlok skrev:
LaScrooge skrev:Tak for alle jeres indlæg. Den første HK-dame må have sagt forkert, for jeg var helt overbevist om de 101 dage. Måske skal jeg tjekke det for at være sikker.

Jeg er i gang med redegørelsen, men æv hvor det stinker. Svært at få en god struktur på også.


Nu er det godt nok 3 år siden, men min mand blev fyret og det blev vurderet, at det var selvforskyldt (laaang historie) og han fik 3 ugers karantæne.

Håber det hele løser sig for dig, har fulgt din anden tråd og håber alt det bedste for dig. :kys:


Tak :kys: Jeg har ikke fået det undersøgt endnu, men jeg er efterhånden overbevist om at det selvfølgelig er 100 timer ca. Alt andet ville jo være helt urimeligt (jeg synes så stadig det er urimeligt, men okay).
0
And we both know: I will be delicious
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Argh - dagpenge og redegørelse for opsigelse - var det selvforskyldt?

Indlægaf fisken80 » 21. apr 2016, 13:33

LaScrooge skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg sidder her og måber. Altså: du blev fyret og så burde den da ikke være længere.


Jeg havde også svært ved at begribe det - so much for den sikkerhed der ligger i at betale til en A.kasse, eh? Men det er vilkårene, desværre, hvor latterligt det end lyder.


Det lyder stadig helt i hampen. En fyring er vel en fyring medmindre man decideret har været inde og bryde reglerne på en arbejdsplads eller ligefrem har brudt loven.

Så er det sgu alligevel nemmere i håndværkerbranchen, for der løber firmaet bare tør for arbejde - slut prut.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Job"